Gönderen Konu: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey  (Okunma sayısı 82782 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 798 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #100 : Haziran 11, 2020, 17:33:19 »
Bunların önerilen değişim periyotlarını (km ve süre) paylaşmak faydalı olur. Bildiğim kadarı ile kimileri 4 yıl 120 bin km gibi değerlere sahipken, kimileri 18 ay gibi değerlere sahip.
4 yıl / 120.000 km çok uzun bir süre abi.
Toyota'nın önerisi 2 yıl / 20.000 km

Toyota Club Türkiye

Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #100 : Haziran 11, 2020, 17:33:19 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #101 : Haziran 11, 2020, 18:04:18 »
4 yıl / 120.000 km çok uzun bir süre abi.
Toyota'nın önerisi 2 yıl / 20.000 km
Bu sadece araç üreticisi ile ilgili değil Anıl, örneğin Mobil 4 Esp için verilen ömür. Burada kullanım şekli de önemli. Çok fazla ısınıp-soğuma yaşayan ürünle, daha az ısınan ürünün ömrü aynı olmamaktadır. Keza hidrolik henüz sıcakken hidrolik kabının kapağını da açmamak gerekir, bu da hidroliğin ömründe etkilidir.
Örneğin çoğu güncel ve modern motor yağları için 15 bin km ve 1 yıl değişim ömrü verilse de, mutlak maksimum olarak 30 bin km ve 2 yıl gibi süreler verilebilmektedir. Bu durumlarda yan şartlar önemlidir.
Bunlardan, bakım ve değişimi gereğinden geç yapılması gibi bir anlam çıkarılmamalı.
Kimyasalların doğa için de zararlı olduğu da unutulmamalı.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #102 : Haziran 25, 2020, 17:59:15 »
Shell dot 4 esl kullanan oldu mu?
Class 6 'yı karşılıyor. Yani hızlı tepki vermesi gereken Esp vb. sistemler ile uyumlu.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1130 kere teşekkür etti
  • 2372 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #103 : Haziran 25, 2020, 19:13:55 »
Shell dot 4 esl kullanan oldu mu?
Class 6 'yı karşılıyor. Yani hızlı tepki vermesi gereken Esp vb. sistemler ile uyumlu.

ESL kullanmadım ama araştırdığım dönemde Ultra serisinin verileri Toyota OEM'i bile yakalayamıyordu.


Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #104 : Haziran 26, 2020, 18:01:44 »
Ufuk, ıslak ve kuru ısıl dayanımı yüksek ancak aynı zamanda düşük viskoziteli ve uzun ömürlü bir ürün arıyorum. Bazı ürünlerin ısıl dayanımı oldukça iyi iken, viskozite değerleri oldukça yüksek.
Bir kaç örnek vereyim, hem ilgilenenler için faydalı olur;

Bosch fren hidroliği;
ENV6 Measured value
Dry boiling point (°C) ≥ 270
Wet boiling point (°C) ≥ 185
Viscosity at -40 °C (mm²/s) ≤ 670

Motul Dot 5.1
Dry boiling point 269 °C
Wet boiling point 187 °C
Viscosity at -40°C (-40°F) 820 mm²/s
Viscosity at 100°C (212°F) 2.1 mm²/s

Shel Dot 4 esl
Dry boiling point 271 °C
Wet boiling point 173 °C
Viscosity at -40°C (-40°F) 675 mm²/s
Viscosity at 100°C (212°F) 2.1 mm²/s

Castrol React Dot 4
Kuru Kaynama Noktası °C 265
Islak Kaynama Noktası SAE J1703 °C 175
Viskozite @ -40C  mm²/s 650

Ate Dot 5.1
Siedetemperatur min. 265° C
Nass-Siedetemperatur min. 180° C
Viskosität bei –40° C max. 750 mm²/s

Mobil Dot 4 Esp
Equilibrium Reflux Boiling Point 265 °C
Wet Equilibrium Reflux Boiling Point 170 °C
pH value (50% EtOH) 8.1
Viscosity at -40°C 725 cst

Mobil Dot 5.1
Equilibrium Reflux Boiling Point 278 °C
Wet Equilibrium Reflux Boiling Point 183 °C
pH value (50% EtOH) 7.3
Viscosity at -40°C 850 cst

Mobil Dot 5.1 Mobil Dot 4 Esp'ye göre daha yüksek ısıl dayanıma sahipken, viskozitesi de bir miktar daha yüksek. Dot 4 Esp daha bazik. Yalnız Dot 4 Esp yeni tarihli olarak Türkiye'de yok, Exxon Mobil ile iletişime geçmiştim.
Castrol React Dot 4 viskozitesi oldukça düşük ancak ısıl dayanımı diğerlerine göre nispeten daha az görünüyor.

Aslında genel olarak ülkemizde ürün yelpazeleri az gibi. Çoğu markanın bazı ürünleri görünmüyor.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1130 kere teşekkür etti
  • 2372 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #105 : Haziran 26, 2020, 19:07:54 »
Ufuk, ıslak ve kuru ısıl dayanımı yüksek ancak aynı zamanda düşük viskoziteli ve uzun ömürlü bir ürün arıyorum. Bazı ürünlerin ısıl dayanımı oldukça iyi iken, viskozite değerleri oldukça yüksek.

Motul RBF600 işini görür sanırım Hakan abi, bu arada hangi kullanım amacı ile arıyorsun?

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #106 : Haziran 26, 2020, 21:06:01 »
Motul RBF600 işini görür sanırım Hakan abi, bu arada hangi kullanım amacı ile arıyorsun?

   Motul                                         DOT 4            DOT 5.1                RBF 600
Dry boiling point °C                       >230             >260                   312 (594°F)
Wet boiling point °C                      >155              >180                   204 (399°F)
Viscosity at -40°C (-40°F) mm²/s  <1800            <900                    1750

Isıl dayanım değerleri oldukça iyi görünüyor Rbf600 için Ufuk ama, viskozitesi yüksek. Esp vb. sistemlerde tepki hızı için 600-850 mm^2/s gibi değerler daha makul. Yani art arda basıncın arttırılıp-kesilmesi sürecinde (milisaniyeler seviyelerinde) viskozite arttıkça sistemde her iki yönde bir gecikme olacaktır.

Ben standaet kullanım, uzun ömür, düşük viskozite ve tabi mümkün mertebe yüksek ısıl dayanımlı ürün arıyorum. Bosch ENV6 değerleri de bu sıralamama göre iyi görünüyor ama Türkiye'de görünmüyor sanırım.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1130 kere teşekkür etti
  • 2372 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #107 : Haziran 26, 2020, 22:49:01 »
   Motul                                         DOT 4            DOT 5.1                RBF 600
Dry boiling point °C                       >230             >260                   312 (594°F)
Wet boiling point °C                      >155              >180                   204 (399°F)
Viscosity at -40°C (-40°F) mm²/s  <1800            <900                    1750

Isıl dayanım değerleri oldukça iyi görünüyor Rbf600 için Ufuk ama, viskozitesi yüksek. Esp vb. sistemlerde tepki hızı için 600-850 mm^2/s gibi değerler daha makul. Yani art arda basıncın arttırılıp-kesilmesi sürecinde (milisaniyeler seviyelerinde) viskozite arttıkça sistemde her iki yönde bir gecikme olacaktır.

Ben standaet kullanım, uzun ömür, düşük viskozite ve tabi mümkün mertebe yüksek ısıl dayanımlı ürün arıyorum. Bosch ENV6 değerleri de bu sıralamama göre iyi görünüyor ama Türkiye'de görünmüyor sanırım.

Bazı üreticiler viskozite endeksini > şeklinde verirken bazıları < şeklinde veriyor Hakan abi, bu konuya da dikkat etmek gerekli :)

İstediğin ürünü de buldum, güle güle kullan :)

https://www.gknmotors.com/liqui-moly-brake-fluid-sl6-dot-4

https://pim.liqui-moly.de/pidoc/P000418/3086-BrakeFluidSL6DOT4-24.0-en.pdf

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #108 : Temmuz 08, 2020, 19:47:26 »
İlginç bir şekilde ülkede düşük viskoziteli fren hidroliği bulmak çok zor gördüğüm kadarı ile. Bu özellikleri karşılayan, çok farklı markanın, çeşitli ürünleri olmasına rağmen ülkemize bunlar gelmiyor pek.
Bu konudaki detayların kullanıcılar tarafından bilinmesinde yarar var.
Elektronik kontrol istemli fren özellikleri olan (Abs, Esp, Trc vs.) güncel araçlarda, bu sistemlerin milisaniyeler süresindeki tepki hızları için düşük viskoziteli hidrolik kullanımı gerekmekte. Bu sınıf için genelde -40 derece viskozitesi <=750mm^2/s
Normal dot 4 fren hidrolikleri ise bu sıcaklık düzeyinde 1.500mm^2/s viskozite özellikleri (kinematik) göstermekte. Yani akışkanlıkları düşük ve dolayısı ile sistemin tepki hızını azaltıcı etkileri olabilmekte. Sıcak viskoziteler (+100 C derece gibi) genelde birbirine yakın (>=1,5mm^2/s).
Kaynama noktalarında, sıcak kaynama noktası hidroliğin yeni, ıslak kaynama noktası, belli süre ve kilometre kullanılmış fren hidroliğinin değerlerini göstermekte. Özellikle ıslak kaynama noktasının yüksek olabilmesi, hidroliğin dayanımını arttırmakta ve fren etkisinde daha az azalmaya neden olmaktadır. Tabi absorbe ettiği nem miktarının da bir göstergesi olmaktadır. Kuvvetle muhtemel, belli kilometre ve süre kullanılmış hidroliğin viskozitesinin de değişmesine neden olacaktır. Bunun yanında, su moleküllerinin hidrolikte birikmesi, soğukta kinematik viskoziteyi olumsuz etkileyecektir.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • En masrafsız ve sağlıklı araç tabanvay.
  • Araç: Corona
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 420000
  • Model Yılı: '93
  • 419 kere teşekkür etti
  • 2293 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #109 : Temmuz 08, 2020, 23:57:41 »
Bazı üreticiler viskozite endeksini > şeklinde verirken bazıları < şeklinde veriyor Hakan abi, bu konuya da dikkat etmek gerekli :)

İstediğin ürünü de buldum, güle güle kullan :)

https://www.gknmotors.com/liqui-moly-brake-fluid-sl6-dot-4

https://pim.liqui-moly.de/pidoc/P000418/3086-BrakeFluidSL6DOT4-24.0-en.pdf
@Ufuk Sönmez (16363) @Hakan Öztürk (3676) bu ürünü normal fren sistemi olan araçlarda kullanmanın bir sakıncası olurmu?
EGEA 1.4 BENZİN 95 HP URBAN
TOYOTA CORONA 3S FE
BAYRAKLARI BAYRAK YAPAN UĞRUNDA AKAN KANDIR TOPRAK EĞER UĞRUNDA ÖLEN VARSA VATANDIR.
EMNİYET KURALLARINA UYALIM UYMAYANLARI UYARALIM.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1130 kere teşekkür etti
  • 2372 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #110 : Temmuz 09, 2020, 11:25:39 »
@Ufuk Sönmez (16363) @Hakan Öztürk (3676) bu ürünü normal fren sistemi olan araçlarda kullanmanın bir sakıncası olurmu?

Hem gereksiz, hem de aşınan merkezlerden kaçırma riski olabilir.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 180000
  • Model Yılı: '05
  • 186 kere teşekkür etti
  • 250 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #111 : Temmuz 09, 2020, 19:25:39 »
Hem gereksiz, hem de aşınan merkezlerden kaçırma riski olabilir.

Ufuk abi yeri değil sanırım ama e120 corolla balatalar bittiği zaman uyarı veriyor mu? Bizim arka balatalar bitmiş araçta ne bi uyarı ne bişey hiçbişey yok. Hidrolik seviyeside max'taydı balatalar değiştiği zaman max'ın üstüne çıktı doğal olarak. Ben hidroliği max seviyesine kadar çeksem şırınga ile balatalar bitince araç uyarı verir mi? Balatayı değiştiren ustaya sordum uyarı vermesi lazımdı dedi
Toyota Corolla 2002 1.4 Terra e120 Sedan (2015—)
Toyota Corolla 2005 1.6 Sol Hb (2024——)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1130 kere teşekkür etti
  • 2372 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #112 : Temmuz 10, 2020, 00:09:07 »
Ufuk abi yeri değil sanırım ama e120 corolla balatalar bittiği zaman uyarı veriyor mu? Bizim arka balatalar bitmiş araçta ne bi uyarı ne bişey hiçbişey yok. Hidrolik seviyeside max'taydı balatalar değiştiği zaman max'ın üstüne çıktı doğal olarak. Ben hidroliği max seviyesine kadar çeksem şırınga ile balatalar bitince araç uyarı verir mi? Balatayı değiştiren ustaya sordum uyarı vermesi lazımdı dedi

Fren balatalarının üzerinde ikaz sacı var ise ve montajı yapılırken atılmadı ise ikaz sacının tiz sürtme sesini duymama ihtimaliniz yok,

Fren balataları yeni değiştirildiğinde fren hidroliği en fazla maksimum seviyesinde olmalı, adı üzerinde zaten "maksimum seviye", fren balataları aşındıkça hidrolik seviyesi azalır, balatalar risk sınırına yaklaştığında hidrolik seviyesi minimum seviye altına indiğinden göstergede el freni ikaz ışığı yanar, tabi işgüzar biri bu süreçte tamamlamadıysa...

Fazla hidroliği şırınga ile çekebilirsin, şırıngaya ulaşamıyorsanız eldiven kullanmak kaydı ile temiz bir bez ile emdirerek seviyeyi düşürebilirsiniz, hidrolik emdirilen bezi ve eldiveni önce gazete kağıdına sararak sonra poşete koyarak ve ağzını bağlayarak çöpe atmalısınız, rezervuar etrafına hidrolik sıçrar yada dökülür ise rezervuar kapağı kapalıyken bol su ile o kısımları yıkayın.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #113 : Temmuz 12, 2020, 16:59:52 »
@Ufuk Sönmez (16363) @Hakan Öztürk (3676) bu ürünü normal fren sistemi olan araçlarda kullanmanın bir sakıncası olurmu?
Ufuk zaten gerekli bilgileri vermiş Ümit Bey.
Aslında düşük sıcaklıklarda düşük viskozite, Abs, Esp gibi istemlerin hızlı tepki verebilmesi için bir gereklilik. Sıcak viskoziteler hemen hepsinde yanı iken, özellikle soğuk viskozitelerde farklar mevcut. Örneğin normal Dot4 1500 mm^2/sn gibi değerlre verirken (-40 C derecede), düşük vikoziteli hidrolikler 750 mm^2/sn değerleri verebiliyor. Yani düşük sıcaklıkların olduğu yerlerde nispeten daha akışkan kalabiliyorlar, bu da tepki sürelerini kısaltıyor. Normal fren sistemine sahip araçlarda buna gerek yok Ufuğun da belirttiği gibi.
Abs, Esp gibi sistemlerde ise küçük gözenekli kanallarda hidroliğin soğukta yeterli hızda akışkan kalabilmesi gerekir. Yani aracın bulunduğu iklim koşullarının da bu seçimde etkisi vardır aslında.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: '20
  • 195 kere teşekkür etti
  • 199 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #114 : Ekim 30, 2020, 18:19:05 »
Sonuç olarak önerebileceğiniz düşük viskoziteli dot 4 hidrolik yağı nedir arkadaşlar? Avensiste kullanacağım.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1130 kere teşekkür etti
  • 2372 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #115 : Ekim 31, 2020, 12:55:59 »
Sonuç olarak önerebileceğiniz düşük viskoziteli dot 4 hidrolik yağı nedir arkadaşlar? Avensiste kullanacağım.

Liqui Moly SL6

1 litrelik ambalajlarda stoğumuza sipariş ettik (sipariş etmemizin asıl amacı A-TRAC kullanan arazi araçları) 5-10 kasım tarihleri arasında stoğumuzda olacak.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: '20
  • 195 kere teşekkür etti
  • 199 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #116 : Ekim 31, 2020, 19:14:57 »
Liqui Moly SL6

1 litrelik ambalajlarda stoğumuza sipariş ettik (sipariş etmemizin asıl amacı A-TRAC kullanan arazi araçları) 5-10 kasım tarihleri arasında stoğumuzda olacak.

Tahmini fiyat bilgisi ne olur acaba ufuk bey.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1130 kere teşekkür etti
  • 2372 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #117 : Ekim 31, 2020, 22:10:49 »
Tahmini fiyat bilgisi ne olur acaba ufuk bey.

Henüz belli değil ancak 1lt. için 120-150₺ arası olacağını tahminim ediyorum.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • 1 kere teşekkür etti
  • 20 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #118 : Ekim 31, 2020, 22:42:57 »
Ufuk bey; dot 4 olarak hangi yağı onerirsiniz? Araçta abs ve esp mevcut.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1130 kere teşekkür etti
  • 2372 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #119 : Ekim 31, 2020, 23:02:18 »
Ufuk bey; dot 4 olarak hangi yağı onerirsiniz? Araçta abs ve esp mevcut.

Toyota'nın orijjnal hidroliği fiyat/performans (500ml./60₺) ürünü bana göre.