Sonunda trafiğe çıkarttığım İnci Beyazı Fransız malı Yaris Hybrid e-CVT, Spirit donanımlı aracım ile ilgili bazı teknik bilgileri bende paylaşmak isterim.
Marş ve Şarj dinamosu yok,
Termik motor soğutma suyu devirdaim pompası elektrikli,
Klima pompası elektrikli ve termik motoru çalıştırmadan aracın içini soğutabiliyorsunuz,
Direksiyon sistemi elektrik motor takviyeli,
Yani termik motorun önünde V kayışı yok, sadece kranka bağlı düz bir kasnak avans değerini okuyabilmek için pratiklik açısından yerleştirilmiş.
Ön tarafında orjinal kule gergisi olan aracın VVT-İ benzinli motorunun EGR sistemi mevcut. Elektrik motorunu değil ama üzerinde konumlandırılmış olan Elektromekanik sistemlerin soğutmasını sağlamak için ayrıca bir soğutma kabı, ilave elektrikli devirdaim pompası ve mevcut radyatör içinde eşanjör ile soğutması sağlanmış.
Egzantrik mili zincir ile tahriklendirilmekte, ses gelmedikçe değişim yapılmamaktadır.
Fren sistemi Westinghouse, termik motorun çoğu zaman devre dışı kalması sebebiyle yine elektrikli bir vakum pompa ile çalıştırılıyor.
Mavi tonlu yüksek teknoloji ürünü camları UV ışınların %99'unu emiyor.
Klima sistemi, yeni nesil, evlerdeki gibi Inverter 12V Pompalı.
İlk bakışta aerodinamik geliştirici bölgelerin farklılıkları pek dikkat çekmesede, Cd 0.286 olarak çıkmasını sağlayan gizlenmiş bir parça da, arka tampon altındaki difizörlerdir.
Şimdilik arzuladığım kadar yumuşak olan düşük yuvarlanma dirençli lastikleri, Japon malı Bridgestone Potenza RE080 185/60-15 84H
Ana Akü Garantisi 5 Yıl fakat tahmini ömür olarak "araç ömrü" kadardır diye yabancı sitelerde bahsedilmektedir.
Sadece EV modunda, düz bir yolda klima açık olarak 2km + - yol katedebiliyoruz, akü hiç bir zaman tam olarak bitirilmiyor, çünkü belki hemen duracak ve elektrik ile kalkış gerçekleştirilecektir, son 2 çizgi kaldığında termik motor hemen şarj moduna giriyor, duruyorsanız jeneratör, hareket ediyorsanız hem motor hem jeneratörünüz var demektir. Ayağınızı her gaz pedalından çekişte yaklaşık yarım sn'de yakıt kesiliyor ve şarj başlıyor, her türlü serbest hareket elektrik enerjisine dönüştürülüyor. Son 2 çizgi hariç, Boş akü yaklaşık olarak yine 4 - 5km civarında dolabiliyor.
Bakım maliyetleri çok düşük. Ancak, 708 sayfalık ansiklopedik kullanıcı el kitabında şöyle bir ibare vardır; Motor yağı olarak 0W-20 kullanılmalıdır, eğer bulamazsanız 5W-30 kullanabilirsiniz, fakat bir sonraki değişimde muhakkak yine 0W-20 kullanmalısınız.
Şanzıman ve difransiyel sistemi diğer CVT'ler ile birebir aynı, onlarla arasındaki fark işletim sistemindedir:
http://www.toyotaclubtr.com/index.php?topic=52591.0 Vites kolunun en alt sırasındaki B modunun asil görevi, dik uzun yokuş aşağı inişlerde motor kompresörü yaptırmak olduğu kullanıcı el kitabında da açıklanmıştır. B modu özellikle Karlı ve Buzlu ortamlar için değildir zira araçta ABS, EBD, VSC ve TRC sistemleri yağışlı ve kış şartları için hazırda beklemektedir. Bu tip yağışlı zamanlarda dik bir yokuş inilmekteyse yine takviye amaçlı kullanılabilir.
Uzun ve dik yokuşları tırmanırken, ECO MODE iptal edip, gaz kelebeğinin tepkime hızı artırılarak daha yüksek performans üretilmesi sağlanmış olmakta ve kimseden geri kalınmamaktadır.
En çok hoşuma giden donanımları;
Kumanda kesinlikle cebinizden çıkmıyor, araca yanaştığınızda kapı kolunu tutup açıyorsunuz, indikten sonra kolun sol tarafında bulunan 2 çukur çizgiye parmağınızla dokunarak kilitliyorsunuz. Motor, Mavi Start düğmesiyle çalışıyormuş gibi yapıyor. Bagaj kapısıda, tutamağının sol tarafındaki geniş yumuşak kısımla açılıyor, hemen sağ tarafındaki yumuşak nokta bölge kilitliyor. Şehir içindeki çok dik bir yokuşta el frenini çekmeden ve geri kaymadan HAC ile kalkış yapabilmekle teknolojinin ne kadar çok konfor ve güvenlik yaşatabildiğinin bir göstergesi olmuş. Orjinal CC elbette hala güzel bir donanım. Otomatik yanıp sönebilen Lens BiHalojen farlar çok keskin ışık hüzmesiyle oldukça başarılılar. ABS devreye girince 4'lü flaşörün hızlı bir şekilde yanıp sönmesi. Corolla gibi büyük bir araçtan sonra böyle küçük bir araca geçmek dışardan korkutsada, içine binince yeterlinin üzerinde hacime sahip iç mekanıyla insanı rahatlatabiliyor. Araca giriş sırasında torpidonun her iki yanından halıların aydınlatılmasıda sınıfının üstünde kalite hissettiriyor.
Güç, Konfor ve Donanım olarak kendisinden çok daha büyük şeyler ile kullanıcılarına hizmet eden bu aracın tek eksik yanı; Klima kumandalarının altında kalan çok geniş ve boş bölgede bir veya iki kapaklı gözün bulunmaması, diğer aracımdan çıkan gözlük, garaj kumandası, yakıt kartları gibi günlük kullandığım eşyaları koyabileceğim bir yerin olmayışı. Umarım bu eksiklik bir sonraki yıllarda giderilir.
Boş deposu, 36L 95 veya 97 Oktan Kurşunsuz benzin ile dolan aracın, 2 yolculu ve klimalı yakıt tüketim değerleri şu şekilde;
Şehir içi: 4.4L/100km Şehir dışı: 110km/h - 4.7L/100kmToyota web sitesinden alınan yandaki linkte, peşpeşe bir kaç video ile güzel bir Hybrid Synergy Drive teknolojisi anlatımı:
http://www.toyota.com.tr/innovation/hybrid.tmex Toyota Yaris Hybrid - COCHESDEVALENCIA.ES