Merhaba otomobil severler,
İçten yanmalı motorla beraber kullanılmakta olan yeni nesil Tiptronik/Otomatik CVT şanzıman ile özellikle oldukça uzun, dik ve hızlı yokuş aşağı inişlerde, vitesi manuel olarak yerine göre 2, 3, 4 veya 5'e sabitleyerek motor kompresörü yaparız, hatta aşağı yönlü aynı süreçte bu küçük vitesler arasında manuel geçişler yaparak yolun meyiline, dönemecine ve trafiğine göre aracı gaz vermeden hızlandırıp yavaşlatabiliriz.
Markasına göre değişik sayılarda manuel vitesi bulunan bu tiptronik vitese sahip CVT şanzımanların D modunda ise vites sayısı yoktur. Tork sürekli sabit ama kasnak kitlenme oranı sonsuzdur, basitçe örneklersek 6 ile 60 vites sayısı arasında çalışıyor diyebiliriz.
e-CVT şanzımanda da CVT gibi yine Kayış-Kasnak kullanılmaktadır, şimdilik sadece Hybrid Prius ve Hybrid Yariste kullanılan bu türevde manuel olarak müdahale edebileceğimiz tiptronik kısmı yoktur. Yokuş aşağı inerken, konvansiyonel içten yanmalı motor çalışmadığından sadece şarj durumundadır ve bu şarj esnasında oluşan statik kompresör aracı kısmen yavaşlatmaktadır,
Peki uzun ve hızlı bir yokuş aşağı iniyorsak ve aküler dolduysa ne olacaktır? elbette konjektör elektrik üretimini durduracaktır ve statik kompresör oluşmayacağı için aracın hızı kendiliğinden artacak ve sonuç olarak ayak freni ile müdahalede bulunmak zorunda kalınacaktır.
Yokuş aşağı durumda, motoru çalışmayan ve şarj durumunda dahi olmayan bir aracı frene basmadan nasıl yavaşlatabiliriz?
e-CVT şanzımanın, vites kolunun en alt sırasında bulunan B'ye alarak, Break yani motor freni uygulaması yaparız.
B ne yapmaktadır?
Çalışmayan ve şarj etmeyen içten yanmalı motorun rahat dönmesini engellemek için, emme sübaplarının çok düşük sürat modunda çalışmasını sağlayarak, motorun rahat hava almasını engeller, bu da motor freni yapılmasını sağlar.
Anlık hızlanma gerektiğinde ise, gaz pedalına basarak ihtiyaca göre elektrik veya benzin takviyeli hızlanma gerçekleştirilebilir.
Dikkat edilmesi gereken önemli nokta şudur;
B modu, sadece uzun, hızlı dik yokuş aşağı inişlerde kullanılmalıdır.
40km/h ve altındaki süratlerde etkili değildir.