Gönderen Konu: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları  (Okunma sayısı 1799438 defa)

0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Auris
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 120000
  • Model Yılı: '08
  • 61 kere teşekkür etti
  • 298 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2640 : Mart 27, 2016, 18:04:44 »
Daha önce de belirttiğim gibi ben bir tartışmanın içerisinde değilim, birinin kendi tercihi konusunda da tartışmam :) Ancak konu "bilgi aktarımı" haline geldiğinde yanlış bilgilendirme olmamalı diye düşünüyorum.

Yağ seçimi konusunda markaya bağlı kalmaktansa aracın fabrikasyon talebi, şu an ki kondüsyonu ve talebi, kullanım şartları, iklim şartları değerlendirilmeli diye düşünüyorum, "sen şunu kullan" , "ben şu yağı kullandım, çok iyi" vs. gibi saltanat tarzı tercihler insanları yanlış yönlendirir.


Hocam sürekli aynı konu ile ilgilenemiyorum, özel mesaj yazanlara mümkün olan en kısa sürede cevap yazmaya çalışıyorum (Özcan Musaoğlu yaklaşık 4 saatliğine şahittir, bir sorun anlatsın), bir yandan işimle uğraşıyorum, belki takip ediyorsunuzdur kendimce projelerim var ve inanın "hangi yağı kullanalım" dan daha önemli konular oluyor, lütfen beni mazur görün.

Tekin bey, (ve diğer arkadaşlar),

Olay sadece "Viskozite" yani? öyle mi? "Evet öyle" diyorsanız biriniz bana Mehmet KÖKSAL bey'in aracında bir marka ve model 10W40 ile diğer marka ve model 10W40'ın (her ikisi de bilinen markalar) dayanımının nasıl değiştiğini açıklasın lütfen !

Motor yağlarının da dahil olduğu petrol endüstrisinin biz kullanıcılar ile paylaşmadığı, ürettikleri motor yağında "hangi baz yağ kullanılıyor" konusu zaten muamma !

Peki en azından bilinçli bir kullanıcının ulaşabileceği API, ACEA, JASO, standartları ve ilgili ürünün density, poor point, flash point, kinematic viskosity vs. teknik verilerin hiç önemi yok yani?

Lütfen yapmayın, bu konu başlığı açıldığı günden bu yana "arabama hangi yağı kullanayım" sorusu üzerine beş ayrı tavsiyede bulunan oldu, bir Allah kulu'da "senin aracın motoru ne durumda ?" yada "hangi yağı kullandın ? peki sonra ne oldu? " diye sormadı.Böyle yağ tavsiye edilmez.

Ek olarak iki farklı viskozite yağın karıştırılması ile ortaya falanca bir viskozite çıktı söylemi, motor yağı ile ilgili hayatımda duyduğum en komik saçmalık oldu.
Ufuk bey size bir mesaj atmıştım bakabilirnisiniz?

Toyota Club Türkiye

Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2640 : Mart 27, 2016, 18:04:44 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1130 kere teşekkür etti
  • 2372 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2641 : Mart 27, 2016, 18:16:38 »
Ufuk bey size bir mesaj atmıştım bakabilirnisiniz?

Bakıyorum Emin bey.

5 bin km yapmış 5W-30 ile yeni kutu içindeki 5W-30 aynı viskoziteye mi sahiptir?
Bu soruya cevap vermeden hangi 5W30? hangi standartlarda? hangi motorda? hangi sürede ve şartlarda 5 bin km yapmış diye sorarım ?

Ek olarak viskozite değişkenliği sizin kattığınız yağ ile oluşmaz.Kullanılmış yağın  viskozite değişkenliği yağ içerisindeki elementlerin temas halinde oldukları metal  ve ısınma / soğuma döngüsü ile olan işkisisi sonucudur.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 118000
  • Model Yılı: '10
  • 261 kere teşekkür etti
  • 168 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2642 : Mart 27, 2016, 18:27:26 »

. Soğuktaki rakamın ince olması yağın daha akışkan olmasını ve soğukta daha iyi korumayı sağlar. Önceki yorumlarımda bir grafikte bu durumu gösteren bir şeyler olacaktı.
Grafiklerinden çok faydalanıyoruz Mutlu sağolasın.
2010 1,6 corolla
2002 1,6-vvt-i Corolla
2001 1,4 astra-f

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2643 : Mart 27, 2016, 18:40:40 »
Ek olarak
API ve standartlarının açıklamaları:
http://www.oilspecifications.org/api_eolcs.php

ACEA ve standartlarının açıklamaları:
http://www.oilspecifications.org/acea.php

Özetle, yeni çıkan yağların çoğu öncesindeki senelerde üretilmiş motorları da kapsıyor. Yalnız a1/b1 ve a5/b5 standartlarına sahip yağlar çok incelebildiğinden her motora uyumlu olmadığı söyleniyor. (fuel economy yağları 0-30, 0-20 ler)
Araçlarınızın kullanım kitapçıklarında istenilen standartlara ve günümüzde kaliteli yağ markaları olarak düşünülen yağlara bakarsanız çoğunda standartların tuttuğunu görürsünüz.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2644 : Mart 27, 2016, 18:51:50 »

Bu soruya cevap vermeden hangi 5W30? hangi standartlarda? hangi motorda? hangi sürede ve şartlarda 5 bin km yapmış diye sorarım ?

Ek olarak viskozite değişkenliği sizin kattığınız yağ ile oluşmaz.Kullanılmış yağın  viskozite değişkenliği yağ içerisindeki elementlerin temas halinde oldukları metal  ve ısınma / soğuma döngüsü ile olan işkisisi sonucudur.

Aynı X marka 5W-30, ikiside aynı standartlarda, aynı motorda,

Kullanım şartının önemi yok, 2 farklı yağ değil bu, sonuçta birinin elementleri o motorun hareketli, ısınan ve soğuyan parçaları üzerinde görev görmüş ve 5.000km yapmış,

Diğeri yeni kutuda.

Motor ve Yağ üreticilerinin, aynı motor ve aynı yağa korumak amaçlı yağ katkısı önermemelerinin sebebi, mevcut viskoziteyi kalınlaştırdığı için olabilir mi?

2L 0W-20 içine 1L 10W-40 ilave edildiğinde o viskozitenin yukarı yönlü değişmemesi gerektiğini nasıl açıklayabilirsin?

Aynı motora aynı yeni yağ değişimi yaptığımızda, mutluluğumuzun nedeni harcadığımız paramıdır?
Yoksa yeni yağın viskozitesi olması gerektiği kadar olduğundan dolayısiyle sessizleşen motormudur bizi memnun eden?
Eğer eskiyen yağın viskozitesi çökmüyorsa, suya dönüşmüyorsa, neden yağ değiştiriyoruz?

   
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2645 : Mart 27, 2016, 18:56:44 »
Akma noktası (Pour point), parlama noktası (flashing point) bir bakıma yağın kullanım ömrünü belirlemektedir. Kaliteli yağlarda bu açıdan sıkıntı olmaz. Akma ve parlama noktalarının çok altında çalışmaktadır yağ. Tekin abinin dediğine göre soğutma suyu 90 iken yağ da 100 derece civarında. Parlama noktasının 220-240 derece olduğunu düşünürsek...
Kinematik viskozite ise zaten yağların soğuk (40 derece) ve sıcak (100 derece) viskozite rakamlarını belirlemektedir. Rakamlaştırarak bir nebze kullanıcıların işini kolaylaştırmışlardır. Rakamlardan bahsederken zaten viskoziteden bahsediliyor.  Yoğunluk ise 15 derece sıcaklıkta 0,84-0,86 kg/litre olduğundan fark çok çok küçüktür, etkisi ihmal edilebilir.
Sae crankcase yazılan yer kullandığımız yağ rakamlarını belirtmektedir, en solda da 40 ve 100 derecedeki viskozite değerleri görülebilmektedir. Yağ Sae rakamlarının (5-10-20-30-40-50-60) belirli bir viskozite aralığında olduğu görülebiliyor.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 118000
  • Model Yılı: '10
  • 261 kere teşekkür etti
  • 168 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2646 : Mart 27, 2016, 19:02:13 »

Olay sadece "Viskozite" yani? öyle mi? "Evet öyle" diyorsanız biriniz bana Mehmet KÖKSAL bey'in aracında bir marka ve model 10W40 ile diğer marka ve model 10W40'ın (her ikisi de bilinen markalar) dayanımının nasıl değiştiğini açıklasın lütfen !

Şu an motorda ENEOS 10/40 var bundan önce mobil 2000 10/40 vardı.Mobili araç resmen içti,abartmıyorum.4 bin km de neredeyse 4 litre tüketti motor.

Bunla ilgili konu bile açmıştık.Eneos ta da eksilme yapıyo ama mobilden çok çok daha iyi,gerçekten.Eksilme normal sınırlarda şu an.Hatta hastamızdan dolayı

eneos 4 bin devirlere maruz kalabiliyor zaman zaman.4 bin devirlere mobil 10/40 maruz kalsa ne olurdu bilmiyorum.

Şu da bir gerçek motor yıprandıkça yağ eksiltmesi artacaktır.O zaman greste koysak fayda etmeyecek bununda farkındayım. Yağ markası fanatikliği yapmak

istemiyorum ama yarı sentetik yağlar içersinde eneos 10/40 vvt-i motora iyi geliyor.Tabi bunlar bana göre.

Yeri gelmişken sorayım:Motor sıcaklığı normal ısısına geldikten sonra  dış çevre sıcaklığının çok çok önemi oluyor mu?
2010 1,6 corolla
2002 1,6-vvt-i Corolla
2001 1,4 astra-f

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2647 : Mart 27, 2016, 19:11:46 »
Bu arada motor yağları için kullanılan viskozite, +25.C'deki akışkanlığını tarif eden değermiş.

Evet, yukarda verdiğim listedeki viskozitelerin kullanılabileceği dış ortam sıcaklık değerleri kullanıcıların karar verme kısmını kolaylaştırmak içindir.

Ben yağın parlama noktasına bakmıyorum, ilgilenmiyorum da. Yağın yoğunluk birimine yada motor içi diğer sıcaklıklara da.

Zaten bu işin riskli kısmıda burada,

Yetkilinin kullandığı yağın standartları tam olarak biliniyormu?

Dışardan alınan yağ, orjinal yağın standartlarını karşılıyor mu?
Daha iyi diye keyfi veya bilinçsizce dışardan alınan daha ince viskoziteli yağ üreticinin istediği standartlardan daha fazlasını karşılıyor mu?
 

Mesaj Birleştirildi: Mart 27, 2016, 19:20:26
Yeri gelmişken sorayım:Motor sıcaklığı normal ısısına geldikten sonra  dış çevre sıcaklığının çok çok önemi oluyor mu?

Güzel bir soru.

Motor normal ısısına bile demeyelim, ilk start anından itibaren dış çevre sıcaklığının önemi kalmıyor.

Motor soğuk iken zaten yağ kendini hazırlamış ve kalınlaştırmış oluyor (sıcak havalarda).

Yani günümüz yağları akıllı, kendilerini inceltip kalınlaştırabiliyorlar.
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1130 kere teşekkür etti
  • 2372 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2648 : Mart 27, 2016, 19:31:54 »


Aynı X marka 5W-30, ikiside aynı standartlarda, aynı motorda,

Kullanım şartının önemi yok, 2 farklı yağ değil bu, sonuçta birinin elementleri o motorun hareketli, ısınan ve soğuyan parçaları üzerinde görev görmüş ve 5.000km yapmış,

Diğeri yeni kutuda.

Motor ve Yağ üreticilerinin, aynı motor ve aynı yağa korumak amaçlı yağ katkısı önermemelerinin sebebi, mevcut viskoziteyi kalınlaştırdığı için olabilir mi?

2L 0W-20 içine 1L 10W-40 ilave edildiğinde o viskozitenin yukarı yönlü değişmemesi gerektiğini nasıl açıklayabilirsin?

Aynı motora aynı yeni yağ değişimi yaptığımızda, mutluluğumuzun nedeni harcadığımız paramıdır?
Yoksa yeni yağın viskozitesi olması gerektiği kadar olduğundan dolayısiyle sessizleşen motormudur bizi memnun eden?
Eğer eskiyen yağın viskozitesi çökmüyorsa, suya dönüşmüyorsa, neden yağ değiştiriyoruz?

Size sorduğum soruların cevabı bu şekilde olmaz,

Örnek;
3ZZ-FE motorda
xxx marka xxx model 5w30 yağ
5000km 1 ayda hiç stop edilmeden mi yapılmış? 1 senede trafikte dur kalk şeklindemi yapılmış? Bu süreçte ikşim değişikliği ne kadarmış vs. vs. sizin cevabınız savuşturma olmuş :)

Ben size viskoziteyi sizin nasıl değiştirdiğinizi sordum? siz bana falanca yağ ile falanca yağ karışınca ortaya nasıl 3W27 gibi bir sonuç çıkardığınızı açıklayabilir misiniz?

Motor yağını sadece efsafını kaybetmesi yüzünden değiştiriyorsanız neden kilometre sayacına bakıyorsunuz? Madem bu kadar teknik ! düşünebiliyorsunuz aracınıza bir saat takograf bağlayın ve saat hesabı ile değiştirin motor yağını sonuçta motor yağı siz marşa bastığınız andan itibaren görevini yerşne getiriyor, tekerleriniz dönsede dönmese de?

Kilometre hesabı ile motor yağının değişimi motorun aşınması ile belirlenen bir değişim sürecidir 10.000km trafikte yapılması ile tek marş ile hiç durmadan yapılması en az yarı yarıya fark eder, siz ister mutlu olun ister olmayın bu sadece üreticinin "tavsiyesi" dir.

Ek olarka benim anlatmak istediğimi, kendi anlama şekliniz ile uyarlayarak ben söylemişim gibi cevaplamazsanız sevinirim anlamadığınız kısımda "bu kısımı anlayamadım" diyebilirsiniz, bu sizi küçük düşürmez.

Akma noktası (Pour point), parlama noktası (flashing point) bir bakıma yağın kullanım ömrünü belirlemektedir. Kaliteli yağlarda bu açıdan sıkıntı olmaz. Akma ve parlama noktalarının çok altında çalışmaktadır yağ. Tekin abinin dediğine göre soğutma suyu 90 iken yağ da 100 derece civarında. Parlama noktasının 220-240 derece olduğunu düşünürsek...
Kinematik viskozite ise zaten yağların soğuk (40 derece) ve sıcak (100 derece) viskozite rakamlarını belirlemektedir. Rakamlaştırarak bir nebze kullanıcıların işini kolaylaştırmışlardır. Rakamlardan bahsederken zaten viskoziteden bahsediliyor.  Yoğunluk ise 15 derece sıcaklıkta 0,84-0,86 kg/litre olduğundan fark çok çok küçüktür, etkisi ihmal edilebilir.
Sae crankcase yazılan yer kullandığımız yağ rakamlarını belirtmektedir, en solda da 40 ve 100 derecedeki viskozite değerleri görülebilmektedir. Yağ Sae rakamlarının (5-10-20-30-40-50-60) belirli bir viskozite aralığında olduğu görülebiliyor.


Mutlu, "Poor Point" ve "Flash Point" değerleri yağın değerleri evet ama bu değerleri kulanan şey motorlar ve motorların durumu, kullanım şekilleri ve hatta soğutma sistemi bile bu konuda çok etken, parlama noktası sadece yağın ulaştığı sıcaklık ile bağdaştırılmaz.LPG'li bir araçta silindir iç sıcaklığı 300-350c civari görebiliyor, peki silindşr cidarındaki yağ bu saıcaklığı görmüyor mu? Turbo dizel bşr araçta turbo içinde aynı yağ 200 dereceleri görebiliyor yani sadece kartere inen yağın sıcaklığı, yağın belli yerde maruz kaldığı sıcaklık değil.

Densite ihmal edilebilecek bir konu ise bulabilmen biraz zor (bu konuda yardımcı da olurum) ama aracına aynı özelliklerde olduğunu iddia eden sadece densiteleri arasında büyük fark olan yağ kullan bakalım ne olacak? hep beraber görelim, ne dersin ?

Mehmet Köksal bey'in aracında yağ eksilmesini aynı viskozitede farklı densitede yağ kullanarak çok çok aşağı çekildiğini de hatırlatmak isterim.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 118000
  • Model Yılı: '10
  • 261 kere teşekkür etti
  • 168 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2649 : Mart 27, 2016, 20:08:20 »


Mehmet Köksal bey'in aracında yağ eksilmesini aynı viskozitede farklı densitede yağ kullanarak çok çok aşağı çekildiğini de hatırlatmak isterim.

Yoğunluğu dencity mi kabul ediyoruz? Geçen hafta ki fikir alış verişinin merkez konularında biri idi yanlış hatırlamıyorsam.
2010 1,6 corolla
2002 1,6-vvt-i Corolla
2001 1,4 astra-f

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1130 kere teşekkür etti
  • 2372 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2650 : Mart 27, 2016, 20:33:12 »
Yoğunluğu dencity mi kabul ediyoruz? Geçen hafta ki fikir alış verişinin merkez konularında biri idi yanlış hatırlamıyorsam.
Biz kabul etsekte etmesek de densite dünyada "yoğunluk" anlamına geliyor Mehmet bey :)

Mutlu ile sohbetimizin konusu ise yağda densitenin (ve tabi diğer teknik verilerin) önemi (yada önemsizliği).

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2651 : Mart 27, 2016, 20:45:13 »
Ufuk bey,
Silindir cidalarında hesaba katmadığınız bir şey var. Isı transferi ve anlık ile ortalama sıcaklık.
Evet anlık sıcaklık yüksek olabilir yanmadan ötürü, fakat 2 devirde 1 güç üretildiğinden ve bu yanma anlık olduğundan ortalama sıcaklık daha azdır. Bir de bu silindir cidarlarına yakın noktalardan soğutma suyu geçmekte. Her devirde soğutma sistemi bloğu aynı sıcaklıkta, motorun çalışma sıcaklığında sabit tutmaya çalışır. Cidarlardan bloka çok yüksek bir ISI geçişi olabilir, ama ısı her zaman SICAKLIK değildir.

Uçaklardaki türbin motorlarda da yanma odasında yanan gazların sıcaklığı 2bin derecenin üzerindedir, normal şartlarda bu malzemenin erimesine yol açardı. Etkin bir soğutma ile türbin pallerinde dahi ısıl yükten ötürü yapısal zayıflık oluşmuyor.

Bizim silindir cidarlarımız 350 derece olsa yapısında değişmeler olmaz mıydı?

Tüm bunlar hesaba katılınca gömlek cidarı en fazla 200 derece olduğunu söylüyor mit.

http://web.mit.edu/2.61/www/Lecture%20notes/Lec.%2018%20Heat%20transf.pdf

Ki günlük kullanımda tam gaz kullanmadığımızdan bu değer daha da az olacaktır.

Turbochargerlar hakkında fikrim yok, yalnız egzos gaz sıcaklığı ile giriş sıcaklığı birbirleri aralarında ısı transferi var mı, varsa ne kadar bilmek gerekli.


Mobil 1 new life 0w-40 kalitesinde yoğunlukları farklı 4 lt yağ önerin, bir dahaki yağ değişiminde uygulayım. :) Mobil 1 new life 0,85 kg/lt yoğunlukta.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 118000
  • Model Yılı: '10
  • 261 kere teşekkür etti
  • 168 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2652 : Mart 27, 2016, 20:46:05 »
Biz kabul etsekte etmesek de densite dünyada "yoğunluk" anlamına geliyor Mehmet bey :)

Mutlu ile sohbetimizin konusu ise yağda densitenin (ve tabi diğer teknik verilerin) önemi (yada önemsizliği).

Yağ ile ilgili o kadar değerli teknik bilgi okudum ki bu forumda(değerli bilgilerini paylaşan tüm üyelere teşekkürler). :saygi:

Artık yağ bidonları -reklamları görünce/izleyince o öyle değil çok eksiğiniz var diyorum içimden. :)
2010 1,6 corolla
2002 1,6-vvt-i Corolla
2001 1,4 astra-f

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2653 : Mart 27, 2016, 20:47:05 »
Mobil 1'in tüm yağlarına baktım, 0,84 ile 0,87 arasında değişiyor, 10-60 olsun 0-30 olsun, tam sentetik olsun, yarı sentetik olsun.
Castrol edge 5w-30 ile 10w-60 a da baktım, ikisi de 0,85 kg/lt.

Mesaj Birleştirildi: Mart 27, 2016, 20:52:23
http://www.engineeringtoolbox.com/sae-grade-oil-d_1208.html

Artan yoğunlukla birlikte yağın kalınlaştığı (viskozite rakamlarının) da görülebiliyor, haliyle yoğunluğu artırarak yağ eksiltmesi de önlenir.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 118000
  • Model Yılı: '10
  • 261 kere teşekkür etti
  • 168 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2654 : Mart 27, 2016, 21:08:21 »
Mobil 1'in tüm yağlarına baktım, 0,84 ile 0,87 arasında değişiyor, 10-60 olsun 0-30 olsun, tam sentetik olsun, yarı sentetik olsun.
Castrol edge 5w-30 ile 10w-60 a da baktım, ikisi de 0,85 kg/lt.

Mesaj Birleştirildi: Mart 27, 2016, 20:52:23
http://www.engineeringtoolbox.com/sae-grade-oil-d_1208.html

Artan yoğunlukla birlikte yağın kalınlaştığı (viskozite rakamlarının) da görülebiliyor, haliyle yoğunluğu artırarak yağ eksiltmesi de önlenir.
Bizim motorda eksilme aza indirilebiliyor ama rektefiye olmadan kesilemiyor Mutlu.

Yoğunluk vb iyi bilinmez ise bidonun dışında yazan 10/40-10/30 vb  ibareleride bilinmeyen yağ markaları için çok da güvenilir olmuyor o zaman. :)
2010 1,6 corolla
2002 1,6-vvt-i Corolla
2001 1,4 astra-f

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: '20
  • 252 kere teşekkür etti
  • 709 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2655 : Mart 27, 2016, 21:09:47 »
yağın yoğunluğu çok olsa ne olur ? aşırı ısındığında yağ filmi kopmadan mı kalacak buna bakmak lazım.

soğuk motorda çalışma boşlukları fazladır. ısındıktan sonra segmanlar yataklar asıl çalışma koşullarına gelir. bu yüzden ilk numarasının en düşük değerde seçilmesi yanlış olabilir.
motor ısındığında ise sadece 90 derecede kalmıyor arkadaşlar. japonların hafta sonu pistte yarıştıkları programlar var. adamlar su ve yağ sıcaklığını ayrı ayrı görüntülemiş. obd ile siz de bakabilirsiniz.
özellikle benim gibi arabası eski olanlarda yağ soğutucu bile yok. yağ soğumadan dolaşıma girip tekrar tekrar ısınıyor. bu yüzden ince yağ kullanımı eski arabalara hiç uygun birşey değil.

ayrıca bukadar teknik detaya giriyorsunuz. alacağımız koyacağımız yağ belli. üretici ne tavsiye ettiyse 5 aşağı 10 yukarı değerleri koyup , olabildiğince kalitelisini almak. unutmayın 5 30 yağı servis de koyup 30 40 bin km yol yapan adamlar var. yeni motorda 20 50 koysanız bile kolay kolay bir şey olmaz. ki benim yağcım 2008 corollasına koyuyor :) kullanım klavuzunda bile sm sınıfı olmak şartı ile 20 50 koyabilirsin yazıyor. kışın çok sıcaklık düşmüyorsa arabanıda çok sevmiyorsan koyarsın.

bugün hava sıcaklığı dışarıda 3 derece. benim son koyduğum yağ 10 60. bu yağı havalar ısındığı için koymuştum. soğukta kalın olacağını düşünmüştüm.
arabayı çalıştırırken hiç de öyle zorlandığını hissetmedim.

korkum şuydu :  10 60 yağın 40 derecede viskosite değeri 20 50 ile aynı. yani soğukta kalın gibi bir izlenim var. fakat işler öyle değil. nasıl sıcaklığa karşı dayanıklı ise soğuğa karşıda daha dirençli. yani 10 numara yağdan çok çok kalın bir yağ değil.
10 40 dan kalın.
10 50 den kalın.
5 50 den zaten daha kalın.
fakat mineral yağlardan daha kalın değil.

yukarıda grafikte çok hoş bir detay var. bir yağ ne kadar kaliteli ise viskosite eyrisi okadar yatay duruyor. soğukta ince , sıcakken kalın..

hala 10 60 dan memnunum. 1000 km dir eksiltme de olmadı.. 91 corolla 260 bin km de.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2656 : Mart 27, 2016, 21:10:28 »
Ben size viskoziteyi sizin nasıl değiştirdiğinizi sordum? siz bana falanca yağ ile falanca yağ karışınca ortaya nasıl 3W27 gibi bir sonuç çıkardığınızı açıklayabilir misiniz?

Bu basit mantıktı, kimyasal olarak net rakam olduğunu söylemedim, belki gerçekten 3W-27 olmuştu belkide kötü bir reaksiyon sonucu 20W-50'ye dönüşmüştü.? bilemem.
Bir viskozitenin içine diğer daha kalın viskozite eklendiğinde öncekinden daha kalın viskozite elde edilir. Bu bilgi kesindir.


Motor yağını sadece efsafını kaybetmesi yüzünden değiştiriyorsanız neden kilometre sayacına bakıyorsunuz? Madem bu kadar teknik ! düşünebiliyorsunuz aracınıza bir saat takograf bağlayın ve saat hesabı ile değiştirin motor yağını sonuçta motor yağı siz marşa bastığınız andan itibaren görevini yerşne getiriyor, tekerleriniz dönsede dönmese de?

Bu söylem doğru. aynı motor ve aynı yağın bir teyyarede kullanıldığını düşün, saat baz alınarak değişir çünkü sürekli belli devirde sabit çalışır. Fakat otomobillerde farklı devirler çevrildiği için ortalama km belirlenir ve yağın görevini yapamayacağı km ler haricinde kullanıcının unutmayacağı, vs vs periyod seçilir. Örneğin Yaris Hybrid için Türkiyede 5W-30 10.000km'de değiştirilirken Amerikada Yaris Hybrid motorlu Priustaki aynı yağı 5.000 mile'da değiştiriyorlar. Ve bunun hiç karmaşık açıklamaları yok. Yağ, evsabını belkide 15.000km'de kaybediyordur, ama değişim periyodu herzaman daha öncedir.

Kilometre hesabı ile motor yağının değişimi motorun aşınması ile belirlenen bir değişim sürecidir 10.000km trafikte yapılması ile tek marş ile hiç durmadan yapılması en az yarı yarıya fark eder, siz ister mutlu olun ister olmayın bu sadece üreticinin "tavsiyesi" dir.

İster taksi olarak dur kalk yapsın isterse tek seferde düşük devir yüksek sürat 10.000km yapsın, değişim periyodu 10.000km'dir. Taksinin yağı daha fazla bozulur ayrı konu. Bizim konumuz, içine daha kalın vizkozite katıldığında önceki vizkozitenin kalınlaşıp kalınlaşmayacağı. Bana kesin cevap veremediğin için şöyle yabancı sayfalara baktım, bulduğum en kısa güzel bir yazıyı paylaşayım. "Mixing oils such as 5W-30 and 10W-30 should be limited to between-oil changes and in emergencies. Your car's manufacturer has determined the proper oil for your car." yani önceki mesajda açıkladığım gibi, motor üreticisi özellikle yağ katkısı konmasını istemez, çünkü ilave edilen katkılar yada daha kalın viskoziteli yağlar olması gereken viskoziteyi kalınlaştırır ve soğuk çalışmalarda hasar, arıza vs vs çıkmasından korkulur. "Acil durumlarda limitli yapılmalıdır." denmiş ki benim yaşadığım durum da acildi çünkü benim yağım çok inceydi.

http://www.ehow.com/how_6534099_mix-sae-10w_30-5w_30.html

Hala benim bu açıklamamın saçma olduğunu düşünüyorsan daha fazla söyleyebileceğim bir şey yok.

Sevgiler Saygılar.
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2657 : Mart 27, 2016, 21:15:57 »
Aslında kullanım kitapçıklarında hiç dikkat etmediğimiz bir ekleme/not vardır. Ağır kullanım şartlarında 5bin km.de değiştirin yağınızı diye. Ama kimse dikkat etmez. :) Günlük 30-40 km. altındaki kullanımlar da aslında ağır şartlarda kullanıma girmekte.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1130 kere teşekkür etti
  • 2372 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2658 : Mart 27, 2016, 21:18:28 »
Öncelikle bir kaç iletimde isminiz ile hitap ettiğim için özür dilerim ama teknik cevap alabildiğim biri karşımda olunca yakınlık hissettim :)

Mutlu bey,

Isı transferi "anlık" ve "sürekli" olarak maruz kaldığı elemente göre değişiklik gösterir. Örneğin aluminyum çok hızlı anlık transfere sahipken çok yüksek ısı transferinde kolayca  form değiştirir.Bu yüzden yeni nesil motorlarda "aluminyum alaşım", yani nikel, magnezyum vs. gibi ısı transferi ile form değişikliğini geciktirici elementler ile alaşım elde ediliyor. Burada değinilmesi gereken diğer konuda bahsettiğin üzere silindir etrafındaki su kanalları ve tabi ki bu kanallar içerisinde dolaşan sıvının önemi oluyor.

Türkiyede ilk sıvı soğutmaya sahip bilgisayarı sanayi ortamında, cnc de yapılan cpu ve gpu blokları, kalorifer radyatörü,atman akvaryum pompası vs. kullanarak yapmıştım.İlk seferinde saf su ile sorunsuz ve performanslı kullandığım sisteme LLC antfiriz çıktığında ve kullandığımda aşırı ısı sebebiyle sürekli reset problemi yaşamıştım.Sorun LLC antifirizin ısı transfer hızıydı, blokların ve kalorifer radyatörünün ısı transfer hızı, SLLC transfer hızına yetişmiyordu :)

Yani farz edelim ki, doğru soğutma sıvısı kullanılmayan, hesaplanan normal ısı transferinin LPG ile , aşınmış su pompası vs. ike rahatlıkla 2 katına çıkmış olduğunu düşün, yani sıfır aracı düşünme, ki farkındaysan motor yağı konusunda ciddi problem yaşayan araçların bir çoğu bu konumda.

Türbin motoru bu konuya hiç karıştırmayalım istersen, hem konu çok kalabalıklaşır hem de apayrı bir mühendisliği konuya katmış oluruz.Seçilen malzeme, çalışma koşulları, çalışma şekli vs. çok farklı bir boyut.

350c kadar ısıya ulaşan silindirlerde oluyor zaten, LPG nedeniyle motor yapılan E12 sahiplerine sor bak hangisi rektefiyesiz kurtulabilmiş? Neden? çünkü o motorun blok ısı transfer kabiliyeti LPG'nin silindir içerisinde oluşturduğu ısıyı kompanse edemiyor, aynı motora sahip Avensis sahipleri bu konudan nispeten daha az muzdarip, peki neden? Çünkü radyatör ısı transfer alanı neredeyse 1.5 katı.Tabi marka LPG için düğünmemiş bunu, ağırlık sebebi ile aracın daha devirli kullanım altında kalacağını hesap etmiş olmalı.

MIT' ye sormak lazım Türkiye'de yapılan LPG montajının % kaçını onaylayabiliyor yada benzin ile çalışmak üzere tasarlanmış bir motorun LPG ile çalışmasını onaylıyor mu? Aynı şekilde Euro 5 yakıt için tasarlanan dizel motorun Euro 4 yakıt ile çalışmasının sonuçlarını da test edebiliyorlar mı? Edebiliyorlar ise sonuçları tüm motorlar için genelleyebiliyorlar mı?

Turbo sisteminde egsoz ile emme arasında ısı transferi tabi ki var, be kadar var diye sorarsan yüzlerce kombinasyon çıkar.

"Yağ kalitesi" taahhüt etmedim size, aynı standartlarda (API, ACEA vs.) ve aynı viskozite de dedim (tamam 0W40 olsun), zira aksi takdirde, farklı bir markayı "bu kalitesiz" diyerek reddedersiniz :)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Vazgeçemeyeceğiniz bir ilişki; TOYOTA! -
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 140000
  • Model Yılı: '06
  • 836 kere teşekkür etti
  • 836 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2659 : Mart 27, 2016, 21:19:46 »
Ben bu forumu anlamıyorum ! Üreticinin tavsiye ettiği yağa muhalefet olan insanlar var.
Benim gözümde basit bir sanayi ustasından farkınız yok.

2004 VVT-I'da 5W-30 CASTROL EDGE kullanmasam belki sizi anlayabilirdim.
1.6 VVT-i