Gönderen Konu: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları  (Okunma sayısı 1799394 defa)

0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2600 : Mart 21, 2016, 19:12:38 »
Asıl karıştırılan nokta bu kısım @Aytaç Hut (27127)  akışkanlık (Viskozite) ile kalınlık/yoğunluk (densite) birbirine karıştırılıyor. Yağın inceliği yada kalınlığı yoğunluğu (density) ile ölçülür. Viskozite akışkanlıktır, ambalaj üzerindeki viskozite, ilgili yağın en uç noktalardaki viskozitesini (akışkanlığını) belirtir.

Emin misiniz Ufuk bey? Tamam yağın yoğunluğu  sıcaklığa göre değişiyor ama viskozite yoğunluğa mı bağlıdır?
Viskozite akışkanın iç direncinin göstergesidir. Kalınlık ve incelik de yoğunluğa göre değil, viskozite değerlerinin 40 ve 100 derecedeki değerleridir. N*s/m2 = Pa*s paskal saniyedir birimi de. En uç noktalar olduğuna da katılmıyorum. Bahar ve yaz aylarında motor çalıştırıldığı gibi 40 derece civarında bir sıcaklıkta olur. 3-5 dakikaya da motor soğutma suyu 90 dereceye ulaşır. Yani viskoziteler motorun soğuk ve sıcak akışkanlıklarını gösteriyor.
İncelik kalınlık da halk ağzı terimi diyebiliriz, yağın numarası azaldıkça viskozitesi de azalıyor, yağın kimyasal formülü de kısalıyor haliyle. Kalınlık akışkanlık bazlı olarak tanımlansa da dolaylı olarak yoğunluğa da bağlayabiliriz.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Toyota Club Türkiye

Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2600 : Mart 21, 2016, 19:12:38 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 29000
  • Model Yılı: '12
  • 16 kere teşekkür etti
  • 259 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2601 : Mart 21, 2016, 21:01:01 »
Abi, arkadaşım MITSUBISHI yetkili servisinde çalışıyor.
Güncel kasanın bir altı(2007-2014) L200'lere şu an düz ara 15W-40 yağ koyduklarını duyunca çok şaşırdım. Sanırım TR'de bazı önyargılar kolay kolay değişmeyecek.
Valla Yüksel sıfır araba alsam ben de 0-20 yağla başlarım. Şimdiki aracım hep 10-40 kullanmış genel Türkiye mantığı çerçevesinde o yüzden ben de 5-30 kullanacağım. Elin gavuru 500 bin km de bile kullanıyor vidyoda gorduğun üzere.
2012 Mazda 3 1.6D (2016-....)
2006 Suzuki Grand Vitara (2015-2016)
2011 1.33 Auris (2014-2015)
1997 Renault Broadway (2008-2009)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1130 kere teşekkür etti
  • 2372 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2602 : Mart 21, 2016, 21:29:36 »


Emin misiniz Ufuk bey? Tamam yağın yoğunluğu  sıcaklığa göre değişiyor ama viskozite yoğunluğa mı bağlıdır?
Viskozite akışkanın iç direncinin göstergesidir. Kalınlık ve incelik de yoğunluğa göre değil, viskozite değerlerinin 40 ve 100 derecedeki değerleridir. N*s/m2 = Pa*s paskal saniyedir birimi de. En uç noktalar olduğuna da katılmıyorum. Bahar ve yaz aylarında motor çalıştırıldığı gibi 40 derece civarında bir sıcaklıkta olur. 3-5 dakikaya da motor soğutma suyu 90 dereceye ulaşır. Yani viskoziteler motorun soğuk ve sıcak akışkanlıklarını gösteriyor.
İncelik kalınlık da halk ağzı terimi diyebiliriz, yağın numarası azaldıkça viskozitesi de azalıyor, yağın kimyasal formülü de kısalıyor haliyle. Kalınlık akışkanlık bazlı olarak tanımlansa da dolaylı olarak yoğunluğa da bağlayabiliriz.

Eminim Mutlu bey, siz de aynı hataya düşmüşsünüz, yağın yoğunluğunun ısı ile alakası yoktur. Yağın yoğunluğu ısı ile değişkenlik gösterseydi hangi yağı kullanırsanız kullanın belli ısılarda yağlama gerçekleşemezdi.Isı ile değişkenlik gösteren yağın akışkanlığıdır, üstelik ısı ile yoğunluk değişkenliği oluşacak bir sıvı kullanılabilseydi motor yağı kullanılmazdı.

Bahsettiğiniz kinematic viskozite ısı değerleri, motorun, dış iklimin vs. sıcaklığı değildir, motor yağının ısındığında akışkanlık değişikliğini gösteren ibaredir.Yani yazın siz marşa basarken motor 40 derece (ki imkansız) olsa bile yağın sıcaklığı 10 dereceyi geçmez.Motor soğutma suyu değeri de ilk sürede motor yağı için etkisizdir.Motor yağının en çok etkilendiği ısı bölgesi silindir içindeki yanma (patlama) bölgesidir, yüksek ısı ile eksilen yağların bir çoğu bu bölgede buharlaşır ve egsoz gazı ile dışarı atılır.

Dediğim gibi yağın kalınlığı (density) ile akışkanlığı (viscosity) farklı konulardır, aynı viskozite de iki farklı yağ farklı yoğunlukta (yani halk dili ile kalınlıkta) olabilir.

Abi, arkadaşım MITSUBISHI yetkili servisinde çalışıyor.
Güncel kasanın bir altı(2007-2014) L200'lere şu an düz ara 15W-40 yağ koyduklarını duyunca çok şaşırdım. Sanırım TR'de bazı önyargılar kolay kolay değişmeyecek.

Yüksel, bahsettiğin L200 (kasa kodları ML ve MN) benim de zamanında kullandığım bir araçtı.Bu araçların 4D56T kodlu motorunun temeli 1980' li yıllardaki 4D55 kodlu motora dayanır ki bu motor bildiğimiz halk dilinde kara dizel :)

4D56T kodlu motor, kara dizel bir 4D55 motor bloğunun, silindir hacmi değiştirilmiş, common rail injection sistemi ve turbo (2009 sonrası değişken geometrili yani VGT) entegre edildiği bir motordan ibarettir.Silindir hacmi ilk değiştirildiği 4D56 motor ile turbo common rail 4D56T'nin motor toleransları vs. tamamen aynıdır, yani ikisinde kullanılacak yap standartlarının değişmemesi gayet normal.

Not: ACEA C3 5W30 kullandığımda motorda "etek vuruntusu" yaşamıştım, Eneos API CI/CG 15W40 ile motorun çalışması normale dönmüştü.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2603 : Mart 21, 2016, 22:40:21 »

Eminim Mutlu bey, siz de aynı hataya düşmüşsünüz, yağın yoğunluğunun ısı ile alakası yoktur. Yağın yoğunluğu ısı ile değişkenlik gösterseydi hangi yağı kullanırsanız kullanın belli ısılarda yağlama gerçekleşemezdi.Isı ile değişkenlik gösteren yağın akışkanlığıdır, üstelik ısı ile yoğunluk değişkenliği oluşacak bir sıvı kullanılabilseydi motor yağı kullanılmazdı.

Bahsettiğiniz kinematic viskozite ısı değerleri, motorun, dış iklimin vs. sıcaklığı değildir, motor yağının ısındığında akışkanlık değişikliğini gösteren ibaredir.Yani yazın siz marşa basarken motor 40 derece (ki imkansız) olsa bile yağın sıcaklığı 10 dereceyi geçmez.Motor soğutma suyu değeri de ilk sürede motor yağı için etkisizdir.Motor yağının en çok etkilendiği ısı bölgesi silindir içindeki yanma (patlama) bölgesidir, yüksek ısı ile eksilen yağların bir çoğu bu bölgede buharlaşır ve egsoz gazı ile dışarı atılır.

Dediğim gibi yağın kalınlığı (density) ile akışkanlığı (viscosity) farklı konulardır, aynı viskozite de iki farklı yağ farklı yoğunlukta (yani halk dili ile kalınlıkta) olabilir.

Yüksel, bahsettiğin L200 (kasa kodları ML ve MN) benim de zamanında kullandığım bir araçtı.Bu araçların 4D56T kodlu motorunun temeli 1980' li yıllardaki 4D55 kodlu motora dayanır ki bu motor bildiğimiz halk dilinde kara dizel :)

4D56T kodlu motor, kara dizel bir 4D55 motor bloğunun, silindir hacmi değiştirilmiş, common rail injection sistemi ve turbo (2009 sonrası değişken geometrili yani VGT) entegre edildiği bir motordan ibarettir.Silindir hacmi ilk değiştirildiği 4D56 motor ile turbo common rail 4D56T'nin motor toleransları vs. tamamen aynıdır, yani ikisinde kullanılacak yap standartlarının değişmemesi gayet normal.

Not: ACEA C3 5W30 kullandığımda motorda "etek vuruntusu" yaşamıştım, Eneos API CI/CG 15W40 ile motorun çalışması normale dönmüştü.

Sıvılar sıkıştırılamazdır ama sıcaklıkla yoğunlukları değişmez değildir. Bunun da en güzel örneği motor soğukken ve motor sıcakken (istop edildikten 15-20 dk sonra yağlar karterde süzülüp toplandıktan sonra) yağ çubuğu göstergesine bakıldığında çok az bir miktar da olsa yükseklik farkı olmasıdır. Her maddenin yoğunluğu değişir, bazıları fazla değişir, bazıları da ölçemeyeceğimiz miktarda az değişir.
Aynı şekilde en çok viskozitesi değişir, niye çünkü iç dirençtir, moleküller arası bağın kuvvetinden dolayı oluşan akışa karşı olan direnç. Sıcaklık arttıkça her maddede olduğu gibi yağlarda da moleküller arası bağ kinetik enerjinin artması dolayısıyla zayıflar ve iç direnç azalır.

Sıcak ve soğuk viskozite değerleri aynen dediğim gibi demişsiniz, iklime bağlamadım. Dışarının sıcaklığının fazla olması motorun yanma verimini düşürür sadece, silindir içi yanma sıcaklığı aynı kalır. Sadece soğuk çalıştırmada motor yağının akışkanlığını ilk rakam belirler. Bu da bizim memleketin ikliminde çok da farkedilmiyor, fakat rusya, kanada ve iskandinavyada 0w-20 nin kullanımı soğuk çalıştırmada yağın hala akışkan olarak kalması içindir.

Isı değiştiricilerin verimleri de %100 olmadığından ısı alınan noktanın sıcaklığı daha fazladır. Yakıt silindir içinde yanar ve ısı, iş oluşturur. Motor bloğunda da yüksek sıcaklık oluşmasına neden olur, sıcaklığı düşürmek için de motor yağı ve su dolandırılır. Motor bloğunda dolaşan su motor uygun sıcaklığa erişesiye kadar tabiki pasif kalacaktır. Dolaşan suyun sıcaklığı 90 dereceyi bulduğunda, karterdeki yağın sıcaklığı daha fazla olacaktır. Motor bloğunun içinde, yanma odasının cidarlarında film şeklinde olduğundan yanma odasındaki ısı bu filmi çok daha fazla ısıtacaktır, yani motor bloğundan bir miktar daha fazla sıcaklığa getirecektir. Yağ pompasıyla sürekli dolaşan yağ da karterdeki yağı da soğutma suyundan yüksek bir sıcaklığa getirecektir.
Haliyle bahsedilen yağın kalın yani akışkanlığının düşük olması gerekir ki o yüksek sıcaklıkta o cidarda tutunabilsin. Akışkanlık da sıcaklıkla logaritmik olarak değişmektedir. Kullanılan motor yağları non-newtonian akışkanlar olduğundan yoğunluğunun bir etkisi olmaz.

Aşağıdaki linklerden görebileceğiniz vizkozite ve yoğunluk sıvılarda birbirinden bağımsız olduğu anlaşılabiliyor. Süt, su ve hint yağının (castor oil) yoğunluk değerleri hemen hemen aynı iken, viskozite sıralaması hint yağı>süt>su.
3. linkteki araştırmada da viskozitenin tanımını kayma gerilmesi maddelerin gösterdiği direnç, sıvılar için de  iç direnç, kalınlık tanımlamaları yapılmış. Aynı şekilde kalınlık incelik tanımı akışkanlık üzerine yapılır, su ile bal gibi mesela. Suya ince, bala kalın derler değil mi? E aşağıdaki 3 örnek ele veriyor incelik kalınlığın yoğunluğa göre olmadığını.

Su 1000 kg/m3   0.89 cP
Bal 1360 kg/m3   10000 cP
Hint yağı 956.1 kg/m3 650 cP


Viskozite
http://www.engineeringtoolbox.com/absolute-viscosity-liquids-d_1259.html

Yoğunluk
http://www.engineeringtoolbox.com/liquids-densities-d_743.html

Viskozite tanım
http://www.saylor.org/site/wp-content/uploads/2011/04/Viscosity.pdf

--------------

İnce yağların kullanımına gelirsek, 0-20 yi ele alalım. Soğukta başlangıç için güzel bir yağ, soğukta da hala akışkan olacağından motor ilk çalıştığındaki aşınmayı en aza indirecektir, fakat agresif kullanımda motor sıcakken eksiltme yapma ihtimali yüksektir. Yüksek piston hızına ve sıcaklıktan dolayı aşırı akışkan olması film kopmalarına neden olur.
20-60 ı ele alalım, soğuk başlamada sıkıntı yaratır bu da, hele de soğuk iklimlerde. Fakat sıcakta kalın yağ olması da piston gömleği daha iyi koruyacaktır.
Bu nedenle zaten multigrade yağlar üretildi ve gittikçe sıcak ve soğuk viskoziteleri açılan yağlar üretiliyor, 0-40, 0-50 gibi. Soğukta viskozitesi eşdeğerlerine göre düşük, sıcakta da eşdeğerlerine göre yüksek. İmkan olsa da viskozite sıcakta da soğukta da lineer olsa ve hep sabit kalsa. Çabalar sıcaklığa rağmen lineer düz bir eğri elde etmeye çalışmak üzerine.





Dikkatinizi çekerim kalınlığı viskozite ile vermiş  ;)
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1130 kere teşekkür etti
  • 2372 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2604 : Mart 21, 2016, 23:12:42 »
Gerçekten uzun bir yazi olmuş,Mutlu bey ancak,

1- Bahsettiğiniz sıvılar motor yağı yada kimyasal (baz yağ +kimyasal katık) değil,

2-Motor yağının densitesinin kalınlık, viskozitesinin akışkanlık direnci olmadığını mı söylüyorsunuz ? Yada viskozite kalnlık ise densite nedir ?

3-Sonuç ? :)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1130 kere teşekkür etti
  • 2372 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2605 : Mart 21, 2016, 23:26:47 »
Bu arada tüm motorlar için genelleme yapmak da ayrı bir yanlışlıktır.Motorun üretim teknolojisi, üretildiği malzeme, çalışma koşılları, ulaşabildiği en yüksek ısı, ulaşabildiği max. silindir iç ısısı vs. vs. yağ seçiminde etken konulardır.

0W20 "ince" olarak yorumladığınız bir motor için olması gereken viskozitenin 5W30 olduğu kanaatine nasıl varabilirsiniz ? Net cevap, varamazsınız :)

Düşük densite 0W20 viskoziteli yağ ile yüksek densiteli ve kinematic viskoziteye sahip 0W20 yağ aynı ısıya aynı tepkiyi mi gösterir ?

Yani "benim aracım xWxx yağı eksiltti" tanımlaması eksiktir aslında bahsedilen yağın viskozitesinden ziyade incelenmesi gereken bir çok teknik detayı vardır.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1130 kere teşekkür etti
  • 2372 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2606 : Mart 21, 2016, 23:34:15 »


Burada dikkat ederseniz "thickness" olarak basettiği film tabakasının kalınlığı, yani yağın kalınlığı değil :) Akışkanlık düştüğünde doğal olarak sıvının oluşturduğu film tabakası kalınlaşır, bu yağın kalın olduğu anlamına gelmez ;)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2607 : Mart 21, 2016, 23:36:46 »
Tabiki de, saydıklarınız dışında belki de en önemlisi tolerans sınırları. Ama üreticinin her söylediği de doğrudur diye kabul edebilir miyiz? Abd de, Almanya da 100bin km.ye gelince hurda sayılan araçlarla ülkemizde 500-600bin km.leri gören araçlar bir mi? Üretici her zaman kendi menfaatini, son tüketiciyi daha da çok ağzına bal çalarak ürünlerini aldırtmak istemez mi? Haliyle oralarda cep telefonu gibi araba değiştiren toplumun kullandığı motorlarla, bizim ülkemizde gittiği son noktaya kadar kullanan toplumumuzun kullandığı motorların bakımlarında illaki farklılıklar vardır.

Yağ numaralandırmaları zaten belirli sınırlara göre yapılıyor ki ama. 0w-20 ne kadar yüksek viskoziteye sahip olsa da motor sıcakken 5-30 kadar iyi koruyamaz


Kalınlık olarak kullanılan ifade de zaten oradan türemektedir, film kalınlığı kalın olan yağa kalın yağ, ince film tabakasına sahip yağa da ince yağ diye söylenegelmiş.

Kalınlık ve yoğunluk olarak gerek Türkçe gerek ingilizce aratıldığında hiç bir bilimsel kaynakta bir sonuca ulaşılamamaktadır. Hala ısrar ediyorsanız kalınlıktan kasıtın yoğunluk olduğuna dair bir kaynak gösterin lütfen Ufuk bey. :)
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1130 kere teşekkür etti
  • 2372 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2608 : Mart 22, 2016, 00:25:33 »
Tabiki de, saydıklarınız dışında belki de en önemlisi tolerans sınırları. Ama üreticinin her söylediği de doğrudur diye kabul edebilir miyiz? Abd de, Almanya da 100bin km.ye gelince hurda sayılan araçlarla ülkemizde 500-600bin km.leri gören araçlar bir mi? Üretici her zaman kendi menfaatini, son tüketiciyi daha da çok ağzına bal çalarak ürünlerini aldırtmak istemez mi? Haliyle oralarda cep telefonu gibi araba değiştiren toplumun kullandığı motorlarla, bizim ülkemizde gittiği son noktaya kadar kullanan toplumumuzun kullandığı motorların bakımlarında illaki farklılıklar vardır.

Mutlu bey, üretilen ürünü üreticiden daha iyi tanıyabilecek olan varsa onun talimatlarını yerine getirmek gerekir o zaman ? :)

Kullanım şartları ülkeden ülkeye, bölgeden bölgeye değişir ancak üreticiler bir çok riskli konuda geniş bantta hitağ edecek mühendislik örneği sergiler, yani bir mptordan zerresine kadar güç almaktansa, satıldığı her bölgede önerilen bakım şartlarında en uzun süre kullanılmayı amaçlar.

Bir marka neden ürününün kısa vadede kullanımdan çekilmesini istesin ki? Mantıken "yenisinin satılması için" diyebilirsiniz ancak marka "farklı seçim" riskinden ziyade sorunsuz kullanım şeklini seçer, emin olun.

Yağ numaralandırmaları zaten belirli sınırlara göre yapılıyor ki ama. 0w-20 ne kadar yüksek viskoziteye sahip olsa da motor sıcakken 5-30 kadar iyi koruyamaz


Bu sizin düşünceniz :) yani bu tezi destekleyecek bir mühendislik ürününüz yoksa tabi :) siz "motor sıcakken 5W30 motor yağı 0W20'den iyi korur" derseniz benim size , hangi motor? hangi kilometrede? hangi kullanım koşullarında? hangi yakıt ile? hangi iklimde? vs. vs. sorular sormam gerekir, yani bahsettiğiniz durumu standartlaştıramazsınız.

Mesela size vs. vs. standartlarında ve 0W20 viskozitesinde motor yağı kullanılması gerektiği öneriliyor ama siz yüksek sıcaklıkta daha iyi koruduğunu düşündüğünüz vs. vs. standartlarda (en iyi ihtimalle aynı standartlar olsun) 5W30 viskozitesinde bir yağ kullandınız.

Peki ya üretici size 20W30 viskozite aralığında motorun bir aksamının yada bir sisteminin (mesela vvt-i sistemi) yağlanamadığını söyleseydi? yine de motorunuzu daha iyi koruduğunuzu düşünür müydünüz?

Üstelik işin bir de motor mühendisliği kısmı var, belki üretici motor bloğu üzerini heat sink şeklinde tasarlayarak yada EGR sisteminin erken devreye girmesini sağğlayarak silindir ısısını düşürmenin bir şeklini uygulamış ve W30 seviyesine çıkılmasına gerek bırakmamıştır ? Yine de ben daha iyi koruyacağım mı diyeceksiniz ?

Kalınlık olarak kullanılan ifade de zaten oradan türemektedir, film kalınlığı kalın olan yağa kalın yağ, ince film tabakasına sahip yağa da ince yağ diye söylenegelmiş.

Yağın oluşturduğu film tabakası yağın kalınlığı değildir, film tabakasının kalnlığıdır :) Örnek olarak, aynı şekilde iki yüzeye farklı viskozitede, aynı miktarda yağ dökün aynı tabaka kalınlığına ulaştığınızda akışkanlığı düşük olan yağ kalın mı oluyor ? :)

yani bu "konu bir kilo demir mi daha ağır? bir kilo pamuk mu? " sorusuna benziyor.

Kalınlık ve yoğunluk olarak gerek Türkçe gerek ingilizce aratıldığında hiç bir bilimsel kaynakta bir sonuca ulaşılamamaktadır. Hala ısrar ediyorsanız kalınlıktan kasıtın yoğunluk olduğuna dair bir kaynak gösterin lütfen Ufuk bey. :)

Hocam siz beni yanlış anlamışsınız, ben size bir şey ıspatlamaya çalışmıyorum, sohbet ediyoruz :) Density (densite yada yoğunluk) her madde'de, her elementte, her konuda aynı şeyi ifade eder.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2609 : Mart 22, 2016, 01:25:00 »
Alıntı
Hocam siz beni yanlış anlamışsınız, ben size bir şey ıspatlamaya çalışmıyorum, sohbet ediyoruz :) Density (densite yada yoğunluk) her madde'de, her elementte, her konuda aynı şeyi ifade eder.

Tabiki de sohbet ediyoruz, ben mesleğim gereği mühendislik yaklaşımıyla formüller ve yapılan çalışmalarla bakıyorum, siz de pratik uygulama bakış açısıyla bakıyorsunuz. Yanlış noktalarımız varsa açığa çıkıyor, herkes öğreniyor. Kalınlık/incelik ve yoğunluk ifadelerinin eşdeğer ya da benzer olmadığını ifade ediyorum.

Alıntı
Mutlu bey, üretilen ürünü üreticiden daha iyi tanıyabilecek olan varsa onun talimatlarını yerine getirmek gerekir o zaman ? :)

Hocanın dediğini yap, yaptığını yapma diye bir laf vardır.  :D O misal. 2000 model bir araç, haliyle onca seneden, km.den sonra aşınmalar artmış ve yağ eksiltiyor. Ve üretici kendisini korumak amaçlı 10bin km.de 1 lt yağ eksiltmesi normal diyor. Hatta yeri geliyor, utanmadan 2000 km.de 1 lt yağ eksiltmesi normal diyen bile çıkıyor. E bu üreticilere hala körü körüne inanmaya devam mı edelim? Yoksa yağ yakmaya başladığı gibi yağı kalınlaştırarak önlemimizi erken alıp rektefiye için olan süreyi uzatalım mı?

Kurallar ve talimatlar, son kullanıcıya, arabadan anlamayana yöneliktir. Daha 2 sene öncesine kadar Toyota tüm araçlarına 10w-40 koyarken ne oldu da 1 senede 5w-30 a geçtiler, servise gelen tüm araçlarda hem de.
Tabiki üreticinin söylediklerinin dinlenmesi gerekir, ama onlar da herşeyi doğru yapıyorlar, ya da doğru olduğundan belirli parçaları kullanıyorlar diye bir şey yok. Kendi süzgeçimizden de geçirmeliyiz.

Alıntı
Kullanım şartları ülkeden ülkeye, bölgeden bölgeye değişir ancak üreticiler bir çok riskli konuda geniş bantta hitağ edecek mühendislik örneği sergiler, yani bir mptordan zerresine kadar güç almaktansa, satıldığı her bölgede önerilen bakım şartlarında en uzun süre kullanılmayı amaçlar.

Emisyon sınırlamasından diyelim. İngilterede 2.0 lt lik motorlardan 120hp alıyorlar, Öte yandan Almanya'da da 1.8 tfsi ın 160 hp yanında 120 hp lik versiyonu da var, vergilendirmeden ötürü. Vergilendirme ve emisyon standartları olmasa eski amerikan araçları gibi 3.5 lt lik yakıt içen araçlarımız olurdu. :)

Alıntı
Bir marka neden ürününün kısa vadede kullanımdan çekilmesini istesin ki? Mantıken "yenisinin satılması için" diyebilirsiniz ancak marka "farklı seçim" riskinden ziyade sorunsuz kullanım şeklini seçer, emin olun.

Önceki mesajımda açıkça belirtmiştim. 1. dünya ülkelerinde insanlar cep telefonu değiştirir gibi araba değiştiriyor. Orada bir araç 100bin km.ye kadar kullanılıyorsa ülkemizde paslanasıya kadar 500-600bin km. kullanılıyor. Haliyle 100bin km. gidecek motor ile 600 bin km. gidecek motorda kullanılacak yağlar farklı olur. Sorunsuzluğu seçmedikleri de ortada, o nedenle Japon araçların namı olmadı mı? Fransızlar 100bin km.den sonra bir sürü sorun çıkarabilirken Japonlar sorunsuzluklarıyla piyasada nam saldı. Hala da Japonlara yetişemiyorlar, bir kaç motor sıkıntısı dışında.

Alıntı
Bu sizin düşünceniz :) yani bu tezi destekleyecek bir mühendislik ürününüz yoksa tabi :) siz "motor sıcakken 5W30 motor yağı 0W20'den iyi korur" derseniz benim size , hangi motor? hangi kilometrede? hangi kullanım koşullarında? hangi yakıt ile? hangi iklimde? vs. vs. sorular sormam gerekir, yani bahsettiğiniz durumu standartlaştıramazsınız.

Hah siz de diyorsunuz yani, km arttıkça 0w-20 nin yetersiz geleceğinden. 2-3 mesaj önce yağın son rakamının iklimden bağımsız olduğunu söylemiştiniz? 0-20 öneriliyor Toyotanın yeni modellerinde. Kaç km.ye kadar eksiltmeden gideceğini düşünüyorsunuz? Agresif yüksek devirli kullanımda nasıl koruma sağlayacak? ABD'de emisyonu ve yakıt tüketimini %10 azaltmak için üretildiğini ve oradaki otomobil pazarında emisyonu yüksek araç satmak için belirli bir miktarda emisyonu düşük araç satmak gerektiğini biliyorsunuzdur varsayıyorum. Haliyle 100bin km. sonra hurdalığa gidecek araç için ne kadar motor ömrü olacak, kaç km.de yağ eksiltmeye başlayacak çok da düşünmeyeceklerdir. Türkiye şartları için düşünürsek dediğimi diyeceksiniz sanırım.

Alıntı
Mesela size vs. vs. standartlarında ve 0W20 viskozitesinde motor yağı kullanılması gerektiği öneriliyor ama siz yüksek sıcaklıkta daha iyi koruduğunu düşündüğünüz vs. vs. standartlarda (en iyi ihtimalle aynı standartlar olsun) 5W30 viskozitesinde bir yağ kullandınız.
Peki ya üretici size 20W30 viskozite aralığında motorun bir aksamının yada bir sisteminin (mesela vvt-i sistemi) yağlanamadığını söyleseydi? yine de motorunuzu daha iyi koruduğunuzu düşünür müydünüz?

Bunu da 1 önceki mesajımda detaylı açıkladım. Multi-grade yağlara geçilmesinin sebebi bu zaten. Yağı kalınlaştırmak derken ben soğuk viskozitesinden bahsetmiyorum. Sırf sübap lifter sesi duymamak için 0w-40 kullanıyorum.

Alıntı
Üstelik işin bir de motor mühendisliği kısmı var, belki üretici motor bloğu üzerini heat sink şeklinde tasarlayarak yada EGR sisteminin erken devreye girmesini sağğlayarak silindir ısısını düşürmenin bir şeklini uygulamış ve W30 seviyesine çıkılmasına gerek bırakmamıştır ? Yine de ben daha iyi koruyacağım mı diyeceksiniz ?

Mühendislik açısından baktığımda söylenenler arasında bir bağlantı yok. Optimum yanma için mevcut sıcaklıklarda tutuluyor motor blokları. Heat sink gibi pasif bir ısı değiştirici ile o ısı atılamaz, atacak hava akımı yok. EGR de silindir içi sıcaklığı sıcaklığı bir miktar düşürür. Neyse silindir içi sıcaklık fazla değişmeyeceğine göre aradaki toleransa, km.ye, iklim şartlarına göre karar verilir, yukarıda da dediğiniz gibi.

Alıntı
Yağın oluşturduğu film tabakası yağın kalınlığı değildir, film tabakasının kalnlığıdır :) Örnek olarak, aynı şekilde iki yüzeye farklı viskozitede, aynı miktarda yağ dökün aynı tabaka kalınlığına ulaştığınızda akışkanlığı düşük olan yağ kalın mı oluyor ? :)

Vatandaş mantığıyla düşünmüşsünüz burada. Hareket halindeki pistona teğet gömlek yüzeyinde yağ film tabaka kalınlığı değişir. Film tabaka kalınlığı viskozite ile doğru orantılı, hız ve film tabakaya olan basınç ile ters orantılıdır.
İsterseniz formülle de anlatırım.

Viskozite testlerini de araştırırsanız zaten aynı kalınlığa ulaştıkları durumu değil, aynı sürede ne kadar film tabakası kalınlığı yarattığı üstünden ölçülür. Buna göre hızlı akan ve dolayısıyla ince tabaka oluşturan ince yağ, geç akan ve dolayısıyla kalın tabaka oluşturan kalın yağ olur.

Viskozite ölçüm metodları:
http://mf.omu.edu.tr/kimya/wp-content/uploads/sites/9/2015/01/Viskozite-%C3%96l%C3%A7%C3%BCm-Y%C3%B6nt.-Ve-Y%C3%BCzey-Gerilimi.pdf
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Land Cruiser
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 117000
  • Model Yılı: '05
  • 4 kere teşekkür etti
  • 17 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2610 : Mart 25, 2016, 18:21:11 »
Haliyle oralarda cep telefonu gibi araba değiştiren toplumun kullandığı motorlarla, bizim ülkemizde gittiği son noktaya kadar kullanan toplumumuzun kullandığı motorların bakımlarında illaki farklılıklar vardır.

 Yağ konusunda çok bilgim yok ama, yukarıda bahsi geçen konuya yorum yapmadan geçemedim... bizde araba değiştirme alışkanlıkları tamda ifade edildiği gibi cep telefonu değiştirme sıklığı ile parelel seyretmekte...zira avrupanın en genç araç parkına sahip durumdayız....
Land Cruiser Prado 4.0 V6 VVTI

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • 1998 TOYOTA RAV4 2.0
    • atilla abinin araba ve toyota dostları
  • Araç: Rav 4
  • Kan Grubu: AB+
  • Kilometre: 247500
  • Model Yılı: '98
  • 580 kere teşekkür etti
  • 958 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2611 : Mart 26, 2016, 22:56:35 »
arkadaşlar tartışmanıza ufak bir anımla katılayım dedim, bende bir vakitler o zamanın efsane arabası olan ve o dönem polislerin standard yani hiçbir lüksü olmayan tipini kullandıkları 1955 chevrolet belair taksi arabam vardı plakasıda ds 777 idi. o zamanlar bütün bilboardlarda yeni çıkan mobioil special 10w30 reklamı vardı, ben devamlı olarak castrol 20w40 kullandığım halde reklamların etkisiyle fiyatı iki misli olan mobiloil speciali koydum. hendek e gitmek üzere yola çıktım fakat motor yatak vurmaya başladı gebzede yağcıya çekerek üzerindeki yağı döktürüp tekrar castrol 20w40 yağ koyduk ve motor yeniden saat gibi oldu. bana kim ne derse desin ince yağ kullanmam heleki 20 .
1998 TOYOTA RAV4 2.0 manuel ,http://www.toyotadostlari.com/

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Verso
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 102000
  • Model Yılı: '11
  • 1 kere teşekkür etti
  • 8 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2612 : Mart 27, 2016, 10:44:01 »
Ben de konuyla alakalı olarak şunu merak ediyordum, yeri gelmişken sorayım. 0/20 yerine 10/40 veya 20/50 gibi (bahsedildiğine göre) kalın yağlar kullanırsak ne zararımız olur? motora veya başka konularda ne tür zararı olabilir?

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2613 : Mart 27, 2016, 10:53:53 »
Ben de konuyla alakalı olarak şunu merak ediyordum, yeri gelmişken sorayım. 0/20 yerine 10/40 veya 20/50 gibi (bahsedildiğine göre) kalın yağlar kullanırsak ne zararımız olur? motora veya başka konularda ne tür zararı olabilir?

İnce yağın olduğu gibi kalın yağ da zararsız olsa da bazı yerlerin yağlanmasını engelleyebilir. Yağ kalınlaştırılınca karşılaşılan en önemli sorun lifter sesi. Yalnız mobil 10-60 tam sentetik kullanan kişilerin yorumları ise hep motorun daha sessizleştiği yönünde.
0-20 yerine 5-30 iyidir
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 118000
  • Model Yılı: '10
  • 261 kere teşekkür etti
  • 168 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2614 : Mart 27, 2016, 11:14:08 »
İnce yağın olduğu gibi kalın yağ da zararsız olsa da bazı yerlerin yağlanmasını engelleyebilir. Yağ kalınlaştırılınca karşılaşılan en önemli sorun lifter sesi. Yalnız mobil 10-60 tam sentetik kullanan kişilerin yorumları ise hep motorun daha sessizleştiği yönünde.
0-20 yerine 5-30 iyidir

Mutlu bu lifter sesi soğuk-sabah çalıştırmada gelip ısınınca geçen tırrrrrrr sesi mi?
2010 1,6 corolla
2002 1,6-vvt-i Corolla
2001 1,4 astra-f

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2615 : Mart 27, 2016, 11:59:16 »
Mutlu bu lifter sesi soğuk-sabah çalıştırmada gelip ısınınca geçen tırrrrrrr sesi mi?
Evet abi traktör gibi çalışır :)
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Land Cruiser
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 117000
  • Model Yılı: '05
  • 4 kere teşekkür etti
  • 17 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2616 : Mart 27, 2016, 12:41:58 »
 Bir sonraki değişimde bende Mobil 1 Peak Life 5W-50 tam sentetik kullanıcam, şu an içinde magnatec 10w-40 var ...
Land Cruiser Prado 4.0 V6 VVTI

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 118000
  • Model Yılı: '10
  • 261 kere teşekkür etti
  • 168 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2617 : Mart 27, 2016, 14:16:11 »
Evet abi traktör gibi çalışır :)

Bu sesin duyulmaması için yağın incelmesi gerek o zaman.Hem ilk çalıştırmada ince  hemde motor ısınınca incelebilecek yağ lazım.
2010 1,6 corolla
2002 1,6-vvt-i Corolla
2001 1,4 astra-f

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • ゴールドメンバ
  • *****
  • Gayrimeşgul
    • INSTAGRAM
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: B+
  • Kilometre: 99000
  • Model Yılı: '13
  • 684 kere teşekkür etti
  • 2110 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2618 : Mart 27, 2016, 14:16:41 »
Bir sonraki değişimde bende Mobil 1 Peak Life 5W-50 tam sentetik kullanıcam, şu an içinde magnatec 10w-40 var ...

Sizin aracınız apayrı bir dünya. Ufuk abi bu araçlara fısıldayan kişi. Ona danışabilirsiniz :)
intagram.com/tosicorolla16
youtube.com/kaankara

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Land Cruiser
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 117000
  • Model Yılı: '05
  • 4 kere teşekkür etti
  • 17 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2619 : Mart 27, 2016, 14:32:05 »
Yanıtını benim de merak ettiğim Fikri beyin aşağıdaki sorusu, tartışmanın harareti arasında buharlaşmasın.... :D

Herkese iyi günler...100000(yüz bin) lpg li bir araç için mobil1 yağlardan hangisi seçilmeli ve neden?
1.0-40 new life
2.0-40  esp
3.5-30 esp formula

Cevaplarınız için şimdiden teşekkür ederim.Kazasız sürüşler dilerim herkese. :)

Mesaj Birleştirildi: Mart 27, 2016, 14:35:35
Ufuk abi bu araçlara fısıldayan kişi. Ona danışabilirsiniz :)

 Tercihimi belirlerken, Ufuk beyden tavsiye aldım ...  ;)
Land Cruiser Prado 4.0 V6 VVTI