Rot ayarı hakkında tesadüfen bazı bilgilere rast geldim.
Dh den aynen kopyalıyorum
Elektrikli direksiyonlar çıkmadan önce direk rot ustası daha iyidir derdim ancak elektrikli direksiyonlar ve dolayısı ile açı sensörü denen meret çıktığından beri yetkili servisler şu an için daha mantıklı.
Şöyle ki; iki önceki aracım Qashqai'de rot ayarları bozuktu, piyasadaki belki en iyi ustaya götürdüm ve rotlar düzeltildi ancak araçta garip şekilde sağa dönüş ve sola dönüş direksiyon dirençleri farklı hissediyordum.
Ayrıca sağdan merkeze ve soldan merkeze direksiyonun toplaması aynı homojenlikte değildi.
Bir kaç kez daha rot yapıldı ancak sorun düzelmedi. Bunun üzerine en büyük rot aletleri üreticisi olan Hunter'ın Amerika'daki merkezi ile mail yoluyla iletişime geçtim.
Görüştüğüm kişi her rot ayarı sonrası araçtaki direksion açı sensörünün sıfırlanması gerektiğini, rot ayarı ile araca mekanik olarak düz gidiş hattını öğretirken açı sensörünü sıfırlayarak aracın direksiyonundaki elektrik motorunu yöneten açı sensörüne de düz gidiş hattının tanıtılması gerektiğini belirtti.
Bunun üzerine yetkili servise aracı götürdüm, rot ayarları kontrol edildi ve normal çıktı (zaten dışarda yaptırmıştım), bunun üzerine açı sensörünü 30 saniyede sıfırladılar ve bingo, araç kusursuz şekilde düzeldi.
Bu yüzden aracınızda elektrikli direksiyon var ise (ki artık tüm araçların elektrikli) ya yetkili servise götürün yada Hunter marka rot cihazlarının en üst versiyonunu kullanan bir rotçu bulabilirseniz (en üst seviye makinada Codelink isimli açı sensörü sıfırlayıcı var, İstanbul'da sadece 1 yerde var) ona götürün.
Buyrun bu da neden açı sensörünün her rot ayarı sonrası sıfırlanması gerektiğini anlatan kaynakça:
http://www.sasreset.com/features/eps.htmYani özetle artık devir mekaniğin yanında ayrıca elektronik devri, öyle 2-3 vida sıkarak usta olunan dönemler geride kaldı...
Hunter Amerika'nın elektrikli direksiyonlu araçlarda düzgün rot için açıkladığı yönergeleri aşağıda paylaşıyorum:
1- Araç lazerli rot aletine bağlanır.
2- Otomatik vitesli araçlar için N, düz vitesli araçlar için ise "boş" konuma alınır ve motor stop edilir.
3- Rot aletinin ekranında belirtilen ileri-geri ve direksiyondan sağ-sol hamleleri yapılır.
4- Kritik maddelerden birincisi: Direksiyon sıfır konuma ayarlanıp sabitlenir ancak elektrikli direksiyonlarda MUTLAKA motorun çalıştırılarak, elektrikli destek ile sıfır olarak ayarlanması gerekir. Ve ardından direksiyon kilidi takılır. Çoğu usta normal hidrolikler gibi, motoru çalıştırmadan direksiyonu ayarlayıp sabitlemektedir.
5- Rot kontrol ve düzeltme mutlaka şu sıralama ile yapılmalıdır: Önce arka tekerleklere gerekli ayar, sonra ön tekerleklere ayar.
6- Kritik maddelerden ikincisi: Mekanik olarak rot ayarı işlemleri bittiğinde, direksiyon kilidi SÖKÜLMEDEN, halen direksiyon sıfır konumdayken direksiyon açı sensörlerinin GDS (Veya Codelink) aletine bağlanarak sıfırlanması gerekir. 1 derecelik rot düzeltmesi sonrasında bile mutlaka açı sensörlerini sıfırlatın.
7- Tüm işlemler bittikten sonra direksiyon kilidi sökülerek test sürüşüne çıkabilirsiniz.
Elektrikli direksiyonlarda, direksiyonun motor çalışırken sıfır konumuna ayarlanması gerektiğini ve her rot işlemi sonrası araca elektronik olarak "0" noktasının yazılımsal olarak öğretilmesi gerektiğini bilmeyen ustanız var ise mutlaka yukarıdaki sıralamayı uygulatın.