Selamlar dostlar. Muhtemelen uzun bir satın alma süreci ve araç değerlendirme yazısı bizleri bekliyor. Yolculuğa hazırsak, koltuklarımızın dik camlarımızın açık olmasına dikkat edelim.

1 Kasım 2022 Salı günü yapılan Toyota Corolla Cross lansmanına katılmamla birlikte, uzun bir süredir takip etmekte olduğum Corolla Cross'u yerinde inceleme fırsatı buldum. Yeni nesil hybrid sistem ile gelmesi, multimedya ve dijital kadran ekranlarının tamamen yenilenmiş olması, yerden yüksekliği, ebatları, tasarımı, en boş paket olarak sunulan Flame paketin gayet yeterli bir donanım ile sunulması ve en önemlisi 2022 model C sınıfına mensup bir hybrid SUV'nin 835 bin liraya satılmasını göz önünde bulundurunca, sahibi olduğum 2021 model Dream paket 13.500 kmdeki Corolla sedan aracımı satıp bu aracı almak istedim. Özellikle kar beyazı renk ve Flame paket olmasını istedim ve (nasibimiz varmış demek) boşta bulunan araca hemen talip oldum.
Kendi aracıma X-change ikinci el değerlendirmesi sonucu 550 bin lira verdiler ve kesinlikle kabul etmediğimi belirttim, bayi çalışanlarının yanlarında satış sitesine ilanımı girdim ve yine nasibimiz varmış ki 2 saat içinde aracımı tüm ekstralarıyla (8 jant, 4 yazlık 4 kışlık lastik, led farlar, arka park sensörü, cam filmleri, kaput izolatörü, led farlar, orijinal karter muhafaza, kapı kilitleme modülü vs ile) 595 bin liraya satmış bulundum ve hemen ön ödemeyi yaparak araç alımımı resmileştirdim ve yeni aracı beklemeye başladım.

7 Kasım 2022 tarihinde aracımın bayiye geldiği haberini alınca hemen bayiye koşarak ilk bir görsel incelememi yaptım. (soldaki benim araç Flame, sağdaki Passion paket)

İlk araca binişim, kontağı çevirişim ile 4 önemli eksik gözüme çarptı:
1) Aracın -hadi önü geçtim- arka park sensörü yok. Onca çarpışma önleme sistemi olan, neredeyse tam adaptif otonom sürüş sistemine sahip bir araç ama park sensörünü koymaktan imtina etmişler. Ayıp ediyosun Toyota!
2) Ön kol dayama ileri-geri gitmiyor, sabit. Corolla sedanımda muhtemelen aynı ebatlarda aynı kol dayama ünitesi vardı ve ileri-geri hareketi ile sürüş esnasında koluma destek sağlıyordu rahat ettiriyordu. Bu araçta olmamasını yadırgadım açıkçası, basit bir ray yahu.
3) Cam açma ünitesinin kumanda bölümünde aydınlatmalar çok yetersiz. Sadece şoför kısmı aydınlatmalı, diğer cam düğmelerinin gece aydınlatması yok. Üstelik yolcu mahalinde bulunan tuşlarda da bir aydınlatma yok. Akşamları el yordamıyla cam açma tuşunu bularak açıyorsunuz. Komik

4) Kaput izolatörü sadece en dolu pakette var, diğerlerine koymamışlar. Yahu -yine- gerçekten ayıp. Maliyet azaltmak için basit kırpmalara gerek yok..
Eve giderken yolda ilk dikkatimi çeken şey aracın sessizliği oldu. Bence bu araç sedana göre kesinlikle sessiz, yalıtım anlamında ikisi arasında bayağı fark var. Ayrıca parça birleşim yerleri çok daha tok ve sıkı, trim sesi ile ilgili daha güven veriyor. En önemlisi de ön göğüs sert malzemeden yapılmış

Muhtemelen yalnızca Corolla sedan kullanıcılarının anlayacağı ve farkında olduğu kronik ön göğüs çizilmesi bu araçta çok büyük ihtimalle yaşanmayacak. Şükür sebebimize bak.

İlk satın alma gününden ziyade, ertesi gün çok daha net izlenimler ve deneyimler edindim araçla ilgili, uzun bir kullanım ve kurcalama fırsatı yakaladım:
- Evvela araç gerçekten teknolojiye doyuruyor. Yeni dijital kadrana bayıldım, görsel olarak bayağı değişiklik yapılabiliyor, tasarımı çok güzel, çok fazla bilgiye erişim imkanı sağlıyor ve ekran kalitesi muazzam.
- Multimedya ekranı da çağ atlamış, kablosuz Apple CarPlay çok büyük rahatlık katıyor ve kullanımı çok pratik, gayet hızlı bir tepki süresi var, netliği süper.
- Aracın döşemesi, tavanı ve göğüs kısmı tamamen siyah olduğu için acaba boğucu gelir mi diye endişeliydim fakat endişem yersiz çıktı, cam yüzeyler oldukça geniş olduğu için hiçbir sorun yaşanmıyor koyu iç mekanla ilgili.
- Corolla sedanlarda otomatik kapı kilitleme fonksiyonu yoktu, Corolla Cross'ta var. Belirli bir hıza ulaşır ulaşmaz kilitliyor, park moduna alır almaz kapılar açılıyor. Sonunda olması gerekeni yapmışlar.
- Uzaktan cam açma kapama da dahili olarak gelmiş. Servisle açılsın falan diye muhattap olmaya gerek kalmıyor.
- Flame paketlerde bulunan ön farlar led ve gerçekten kaliteli bir aydınlatma sağlıyor. Ben Corolla sedanıma photon milestone takmıştım fakat ondan bariz daha iyi bir aydınlatmaya sahip bu Cross ve aydınlatmanın üst kısmında mor biz huzme var, çok tatlı gösteriyor. Fakat şöyle bir saçmalık yapmışlar burda, gündüz aydınlatması halojen tipte. En kısa zamanda uyumlu led türünü öğrenip gündüz farımı da lede çevirerek homojen ve güzel bir görünüm sağlayacağım orda, şu an için bu gündüz aydınlatmasını gülünç buldum.
- Arka aydınlatma da şöyle, aracın bagaj kapağı üzerinde bulunan far grubunda herhangi bir aydınlatma yok, çamurluğa doğru olan kısım yanıyor sadece ve çok dar küçük bir alan olduğu için pek de şık durmuyor. İçinde ampul takılacak yer varsa oraya da bir aydınlatma takarak daha işlevsel ve güzel görünen bir arka stop grubu ve aydınlatması elde edilebilir.
Gelelim biraz daha komplex konulara, motor kısmının görsellerini ekliyorum.


Kaput içerisindeki motor yerleşkesini açıkçası biraz düzensiz ve optimizasyondan uzak buldum çünkü çok fazla yer var, çok boşluk kalmış. Elbette ağırlık dengesini sağlamak, ısı transferindeki sorumluluk, yine ısıya dair yıpranmayı önlemek, genel kablo tesisatı vs diyerek elbette bir sistem üzerine tasarlamışlar ama bence alan kullanımı ile ilgili biraz daha kafa yorabilirlerdi. Bunu neden mi diyorum? Hemen göstereyim


Lanet olası aküyü yine 46 Ah, abi siz şaka mısınız?! Corolla sedandaki hadiseler hiç mi umrunuza gelmedi, yahu garantiden onca akü değişti. Faaliyet karlarınız veya zararlarınız da mı umrunuzda değil?! Kaput içi dizaynda biraz daha yer ayırsalardı daha büyük akü oturtulabilirdi ama buraya bu anca sığmış. Bu konudaki tek umudum, daha yeni kavramaya ve hakkında videolar izleyerek daha hızlı deneyim kazanmaya çalıştığım hybrid sistemin araç içi akü sistemine normalden az ihtiyaç duyması falan olacak sanıırm, yoksa yine endişe ede ede elektronik sistem kullanımı sağlayacağız. Yahu koymuşsun oraya kablosuz şarj, kullanmayalım mı? Bu akü ile ilgili hybrid sisteme aşina arkadaşların bilgilendirmelerine ihtiyacım var. Umudumu yitirmek istemiyorum

Neyse, incelememize dönelim:
- Koltuklar zaten rahattı, Cross'ta sürücü koltuğuna elektrikli bel desteği de koymuşlar ve çok güzel olmuş. Uzun süreli yolculuklar kesinlikle yormadan konforla geçiyor.
- Süspansiyon sistemini çok beğendim, araç kesinlikle çok konforlu ve sıkı da aynı zamanda. Uzun yolda da kullanma fırsatı buldum, evet daha rodaj sürecinde olduğumuz için çok zorlamadım ama öyle görünüyor ki bu araç virajda falan pek yan yatmıyor. Hem konfor, hem sıkılık. Bravo Toyota..
- Arka koltuklardaki hacim ve diz mesafesi yeterli, uzun yolculuklarımızda 4 kişi seyahat ettik ve kimse rahatsız olmadı. (Ben 1.90'ım, arkamda seyahat eden kimse sorun yaşamadı)
- Bagaj katalog verileri kötü görünse de bagaj da yeterli, 11 Kasım indirimlerinden 4 adet kışllık lastik aldım. (Goodyear 215/60 R17 96H Ultragrip 8 Performance MS Oto Kış Lastiği ve 4 tanesi 6500 liraya geldi, mutluyum huzurluyum) Bagaja bu lastikleri rahatlıkla sığdırdım, tavan yüksekliği fazla olduğu için perdeyi kaydırınca bayağı bir kullanım alanı doğuyor ve bagaj yeterli kullanımı bu sayede sağlıyor.
- Anahtar bayağı şık, sedandakinden sonra oldukça beğendim.

Muhtemelen Hilux'lar ile aynı anahtar kalıbı. Eğer öyleyse bir anahtar koruma kılıfı almak istiyorum..
- Araç içi aydınlatmalar led ve çok güzel bir şiddeti ve tonu var. Işıkları açtığınızda yeterli bir görüş sağlıyor, kaliteli ve temiz bir aydınlatma sağlıyor. Işıklar yanarken garajda ön konsol:

Şimdi gelelim esas oğlana, hybrid sisteme ve adaptif sürüş özelliklerine..
Sedandaki hybrid sistemi kısa birkaç kullanım sağlayarak deneyimlemiştim, hakkında tam bir bilgi sahibiyim diyemem ama Cross'taki hybrid sistem gerçekten başarılı ve sessiz. Şehir içi ve şehirler arası birçok hızda sürekli devreye giriyor, 100le giderken de EV mod açık olabiliyor ve tasarım olarak sedan kasalara göre bariz dezavantajı bulunan SUV'ler için mükemmel bir sonuç doğuruyor: Düşük tüketim. Arkadaşlar, beyler bayanlar ve Spartalılar, üstelik Lidyalılar.. Bu araç az yakıyor.. %60 şehir dışı %40 şehir içi kullanımla elde etmiş olduğum tüketim değerini, bu akşam depomu doldurarak elde etmiş olduğum yakıt fişi ile sizlere sunmak istiyorum:


Kırmızı ile işaretlediğim yer aracımın güncel kmsi, aracı alır almaz depoyu fullemiştim ve yarın benzine zam geleceğine dair haberi okuyunca tekrar fulledim. Sonuç huzurlarınızda.
Kendi izlenimime göre, şehir içi dikkatli kullanım ile bu araç ortalama 3-3.5 litre arası yakar. Şehirler arası ise bu araçla ortalama (hız sınırlarına uyarak) 5 litrelik bir tüketim elde edilir.. Rüzgar direnç katsayısını bilmiyorum ama yüksektir, çünkü önü çok dik. Bu boyutta, bu tasarımda, rüzgar direnci yüksek bir aracın daha sıfır sayılabilecek kmdeki motoru ile bu tüketimi sunması mükemmel. Toyota'ya tekrar tebrik ki tebrik üstüne.
Hybrid sistemin performansına dair izlenimimi sonraya bırakacağım çünkü şimdilik aracı zorlamıyorum sakin kullanıyorum. İlk 1000 kmden sonra ufak ufak zorlamaya başladıkça kendisini daha da belli edecektir fakat şu an için beni kesinlikle üzeceğini sanmıyorum, hatta yüzümü güldüreceğini düşünüyorum.
Sürüş destek sistemleri ile ilgili de söyleyeceklerim var, kaçamazsınız.

Arkadaş, biri bana bu şerit takip sisteminin tam anlamıyla nereden kapatılacağını öğretsin. Ne yaptıysam da tam olarak kapatamadım ve direksiyona sürekli müdahalede bulunduğu için beni rahatsız ediyor. Sürüş esnasında çok dikkatli davranırım ve yolun müsaitlik durumuna göre şeritler arasında gezinirim. Bu araçla bu tam bir zulüm, ha bire şerit içine itiyor beni, hatta bazen tehlikeli düzeyde müdahalede bulunuyor, kontrol bendeyken benim dışıma çıkınca tedirgin oluyorum ve bana yakın araç olunca tehlike arz edebiliyor. Bunu tamamen kapatmam lazım.. Bunun haricinde ise, araba bildiğin kendi kendine gidiyor. Mü-kem-mel!
Tüm adaptif sistemler devredeyken eller serbest bir şekilde şeridi her daim tam ortalayarak gerek virajlarda dönüşte, gerek öndeki araçlara yaklaşırken uyguladığı adaptif frende, gerek sollarken hızlanması gerekiyorsa hızlanma esnasında.. Her anlamda tam olması gerektiği düzeyde. Dozajlamaları çok yerinde, alıştıkça tedirginlik yerine huzur ve güven veren, adeta özel şoför kullanıyormuşçasına hisler oluşturan bir adaptif sistem. Bravo bravo bravo..

Çarpışma önleme sistemini deneyimlemedim, deneyimlememi sağlayacak bir durum yaşamadım ama denemek de istiyorum, araç tepkilerini merak ediyorum çünkü..
Şimdi de gelelim araca yaptıklarımıza..
Efendim, arka park sensörünü bayi hediye etti. Dün bayiye giderek sensörü orijinal donanımda bulunan yerlere taktılar ve çok güzel oldu. hem hiç sırıtmıyor, hem de tek başına geri görüş kamerası bir yere kadar yetiyordu. Park sensörü şart..
Cam filmleri çektim aracıma, 2 numara güzel bir iş gördü ve hem içeriden hem de dışarıdan istediğim görüntüyü elde ettim..
Kışlık lastiklerimi de taktırdım, hava sıcaklıkları artık kış şartlarına evrilmeye başladı ve şimdiden takayım istedim.
Aracın dışında kromaj sıfır ve ben normalde kromaj seven birisiyim fakat ben dış görünüşteki siyah-beyaz kontrastını çok beğendim. Muhtemelen arabama hiç krom aksesuar almayacağım bu görüntüyü koruyacağım.
Son olarak güncel bir kaç resimle, değerlendirme yazımı noktalıyorum.. Corolla Cross'a dair ayrı bir alt başlık bulunmadığı için başlığı buraya açıyorum, zamanla Cross bağlığına bu yazı taşınırsa sevinirim. Kullancıkça deneyimlerimi paylaşmaya devam edeceğim. Mutlu akşamlar ve mutlu huzurlu yarınlar diliyorum tüm forumdaşlara..





