0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
hocam kısa bir süre sonra rölanti sorunu tekrarlıyor malesef.sorun gaz boğaz kelebeğinden değil yada araçta LPG takılı olup olmaması ilede alakalı değil.Tem otodan @Ufuk Sönmez (16363) eğer konuyu görürse daha profosyonel bir açıklama yapacaktır.
Arkadaşlar aracımda rölanti dengesizliği var, maf sensörünü temizledim değişen birşey olmadı. Birde gaz kelebeğine el atayım dedim. Bugün söktüm önden bakınca temiz görünüyor ama arkadan bakınca ne kadar kirlenmiş olduğu görülüyor. Temizliği yaptım ilk çalıştırmada araç 2000 devirlerde çalışmaya başladı motor ısınınca minumum 1100 devire indi. 10-15 Km yol yapınca adapte oldu. Bu arada temizlik yaparken aracın aküsünü çıkarmadım kontakta kapalı konumdaydı. İyice temizlemeyebilmek için kelebeğin konumunu değiştirdim zaten kelebek siz tuttuğunuz müddetçe açık kalıyor bırakırsanız eski konumuna geliyor. Temizlikle alakalı video hazırladım. Eli yatkın olmayan yapmaya çalışmasın yapmaya çalışıp arızaya sebep olursanız mesuliyet kendinize aittir. https://www.youtube.com/watch?v=Q7eV6eUhcBQ&feature=youtu.be
akünün eksi ucunu söküp on dakika sonra takarsan bu olay düzelir.
Merhaba hocam, video da birşey dikkatimi çekti, bizim aracında şanzımanı sizinkinden tam otomatik, bende D konumundan N konumuna aldığımda aynı dengesizliği yapıyor fakat kısa süre sonra düzeliyor, geçenlerde bende temizlemiştim, bu dengesizlik ilk zaman biraz artmıştı ama şimdi düzeldi sorun yok, yani değerlendirirken Şanzımanı D ile N arasında değiştirmeyin.
Merhaba @Bekir Uğur YAVUZCAN (29160) hocam, rölanti dengesizliği, temizlik sonrası belli bir süre yüksek rölanti gibi kalıcı ve geçici sorunların temel sebebi ISCV (Idle Speed Control Valve) sistemidir. Bu sistem Air flow sensörünün ölçümü ile birlikte kelebek açıklık oranı ve emiş havası sıcaklığı ile rölanti halinde yakıt ve ateşleme kontrolü için veri sağlar.Eski EFI sistemerinde ISCV, ITS (Intake Tempertaure Sensor), MAF (Mass Air Flow) üniteleri ayrı ayrı olmak ile birlikte güncel sistemlerde MAF haricindeki sensörler TPS (Throttle Position Sensor) ile bütünleşik hale getirilmiştir.Örnek göstermek gerekirse kelebek boğazı temizliği sonrası ISCV sisteminin giriş havası sıcaklık ölçme birimi üzerindeki uçucu yada uçucu olmayan sıvının üzerinden geçen hava akışı sonucu giriş havası sıcaklığının düşük olduğu konusunda yanılarak zengin karışım ve avans ile çalışma belirtisi gösterir, dolayısıyla "yüksek rölanti" ile çalışır, sıvının sistemden buharlaşması yada uzaklaşmasına bağlı olarak belli bir süre sonra tekrar kalibre olarak normale döner yada kullanılan sıvının etkisi sonucu hiç bir zaman normale dönmeyebilir.Bazı durumlarda kelebek boğazı içerisinde biriken kurumun temizlenirken ISCV içerisinde hassas noktalarda toplanması sonucu ISCV devresi görevini doğru şekilde yerine getiremez, bu nedenle aşırı kirli olan boğaz kelebeği gövdesinin sökülerek temizlenmesi icab eder.Kelebek boğazının sökülme işlemi basit gibi görünmesine rağmen sökülürken yada takılırken imtina gösterilmemesi halinde kelebek konum sensörü podu konum değiştirebiliyor ve ayarlanması çok zor bir hale gelebiliyor, bu sorunu "usta" sıfatı ile işlemi yapan kişilerin bile göz ardı ettiğine şahit olmuşluğumuz var.
Atilla bey peki bu sorun gaz boğaz kelebeği temizlenmeden veya Maf sensörü temizlenmeden öncede varsa ne yapılabilir?
Atilla Bey bazı arkadaşlar yeni araçların aküsü sakın sökmeyin diyorlar eski araçlarda sorun olmuyor ama yeni tip araçlarda akünün sökülmesi sıkıntılara sebep olabilir diyorlar. Bende aküyü sökme niyetindeydim ama sorun çıkar falan diye ellemedim. Siz ne dersiniz sıkıntı çıkarır mı?Hüseyin kardeşim Arabanın kullanıcı el kitabında akü ile ilgili bölümde akü değişimi gibi bir konu varsa orada yazar, bence radyo kodlu ise yeniden kod ister başka bir sorun olacağını zannetmiyorum.ecü nün yazılımı epromların içindedir ve cereyan kesilsede yazılım korunur.devirin dalgalanması, arabaya hiçbir işlem yapmadan kendi kendine inip yükselmesidir bunun sebebi de akünün eksisini sökmeden motor üzerindeki soketlerden birini sökmektir.ecü kontak kapalı bile olsa data yolları açık olarak bekliyor, boğaz kelebeği temizliği gibi sebeplerle soketleri sökülünce bir daha dikiş tutmuyor, çaresi akünün eksi ucunu söküp on dakika kadar beklemek(bu zaman kondansatörlerin tam deşarj olması için) zaten bu işleme servisler resetleme diyor vede iyi bir ücret alıyorlar.şimdi diyeceksiniz ki abi bunu nereden öğrendin? benim efsane varken boğaz kelebeğini güzelce temizledim, fakat rölanti bir aşağı bir yukarı inip çıkmaya başladı. çaresini bulamayınca öyle kullanmaya başladım. günlerden bir gün şırnaktan fatih diye bir polis üyemiz özel mesaj yollayarak aynı arızadan muzdarip olduğunu, boğaz kelebeği, distribütör gibi parçaları istanbuldan komple ikinci el getirttiğini anlatarak çare aradığını yazdı.ben bu çocuğun durumuna kendimden fazla üzülerek internetin başına geçtim, aradım aradım birşey bulamadım fakat dikkatimi birşey çekti usa daki bütün forum ve sitelerde motorda bir işlem yapmadan yani bir soketi sökmeden önce eksi ucu söküyorlardı.mesleğim elektronik olduğundan bu işi düşünerek akünün ucunu söküp biraz beklemeye karar verdim,gece yani sabah 3.00 gibi doğru garaja indim hemen akünün eksisini söküp bekleyerek taktım! o benin salıncak gibi sallanan takometrem ip gibi oldu.hemen fatih kardeşe özel ileti yollayarak yapacağı işlemi yazdım, çocuk öğlen mesaj yazarak arabanın düzeldiğini bildirdi, benim başımdan geçtiği için bunu daima herkese tavsiye ettim, hiçbir profesyonel bu gibi bilgiyi vermiyor maalesef.
forumda Rölantide titreme ile ilgili bir konu buldum.Faydalı olabilir.http://www.toyotaclubtr.com/index.php?topic=14149.0
Servisten az önce geldim arkadaşlar.Rölanti problemi ile ilgili olan derdimi anlattım.Dur-Kalk trfaikte frene basıp araç durmaya yaklaştığımda rölantinin düşmesi ve titreme olayını anlattım.Araç bilgisayara bağlandı.Tüm emisyon-valf-vakum-manifold basınç müşürü hepsi kontrol edildi.Verilerin hiç birinde bir problem çıkmadı.Gayet iyi değerler.Lpg kapatılıp test yapıldı.Sonrasında lpg'ye alınıp test tekrarlandı sonuçlar yine normal.Ancak Akü'yüde kontrol edelim dediler ve aracın aküsüne bağlanan cihaz Toyota genel merkezden gönderilen bir test cihazıymış.Farlar yakıldı,bir kaç dakika açık kaldı ancak daha ilk anda ekranda Akü Zayıf,doldur uyarısı çıktı.Araç 32 ay oldu alalı ve üzerindeki Akü 60 amperlik varta.Servise bir ara gittiğimde yedek akü takacaklar ve orjinal aküyü 24 saat şarj edecekler.Bu şekilde1-1,5 yıl daha gider dediler.Gündüz ledleri,anahtarsız çalıştırma,dokunmatik multimedia ekran anladığım kadarıyla aküyü sömürüyor.Birde Lpg sistemi eklendi bunlara...Bilginiz olsun,yani bu tip rölanti sorunlarına Akü zayıflamasıda sebep olabiliyormuş demekki.Çünkü benim araçtaki bu olay son 1 yıldır vardı.Demekki hafiften akününde gücü düşmeye başlamış...Bu arada Toyotanın 0w-20 yağının 1 litresi 92 tl den 68 tl ye düşmüş!Bilginiz olsun.