Gönderen Konu: Otomatik Vites Ne Kadar Güvenli?  (Okunma sayısı 8365 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: C-HR
  • Kan Grubu: AB+
  • Kilometre: 15000
  • Model Yılı: '17
  • 108 kere teşekkür etti
  • 148 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Vites Ne Kadar Güvenli?
« Yanıtla #40 : Ocak 11, 2016, 18:44:04 »
Binek Diesel araçlarda yoğunlukla CVT kullanılmaya başlaması sadece doğru zamanı bekliyor olmalı yoksa teknolojik olarak imkansız değil.

CVT şanzımanlı Toyota Hybrid araçlarının Diesel ile sunulması oldukça heyecanlı olacaktır.

Güç, Sessizlik ve daha fazla Ekonomi

Videoda 2015 yılında avrupada satışa sunulan 4x4 Subaru Forester Diesel+CVT, Lineartronic

https://www.youtube.com/watch?v=j6pdnVX9_dQ
nissan 1.6 dci araçlarında cvt kullanıyor diye biliyorum. Cahilliğimi mazur görün ama Xtronic cvt değil mi?

Toyota Club Türkiye

Ynt: Otomatik Vites Ne Kadar Güvenli?
« Yanıtla #40 : Ocak 11, 2016, 18:44:04 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Vites Ne Kadar Güvenli?
« Yanıtla #41 : Ocak 11, 2016, 18:49:29 »
nissan 1.6 dci araçlarında cvt kullanıyor diye biliyorum. Cahilliğimi mazur görün ama Xtronic cvt değil mi?

Aynı Toyotada MMT/MM şanzımanın diğer markalarda xxx diye adlandırılması gibi, CVT vites kutusuna sahip markaların farklı isimlerle o modellerini çağırmaları nedeniyle tek tek araştırma yapmadığım için sorunuzun cevabını bilmiyorum.

Otomatik araç araştırırken ne tip kavramaya ve vites kutusuna sahip olduğu öğrenilebilirse, beklentilerimizi karşılayıp karşılayamayacağıda cevaplanmış olur.
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: C-HR
  • Kan Grubu: AB+
  • Kilometre: 15000
  • Model Yılı: '17
  • 108 kere teşekkür etti
  • 148 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Vites Ne Kadar Güvenli?
« Yanıtla #42 : Ocak 11, 2016, 18:55:20 »
Aynı Toyotada MMT/MM şanzımanın diğer markalarda xxx diye adlandırılması gibi, CVT vites kutusuna sahip markaların farklı isimlerle o modellerini çağırmaları nedeniyle tek tek araştırma yapmadığım için sorunuzun cevabını bilmiyorum.

Otomatik araç araştırırken ne tip kavramaya ve vites kutusuna sahip olduğu öğrenilebilirse, beklentilerimizi karşılayıp karşılayamayacağıda cevaplanmış olur.
yeni nesil dizellerde cvt nin zaten kullanılmaya başlandığını belirtmek için yazmıştım sadece

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 32 kere teşekkür etti
  • 201 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Vites Ne Kadar Güvenli?
« Yanıtla #43 : Ocak 11, 2016, 18:56:11 »

Binek Diesel araçlarda yoğunlukla CVT kullanılmaya başlaması sadece doğru zamanı bekliyor olmalı yoksa teknolojik olarak imkansız değil.


Bunu anlayabilmiş değilim. Bildiğim kadarı ile CVT vites kutularının en büyük problem metal Belt denilen (Metal kayış) parçanın yüksek torka uzun süre dayananaması?

Arkadaş metalurji almış başını gitmiş daha extrem şartlarda  daha uzun çalışma saatleri gerektiren (özellikle uçak motorlarında) malzemeler üretiliyor ama konu bu kayışa gelince ne bekleniyor anlamış değilim?

Bilen abilerim düzeltsin ama sorun başka bir şey mi yoksa tamamen ticari mi? Birde merak ettiğim ama cevabını bulamadığım soru var.CVT vites kutularında  kayıp oranı ne kadardır? Kayış mekanizmasında ne kadar bir kayıp oluyor acaba?

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: AB+
  • Kilometre: 250
  • Model Yılı: '15
  • 68 kere teşekkür etti
  • 287 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Vites Ne Kadar Güvenli?
« Yanıtla #44 : Ocak 11, 2016, 19:01:16 »
Özetle;

-Otomatik vitesli araçları daha çok yakmakta.Fakat gelişen teknoloji ile artık manuel vitesli araçlardan çok daha az yakan otomatik vitesli araçlarda üretilmiştir.

Otomatik vitesli araçlar, konfor bakımından bir adım önde. Yani sürekli elinizi meşgul etmemesi ve debriyaj gibi bir yorucu fonksiyonu ortadan kaldırmasıyla birlikte birçok kullanıcının tercihini sağlıyor.

-Otomatik vitesli araçların, özellikle yokuşlarda, aracın ilk kalkışında ve yoğun trafikte şoföre sunduğu rahatlık azımsanamayacak kadar fazla. Otomatik vites, bayan sürücüler ve acemi sürücüler için çok büyük kolaylık sağlamaktadır.

-Otomatik vitesli araçların şanzımanları manuel vitesli araçlarınkine nazaran çok daha hassastır ve pahalıdır. Bu sebeple herhangi bir arıza olması durumunda cebinizden çıkacak para düz vitesli aracınkinden çok daha fazla olacaktır.

-Otomatik vitesli araçta düz vitesteki gibi devir saatini özgürce kullanma imkanı bulamazsınız. Yani araç belirli bir süre bulunduğu vitesi muhafaza edecek, daha sonra bir üst yada bir alt vitese geçecektir. Manuel vitesli araçlarda istediğiniz viteste ve deviri istediğiniz gibi ayarlayabilirsiniz. Bu yönüyle manuel vites, size daha özgür bir kullanım hissi verecektir.

Manuel vites kullanmama rağmen  bu karşılaştırmanın galibi otomatik vites.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Vites Ne Kadar Güvenli?
« Yanıtla #45 : Ocak 11, 2016, 19:10:39 »
-Otomatik vitesli araçta düz vitesteki gibi devir saatini özgürce kullanma imkanı bulamazsınız. Yani araç belirli bir süre bulunduğu vitesi muhafaza edecek, daha sonra bir üst yada bir alt vitese geçecektir. Manuel vitesli araçlarda istediğiniz viteste ve deviri istediğiniz gibi ayarlayabilirsiniz. Bu yönüyle manuel vites, size daha özgür bir kullanım hissi verecektir.

Bu söyleminiz tamamen eksik bilgi içeriyor.

Eski otomatiklerde de şimdikilerde de 1 veya 2 alt vitese çekerek motor devriyle oynayabilir, mümkün olan uygun alt viteslere performans üretmek amacıyla sabitleyebilirsiniz. Dolayısiyle aynı özgürlük otomatik şanzımanlada yaşanır.

Mesaj Birleştirildi: Ocak 11, 2016, 19:15:43
Bilen abilerim düzeltsin ama sorun başka bir şey mi yoksa tamamen ticari mi? Birde merak ettiğim ama cevabını bulamadığım soru var.CVT vites kutularında  kayıp oranı ne kadardır? Kayış mekanizmasında ne kadar bir kayıp oluyor acaba?

Kesinlikle Ticari zamanlama.

CVT'deki güç kaybı oranı ile dişli güç kaybı oranı aynıdır diye düşünüyorum zira her ikisindede mekanik bağlantı var.

Asıl kayıplar kavramada yaşanmaktadır.

Tork konvertör kavrama kaybı baskı balata kaybından fazladır... ama

Günümüzde şanzımanın kontrolü bilgisayar tarafından yapıldığından, düz vites sürücüsünden daha verimli iş çıkartılırken aynı zamanda daha fazla ekonomi sağlanmaktadır.

Bu verileri, aynı aracı otomatiği olanıyla karşılaştırdığınızda görebilirsiniz.

Eğer yarışçılık falan yapılmıyorsa da kağıt üstündeki hızlanma verilerine fazla takılmayın zira gerçekte tam tersi oluyor.
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Vites Ne Kadar Güvenli?
« Yanıtla #46 : Ocak 11, 2016, 20:07:21 »
Özetle;

-Otomatik vitesli araçları daha çok yakmakta.Fakat gelişen teknoloji ile artık manuel vitesli araçlardan çok daha az yakan otomatik vitesli araçlarda üretilmiştir.

Otomatik vitesli araçlar, konfor bakımından bir adım önde. Yani sürekli elinizi meşgul etmemesi ve debriyaj gibi bir yorucu fonksiyonu ortadan kaldırmasıyla birlikte birçok kullanıcının tercihini sağlıyor.

-Otomatik vitesli araçların, özellikle yokuşlarda, aracın ilk kalkışında ve yoğun trafikte şoföre sunduğu rahatlık azımsanamayacak kadar fazla. Otomatik vites, bayan sürücüler ve acemi sürücüler için çok büyük kolaylık sağlamaktadır.

-Otomatik vitesli araçların şanzımanları manuel vitesli araçlarınkine nazaran çok daha hassastır ve pahalıdır. Bu sebeple herhangi bir arıza olması durumunda cebinizden çıkacak para düz vitesli aracınkinden çok daha fazla olacaktır.

-Otomatik vitesli araçta düz vitesteki gibi devir saatini özgürce kullanma imkanı bulamazsınız. Yani araç belirli bir süre bulunduğu vitesi muhafaza edecek, daha sonra bir üst yada bir alt vitese geçecektir. Manuel vitesli araçlarda istediğiniz viteste ve deviri istediğiniz gibi ayarlayabilirsiniz. Bu yönüyle manuel vites, size daha özgür bir kullanım hissi verecektir.

Manuel vites kullanmama rağmen  bu karşılaştırmanın galibi otomatik vites.

Düzeltme, Mazda 3 aracımda 4 ileri vitesin 4ünü de kontrol edebiliyorum. Yokuş aşağı motor kompresyonu da yaptırıyorum, yokuş çıkarken vaktım bağıracak kendim uygun vitese getiriyorum. Vitesin dilinden anlarsanız hele gaza sert basıp 1 veya 2 vites düşürmesini sağlayıp gerekirse de anlık ayağı çekerek vitesi yükseltmesini de sağlayabilirsiniz.
Gayet keyifli ve eğlenceli oluyor otomatik vites olunca. Virajlara sokarken ve virajlardan çıkarken kafanız sadece yolda ve direksiyonda.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0-
  • Kilometre: 51000
  • Model Yılı: '13
  • 259 kere teşekkür etti
  • 825 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Vites Ne Kadar Güvenli?
« Yanıtla #47 : Ocak 11, 2016, 20:07:32 »
Kaancim bende yazdıklarına katılmıyorum.  Ünv.  Öğrencisi olan birinin bu Tarz bi yaklaşım yapması çok saçma.  Bende mmt şanzımana bindim bizim erkekliğimiz mi eksik?
Yada şuan yaşadığım Katar da bi çok araç otomatiK.  Ford mustang var arkadaşta o bile otomatik. Yada 5.7 land Cruiser var otomatik ama arap gaza bastığı zaman asfalt Hakkatten bırak ağlamayı feryat ediyor.şimdi bu arap.arkadaşlar senin deyimiyle erkek değiller mi :)
Isin espirisi bu tabi ama Belliki anlatmak istediğin bu değildi bence yanlış cümleler kullandın. Büyük şehirlerde özellikle istanbulda otomatik vites büyük bi nimet ben geç de olsa anladım.
  Sonuçta bi çok kişi kullandığı araba Max 120 hp memleketimizde onun için hell toe bilmem neye gerek yok. Adam gibi devri gelince vites düşürüyosun zaten. Eminim ki sende belli bir zaman sonra manuel vites hakkında düşüncelerin değişecektir. Yogun trafikte Araç kullandıkça böyle düşüncelerin kalacağını sanmam. Hele ki erkeklik konusunda debriyajı iyi kullanmak vs. :)
Gulumsemesini Bilmeyen Tukkan Acmasin
Kars Atasozu

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 32 kere teşekkür etti
  • 201 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Vites Ne Kadar Güvenli?
« Yanıtla #48 : Ocak 11, 2016, 20:09:27 »


CVT'deki güç kaybı oranı ile dişli güç kaybı oranı aynıdır diye düşünüyorum zira her ikisindede mekanik bağlantı var.

Asıl kayıplar kavramada yaşanmaktadır.

Tekin Bey;

Bildiğim kadarı ile kayış kasnak mekanizmalarında Dişli sistemler gibi hareketi kayıpsız iletmek mümkün değil.Neticede düz yüzey üzerinde istenmeyen bir kayma söz konusu.Tabi durumu bilmiyorum ama bu kayıp göz ardı edecek seviyede olabilir buna bir şey diyemem.

Sorma nedenim zaten tork konvertörde yaşanan kayıp miktarına birde vites kutusu içinde ekleme oluyor mu bunu öğrenmek.Fabrikalar bu tür giriş çıkış (tork konvertör+vites) verilerini yayınlıyorlar mı yoksa 3. tarafların test etmesi sayesinde öğreniliyor bu oranlar?

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Vites Ne Kadar Güvenli?
« Yanıtla #49 : Ocak 11, 2016, 20:16:37 »
Her kavramada dişlide, kısacası güç aktarma organlarının her birinde mekanik kayıplar olur.
CVT de kaymadan kaynaklı tam aktarılamaz verimi düşer, diferansiyel dişlilerinde kayıp olur ordan gelir tekerlerde de güç kaybı olur.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: 0+
  • Model Yılı: '12
  • 120 kere teşekkür etti
  • 72 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Vites Ne Kadar Güvenli?
« Yanıtla #50 : Ocak 11, 2016, 20:27:42 »
Düzeltme, Mazda 3 aracımda 4 ileri vitesin 4ünü de kontrol edebiliyorum. Yokuş aşağı motor kompresyonu da yaptırıyorum, yokuş çıkarken vaktım bağıracak kendim uygun vitese getiriyorum. Vitesin dilinden anlarsanız hele gaza sert basıp 1 veya 2 vites düşürmesini sağlayıp gerekirse de anlık ayağı çekerek vitesi yükseltmesini de sağlayabilirsiniz.
Gayet keyifli ve eğlenceli oluyor otomatik vites olunca. Virajlara sokarken ve virajlardan çıkarken kafanız sadece yolda ve direksiyonda.

Kesinlikle, verilen gaza göre vitesin ne zaman yükselip ne zaman düşeceğini otomatik viteste ayarlayabiliyoruz. Yüksek bir ivme ile hızlanmak istiyorsam gaza fazla basıyorum ve devir 5000i gördükten sonra vites yükseliyor. Hızlı kalkmak istemiyorsam gaza çok basmıyorum ve 2000 devirde bile vites yükseltebiliyorum. Aynı şey vites düşürmede de geçerli. Yokuş çıkarken hızdan kaybetmemek için araba vites yükseltiyor, yokuş bittiğinde gazdan ayağımı hafif çekerek istediğim devirde vites yükselmesini sağlayabiliyorum.
12.2012 - 04.2015 > 2003 Clio Symbol 1.5 dCi Authentique
04.2015 - 10.2016 > 2003 Corolla 1.6 Sol otm.
08.2020 > 2012 Berlingo 1.6 Hdi X

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Vites Ne Kadar Güvenli?
« Yanıtla #51 : Ocak 11, 2016, 20:31:04 »
Bildiğim kadarı ile kayış kasnak mekanizmalarında Dişli sistemler gibi hareketi kayıpsız iletmek mümkün değil.Neticede düz yüzey üzerinde istenmeyen bir kayma söz konusu.Tabi durumu bilmiyorum ama bu kayıp göz ardı edecek seviyede olabilir buna bir şey diyemem.

Tabii rakamsal değerlerini bilmiyorum yalnız, kayış kasnakta boş dönme/kaydırma diye bir şey söz konusu değil.

Sadece, normal dişlide 1 ile kalkılıyorsa CVT'de 0.75 ile kalkılıyor gibi düşünebilirsiniz, yani oranlar değişken.

Zaten CVT'de vites sayısı uygulaması varsa bu elektriksel kilit ile sağlanıyor ve motor devri daha yukarlara taşınıyor,
Bahsettiğiniz gibi kaydırma yada kayıp gibi şeyler olsa, araç yüklü yokuş çıkarken motor tam devir döner ama araç hızlanamazdı.
Yani debriyaj balatası bitmiş düz şanzıman gibi davranırdı.

Örneğin ekonomi odaklı aracımda kavrama mekanizmasında kapalı/sabit balata kullanılmış ama vites kutusu olarak CVT uygulanmış. Demekki kayda değer kayıp yok.

Zaten ekonomi de oranların değişken oluşundan kaynaklanıyor.

Konumuza geri dönerek, diğer bir değişle..

Otomatik şanzıman tecrübesi olmayanlara şöyle bir öneri verebiliriz.."önce en yakın Lunaparka gidin ve çarpışan arabalara binin".

Otomatik vitesli araç kullanmak bu kadar kolay, rahat ve güvenli.. :) 
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Yaris
  • Kan Grubu: B+
  • Model Yılı: '15
  • 26 kere teşekkür etti
  • 15 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Vites Ne Kadar Güvenli?
« Yanıtla #52 : Ocak 11, 2016, 21:57:50 »
Otomatikten yanayım. Performans isteyen de gider tiptronik alır gerekirse vitesi kendisi değiştirir hemde manuel kadar tepkili olur.

Ayrıca gelecekte kuru kavrama şanzımanların üretimlerinin çok daha azalacağını düşünüyorum.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Vites Ne Kadar Güvenli?
« Yanıtla #53 : Ocak 12, 2016, 00:29:18 »
Yakıt yanıp motorun güç üretmesi %30 verimle gerçekleşir, motorun ürettiği gücün bir kısmı elektrik üretme volan döndürme vs gibi enerjilere  gidiyor. Burdan sonra şanzımanda da kayıplar mevcut, gerek bildiğimiz klasik manuel şanzıman olsun gerekse de otomatik şanzıman. Çift kavramalılar ve cvt > tek kavrama > tork konvertörlü otomatik şanzıman olarak sıralayabiliriz verimi. Otomatik şanzımanda da hidrolik kayıp söz konusudur.
Daha sonra şanzımanın içindeki diğer dişliler, diferansiyel dişlileri teker hep mekanik kayıplar vardır bunlarda.
Yani toplamdaki verim %10 civarıdır belki de yoktur bile. Enerji dönüşümünün ya da manipulasyonunun olduğu herşeyde kayıp olacaktır.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Vites Ne Kadar Güvenli?
« Yanıtla #54 : Ocak 12, 2016, 09:24:20 »
Yakıt yanıp motorun güç üretmesi %30 verimle gerçekleşir, motorun ürettiği gücün bir kısmı elektrik üretme volan döndürme vs gibi enerjilere  gidiyor. Burdan sonra şanzımanda da kayıplar mevcut, gerek bildiğimiz klasik manuel şanzıman olsun gerekse de otomatik şanzıman. Çift kavramalılar ve cvt > tek kavrama > tork konvertörlü otomatik şanzıman olarak sıralayabiliriz verimi. Otomatik şanzımanda da hidrolik kayıp söz konusudur.
Daha sonra şanzımanın içindeki diğer dişliler, diferansiyel dişlileri teker hep mekanik kayıplar vardır bunlarda.
Yani toplamdaki verim %10 civarıdır belki de yoktur bile. Enerji dönüşümünün ya da manipulasyonunun olduğu herşeyde kayıp olacaktır.

Elektrik motorlarının tekerlek üstüne montajlandığı kavram zamanındayız.

Elektrik motorlarında da büyük kayıplar vardır.

Teknoloji henüz bunu tam çözemedi, elektro motorların da gelişmesi gerekiyor. Belki gelişmiştir?

https://www.google.com.tr/search?q=electric+motor+on+wheel&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjxvImM3qPKAhVM1RQKHY6oAVwQsAQILA&biw=1280&bih=699
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Vites Ne Kadar Güvenli?
« Yanıtla #55 : Ocak 12, 2016, 17:54:50 »
 Öncelikle konuda paylaşımda bulunan herkes çok güzel şeyler yazmış. Bu şekilde de devam edeceğinden eminim.
 Kaan arkadaşımız o mesajı kötü bir niyetle yazmamıştır, bu konunun çok üzerine gitmeye gerek yok. Orada başka bilgiler de mevcuttu, onlar da önemli sonuçta.

 Buraya kadar gerek mekanik anlamda, gerek metalurjik anlamda herkesin fikir sahibi olduğu açık. Tabi ki de insanların aklına sorular geliyor konu ile ilgili. Bunları sormak ve hep birlikte cevaplamaya çalışmak da ayrıca güzel. Diğer yandan şanzıman konusu iki-üç sayfada açıklanabilecek bir mekanizma değil. Kendi içinde çeşitli bilimler barındırıyor. Yerli otomobil üretmekten çok daha üst düzey bir konu aslında. Çünkü dünyada otomobil üreticisinden daha az sayıda şanzıman üreticisi vardır farkında iseniz. Uzmanlaşma ister. Mekanik ve matalurji bilimlerinin yanında, mekatronik, hidrolik gibi bilimlerin de önemli etkisi vardır aslında bu aktarım sisteminde.
 Peki şanzıman diyoruz da nedir bu şanzıman, neden araçlarda kullanılır, neden ihtiyaç vardır? İşte en başta bunu düşünmek ve cevaplamak gerekir ki konu daha iyi anlaşılsın. Şimdiye kadar bir yorum gelmemiş ve 533 defa okunmuş ama bunun ile ilgili bir konumuz mevcut;

 http://www.toyotaclubtr.com/index.php?topic=64201.0

 Otomatik vites ile de düz vitesin sağlandığı tecrübesini paylaşan arkadşalarımız var. Aslında buna kısmen katılıyorum endi adıma ama yine aradaki farkları da göz ardı etmemek gerekir. Örneğin; azami gücünü 6.000d/d da ve azami torkunu 4.000d/d da veren benzinli bir aracın rampa çıkışı, aracın motoru 2.000d/d da iken, ya vites düşürürsünüz(atak ihtiyacına göre ki; bunu otomatik vites ile de yapmak mümkün), ya da debriyaj pedalını varsa, debriyaj pedaşı vasıtası ile teker-krank bağlantısını bağımsızlaştırıp, motor devrini(yükten çıktığı için) hızlı bir şekilde arttırıp, istenen devre getirip, tekrar kavrama sağlayabilirsiniz. Bu durumda aracın çekişi de artacaktır. Çünkü bir teknik ile, kısa zaman periyodunda aracın motor devrini yüksek torklu mertebelere getirmiş olacaksınız. Otomatik vitesteki kick-down ise vites düşürmenin karşılığı olacaktır.

 Heel and toe ve sol ayak freninde, aracın çekiş sistemi de önemli. Motor devrini torklu seviyelerde tutmanın yanında, çekiş sistemine göre aracın burnunu viraj içine almaya yarayan teknikler ama dediğim gibi, özellikle yeterli tecrübesi olmayanlar sol ayak freninden kesinlikle kaçınmalı.

 Mutlu arkadaşımız da açıklamış, bir konumuzda da detaylı olarak paylaşmıştık ama tekrar belirtmekte fayda var. Her bağlantı aynı zamanda bir sürtünme ve dolayısı ile güç kaybıdır. Güç kaybının ne kadar olacağını burada söylemek doğru olmaz. Çünkü çok fazla farklı veriyi bilmek gerekir. Örneğin dişlide dişli geometrik yapısı(bazı durumlarda dayanım, kolay geçiş vb sebeplerden güç kaybına göz yumulabilir), kullanılan yağ, kullanılan rulmanların özellikleri, ebatları, aerodinamik etkiler, devir...
 Örneğin 50km/s ile hareket eden bir araca uygulanan karşı kuvvet ile 100km/s ile hareket edenin ki farklı olacaktır. Bu da kavramaya binen yük oranını değiştirecektir.
 Yine tork konvertörlü kavramlarda, genel olarak günümüzde, sabit hızla seyahat sırasında mekanik kavrama olmaktadır. Yani düz şanzıman ile karşılaştırmada, ivme artış halleri ile, sabit hız halleri arasında farklı oranlar çıkacaktır.
 Yine ralli otomobili gibi özel otomobillerde çok özel kavrama materyalleri(balata malzemesi) kullanılmaktadır. Normal bir otomobilin debriyaj balatası yüzey alanından çok daha küçük bir alanla, çok daha yüksek sürtünme elde edilebilmektedir. Tıpkı aşağıdaki gibi.

Mesaj Birleştirildi: Ocak 12, 2016, 17:56:09
Özellikle asenkron motorların gelişmesi çok önemli Tekin abi, hem asenkron motorların, hem de onların kontrol ünitelerinin.

Mesaj Birleştirildi: Ocak 12, 2016, 17:57:40
Kayıp farkını anlamanın en kolay yolu; araç motor gücü standartına göre ölçülür ve sonra DIN 'e göre ve aradaki farka bakılır.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Vites Ne Kadar Güvenli?
« Yanıtla #56 : Ocak 12, 2016, 18:28:10 »
Fotoğraftaki %50 oranında yüzeyi küçültülmüş balatanın amacı, kontrollü kaçırma sağlayıp motor devrini sürekli üst seviyelerde tutulmasına yardımcı olmak sanırım, ekonomi odaklı değil hızlanma odaklı modifikasyon.
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 32 kere teşekkür etti
  • 201 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Vites Ne Kadar Güvenli?
« Yanıtla #57 : Ocak 12, 2016, 18:45:27 »
Fotoğraftaki %50 oranında yüzeyi küçültülmüş balatanın amacı, kontrollü kaçırma sağlayıp motor devrini sürekli üst seviyelerde tutulmasına yardımcı olmak sanırım, ekonomi odaklı değil hızlanma odaklı modifikasyon.

Alıntı
Elektrik motorlarında da büyük kayıplar vardır.


Tekin bey; Elektrik motorları şu anda içten yanmalı motorların hayal edemeyeceği seviyede verimlilik açısından gelişmiştir zaten. Bildiğim kadarı ile %90lar seviyesinde gerçekleşiyor.Dayanıklılık ebat v.s konusunda gelişme olabilir ama şu anda bile yeterince gelişmişler bence.Tesla S 85  model 367 Beygir Gücü  Tesla P90D (4 çeker)  762 Beygir gücü ( ön 259 arka 503 BG) üretebiliyor. Bence ebatlarına göre çok çok iyi özellikler.

Balata konusunda ise haklısınız Heavy Dutty denilen extrem şartlar için üretilen balatalardan herhalde.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Vites Ne Kadar Güvenli?
« Yanıtla #58 : Ocak 12, 2016, 19:00:58 »
Elektrik motorlarındaki verimliliğin içten yanmalı motorlara kıyasla kat kat fazla olduğunu biliyorum,

"Elektrik motorlarında da büyük kayıplar vardır." derken, pil gibi kısıtlı kaynakla beslenen bu motorlarda bahsettiğiniz %90'lık gibi görünen verim sabit 90km/h ile özel şartlardaki verimidir aksi halde menzilleri çok daha fazla olurdu. Elektrik motorlarındaki kayıplar ilk hızlanmalarda %10'ların çok üzerinde gerçekleşmektedir bu sebeple elektrik motorlu ve kompresörlü cihazların çok olduğu iş yerlerinde Kompanzasyon panoları kullanılarak kayıp olan enerji reaktif sayaçlarla ölçülüp tahsil edilmektedir.
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • .: Toyota Eco-Driver :.
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 11111
  • Model Yılı: '18
  • 66 kere teşekkür etti
  • 563 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Vites Ne Kadar Güvenli?
« Yanıtla #59 : Ocak 12, 2016, 19:36:33 »
batarya performansı, birçok etken ile düşebilir. dış ortam sıcaklığı, nem oranı, anlık hız vs. bu yüzden tesla web sitesinde araç menzili belirleme menüsü vardır ve dış ortam sıcaklığı ile hedeflenen hız seçilerek tahmini menzilin gösterilmesi sağlanır.

ayrıca hepimizin bildiği gibi bataryanın da performansı gün geçtikçe azalacaktır ve belirli bir ömrü vardır (cycle). bu azalma iki farklı gün arasında hissedilebilecek türden değildir, ancak uzun zamana yayıldığında farkına varılabilir. sıradan elektronik aletlerde kullanıcı faktörü de batarya ömrünü etkilerken otomobillerde şarj-deşarj sistemine kullanıcı doğrudan müdahale edemediğinden sadece sistemsel olarak performans kaybı yaşanacaktır.