Gönderen Konu: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?  (Okunma sayısı 9613 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #60 : Aralık 29, 2015, 12:42:39 »
yağ daha 1 çizgi dolmadan bile stop ediyor. büyük olasılıkla klima sistemini açıyorsunuzdur ve klima açıkken optimum çalışma koşulları da olsa start-stop vag grubunda aracın motorunu durdurmaz. sistem etkinse a/c tuşundan kapadığınız an araç duruyorsa motor da durur.

Mustafa bey AC veya Kalorifer açmış olabilir.

Hybrid AC, elektrikli pompaya sahip ama Kalorifer motor suyuyla çalışıyor.

Dışarda +10C de, kaloriferimi açtığım an motor çalışmaya başlıyor. Daha doğrusu kalorifer ayar derecesi dışardan 1C yüksek olduğu an motor çalışmaya başlıyor.

Son 8.5 yıl 2006 Corolla D4-D Turbo kullandım, 120.000km yaptım ve hiç bir eksi dereceli ortamda ilk çalıştırmadan sonra beklemedim, beklediysemde emniyet kemerimi takma süresi kadar beklemişimdir. D4-D motorların en soğuk kış şartlarında bile benzinli Hondalar kadar sessiz olduğunu söyleyebilirim.

Şimdiki aracımda çalışan bir şey olmadığı için beklersem üşüyorum. Hybrid'in sıkıştırma ve egzost zamanlaması farklı olabilir ama aynı 5W-30 yağ kullanılıyor ve piston sekmanı hala diğer motorlarla aynı. 
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Toyota Club Türkiye

Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #60 : Aralık 29, 2015, 12:42:39 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 52000
  • Model Yılı: '16
  • 281 kere teşekkür etti
  • 530 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #61 : Aralık 29, 2015, 13:32:09 »
Tekin Bey, bu sesin milden gelmeyeceğini kanatçıklardan geldiğini zaten belirtmiştim. 20-50 motor yağı kullanılan çift turbolu 10 silindirli bir motora -10 derecede yağı hiç akışkanlık kazanmadan çalışır çalışmaz motoru 2000devir üzerine çıkarıp gaza basıldığında ya da bu durumda aragazı verildiğinde ve bu tekrarlandığında mil kesen araçları ve kesik olarak tabir edilen ancak ortadan kırılmış turbo millerini görmenizi isterdim.

Önceki sayfalarda vermiş olduğunuz -22 derecedeki 5w30 yağın yoğunluğuna lütfen bir daha göz atın. Neredeyse buzdolabında beklemiş yoğun bal kıvamına gelmiş. Yağ bu halde iken her ne kadar yeterli yağ basıncı oluşsa bile -22 derece hava sıcaklığında beş saniye içerisinde  2000rpm'e çıkmak doğru bir davranış değildir.

VAG gurubunun periyodlarını 15000km aralıklarına almaları tam manasıyla motor ömrünü riske atarak karlılık gözettikleri anlamı taşımamaktadır. Günümüzde Ford, Opel, VW, Skoda, Seat ve bilmediğim bir çok marka da bakım aralıklarını 15000km olarak belirlemişlerdir. Ülkemiz koşullarına göre ben tasvip etmesemde sonuçta bu yağ değişim periyodlarını ve motorları değerlendiren onlarca uzman yüksek mühendislerinin olduğu kanaatindeyim. Ayrıca start stop sistemi ile ilgili olarak ilk bir dk lık motor çalışma dilimindeki yaklaşımınıza bende katılıyorum ancak tıpkı start stop sisteminin yüksek devirde turbo sistemi çok ısınmış iken kapanmasına izin vermediği gibi ilk çalışmada da sistemi koruma mantığının da ek olarak güdüldüğü kanaatindeyim.


Aracımın modeli sizinde yabancısı olmadığınız mondeo 2.0 motor idi. Gerçi babanız galiba bir üst kasanın dizelini kullanmıştı. 232000 km boyunca lpg siz olarak araç kullanıldı. Burada mantık olarak aracın motor ısısının yükseldiğinde motorun parçalarının daha uyumlu çalışması. Ancak belirttiklerinize de bilgi mahiyetinde katılıyorum ve kesinlikle doğru.

Metal yorgunluğu nem, soğuk-sıcak hava değişiklikleri, birim başına düşen ağırlık vesaireye hernekadar ilk olarak gövde maruz kalsa bile metal olan her parçayı oransal olarak etkileyecektir.

Soğuklarda segmanlar ilk olarak aşınır ve daha soğuk ortamlarda sıcaklığın eksilmesiyle doğru orantılı olarak da bu aşınma artar.

Son olarak da merak etmeyiniz -20 derece ve altı sıcaklıklarda ola ki aracınızın bataryaları da bitmiş ise donan camlarınızı açmak için kullandığınız fanı çalıştırmak üzere kontağı ister istemez çevireceksiniz ve bataryalarınız dolarken siz de bir yandan aracınızın camını temizlerken emin olun en az 1 dk zamanı bekleyerek geçireceksiniz. :) Saygılar.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #62 : Aralık 29, 2015, 13:46:27 »
İkisi farklı kavramlar tabi Mutlu ama detay bilmeyen karıştırıyor. Isı-sıcaklık farkını teknik ve fiziksel olarak açıklayan bir yazı yaz kardeşim faydası da olur.
Bu konuyu cok uzun zaman once tartismistik, yanilmiyorsak Kultur Sanatta,  bilim ile ilgili genel bir baslik altinda. Mutlak sifir denince enerji de isin icine girer, daha dogrusu enerjisizlik, super iletkende.

Araclarin bulundugu sicakliklarin yaninda havadaki nem miktari da onemlidir.

Ister manuel jigle olsun, ister elektronik, aracin motorunu azami devirde isitmaz farkindaysaniz, keza rolantide de. Genlesme, yag akiskanligi vs dusunuldugunde amac, sistemi zorlamadan ancak mumkun olan en kisa zamanda uygun calisma sicakligina gelinmesidir. Yani isin icinde basit matematiksel denklem vardir. Sicakliga gore degisen asinma ve zaman. Nispeten az asinma + uzun zaman a karsi, nispeten cok asinma + kisa zaman. Ilk denklemde zamani kisaltmak(bu asinma oranini arttirir) ile ikinci denklemde asinma oranini azaltmak(bu sureyi uzatir) arasinda optimum noktayi yakalamaktir.
Mumkunse rampadan kacinarak, rolanti devrinin biraz ustunde(rolantide motor ust parcalari da nispeten az yaglanir) elektrik sistemine de asiri yuk bindirmeden(akunun de nominal isi degerleri vardir), isinma sirasinda yakilacak yakiti mumkun mertebe ise cevirmek verimli olacaktir.

 Bu arada ansiklopedik bilgiye donusen konudan dolayi herkese tesekkur ediyorum.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 52000
  • Model Yılı: '16
  • 281 kere teşekkür etti
  • 530 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #63 : Aralık 29, 2015, 13:48:41 »
yağ daha 1 çizgi dolmadan bile stop ediyor. büyük olasılıkla klima sistemini açıyorsunuzdur ve klima açıkken optimum çalışma koşulları da olsa start-stop vag grubunda aracın motorunu durdurmaz. sistem etkinse a/c tuşundan kapadığınız an araç duruyorsa motor da durur.

Klima vs herhangi bir sistemi aracı ilk çalıştırmada kullanmam ve ilk bir kaç dk. da herhangi bir fonksiyonu kullanmasam bile durum böyle.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #64 : Aralık 29, 2015, 14:04:00 »
Tekin Bey, bu sesin milden gelmeyeceğini kanatçıklardan geldiğini zaten belirtmiştim. 20-50 motor yağı kullanılan çift turbolu 10 silindirli bir motora -10 derecede yağı hiç akışkanlık kazanmadan çalışır çalışmaz motoru 2000devir üzerine çıkarıp gaza basıldığında ya da bu durumda aragazı verildiğinde ve bu tekrarlandığında mil kesen araçları ve kesik olarak tabir edilen ancak ortadan kırılmış turbo millerini görmenizi isterdim.

Eminim kesinlikle görebilirdim, çünkü yağ yanlış. 20W -10C'de yoğunlaşmış oluyor.

Önceki sayfalarda vermiş olduğunuz -22 derecedeki 5w30 yağın yoğunluğuna lütfen bir daha göz atın. Neredeyse buzdolabında beklemiş yoğun bal kıvamına gelmiş. Yağ bu halde iken her ne kadar yeterli yağ basıncı oluşsa bile -22 derece hava sıcaklığında beş saniye içerisinde  2000rpm'e çıkmak doğru bir davranış değildir.

5W -25C'de yoğunlaşıyor yani henüz 3C'lik hakkı var.

VAG gurubunun periyodlarını 15000km aralıklarına almaları tam manasıyla motor ömrünü riske atarak karlılık gözettikleri anlamı taşımamaktadır. Günümüzde Ford, Opel, VW, Skoda, Seat ve bilmediğim bir çok marka da bakım aralıklarını 15000km olarak belirlemişlerdir. Ülkemiz koşullarına göre ben tasvip etmesemde sonuçta bu yağ değişim periyodlarını ve motorları değerlendiren onlarca uzman yüksek mühendislerinin olduğu kanaatindeyim. Ayrıca start stop sistemi ile ilgili olarak ilk bir dk lık motor çalışma dilimindeki yaklaşımınıza bende katılıyorum ancak tıpkı start stop sisteminin yüksek devirde turbo sistemi çok ısınmış iken kapanmasına izin vermediği gibi ilk çalışmada da sistemi koruma mantığının da ek olarak güdüldüğü kanaatindeyim.

Motor yağlarının max. ömrünü kullanıyorlar diyebiliriz ki bu benim için risk demektir, örneğin babam hiç bir zaman zamanında yağ değişmez, 15.000 falan bulabiliyor demekki VAG kullanıyor olsa belkide tamamen unutup 20 yada üstü yapacaktır, ki böyle değişim yapmış ve motorunu ilk bakımdan önce yakmış bir Corolla sahibi ile şahsen tanıştım ve benden gençti. Elbette bazı yerler soğutulmadan tam stop olmaz örneğin sıcaklarda motorum dursa bile elektrikli su pompam çalışmaya devam eder. Fan çalışmıyor.

Soğuklarda segmanlar ilk olarak aşınır ve daha soğuk ortamlarda sıcaklığın eksilmesiyle doğru orantılı olarak da bu aşınma artar.

Bu güzel bir nokta: Yağsız iseler aşınırlar, örneğin 1 ay yatmış bir aracın sekmanları kurumuş olabilir. Sadece Haftasonları kullananlar sıcak havalarda da 5 - 10sn beklerlerse iyi olur. Ama Hergün kullanılan motorda sorun olmaz.

Son olarak da merak etmeyiniz -20 derece ve altı sıcaklıklarda ola ki aracınızın bataryaları da bitmiş ise donan camlarınızı açmak için kullandığınız fanı çalıştırmak üzere kontağı ister istemez çevireceksiniz ve bataryalarınız dolarken siz de bir yandan aracınızın camını temizlerken emin olun en az 1 dk zamanı bekleyerek geçireceksiniz. :) Saygılar.

Yukarda bahsetmiştim, donan camlar konumuz dışında. O şekilde donan camlar keşke 1dk'da temizlenebilse.. :)
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 52000
  • Model Yılı: '16
  • 281 kere teşekkür etti
  • 530 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #65 : Aralık 29, 2015, 14:11:40 »
Eminim kesinlikle görebilirdim, çünkü yağ yanlış. 20W -10C'de yoğunlaşmış oluyor.

Aslında tam olarak yağ yanlış da diyemeyiz. Daha iyisi konulabilir mi evet ancak maliyeti çok yüksek. Galonlarca yağ ve atf tüketilmekte. Burada irdelememiz gereken husus motora davranış şekli ile alakalı. Bu tip motorlarda kabuledilebilir bir aşınma zaten olağan bir durumdur. Bu tip motorlara motor ve ekipmanları ısındığında en az şekilde aşınması için bu yağlar konulmakta ve değişim süreleri de çalışma saatleri ile orantılı olarak oldukça kısadır. Yine belirli periodlar ile bu cihazların yağları numune gönderilir ve buna istinaden yağ değişimi yapılır. Zira bu makineler çok ağır yükler altında çalışmakta ve günümüz teknolojisinde üst düzey tork üretmekteler. Bu güçte bir makineyi en ekonomik ve ideal şekli ile 20w50 yağ taşımaktadır.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #66 : Aralık 29, 2015, 14:21:32 »
İşte konumuzda bu, eski teknoloji araçlarda fazla miktarda mineral yağ kullanılırdı ve ömürleri çabuk biterdi.

Eski 6 - 8 silindirli motorun gücünü bugün minnacık şeyler üretiyor, hemde azıcık kaliteli yağlarla ve 1 milyon km yaşıyorlar (Kabaca).

Yukarda 5W'nin -5C'deki akışkanlık videosunuda vermiştim.

O nedenle sizin -7C'lerde üzülmenize hiç gerek yok. Bence, hala o kadar akışkanki kaseden alıp ekmeğe süremezsiniz.

https://www.youtube.com/watch?v=noHhP0pzJVY

Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 29000
  • Model Yılı: '12
  • 16 kere teşekkür etti
  • 259 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #67 : Aralık 29, 2015, 20:39:42 »
Benim bu kadar yazışmadan nacizane kendime çıkardıklarım şöyle:
Yazın aracı çalıştırıp 10 sn bekledikten sonra yoluma devam etmem. Kışın ise 30 sn beklemem gerektiği. Fakat önceden de dediğim gibi aracım çiğ benzin attığı için kışın rölanti 1000 devire duşene kadar bekliyorum maalesef o da 2-3 dk sürüyor. Bundan böyle de bu uygulamaya devam edeceğim. Bir de tabi full sentetik yağ kullanmamız gerekiyor. 5-30, 0-40, 5-50 vb gibi.
2012 Mazda 3 1.6D (2016-....)
2006 Suzuki Grand Vitara (2015-2016)
2011 1.33 Auris (2014-2015)
1997 Renault Broadway (2008-2009)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #68 : Aralık 29, 2015, 21:00:37 »
.. Fakat önceden de dediğim gibi aracım çiğ benzin attığı için kışın rölanti 1000 devire duşene kadar bekliyorum maalesef o da 2-3 dk sürüyor.

Aracınız 10 yaşında bile olsa öncelikle fabrika ayarlarına getirip konuyu sonra değerlendirmeniz gerekiyor.
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 29000
  • Model Yılı: '12
  • 16 kere teşekkür etti
  • 259 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #69 : Aralık 29, 2015, 21:14:07 »
Aracınız 10 yaşında bile olsa öncelikle fabrika ayarlarına getirip konuyu sonra değerlendirmeniz gerekiyor.
Bu duruma ustaların bile yorumlarının arasında dağlar kadar fark olduğu için maalesef fabrika ayarlarına getirmek ülkem koşullarında hayal.
2012 Mazda 3 1.6D (2016-....)
2006 Suzuki Grand Vitara (2015-2016)
2011 1.33 Auris (2014-2015)
1997 Renault Broadway (2008-2009)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • T SPORT....
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 190000
  • Model Yılı: '02
  • 463 kere teşekkür etti
  • 674 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #70 : Aralık 29, 2015, 22:03:55 »
Kim nederse desin Allah büyük soyletmesin ama soguk motorla bir gıdım ileri gitmem ben özellikle kışın. İstediği kadar yeni teknoloji olsun yada isterse yarım depo benzin yesin :) ben ısınmasını bekliyorum kesinlikle.
2002 corolla sol vvt-i

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #71 : Aralık 29, 2015, 22:15:20 »
Kim nederse desin Allah büyük soyletmesin ama soguk motorla bir gıdım ileri gitmem ben özellikle kışın. İstediği kadar yeni teknoloji olsun yada isterse yarım depo benzin yesin :) ben ısınmasını bekliyorum kesinlikle.

Sanırım söyledin bile..  :lol: Hybrid araç sakın alma, yakıt harcamazsın ama hiç bir yerede kıpırdayamazsın.  :)
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimiçi (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: '20
  • 252 kere teşekkür etti
  • 712 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #72 : Ocak 01, 2016, 19:55:46 »
ne yazmışsınız öyle sayfa sayfa

ne oldu şimdi 10 saniye bekliyormuyuz yola çıkmadan ?

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #73 : Ocak 01, 2016, 23:04:02 »
ne yazmışsınız öyle sayfa sayfa

ne oldu şimdi 10 saniye bekliyormuyuz yola çıkmadan ?

Teknoloji artık beklemeye gerek yok diyor.

Motor değil ama biz üşüyoruz.

10 sn beklesekde beklemesekde kalorifer zaten 10sn'de ısıtmıyor.

O zaman sakince hemen yola çıkıp devam ediyoruz.

Zaten otopark yada nerede park etmişsek, hızlı yola varmak 10sn'den fazla sürüyor.
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)