Gönderen Konu: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?  (Okunma sayısı 9612 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 52000
  • Model Yılı: '16
  • 281 kere teşekkür etti
  • 530 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #40 : Aralık 28, 2015, 16:38:57 »
Ben de 0W-20'ye geçerler diye düşünüyorum, bekleyip görücez. 15.000km mevcut motor teknolojisi için oldukça uzun, tamamen ticari reklam. Tabii VW servisleri daha pahalıki buradan kısarak müşteriyi küstürmemek istiyorlar, motoru riske atarak. Almanyadaki periyod nedir bilemiyorum...

Aynı görüşteyim ve 15000km özellikle ülkemiz koşulları için uzun bir süre.

Mesaj Birleştirildi: Aralık 28, 2015, 16:44:34
... Atmosferik yada Turbolu, bu yağla, -5 derecede motoru olduğu yerde 1dk ısıtmaya hiç gerek yok.

Atladığımız bir husus var o da otomobillerimizdeki kullanılmış yağ, bu hiç kullanılmamış yağlar gibi olmayacaktır. 0 km yapmamış bir 5-30 yağ ile 7-8 bin km boyunca kullanılmış, içerisinde mikron boyutlarında da olsa metal tozu, rutubet, kurum vb. maddeleri barındıran yağ -5 derecede ve altında daha katı hale geleceğini düşünüyorum. Videodaki gibi hiç kullanılmamış yağ kadar akışkanlık göstermeyecektir, şahsi tecrübelerim ve kanaatim bu yönde.

Toyota Club Türkiye

Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #40 : Aralık 28, 2015, 16:38:57 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 118000
  • Model Yılı: '10
  • 261 kere teşekkür etti
  • 168 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #41 : Aralık 28, 2015, 17:17:42 »
Daha önceki aracımızdada (astra f) kullanım kitapçığında çalıştırın yola çıkın yazıyodu.
2010 1,6 corolla
2002 1,6-vvt-i Corolla
2001 1,4 astra-f

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #42 : Aralık 28, 2015, 17:31:50 »
Atladığımız bir husus var o da otomobillerimizdeki kullanılmış yağ, bu hiç kullanılmamış yağlar gibi olmayacaktır. 0 km yapmamış bir 5-30 yağ ile 7-8 bin km boyunca kullanılmış, içerisinde mikron boyutlarında da olsa metal tozu, rutubet, kurum vb. maddeleri barındıran yağ -5 derecede ve altında daha katı hale geleceğini düşünüyorum. Videodaki gibi hiç kullanılmamış yağ kadar akışkanlık göstermeyecektir, şahsi tecrübelerim ve kanaatim bu yönde.

Bu düşüncenizi yukarda cevaplamıştım.

İşte yağ değişim periyodlarının belirlenmesindeki sebeplerden biride budur. 10.000km o yağın hala verimli olduğu ama gün geçtikçe istenen şartları karşılayamayacağı sınır olarak kabul ediliyor. Videoda -22 derecedeki 5W hizmet etme sınırları içinde olduğundan ilk çalıştırmadan sonra zaten hızla kendi formuna dönecektir. Ne zaman kendi şekline döneceği değil o düşük ısılarda o viskozite görev görebiliyormudur. O nedenle daha düşük ısılarda yaşayanlar için de 0W üretilmiştir.

Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • ゴールドメンバ
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 26000
  • Model Yılı: '22
  • 1214 kere teşekkür etti
  • 2229 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #43 : Aralık 28, 2015, 17:52:32 »
Özellikle benzinli araçlarda motor ısıtmasına gerek yok kanımca. Ben motoru çalıştırdıktan sonra hareket ediyorum, sadece bir müddet fazla devirle gitmiyorum. Rölantide beklerken yakacağım yakıt ile yol alıyorum.
Emniyet kemeri sizi sevdiklerinize bağlar.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #44 : Aralık 28, 2015, 17:57:19 »
Ah şu ısı ve sıcaklık karışıklığı yok mu ah :)
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • ゴールドメンバ
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 26000
  • Model Yılı: '22
  • 1214 kere teşekkür etti
  • 2229 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #45 : Aralık 28, 2015, 17:59:21 »
Ah şu ısı ve sıcaklık karışıklığı yok mu ah :)

İkisi farklı kavramlar tabi Mutlu ama detay bilmeyen karıştırıyor. Isı-sıcaklık farkını teknik ve fiziksel olarak açıklayan bir yazı yaz kardeşim faydası da olur.
Emniyet kemeri sizi sevdiklerinize bağlar.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #46 : Aralık 28, 2015, 18:34:55 »
Ah şu ısı ve sıcaklık karışıklığı yok mu ah :)

Şurada biraz ısınalım mı? Şurada biraz sıcaklayalım mı? :)

Evet, bununla ilgili yeni bir konu açıp lütfen bizleri bilgilendirin.
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • .: Toyota Eco-Driver :.
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 11111
  • Model Yılı: '18
  • 66 kere teşekkür etti
  • 563 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #47 : Aralık 28, 2015, 19:15:36 »
fark basit aslında. termodinamik dersi almış olmaya gerek yok.

özgül ısı diye bir terim vardır. yani maddenin türüne göre, kendi doğasından gelir. ısıl radyasyon, enerjinin bir akış biçimidir. sıcaklık ise moleküllerin sahip olduğu kinetik enerji ile ilgilidir. "0" kelvin de bu yüzden vardır. mutlak sıfır denilen bu sıcaklıkta, titreşim hareketinin olmadığı kabul edilir. 

bu konu çok uzayabilir o yüzden ilgili başlık gündeme gelirse ayrıntıya orada girebiliriz.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #48 : Aralık 28, 2015, 19:55:25 »
Lise fiziği olduğundan başlık açmaya gerek görmüyorum zira mühendislik ya da termodinamik bilmek gerekmiyor bunun için.
sıcaklığın birimi kelvin, fahrenayt, santigrad iken ısının birimi joule, kalori, btu, watt vs...

nasıl klimaların gücü için bu kadar derece soğutuyor değil de 9000-12000 btu diyorsak, aynı şekilde düşük ısı olmaz, düşük sıcaklıklarda koşullar deriz.
bir şeyin fazla ısıya maruz kalması, onun sıcaklığını daha yüksek yapmaz. kimi malzemenin ısıl değeri yüksektir, onun sıcaklığını 1 derece artırmak için daha fazla ısı gerekir; kimi malzemenin de ısıl değeri düşüktür, ötekinin sıcaklığı 1 derece artarken ısıl değeri düşük malzemenin sıcaklığı 10 derece artar.

aynı şekilde 1000 w motor ısı üretiyordur, ama bunu radyatör soğutabildiği için sıcaklığı sabit 90 derecede kalıyordur. müşür bozulur, kapalı kalır ve radyatör devre dışı kaldığından motor (atıyorum) 10 w ısı üretir ama ısıyı atamadığından sıcaklığı çok artırır ve motor yanar...

https://www.youtube.com/watch?v=cWIMQHCZ4hc

http://www.fenokulu.net/yeni/Fen-Konulari/Konu/Isi-ve-Sicaklik-Arasindaki-Iliski-ve-Ozellikleri_806.html
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: B+
  • Kilometre: 204
  • Model Yılı: '95
  • 22 kere teşekkür etti
  • 24 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #49 : Aralık 28, 2015, 20:04:27 »
Bir kaç sene önce öyle bir sabahtıkı bakımlı bir  reno 9um vardı  araba soğukdan taş kesilmişdi resmen, çok kişi arabasını çalıştıramamışdı sanırım -35 den yüksekdi bende baktım fitese bile zor geçiyor bir marş yaptım almadı bırakmıştım fazla zorlamadan aküyü bile zayıflatmışdı aküyü şarja takıp yürüyerek gitmişdim konuyla alakasız gibi aklıma gelmişken yazayım dedim
95 GLİ .16-16v 204 Bin Benzin+Lpg

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 60 kere teşekkür etti
  • 139 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #50 : Aralık 28, 2015, 22:32:45 »
Pasta dilimli resimde 4 silindirli bir motorun 20 derece sıcaklıktan normal çalışma sıcaklığına gelinceye kadarki ısı transferleri gösteriliyor. %53lük ısı transferinin dağılımı ise sağdaki pasta diliminde gösterilmiş. Dikkat ederseniz soldaki pasta diliminde %13 sürtünme kayıpları var ve bunun içinde elbette aşınmalar var. Motor yağı ve motor normal çalışma sıcaklığına geldiğinde sürtünme kayıpları azalacaktır ve aşınmalar azalacaktır. Ama bu aşınmalar günümüz teknolojisinde oldukça azaltılmıştır (motor dizaynında, motor yağlarında, metalurjide vs gelişmeler)

Aslında motorun normal çalışma sıcaklığına ulaşıncaya kadarki asıl mesele yakıt verimliliğinin çok düşük olmasıdır. Dolayısıyla emisyon miktarının yüksek olmasıdır.

İkinci grafikte motor yağının ne kadar geç normal çalışma sıcaklığına ulaştığını görebilirsiniz.

İçten yanmalı motorların soğuk start alma sonucu verimsiz yakıt tüketimi ve aşınmalarını engellemek için otomobil üreticileri bazı pratik fikirler de ortaya atmışlar sanki. Mesela Ford'un bazı modellerinde Aktif Panjur vardı. Veya bazı araçlarda egzoz manifoldlarının aracın ön tarafında olması gibi.



Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #51 : Aralık 28, 2015, 22:46:39 »
Aktif panjurlar sayemde otomobil teknolojileri dünyasına kazandırılmıştır ve bu konuda ödülüm vardır.

Patent devir hakkı ve Fikir kabul yılı 2004'tür.

İlk uygulandığı araç Volvo XC90 jeep, sonrasında Mercedes tarafından kopyalandı yada başka teknoloji karşığında Volvo ile takas edildi.



2.000d/d ile motor suyu 95 dereceye 7 dakikada ulaşmış ama motor yağı ancak 75.C'ye ulaşabilmiş, çünkü motor yağının bir görevide ısı transferi yaparak motoru soğutmaktır.

İşte bu %52 olarak ısıya dönüşmüş ve kullanılamamış enerji tüketimi Hybrid araçlarda çok daha alt seviyelere çekilerek mükemmel yakıt tasarrufu sağlanıyor. 2016 Yeni Prius makinasında ısı kayıpları 2015 modele göre %40 dahada aşağılara çekilmiş ve bu korkunç rakamlardır.
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 60 kere teşekkür etti
  • 139 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #52 : Aralık 28, 2015, 22:55:33 »
Aktif panjur sistemi soğuk ve karlı memleketlerde arıza yapmadan kullanılabiliyor mu?  Çünkü aktif panjur sisteminin kar ile kaplanma veya buz tutma problemi olabilir.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #53 : Aralık 28, 2015, 23:09:50 »
Aktif panjur sistemi soğuk ve karlı memleketlerde arıza yapmadan kullanılabiliyor mu?  Çünkü aktif panjur sisteminin kar ile kaplanma veya buz tutma problemi olabilir.

Arıza yapmıyor çünkü kaput ön panjuru içinde saklı, karla kaplanamaz çünkü panjur içine kar yağışı almıyor, hareket halinde fan devreye girmiyorsa açılmıyor dolayısiyle radyatörün ısı dalgası donmasını engelliyor.

Bu panjurlar aynı zamanda aerodinamik gelişim sağlamaktadır.

Videoda 0.12sn'de örnekleme.

https://www.youtube.com/watch?v=Ua1VVES0kPg
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 60 kere teşekkür etti
  • 139 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #54 : Aralık 28, 2015, 23:55:03 »
@Tekin Bozbey (21136)    Dua edin dünyaya benden önce gelmişsiniz, yoksa o ödül şimdi bendeydi.   :)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #55 : Aralık 28, 2015, 23:59:57 »
Dua edin dünyaya benden önce gelmişsiniz, yoksa o ödül şimdi bendeydi.   :)

 :D

İnsanı üzen şey, o günlerde ve hala bugünde böyle fikirleri verebileceğimiz yerli otomobilimiz yok.

Bu da Volvo XC90'daki sistem. Şimdilerde anlaşılan bir çok markada uygulanmakta.

https://www.youtube.com/watch?v=xhFVJMVVafM



Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 60 kere teşekkür etti
  • 139 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #56 : Aralık 29, 2015, 01:41:27 »
@Tekin Bozbey (21136)    Dua edin dünyaya benden önce gelmişsiniz, yoksa o ödül şimdi bendeydi.   :)

Ben çok geç kalmışım ödül için. Zira ecnebi oğlu 1920 yılında aktif panjurun ilk temellerini atmış ve patentlemiş. 

http://www.google.com/patents/us1331100

Sonra 1960 Saab'larda içeriden sürücünün manuel olarak kontrol edebildiği panjur sistemi kullanılmış.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 52000
  • Model Yılı: '16
  • 281 kere teşekkür etti
  • 530 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #57 : Aralık 29, 2015, 09:16:01 »
Tekrar belirtmekte fayda var. Metal yorgunluğu olmayan, özellikle yeni model bir atmosferik motorda çok soğuk havalarda bile 10-15 sn den fazla beklemek yersiz, gereksiz ve ekolojik olarak da zararlıdır.

Ancak Turbo bir araçta hava koşullarının -5 hatta -15,  -20 ve üzeri olan iklimlerde bu böyle değil. Eğer pratikte de durum teorikte olduğu gibi işleseydi, benim orjinal servis bakımlı 57000km deki dizel motora sahip eski aracımda turbo kanatçıklarından ıslık sesi diye tabir edilen sesi duymazdım. Ya da hiç bir araçta turbo problemi olmazdı. Herkes sadece motoru kapatmadan önce 10 sn bekler ve kontağı kapatır sorun da yaşamaz "devam" der yoluna devam ederdi. Ancak sanayiler bunun böyle olmadığının kanıtıdır.

Bugüne kadar bir çok özel nitelikteki hem yeni nesil hem eski nesil motoru indirdim ve bindirdim. Ülkemize soğukların girdiği Trakya bölgesindeki o kesici soğuk havalarda dışarıda bahsettiğim bir çok aracın motorları ve kendileri ile uğraştım. Güç gurubu transmisyonu ve sıvıları ile birlikte ağırlıkları bir kaç tonu bulan ağırlıktaki motorları özel sapan ve sehpaları vasıtasıyla söktüm, inceledim, kimisine sentil (fil ayakları) ile subap ayarlarına baktım. Yeniliğe de oldukça açık birisiyimdir ve en yeni teknolojileri takip eder, memnuniyetle kullanırım.

Ayrıca aracımın  start stop sistemini bile bir kaç km lik yollardadevre dışı bırakmaktayım. Aracın soğutma sıvısının yanında yağının ve metalin de ısınmasına ve alışımlarına dikkat ederek aracımı kullanmaya gayret gösteririm. Kış koşullarında hem tonajlı, hem eski nesil hem yeni nesil, kamyon, özel taktik araçlar ve şahsi aracımı da böyle kullandım.

Bu nedenle şayet TSI motor aracımda 0w20 numara yağ kullanılsaydı -7 ve -20 olan hava koşullarında hiç düşünmeden ilk çalıştırmada turbo aracımla 5sn sonra 2000-3000 devire çıkardım. Ancak 0w20 yağ da bu sefer motor iç ısısı yükseldiğinde turboyu yeteri kadar yağlamayacaktı, bu da ayrı bir mesele.

Soğuk iklimlerde eski ve yeni nesil teknolojileri kullanmış birisi olarak -7 ve altı koşullarda da aracımı en az bir dk ısıtarak kullanıyorum. Bu benim şahsi tercihimdir, kimisine doğru kimisine ise yanlış gelebilir ancak uzun müddet kış koşullarında araç kullanıldığında demek istediğim daha iyi anlaşılacaktır. En nihayetinde bu araçlar binlerce ayrı ayrı civata, somun ve metal parçasından oluşmaktadır. Bahsedilen hava sıcaklığı ise -5, -15 ve hatta -23ler gibi Antarktika soğukları kadar olmasa da oldukça soğuk havalardan bahsetmekteyiz, dile kolay.

Size bir soru ile bu durumu daha net açıklayabilirim: Aracımda start stop var ve henüz motor ve yağ soğuk iken kesinlikle araç durduğunda stop etmiyor. Acaba VAG gurubu bu aracımda durum neden böyledir?  ;)



Mesaj Birleştirildi: Aralık 29, 2015, 09:33:37
Bir de bu durumu metal yorgunluğu olan bir araç üzerinde ele alalım. Bir dönem 1997 model ve 267 bin km de sattığım aracım vardı. Yine çok soğuk havalarda ilk çalıştırmada motor bir 15dk kadar geçinceye kadar epeyce gürültü çalışırdı ve motordan biraz yüksek devir istediğimde motor kendini olağandışı kasardı ve bunu her halinden anlardınız. Kullandığım yağ castrol 5w30idi. Isınınca hiç bir sorun kalmazdı.

Verdiğimiz bilgileri her araç üzerinde genellememizin de doğru olmayacağı kanısındayım. 2014 model son teknoloji 0w20 yağ kullanılan 1.5 atmosferik hybrit motorlu bir araç ile 1997 model ya da @Anıl Köksal Bayburt (3104) arkadaşımızın da yakinen bildiğini düşündüğüm durumdaki metal yorgunluğu olan araç ve motorunun kış kullanımının aynı olmadığı kanaatindeyim. Burada bireylerin spesifik olarak karar vermeleri ve araçlarını da iyi tanıyarak hareket etmeleri gerekmekte.

Mesaj Birleştirildi: Aralık 29, 2015, 09:39:06
Ayrıca bu konu dikkatli ve ayrıntılı bir şekilde ele alınması gereken mühim bir konu. Bu yüzden @Hakan Öztürk (3676), @atilla özdemir (11824) ve @UĞUR AKAR (5430) Beyleri de hem turbo araç kullandıkları için hemde özellikle Atilla amcamın üst düzey tecrübeleri ile de konu tam olarak yerini bulacaktır. Saygılar.

Mesaj Birleştirildi: Aralık 29, 2015, 09:41:43
Ayrıca @Ahmet Güve (8047) Bey lütfen bir izahat bekliyoruz. :) 

Mesaj Birleştirildi: Aralık 29, 2015, 10:03:28
Çoğalmaya başladığında Yaris R Hybrid'te uygulanmış olan Turbo motor sahipleri ne yapacak? -20C'de motor çalışmıyor ki? belki işe gitmek için direkt dik bir yokuş ve yüksek devirle başlayacak..!?

Fransada satılmakta olan Peugeot Diesel Hybrid sürücüleri içinde aynı şey geçerli değilmi? onun motorunda da Turbo var -30'larda çalışmıyor ve devreye girdiğinde direkt yüksek devir çeviriyor ve Turbo devrede oluyor...


Formula da 15000rpm çeviren turbo motor teknolojileri nasıl ise eminim bahsettiğiniz araçlarında yeni bir teknolojiye sahip olmaları beklenir. Zira bir formula motoru bildiğim kadarıyla belli yarış süreleri sonucunda yenilenmektedir. Bahsettiğiniz araçlarda da muhtemelen üst düzey turbo teknolojileri ve en yeni yağ teknolojileri kullanılmakta ve ona mukabilde fiyatlarının da yüksek olacağını düşünüyorum. Kendi aracımdaki turbo motor metalurjisi ile bahsettiğiniz araçlardaki turbo motor metalurji ilişkisinin aynı olmadığı kanısındayım. Kaldı ki bu tür özel nitelikli performans ve verimlilik gözeten araçlarının turbo aksamının da nedenli uzun kullanım çizgisine sahip olacağı tartışılır.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #58 : Aralık 29, 2015, 12:20:50 »
Ben çok geç kalmışım ödül için. Zira ecnebi oğlu 1920 yılında aktif panjurun ilk temellerini atmış ve patentlemiş. 

http://www.google.com/patents/us1331100

Sonra 1960 Saab'larda içeriden sürücünün manuel olarak kontrol edebildiği panjur sistemi kullanılmış.

Bu ventler şimdilerde Kalorifer sistemlerinde Brülörler üzerinde kullanılıyor, emilen havanın debisini ayarlamada kullanılıyor, bir çeşit karbüratör görevi görüyor, radyatörlerde çıkardıkları iş verimli değil çünkü açık alan kadar kapalı alana sahip.

1974 yılında babamın paytak Skoda kamyonetiyle başlamıştım, radyatörlerinin önünde manuel stor bulunurdu.


...Eğer pratikte de durum teorikte olduğu gibi işleseydi, benim orjinal servis bakımlı 57000km deki dizel motora sahip eski aracımda turbo kanatçıklarından ıslık sesi diye tabir edilen sesi duymazdım.

Turbolardan gelen ıslık sesinin sebebi, sizinde açıkladığınız gibi kanatçıklardan gelir, milinden değil. Havayı sıkıştıran kanatçıklar yüksek sıcaklıklardan dolayı eriyebilir, yamulabilir. Aynı ıslık sesi, elektrikli turbolardanda gelmektedir.

Bu nedenle şayet TSI motor aracımda 0w20 numara yağ kullanılsaydı -7 ve -20 olan hava koşullarında hiç düşünmeden ilk çalıştırmada turbo aracımla 5sn sonra 2000-3000 devire çıkardım. Ancak 0w20 yağ da bu sefer motor iç ısısı yükseldiğinde turboyu yeteri kadar yağlamayacaktı, bu da ayrı bir mesele.

-20 civarlarında sürekli bulunuyorsanız 0W-40 veya 0W-50 kullanabilirsiniz ama 5W-30 -25C'ye kadar motoru korumaya yetmektedir.

Size bir soru ile bu durumu daha net açıklayabilirim: Aracımda start stop var ve henüz motor ve yağ soğuk iken kesinlikle araç durduğunda stop etmiyor. Acaba VAG gurubu bu aracımda durum neden böyledir?  ;)

İnanın, eğer amaç motoru ısıtıp ömrünü uzatmak olsaydı, böyle bir programlama yapmazlardı. Baksanıza yağ periyodları bile 15.000km. Motor yağları koruma sağladığı sürece gerekte yok. Normal bir motor duraklamalarda bildiğiniz gibi çalışmaya devam ediyor, en fazla yakıt sarfiyatıda dur-kalklarda gerçekleşiyor. Zararın oluştuğu en büyük yer ise Çevre. Klasik motorların en kısa sürede normal çalışma sıcaklığına erişmesi gerekiyor ki zararlı gazların oranı düşük olsun. Hybrid -7C'de kullanıldığında eğer yeterli şarj yoksa, ilk kalkış elektrikten hemen sonra benzinli doğal olarak devreye giriyor ve hemen dursam dahi yaklaşık 1dk çalışıyor.. (işte gördünüz mü! :) ) bu programlamadaki amaçda aynı, (yakıt püskürtme sistemlerinde karbüratörlerdeki gibi ısıtma/soğutma suyu kullanılmamaktadır) Katalizörü verimli çalışma sıcaklığına getirmek dolayısiyle zararlı gazların oranını düşürmek, oysa bunu yaparken aynı zamanda pilleride şarj ederek %50 - %80 doluluğa ulaştırıyor ve bunu yaparken yaklaşık 2.000d/d çeviriyor (devir göstergesi yok ama sesten anlaşılıyor) eğer dahada hızlanmak istersem devir artıyor. Eğer pil tam doluysa -7 yada -30 farketmez ilk başta örnek vermiştim 59'a kadar elektrikle sakince hızlanıp sonraki süratleri benzinli ile devam ediyorum, zaten başka seçenek yok. Konumuzda burada devreye giriyor, Atmosferik yada Turbo bir motorda ilk çalıştırmadan sonra hareket etmek motora yada Turbo miline zarar vermiyor ama cebimize ve çevreye zarar veriyor. Motora zarar vermiyorsa ilk 1dk 2.000d/d +- şeklinde yol alınabilir ihtiyaçsa hızlanılabilir. Not: Yağ soğuk hatta donmuş diye Turbo araçla hareket etmiyorsak, rölantide dahi Turbonun basınç üretmeden döndüğü unutulmamalıdır, o zaman bu Turbo milinin yağsız döndüğü anlamına mı gelmektedir? Kesinlikle Hayır, özellikle Turbo mili ve yatağı arası yağ doludur, 5W -30C'de katılaşmış olsa bile milin ilk hareketinde erir, eğer erimiyorsa sıcaklık oluşmamış demektir, sıcaklık oluşmadıysa milin aşınması diye bir şey olamaz.

Bir de bu durumu metal yorgunluğu olan bir araç üzerinde ele alalım. Bir dönem 1997 model ve 267 bin km de sattığım aracım vardı. Yine çok soğuk havalarda ilk çalıştırmada motor bir 15dk kadar geçinceye kadar epeyce gürültü çalışırdı ve motordan biraz yüksek devir istediğimde motor kendini olağandışı kasardı ve bunu her halinden anlardınız. Kullandığım yağ castrol 5w30idi. Isınınca hiç bir sorun kalmazdı.

Tabii o aracı inceleyebilme şansımız olsaydı.. öncelikle LPG takılmamış olduğunu varsayarak, 267.000km'de olması gürültü çıkarması gereken menzil olduğunu söyleyemem. Ama egzost manifolt contasını, egzost manifolt tek boğaz metal keçesini kontrol etmek gerekirdi, soğukta motor daha fazla zengin karışım hazırlar ve patlamalar daha güçlüdür. Düzenli enjektör temizleyici kullanılmadığını düşünüyorum, subaplar yarı kirli, enjektörler tam atomizer püskürtemiyor, sensörlerin temizliği sağlığı, ateşleme sistemi (distribitör) ömrünün çoğunu tamamlamış gibi bir çok parametre soğukta gürültülü çalışmasına sebep olabilir. (Markasını belirtmediğiniz için) Hatta bazı markalarda soğuk motor titreşimlerini azaltmak için küçük amortisörler kullanılmıştır, bu amortisör patlamışsa o da ses çıkarabilir. Bunların haricinde tek nokta enjektörlü araçlar dahil hiç birinde soğuk motor gürültü üretiyor diyemem zira soğuk motorlar zaten daha yüksek rölantiye sahip olurlar.

Verdiğimiz bilgileri her araç üzerinde genellememizin de doğru olmayacağı kanısındayım. 2014 model son teknoloji 0w20 yağ kullanılan 1.5 atmosferik hybrit motorlu bir araç ile 1997 model ya da @Anıl Köksal Bayburt (3104) arkadaşımızın da yakinen bildiğini düşündüğüm durumdaki metal yorgunluğu olan araç ve motorunun kış kullanımının aynı olmadığı kanaatindeyim. Burada bireylerin spesifik olarak karar vermeleri ve araçlarını da iyi tanıyarak hareket etmeleri gerekmekte.

Metal yorgunluğu daha çok gövde için kullanılıyor. Motorda çok yüksek km'de oluşan aşınmalar ilk olarak sekmanlarda oluşur ve bu durum soğuklarda ilk çalıştırmadan sonra hareket etmeye engel değildir. Sekman aşınması/yağ yakması ve soğuk hareket bağımsız konular. Sizinde belirttiğiniz gibi nasıl motor yağları sonuçta Nebati yağ değilse motor parçalarıda sac değil.

Zira bir formula motoru bildiğim kadarıyla belli yarış süreleri sonucunda yenilenmektedir.

Kural değişmediyse, her 2 yarıştan sonra bir motor değiştiriliyor. Bu motorlar soğuk hareket ettikleri için değil aşırı sıcaktan aşınma sonucunda bitiyor. Ben 20W-50 falan kullanırlar diye tahmin ettim ama şöyle çabuk bir araştırmayla 10W-60 kullandıkları bilgisine eriştim.

Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • .: Toyota Eco-Driver :.
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 11111
  • Model Yılı: '18
  • 66 kere teşekkür etti
  • 563 kere teşekkür edildi
Ynt: Soğuk ve Dondurucu Havalarda Motoru Isıtmalımıyız.?
« Yanıtla #59 : Aralık 29, 2015, 12:35:20 »
Size bir soru ile bu durumu daha net açıklayabilirim: Aracımda start stop var ve henüz motor ve yağ soğuk iken kesinlikle araç durduğunda stop etmiyor. Acaba VAG gurubu bu aracımda durum neden böyledir?  ;)


yağ daha 1 çizgi dolmadan bile stop ediyor. büyük olasılıkla klima sistemini açıyorsunuzdur ve klima açıkken optimum çalışma koşulları da olsa start-stop vag grubunda aracın motorunu durdurmaz. sistem etkinse a/c tuşundan kapadığınız an araç duruyorsa motor da durur.