Arkadaşlar siz yazı yazdıkça benimde anlatasım geliyor
faydalı olacaksa ne mutlu bana.
yalıtımın dişe dokunur şekilde işe yaraması için bituself şart. yada metalin kalınlaşması şart. hangi malzeme ile yaparsanız yapın. metale yapışan bant bile kullansanız titreşimi biraz olsun yutacağı için ses üretimi azalacaktır. bituself olmaz simself olur fark etmez. bitümlü rulo halinde satılan malzemeyi alıp yapıştırsanız bile olur. onlar çok ucuza gelir. 50 ila 80 tl arasında satılıyorlar. isterseniz yapı marketinden ısı yalıtımı için bir boya var. bu boya neredeyse bir pütür gibi iş görüyor. kalınlık olarak yetmese bile aracın metalini toklaştıracak her boya aracın daha düşük frekansdan ses çıkartmasını sağlıyor.
zannediyor musunuz ki en lüks arabalarda kat kat yalıtım malzemeleri var ? isteyen gidip mercedes showroomda yeni E serisinin bagajına baksın
inanamazsınız. sadece metalden ibaret !! üzeründe sadece keçe var. keçe bile çok ince. asıl yalıtımı yedek lastiğe ulaşırken kaldırdığınız tahta yapıyor. ve bu araba mercedes. ve bu araba E serisi bir mercedes !! toyotanın avensis modelinde bagajda daha çok yalıtım var.
ve benim 91 model arabamda
dikkat ! 91 model arabamda bile metale yapışan bituself benzeri bir yalıtım var. yeni arabalarda hissiyatın boş gibi hissettirmesi bu yüzden.
burası çok önemli.
yalıtım için bir nokta var dedik. bu noktayı geçmek çok zor dedik. bunun nedeni arabanın yapısı dedik.
bu konu benim için çok önemli. çünkü tasarım aşamasında yol sesi için birşeyler yapılmamışsa sizin sonradan eklemeniz çok zor.
bu ne demek ?
bir arabada yol sesi doğrudan gelebildiği gibi metalin titremesi ile de dolaylı olarak geliyor. biz tabanı çok kalın kaplayarak aslında hem alttan gelen sesi engelliyoruz hemde titreşimden doğan sesi kalınlaştırmış oluyoruz.
ama eğer aracın alt yapısı yoldan gelen titreşimi tekerden doğrudan kasaya iletiyorsa ?
sizin sessiz dediğiniz arabalarda yoldan gelen titreşimi emmesi için burçlar yapılmış .
dikkat ! japon araçlarında bu titreşimi yutacak bir malzeme yok !
işte bu yüzden onlarca kat yalıtım bile yapsanız o metal yine titriyor. arabanın teker bağlantı noktasından sonra kasaya bağlandığı yere kadar hiçbir engel yok. metal metale değiyor. ve tekerden gelen titreşim içeride uğultu halini alıyor. çünkü hiçbir noktada emilmiyor. kasaya doğrudan iletiliyor.
bu sesi teker davlumbazından gelen ses ile veya aracın altından aldığı ses ile karıştırmayın.
yalıtım seviyesini üstlere taşımak için ya aracın yapısını değiştireceğiz. yada bağlantı noktalarını bol bol bituself ile kaplayacağız.
arkadaşlar. doğrudan gelen sesleri kesmek çok çok kolay. arabanın içindeki akustiği ayarlamak bir ince süngere bakıyor. ama asıl yalıtımı yapıp yol sesinden ayrılmak isterseniz arabayı bituself manyağı yapmanız lazım. elinizde imkan varsa lastikleri en az ses yapan markadan alın. sonra çelik janttan kurtulun. birde aracın bilyelerine mutlaka baktırın. doğrudan sesleri yok etmek için 2 cm poliüretan sünger veya kauçuk sünger yeterli. hatta 2 cm keçe döşerseniz ve üzerine plastik altlık sererseniz ses kalmaz. ama o tekerden gelen titreşim yutulmadığı sürece yalıtımdan fazla bişey beklemeyin.
mekanik gürültüyü anlamak için bir yöntem söyleyim. bende ancak sanayide anladım. bunları okuyan olayı anlasın.
bir gün sanayide tekere bakarken usta bir tekeri lifte aldı ve bana motor çalışırken 3. vitesde yavaşça debriyajı bırakmamı söyledi. teker dönmeye başladığı andan itibaren şoka girdim.
arabada hız sıfır kilometre iken bile yol sesi vardır.
resmen un fabrikası gibi içeriye bütün metalik sesleri alıyordu. bu bilye sesi değil. resmen tekerin her milim dönmesinde çıkan ses olduğu gibi içeride !!
tekerin yanında içeride aldığım kadar ses yok !! yanında duymuyorum ama içeride metaller öyle bir iletiyor ki sesi resmen iç sesleri amfiye bağlamış gibi..
mercedes vw veya almanlarda bu ses sıfır arkadaşlar. japonlar yalıtımsız araba yapmıyorlar. araçlarında bir doğrudanlık var. yani işin mekaniği ile iç içesiniz. ben youtube kanalından bazı videoları izleyince durumu çözdüm.
japon araçlarında ön salıncak kasaya doğrudan bağlanmış. mercedesde ise kasadan uzak bir noktada ve sert plastik ile bağlantılı. videosunu atarım. bu plastik ve hareketli içi boş yapı sesi yutuyor. elbette çok çabuk bozulur ama sessizlik isteyen için birebir bir icat. motor takozu ne işe yarıyorsa bu bahsettiklerimde titreşim konusunda aynı işi yapıyorlar..
bende kendi aracımda bağlantı noktasına sert kauçuk koymayı düşünüyorum. belki doğrudan temas kesilirse seside keser. şuan benim aracımda duyduğum ses tam olarak bağlantı noktasından dağılan sestir.
siz belki bu anlattığım noktalara önem vererek çok az yalıtım ile huzurlu bir yolculuk yapabilirsiniz. alman araçlarında gerçekten fazla yalıtım yok. bir s class arabası almadığınız sürece tabanda 2 cm den büyük köpük bulamazsınız. ama adamlar yol sesini kaynağından yok etmişler. aynı şekilde amortisör başlarıda plastik yapılarak o tok seslerin gelmesi sağlanmış...
motor sesini keçe çok güzel yutuyor. elyaf veya melamin sünger çok iyi gider. motor bölmesine yalıtım yapmak zorundasınız. ayrıca motorun sesini kaputta yok ederseniz motor devri artınca çok güzel yutuyor. kaput altı keçe epeyce işe yarıyor. motor sesinin ince kısmından kurtulduktan sonra yine arabanın yapısa özelliklerine tosluyorsunuz. çünkü aracın altındaki eksozdan gelen sesi kaybetmek çok zor. bunun için şaft tüneline bahsettiğim kalın plastik altlık serilmeli. üzerine yine gürültü yalıtımı yapmalısınız.
bunları yapınca sesler kapıdan ve tavandan gelmeye başlıyor. tavan çok önemli değil belki ama kapılara bir keçe olsun yapmanız çok iyi olur. bituself ise en dış metale 30 x 30 yapıştırılsa yeter artar bile. kapı çok dar bir yer olduğundan çok az yalıtım kullanmalısınız. her yerine keçe veya süngeri kaplamak mümkün olmayabilir.
motor sesi , yol sesi , kapı sesi , bagaj sesini kesince iş bitmiyor. malesef buseferde kapı fitilleri ses alıyor. ve bu sesden kurtulmak arabanın yapısı ile ilgili. yani aerodinamik bir kasa almalısınız
ben aracımın burnuna havayı yukarıya gönderen bir kanat yaptım. 10 km kadar denedim. aracın üzerinden geçen hava azaldığından biraz daha rüzgar sesi azaldı. kapı tarafına bu kanadı yapmak çok zor. bu yüden benim gibi ikinci fitil düşünmelisiniz. akvaryum hortumu yöntemini ayarları falan geçtim..
ve nihayet bir sabah marşa bastığınızda eliniz tekrar kontağa giderse bu iş tamam demektir
ben ellerimle söktüm taktım araştırdım ve yaptım . arabamdan memnunum. doğrudan ses hiç almıyor. bu yüzden 50 km hızdada aynı yol sesi var 110km hızdada aynı ses var. ( rüzgar sesi ve kapı fitillerinden kaçanlar hariç )
toyota ile mercedes ön takımına bir bakalım. ilk videoda 2. dakikayı açabilirsiniz.
Toyota Corolla Control arm replacementalttaki videoda 3. dakikan sonra bağlantılara bakabilirsiniz.
1996 to 2006 Mercedes Benz Part 21: W220 Lower Control Arm Replacementalttaki video değiştirme videosu , 9. dakikadan sonra bakabilirsiniz
Mercedes w208 clk320 Polyurethane lower control arm bushing installationresim mercedes
hemde ön koltuk tarafındaki yalıtım
sıfır yalıtım.. toyotanın kıymetini bilelim