0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
Diyelim ki hükümet ya da birisi teşvik vs ile satış fiyatını 50.000 tl yaptı. Eksik kalanı tamamladı . Olur mu ? Olmaz demeyin , geçen sene için sadece 1 köprüye 3 milyar tl cebinden yardım yaptı hükümet , demek ki oluyor. Buna razı gelir misiniz mesela ? Yerli oto olsun diye destek verir misiniz ?
SORU 1; Ülkede yapılan köprü, havalanı vs vs gibi durumlarda devlet neden özel sektöre yaptırarak vatandaşı dünyanın borcuna sokmuşken bu araba mevzusunda destek olmaktadır. Yükün büyük kısmını neden özel şirketler çekmiyor?SORU 2; Fiyatlandırması ne olursa olsun vatandaş bu işe destek vermek zorunda mıdır?SORU 3; Düşünce ya da alım yapmayarak destek vermeyenlere devlet ve destek veren vatandaşlar tarafından nasıl bir sıfat verilecektir?Kusura bakmayın benim karnım biraz bozuk.O yüzden bu soruları sormak durumundayım.
Her yıl milyonlarca dövizin yurtdışına bir araç markamiz olmadığı için akmasına kafa yormayanların başka şeylere kafa yorması ironik. Bana sakın yurtdışına satılan araçları örnek vermeyin. Oradan tek karımız çalışanlar. İşin karını ana firmalar yiyor. Cumhurbaşkanı yıllarca bir baba yiğit aradı. Koçlar bu iş olmaz dedi. Devlette bu iş olacak biz destekleyeceğiz dedi. Şimdi gelelim otoyol köprülere. Artık neredeyse her ilçeye uzanan duble yolları görmeyip herşey bedava olsun zihniyeti ile yaklaşımlara da söylenecek tek söz var ama burası namüsait.
Sanırım tartışma farklı yerlere doğru gidiyor. Bence birbirimizi kırmadan daha sakin daha uçlara çekmeden, körü körüne olmaz veya olur demeden daha aklıselim düşünmek gerekir. Yerli araba olmalı mı, evet olmalı. Hatta geç bile kalındı. En kısa zamanda üretilmeli mi, evet üretilmeli. Devlet üretecek firma/firmalara destek olmalı. Alacak vatandaşa da destek olmalı. Beni Çin için tasarlanmış tasarımın ülkemize satılması ve bunun yerli araç diye bize anlatılması önemli değil. Bir yerden başlamak lazım. Üretim aşamasında prototip değişir, yeni çizimler yapılır ve yüzde yüz olmasa da yüzde 70 yerli bir araç yapılır. Sonuçta kendi markamız olmasa da ülkemiz araç üretimi ve yedek parça üretiminde uzman ülke konumunda.Ancak bazı konuları da aklı selim düşünmek gerekiyor. Acaba devletin üreticilere desteği var mı? Üretici firmaların ortaklığında kurulan firmanın üretim için gayreti var mı? Üretim yapacak firma motoru, bataryaları nereden alacak. Bu parçaların fabrikası ne zaman kurulacak. Yerli araç fabrikası kaç yılda tamamlanacak? Tamamlandığında üretilecek ve bugün hem fiyat bakımından hemde vergi bakımından yüksek değerlerde olacak araçları oeta gelirli vatandaşlar nasıl alacak?Devlet köprülerde fiyat indirimi yapıyor, arabada da indirim yapar halk alır. Peki bu indirimin parası nereden çıkacak? Toplanan vergiler garanti verilerek yaptırılan köprü, yol, hastane, havaalanlarını akıtırken birde bu aracı alamayan ancak uzaktan bakan halkın cebinden parasının çıkması nasıl olacak?Şimdi yazdıklarımı yanlış anlamayın. Düşüncelerimizin ayakları yere basmalı. - Devlet üretilen araçlara alım garantisi vermeli mi, vermeli?- Kamu araçları, taksiler vb. İndirimli olarak üretilecek bu araçlarla değiştirilmeli mi, değiştirilmeli.- İthal araçları da etkileyecek ama vergi avantajı sağlanmalı mı, sağlanmalı- Halkın araçları aldıklarında iyi ki almışız diyeceği ekonomik ve sağlam araçlar yapılmalı mı, yapılmalı.Fakat biraz da göz boyamadan yapılmalı, Fabrikası kurulmadan, yan sanayisi oluşturulmadan 2022 de yollarda demek biraz göz boyama geliyor. Aşağıya eklediğim Fatih Altaylı'nın bu konuda yazdığı köşe yazılarını tarafsız olarak okuyun. Siz karar verin. 2022 yılına üretim olur mu, olmaz mı? Halk hazır ama üretici hazır mı bakalım. Siz değerlendirin. https://m.haberturk.com/yazarlar/fatih-altayli-1001/2553389-yerli-otomobil-uzerinehttps://m.haberturk.com/yazarlar/fatih-altayli-1001/2555038-isbirligihttps://m.haberturk.com/yazarlar/fatih-altayli-1001/2558726-yerli-otomobilin-hayal-evrenihttps://m.haberturk.com/yazarlar/fatih-altayli-1001/2559109-alin-size-yerli-ve-millihttps://m.haberturk.com/yazarlar/fatih-altayli-1001/2560527-yerli-ve-milli-marka-lazim-marka
Sondan başlayayım.Fatih Altaylı gördüğüm kadarı ile bu konuda fikrinin alınmaması yada muhatap alınmamasının hırsını çıkartıyor.Yoksa bilinen açıklanan bazı şeyleri ısrarla gözden gelmezdi.Örneğin pil meselesinde Vestelin konumu ve çinli ortak ile yatırımı,örneğin Gürcan Karakaş'ın markalaşma konusunda verdiği beyanatlar ve röportajlar, Örneğin tasarımın ısrarla hazır alındığı,örneğin altyapı konusunda söyledikleri v.s v.s....Kendisi araçlar ve arabalar onusunda bayağıdır yazı yazar ve bende okurum.Lakin bu biraz ben otoriteyim tavrına sürüklüyor Fatih Altaylıyı.Her otomotiv yazısında bariz görünen bir kin ve aşağılama var.Hatta bir yazısında (bulursam koyarım buraya) Gürcan Karakaş'a öyle bir sözü var ki biri bana bunu söylese ömrü billah yüzüne bakmam.Hasılı kendisinin tarafsız yazmadığını düşünüyorum.Hatta biraz kinlenmiş gibi üslubu.Geri kalanlara gelince..Devletin alım garantisi bana kalırsa çokta yanlış değil.Burada dikkat edilmesi gereken şey devletin ihtiyacını görecek kadar alım yapılması.Yoksa TOGG'un ürettiği otomobile destek diye ipin ucu kaçarsa bu devlete direkt zarar vermek olur.Yani denge korunduğu müddetçe bir sıkıntı yok.Neticede devlet yeni yada eskiyen araç parkını (ki şu anda bizim kurumda bile bir sürü araç var değişmesi gereken) öyle veya böyle değiştirip parayı veriyor zaten.Bu konuda dikkat edilir ve aşırıya kaçılmazsa para içeride kalır.Taksilerin değişmesi iyimi olur kötümü bunu bilmiyorum zira elimde bir veri yok.Finansmanını Taksiciler kendini karşılayacaksa bence problem yok ama Esnafa destek çıkıyoruz ayağına 1 TL bile zararına satılacaksa o iş olmasın.Vergi avantajı çok kolay bir mesele değil.AB Gümrük birliği mevzuatı gereğince rekabete aykırı kayırma yapmak çok zor.Sadece Diğer ülkelerde yapıldığı gibi teşvik adı altında (buda muhtemel adetle sınırlı olur) bir kolaylık sağlanabilir.Bunu hemen hemen herkes yapıyor ama kural ve kaideler var.Öyle ben çıktım bundan vergi almıyorum ama diğerlerinden almaya devam ederim deme şansı pek yok.Teşvik verilecekse de bu belirli oran ve sayıya tabi olur gibi geliyor bana.Halkın iyiki almışız demesi için bir iki parametrenin lehine olması demek.Nedir bunlar birincisi ilk alım maliyeti ikincisi işletme maliyeti üçüncüsü de bakım/onarım maliyetleri.Bu yönden irdelersek:1: ilk alım maliyetleri teşvik verilse bile içten yanmalılardan çok avantajlı olmayacaktır 3 sene sonra.Büyük ihtimal aynı sınıf araçtan bir iki tık daha yukarıda bir ilk alım maliyeti çıkacak karşımıza.Tüketici diğer şartlara bakarak aradaki farkı verip vermeyecektir.Çok aşırı bir fark olursa iyiki aldım demez.Makul ölçüde bir fark olursa maliyet değerlendirme kapsamından dışarı çıkar.Az olursa ki ideali bu ama çok zor, tüketiciyi teşvik edici olur.2:işletme maliyeti bizim gibi ülkeler için ideal seviyede elektrikli araçların.Neticede yakıt ve alım gücü oranı belli,elektriği fiyatı da belli.Bu şu anda elektrikliler lehine duruyor.3.Bakım/onarım maliyetlerinin iki yüzü var.Birincisi batarya paketi meselesi bu paket Teslanın bu günkü seviyesine yakın bir şarj ve batarya ömrü /sağlığı taşırsa sıkıntı yok.Ama çabuk arıza veren bir yapıda olursa Tüketici uzak duracaktır bu sorun çözülünceye kadar.Hatta DSG örneğinde olduğu gibi çözüldükten sonra bile kötü imajı sürecektir.Diğer yüzü ise pozitif.Yine malum ki elektrikli araçlar doğaları gereği daha az parça barındırırlar.Buda değişmesi arıza yapması bakım yapılması gereken parça sayısını oldukça aşağı çeker. soğutma suyu ,motor yağı gibi periyodik değişmesi gereken,motorun üzerinde bulunan onlarca hareketli parçadan kurtulacak Tüketici buda bakım idame ve arıza oranını oldukça düşürür.Buda artı bir avantaj.Kişisel kanaati daha aracın tüm parametrelerini görmeden çok mükemmel yada çok kötü demek için erken.Bekleyip göreceğiz.Kendi adıma fiyatı makul olursa ve 5 sene sonra (tahminim ancak en erken o zamana bayi satışları başlar) şu anki Tesla model S'in verdiği değerleri versin ben almaya razıyım sedan modelini...
Dandik Doblo olmuş 130 bin lira , bu araçları kim alabilir yahu ?
İlk aşamada devlet araçlarını yerli yapacaklar , halkın alması çok zor özellikle batarya maliyeti çok fazla öyle 150ye 200e çok zor satılması. 200un üzerinde olacaktır fiyatı eğer bugün satılmış olsaydı.
İşin kârını ana firmalar yemiyor. Türkiye Cumhuriyeti Maliyesi yiyor. Zira devletimize kalan vergi kemiksiz löp et gibi. Bakın araçlardan alınan ÖTV miktarlarına ne demek istediğimi anlarsınız. Kimi araçlardan, üretenin araç başına net karının 3 katı ÖTV alınıyor.