Gönderen Konu: Yerli Otomobil Serüveni  (Okunma sayısı 22026 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Yaris
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 140000
  • Model Yılı: '15
  • 65 kere teşekkür etti
  • 127 kere teşekkür edildi
Ynt: Yerli Otomobil Serüveni
« Yanıtla #220 : Ocak 21, 2020, 09:48:09 »
Diyelim ki hükümet ya da birisi teşvik vs ile satış fiyatını 50.000 tl yaptı. Eksik kalanı tamamladı . Olur mu ? Olmaz demeyin , geçen sene için sadece 1 köprüye 3 milyar tl cebinden yardım yaptı hükümet , demek ki oluyor. Buna razı gelir misiniz mesela ? Yerli oto olsun diye destek verir misiniz ?

Toyota Club Türkiye

Ynt: Yerli Otomobil Serüveni
« Yanıtla #220 : Ocak 21, 2020, 09:48:09 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 141000
  • Model Yılı: '03
  • 100 kere teşekkür edildi
Ynt: Yerli Otomobil Serüveni
« Yanıtla #221 : Ocak 21, 2020, 10:21:34 »
Diyelim ki hükümet ya da birisi teşvik vs ile satış fiyatını 50.000 tl yaptı. Eksik kalanı tamamladı . Olur mu ? Olmaz demeyin , geçen sene için sadece 1 köprüye 3 milyar tl cebinden yardım yaptı hükümet , demek ki oluyor. Buna razı gelir misiniz mesela ? Yerli oto olsun diye destek verir misiniz ?
  keşke olsa tabiki destek görür. Ama olamayacak bir hayal bu.. ülkemizde birsürü uluslararası markanın fabrikasının olduğunu düşünürsek, bunun imkansız olduğunu söyleyebiliriz..
sonuna kadar toyota...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • metinnitem1
  • Araç: Auris
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 31000
  • Model Yılı: '15
  • 51 kere teşekkür etti
  • 14 kere teşekkür edildi
Ynt: Yerli Otomobil Serüveni
« Yanıtla #222 : Ocak 21, 2020, 10:45:26 »
SORU 1; Ülkede yapılan köprü, havalanı vs vs gibi durumlarda devlet neden özel sektöre yaptırarak vatandaşı dünyanın borcuna sokmuşken bu araba mevzusunda destek olmaktadır. Yükün büyük kısmını neden özel şirketler çekmiyor?
SORU 2; Fiyatlandırması ne olursa olsun vatandaş bu işe destek vermek zorunda mıdır?
SORU 3; Düşünce ya da alım yapmayarak destek vermeyenlere devlet ve destek veren vatandaşlar  tarafından nasıl bir sıfat verilecektir?
Kusura bakmayın benim karnım biraz bozuk.O yüzden bu soruları sormak durumundayım.  ;)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: B+
  • Kilometre: 850
  • Model Yılı: '20
  • 4 kere teşekkür etti
  • 57 kere teşekkür edildi
Ynt: Yerli Otomobil Serüveni
« Yanıtla #223 : Ocak 21, 2020, 11:07:47 »
SORU 1; Ülkede yapılan köprü, havalanı vs vs gibi durumlarda devlet neden özel sektöre yaptırarak vatandaşı dünyanın borcuna sokmuşken bu araba mevzusunda destek olmaktadır. Yükün büyük kısmını neden özel şirketler çekmiyor?
SORU 2; Fiyatlandırması ne olursa olsun vatandaş bu işe destek vermek zorunda mıdır?
SORU 3; Düşünce ya da alım yapmayarak destek vermeyenlere devlet ve destek veren vatandaşlar  tarafından nasıl bir sıfat verilecektir?
Kusura bakmayın benim karnım biraz bozuk.O yüzden bu soruları sormak durumundayım.  ;)
Her yıl milyonlarca dövizin yurtdışına bir araç markamiz olmadığı için akmasına kafa yormayanların başka şeylere kafa yorması ironik. Bana sakın yurtdışına satılan araçları örnek vermeyin. Oradan tek karımız çalışanlar. İşin karını ana firmalar yiyor. Cumhurbaşkanı yıllarca bir baba yiğit aradı. Koçlar bu iş olmaz dedi. Devlette bu iş olacak biz destekleyeceğiz dedi.
Şimdi gelelim otoyol köprülere. Artık neredeyse her ilçeye uzanan duble yolları görmeyip herşey bedava olsun zihniyeti ile yaklaşımlara da söylenecek tek söz var ama burası namüsait.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • metinnitem1
  • Araç: Auris
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 31000
  • Model Yılı: '15
  • 51 kere teşekkür etti
  • 14 kere teşekkür edildi
Ynt: Yerli Otomobil Serüveni
« Yanıtla #224 : Ocak 21, 2020, 11:45:49 »
1 liralık işi 2 ye yaptıralım yükü de vatandaş çeksin.  :alkis: :alkis: :alkis:
Ben ücretini devletime vermeye razıyım ama iki katına özel şirkete vermeye razı değilim.
Siz ve Sizin gibilerin vatandaşlık anlayışıyla ben ve benim gibilerin ki apayrı.Haaa ihalelerin ne şartlarda kimlere nasıl verildiği konusuna da hiç girmeyelim.  ;)
İroni olarak yazabildiğiniz ama içinizden geçirdiğiniz sıfatı da buraya yazıverin.Daha evvel yazıldı.Korkmayın  ;)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 141000
  • Model Yılı: '03
  • 100 kere teşekkür edildi
Ynt: Yerli Otomobil Serüveni
« Yanıtla #225 : Ocak 21, 2020, 11:55:16 »
Her yıl milyonlarca dövizin yurtdışına bir araç markamiz olmadığı için akmasına kafa yormayanların başka şeylere kafa yorması ironik. Bana sakın yurtdışına satılan araçları örnek vermeyin. Oradan tek karımız çalışanlar. İşin karını ana firmalar yiyor. Cumhurbaşkanı yıllarca bir baba yiğit aradı. Koçlar bu iş olmaz dedi. Devlette bu iş olacak biz destekleyeceğiz dedi.
Şimdi gelelim otoyol köprülere. Artık neredeyse her ilçeye uzanan duble yolları görmeyip herşey bedava olsun zihniyeti ile yaklaşımlara da söylenecek tek söz var ama burası namüsait.
burası gayet müsait siz söyleyin. O firmalara verilen farkla bile o yollar devlet tarafından yapılırdı ve vatandaş fahiş fiyat vermezdi. Adanadan istanbula otobanla 20 liraya giderken istanbuldan izmire 200 küsüre gidelim hemde firmaya dünyanın parasını verelim bunu da eleştirmeyelim öylemi.. o günler geçti maymun gözünü açtı..bu arada araba yapılsın buna destek veriyorum ben şahsen ama yollar hastaneler ve köprülere aslaa. 
sonuna kadar toyota...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 125000
  • Model Yılı: '13
  • 220 kere teşekkür etti
  • 174 kere teşekkür edildi
Ynt: Yerli Otomobil Serüveni
« Yanıtla #226 : Ocak 21, 2020, 12:02:00 »
Sanırım tartışma farklı yerlere doğru gidiyor. Bence birbirimizi kırmadan daha sakin daha uçlara çekmeden, körü körüne olmaz veya olur demeden daha aklıselim düşünmek gerekir.

Yerli araba olmalı mı, evet olmalı. Hatta geç bile kalındı. En kısa zamanda üretilmeli mi, evet üretilmeli. Devlet üretecek firma/firmalara destek olmalı. Alacak vatandaşa da destek olmalı.

Beni Çin için tasarlanmış tasarımın ülkemize satılması ve bunun yerli araç diye bize anlatılması önemli değil. Bir yerden başlamak lazım. Üretim aşamasında prototip değişir, yeni çizimler yapılır ve yüzde yüz olmasa da yüzde 70 yerli bir araç yapılır. Sonuçta kendi markamız olmasa da  ülkemiz araç üretimi ve yedek parça üretiminde uzman ülke konumunda.

Ancak bazı konuları da aklı selim düşünmek gerekiyor. Acaba devletin üreticilere desteği var mı? Üretici firmaların ortaklığında kurulan firmanın üretim için gayreti var mı? Üretim yapacak firma motoru, bataryaları nereden alacak. Bu parçaların fabrikası ne zaman kurulacak. Yerli araç fabrikası kaç yılda tamamlanacak? Tamamlandığında üretilecek ve bugün hem fiyat bakımından hemde vergi bakımından yüksek değerlerde olacak araçları oeta gelirli vatandaşlar nasıl alacak?

Devlet köprülerde fiyat indirimi yapıyor, arabada da indirim yapar halk alır. Peki bu indirimin parası nereden çıkacak? Toplanan vergiler garanti verilerek yaptırılan köprü, yol, hastane, havaalanlarını akıtırken birde bu aracı alamayan ancak uzaktan bakan halkın cebinden parasının çıkması nasıl olacak?

Şimdi yazdıklarımı yanlış anlamayın. Düşüncelerimizin ayakları yere basmalı.
- Devlet üretilen araçlara alım garantisi vermeli mi, vermeli?
- Kamu araçları, taksiler vb. İndirimli olarak üretilecek bu araçlarla değiştirilmeli mi, değiştirilmeli.
- İthal araçları da etkileyecek ama vergi avantajı sağlanmalı mı, sağlanmalı
- Halkın araçları aldıklarında iyi ki almışız diyeceği ekonomik ve sağlam araçlar yapılmalı mı, yapılmalı.

Fakat biraz da göz boyamadan yapılmalı, Fabrikası kurulmadan, yan sanayisi oluşturulmadan 2022 de yollarda demek biraz göz boyama geliyor.

Aşağıya eklediğim Fatih Altaylı'nın bu konuda yazdığı köşe yazılarını tarafsız olarak okuyun. Siz karar verin. 2022 yılına üretim olur mu, olmaz mı? Halk hazır ama üretici hazır mı bakalım. Siz değerlendirin.

https://m.haberturk.com/yazarlar/fatih-altayli-1001/2553389-yerli-otomobil-uzerine

https://m.haberturk.com/yazarlar/fatih-altayli-1001/2555038-isbirligi

https://m.haberturk.com/yazarlar/fatih-altayli-1001/2558726-yerli-otomobilin-hayal-evreni


https://m.haberturk.com/yazarlar/fatih-altayli-1001/2559109-alin-size-yerli-ve-milli

https://m.haberturk.com/yazarlar/fatih-altayli-1001/2560527-yerli-ve-milli-marka-lazim-marka


Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: B+
  • Kilometre: 850
  • Model Yılı: '20
  • 4 kere teşekkür etti
  • 57 kere teşekkür edildi
Ynt: Yerli Otomobil Serüveni
« Yanıtla #227 : Ocak 21, 2020, 17:24:43 »
İhaleler 2 katı fiyata veriliyor demek birazda şehir efsanesi. Dünya da büyük projeler malesef dolar üzerinden yapılır ki otoyol ve köprü ihalesi dolar üzerinden yapıldı çünkü finansman dolar üzerinden alındı ve malum doların artışı geçiş ücretlerini arttırdı. Ancak eskileri bilenler devlet bir işi 10 liraya verir ama iş uzar çünkü devlet ödenek ayıramaz  ek maliyet yazılır ve iş bitiminde 10 lira olan iş 100 liraya bitmiş olurdu ve 1 yılda yapılacaksa 5 yıl sürerdi. Devletin kısıtlı imkanları ile köprü ve otoyollar yapılmaya başlansaydı  hem ihale daha yüksek fiyatla yapılacak hemde ödenek yetersizliği vb. Süreç uzayacaktı. Şuan tamam pahalı bir yol var ama 2000 lerin başında olmayan alternatif ve kaliteli duble yollar var.
Yerli oto bir eşik. Bu eşiği hemde elektrikli motor ile aşmak büyük bir olay. Bakalım buna yabancı güçler ve onların yerli maşaları  izin verecek mi? Burada haklı ve makul eleştiri yapanları tenzih ederim.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Dinozor
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 49060
  • Model Yılı: '16
  • 195 kere teşekkür etti
  • 1147 kere teşekkür edildi
Ynt: Yerli Otomobil Serüveni
« Yanıtla #228 : Ocak 21, 2020, 21:08:03 »
Bir ticari işletmenin yaşayabilmesi ve yıllar yılı yaşayıp marka oluşturulması için sürekli desteklenmesi gerekir,maliyeti de ucuz olmayacaktır,volkswagen i hala alman devleti destekliyor,hyundai-kia markaları da öyledir,biz de de devlet destekli politikası olmak durumunda hem de uzun bir süre boyunca yoksa özelleştirme ve hisse devri yoluyla satılır,özel sektör devreder çıkar,marka yok olur,gençliğimizde fransa'da simca,yarış arabası matra-simca,amerika'da studebaker,rambler,packard gibi markalar vardı artık yok,bu nedenle marka olmak ve sürdürmek ideal gerektiriyor,sadece ideal yetmiyor kar da etmek şart,bu durumda tr orta sınıfının alabileceği,renault zoe ayarında 250.000 tl yi çok da geçmeyecek araba üretilmeli ve devletin ihtiyacının % 80 i bu araçtan olmalı,taksici esnafı yerli oto diyor,daha az fonksiyonel ve daha ucuz b-c sınıfı araba yapılmalı,yoksa jaguar ayarı 700.000 tl bir arabadan kaç tane satarsınız? kaç kişi alır? ve bu satış sayısı fabrikayı yaşatır mı? önemli olan fabrikayı yaşatacak olan zarar ettirmeyecek rakamlarda ve halka uygun fiyatlarda araba üretilmesidir.
Tokay Ceritoğlu

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: '14
  • 226 kere teşekkür etti
  • 230 kere teşekkür edildi
Ynt: Yerli Otomobil Serüveni
« Yanıtla #229 : Ocak 22, 2020, 00:22:50 »
Pazar önemli bu konuda.Dediğiniz gibi hangi müşteri kitlesi için yapılacak iyi düşünülmesi gerek.Pazar'dan sonra yedek parça nasıl sağlanacak bu daha da önemli bence.Umuyorum ki arkası gelir.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 32 kere teşekkür etti
  • 201 kere teşekkür edildi
Ynt: Yerli Otomobil Serüveni
« Yanıtla #230 : Ocak 22, 2020, 00:32:02 »
Sanırım tartışma farklı yerlere doğru gidiyor. Bence birbirimizi kırmadan daha sakin daha uçlara çekmeden, körü körüne olmaz veya olur demeden daha aklıselim düşünmek gerekir.

Yerli araba olmalı mı, evet olmalı. Hatta geç bile kalındı. En kısa zamanda üretilmeli mi, evet üretilmeli. Devlet üretecek firma/firmalara destek olmalı. Alacak vatandaşa da destek olmalı.

Beni Çin için tasarlanmış tasarımın ülkemize satılması ve bunun yerli araç diye bize anlatılması önemli değil. Bir yerden başlamak lazım. Üretim aşamasında prototip değişir, yeni çizimler yapılır ve yüzde yüz olmasa da yüzde 70 yerli bir araç yapılır. Sonuçta kendi markamız olmasa da  ülkemiz araç üretimi ve yedek parça üretiminde uzman ülke konumunda.

Ancak bazı konuları da aklı selim düşünmek gerekiyor. Acaba devletin üreticilere desteği var mı? Üretici firmaların ortaklığında kurulan firmanın üretim için gayreti var mı? Üretim yapacak firma motoru, bataryaları nereden alacak. Bu parçaların fabrikası ne zaman kurulacak. Yerli araç fabrikası kaç yılda tamamlanacak? Tamamlandığında üretilecek ve bugün hem fiyat bakımından hemde vergi bakımından yüksek değerlerde olacak araçları oeta gelirli vatandaşlar nasıl alacak?

Devlet köprülerde fiyat indirimi yapıyor, arabada da indirim yapar halk alır. Peki bu indirimin parası nereden çıkacak? Toplanan vergiler garanti verilerek yaptırılan köprü, yol, hastane, havaalanlarını akıtırken birde bu aracı alamayan ancak uzaktan bakan halkın cebinden parasının çıkması nasıl olacak?

Şimdi yazdıklarımı yanlış anlamayın. Düşüncelerimizin ayakları yere basmalı.
- Devlet üretilen araçlara alım garantisi vermeli mi, vermeli?
- Kamu araçları, taksiler vb. İndirimli olarak üretilecek bu araçlarla değiştirilmeli mi, değiştirilmeli.
- İthal araçları da etkileyecek ama vergi avantajı sağlanmalı mı, sağlanmalı
- Halkın araçları aldıklarında iyi ki almışız diyeceği ekonomik ve sağlam araçlar yapılmalı mı, yapılmalı.

Fakat biraz da göz boyamadan yapılmalı, Fabrikası kurulmadan, yan sanayisi oluşturulmadan 2022 de yollarda demek biraz göz boyama geliyor.

Aşağıya eklediğim Fatih Altaylı'nın bu konuda yazdığı köşe yazılarını tarafsız olarak okuyun. Siz karar verin. 2022 yılına üretim olur mu, olmaz mı? Halk hazır ama üretici hazır mı bakalım. Siz değerlendirin.

https://m.haberturk.com/yazarlar/fatih-altayli-1001/2553389-yerli-otomobil-uzerine

https://m.haberturk.com/yazarlar/fatih-altayli-1001/2555038-isbirligi

https://m.haberturk.com/yazarlar/fatih-altayli-1001/2558726-yerli-otomobilin-hayal-evreni


https://m.haberturk.com/yazarlar/fatih-altayli-1001/2559109-alin-size-yerli-ve-milli

https://m.haberturk.com/yazarlar/fatih-altayli-1001/2560527-yerli-ve-milli-marka-lazim-marka

Sondan başlayayım.

Fatih Altaylı gördüğüm kadarı ile bu konuda fikrinin alınmaması yada muhatap alınmamasının hırsını çıkartıyor.Yoksa bilinen açıklanan bazı şeyleri ısrarla gözden gelmezdi.Örneğin pil meselesinde Vestelin konumu ve çinli ortak ile yatırımı,örneğin Gürcan Karakaş'ın markalaşma konusunda verdiği beyanatlar ve röportajlar, Örneğin tasarımın ısrarla hazır alındığı,örneğin altyapı  konusunda söyledikleri v.s v.s....

Kendisi araçlar ve arabalar onusunda bayağıdır yazı yazar ve bende okurum.Lakin bu biraz ben otoriteyim tavrına sürüklüyor Fatih Altaylıyı.Her otomotiv yazısında bariz görünen bir kin ve aşağılama var.Hatta bir yazısında (bulursam koyarım buraya) Gürcan Karakaş'a öyle bir sözü var ki biri bana bunu söylese ömrü billah yüzüne bakmam.

Hasılı kendisinin tarafsız yazmadığını düşünüyorum.Hatta biraz kinlenmiş gibi üslubu.

Geri kalanlara gelince..Devletin alım garantisi bana kalırsa çokta yanlış değil.Burada dikkat edilmesi gereken şey devletin ihtiyacını görecek kadar alım yapılması.Yoksa TOGG'un ürettiği otomobile destek diye ipin ucu kaçarsa bu devlete direkt zarar vermek olur.Yani denge korunduğu müddetçe bir sıkıntı yok.Neticede devlet  yeni yada eskiyen araç parkını (ki şu anda bizim kurumda bile bir sürü araç var değişmesi gereken) öyle veya böyle değiştirip parayı veriyor zaten.Bu konuda dikkat edilir ve aşırıya kaçılmazsa para içeride kalır.

Taksilerin değişmesi  iyimi olur kötümü bunu bilmiyorum zira elimde bir veri yok.Finansmanını Taksiciler kendini karşılayacaksa bence problem yok ama Esnafa destek çıkıyoruz ayağına 1 TL bile zararına satılacaksa o iş olmasın.

Vergi avantajı çok kolay bir mesele değil.AB Gümrük birliği mevzuatı gereğince rekabete aykırı kayırma yapmak çok zor.Sadece Diğer ülkelerde yapıldığı gibi teşvik adı altında (buda muhtemel adetle sınırlı olur) bir kolaylık sağlanabilir.Bunu hemen hemen herkes yapıyor ama kural ve kaideler var.Öyle ben çıktım bundan vergi almıyorum ama diğerlerinden almaya devam ederim deme şansı pek yok.

Teşvik verilecekse de bu belirli oran ve sayıya tabi olur gibi geliyor bana.

Halkın iyiki almışız demesi için bir iki parametrenin lehine olması demek.Nedir bunlar birincisi ilk alım maliyeti ikincisi işletme maliyeti üçüncüsü de bakım/onarım maliyetleri.Bu yönden irdelersek:

1: ilk alım maliyetleri teşvik verilse bile içten yanmalılardan çok avantajlı olmayacaktır 3 sene sonra.Büyük ihtimal aynı sınıf araçtan bir iki tık daha yukarıda bir ilk alım maliyeti çıkacak karşımıza.Tüketici diğer şartlara bakarak  aradaki farkı verip vermeyecektir.Çok aşırı bir fark olursa iyiki aldım demez.Makul ölçüde bir fark olursa maliyet değerlendirme kapsamından dışarı çıkar.Az olursa ki ideali bu ama çok zor, tüketiciyi teşvik edici olur.

2:işletme maliyeti bizim gibi ülkeler için ideal seviyede elektrikli  araçların.Neticede yakıt ve alım gücü oranı belli,elektriği fiyatı da belli.Bu şu anda elektrikliler lehine  duruyor.

3.Bakım/onarım maliyetlerinin iki yüzü var.Birincisi batarya paketi meselesi bu paket Teslanın bu günkü seviyesine yakın bir şarj ve batarya ömrü /sağlığı taşırsa sıkıntı yok.Ama çabuk arıza veren bir yapıda olursa Tüketici uzak duracaktır bu sorun çözülünceye kadar.Hatta DSG örneğinde olduğu gibi çözüldükten sonra bile kötü imajı sürecektir.Diğer yüzü ise pozitif.Yine malum ki elektrikli araçlar doğaları gereği daha az parça barındırırlar.Buda değişmesi arıza yapması bakım yapılması gereken parça sayısını oldukça aşağı çeker. soğutma suyu ,motor yağı gibi periyodik değişmesi gereken,motorun üzerinde bulunan onlarca hareketli parçadan kurtulacak Tüketici buda bakım idame ve arıza oranını oldukça düşürür.Buda artı bir avantaj.

Kişisel kanaati daha aracın tüm parametrelerini görmeden çok mükemmel yada çok kötü demek için erken.Bekleyip göreceğiz.Kendi adıma fiyatı makul olursa ve 5 sene sonra (tahminim ancak en erken o zamana bayi satışları başlar) şu anki Tesla model S'in verdiği değerleri versin ben almaya razıyım sedan modelini...


Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 125000
  • Model Yılı: '13
  • 220 kere teşekkür etti
  • 174 kere teşekkür edildi
Ynt: Yerli Otomobil Serüveni
« Yanıtla #231 : Ocak 22, 2020, 12:58:06 »
Sondan başlayayım.

Fatih Altaylı gördüğüm kadarı ile bu konuda fikrinin alınmaması yada muhatap alınmamasının hırsını çıkartıyor.Yoksa bilinen açıklanan bazı şeyleri ısrarla gözden gelmezdi.Örneğin pil meselesinde Vestelin konumu ve çinli ortak ile yatırımı,örneğin Gürcan Karakaş'ın markalaşma konusunda verdiği beyanatlar ve röportajlar, Örneğin tasarımın ısrarla hazır alındığı,örneğin altyapı  konusunda söyledikleri v.s v.s....

Kendisi araçlar ve arabalar onusunda bayağıdır yazı yazar ve bende okurum.Lakin bu biraz ben otoriteyim tavrına sürüklüyor Fatih Altaylıyı.Her otomotiv yazısında bariz görünen bir kin ve aşağılama var.Hatta bir yazısında (bulursam koyarım buraya) Gürcan Karakaş'a öyle bir sözü var ki biri bana bunu söylese ömrü billah yüzüne bakmam.

Hasılı kendisinin tarafsız yazmadığını düşünüyorum.Hatta biraz kinlenmiş gibi üslubu.

Geri kalanlara gelince..Devletin alım garantisi bana kalırsa çokta yanlış değil.Burada dikkat edilmesi gereken şey devletin ihtiyacını görecek kadar alım yapılması.Yoksa TOGG'un ürettiği otomobile destek diye ipin ucu kaçarsa bu devlete direkt zarar vermek olur.Yani denge korunduğu müddetçe bir sıkıntı yok.Neticede devlet  yeni yada eskiyen araç parkını (ki şu anda bizim kurumda bile bir sürü araç var değişmesi gereken) öyle veya böyle değiştirip parayı veriyor zaten.Bu konuda dikkat edilir ve aşırıya kaçılmazsa para içeride kalır.

Taksilerin değişmesi  iyimi olur kötümü bunu bilmiyorum zira elimde bir veri yok.Finansmanını Taksiciler kendini karşılayacaksa bence problem yok ama Esnafa destek çıkıyoruz ayağına 1 TL bile zararına satılacaksa o iş olmasın.

Vergi avantajı çok kolay bir mesele değil.AB Gümrük birliği mevzuatı gereğince rekabete aykırı kayırma yapmak çok zor.Sadece Diğer ülkelerde yapıldığı gibi teşvik adı altında (buda muhtemel adetle sınırlı olur) bir kolaylık sağlanabilir.Bunu hemen hemen herkes yapıyor ama kural ve kaideler var.Öyle ben çıktım bundan vergi almıyorum ama diğerlerinden almaya devam ederim deme şansı pek yok.

Teşvik verilecekse de bu belirli oran ve sayıya tabi olur gibi geliyor bana.

Halkın iyiki almışız demesi için bir iki parametrenin lehine olması demek.Nedir bunlar birincisi ilk alım maliyeti ikincisi işletme maliyeti üçüncüsü de bakım/onarım maliyetleri.Bu yönden irdelersek:

1: ilk alım maliyetleri teşvik verilse bile içten yanmalılardan çok avantajlı olmayacaktır 3 sene sonra.Büyük ihtimal aynı sınıf araçtan bir iki tık daha yukarıda bir ilk alım maliyeti çıkacak karşımıza.Tüketici diğer şartlara bakarak  aradaki farkı verip vermeyecektir.Çok aşırı bir fark olursa iyiki aldım demez.Makul ölçüde bir fark olursa maliyet değerlendirme kapsamından dışarı çıkar.Az olursa ki ideali bu ama çok zor, tüketiciyi teşvik edici olur.

2:işletme maliyeti bizim gibi ülkeler için ideal seviyede elektrikli  araçların.Neticede yakıt ve alım gücü oranı belli,elektriği fiyatı da belli.Bu şu anda elektrikliler lehine  duruyor.

3.Bakım/onarım maliyetlerinin iki yüzü var.Birincisi batarya paketi meselesi bu paket Teslanın bu günkü seviyesine yakın bir şarj ve batarya ömrü /sağlığı taşırsa sıkıntı yok.Ama çabuk arıza veren bir yapıda olursa Tüketici uzak duracaktır bu sorun çözülünceye kadar.Hatta DSG örneğinde olduğu gibi çözüldükten sonra bile kötü imajı sürecektir.Diğer yüzü ise pozitif.Yine malum ki elektrikli araçlar doğaları gereği daha az parça barındırırlar.Buda değişmesi arıza yapması bakım yapılması gereken parça sayısını oldukça aşağı çeker. soğutma suyu ,motor yağı gibi periyodik değişmesi gereken,motorun üzerinde bulunan onlarca hareketli parçadan kurtulacak Tüketici buda bakım idame ve arıza oranını oldukça düşürür.Buda artı bir avantaj.

Kişisel kanaati daha aracın tüm parametrelerini görmeden çok mükemmel yada çok kötü demek için erken.Bekleyip göreceğiz.Kendi adıma fiyatı makul olursa ve 5 sene sonra (tahminim ancak en erken o zamana bayi satışları başlar) şu anki Tesla model S'in verdiği değerleri versin ben almaya razıyım sedan modelini...
Fatih Altaylı'yı kişisel tanımam gerçek hayatta ki fikirlerini bilmem. ancak köşe yazılarını okurum. Çoğunlukla şahsi fikirlerini yazsa da olaylara objektif açıdan bakmaya çalışır. Kendisi de yazmış zaten otomobil konusunda bilgi birikiminin ve ilgisinin olduğunu belirtiyor. Ancak benim fikrimi sormadılar diye karalama yazısı yazıyor demek biraz basite kaçmış. Bir köşe yazarı olarak uyarılarını yapıyor. Sorumlular dikkate alır veya yalanlama yayınlarlar. Bilgilendirme yaparlar. Aşağıda Vestel'in pille ilgili çalışma yaptığını ancak gelişmelerden kimsenin haberinin olmadığını belirtmiş. TOGG Genel Müdürü ile ilgili ağır yazıları da yukarıda olması lazım. Başka yazısı varsa da ben bulamadım.

https://m.haberturk.com/yazarlar/fatih-altayli-1001/2555231-tezkere

Yukarıda ki mesajımda yazdığım gibi ülkemiz otomobil üretiminde ve yan sanayide ileri seviyede. Aslolan kendimize ait bir marka araç üretmek, bu aracı Türk Halkına sevdirmek. Buda uygun fiyatlı araç üretimi ile olur. Taksilerde kullanmayla olur. Bir taksici aracı kullanıyorsa ve bu araç sorun çıkarmıyorsa orta gelirli kişiler bu araca yönelir. Bu devlet desteğiyle olur. Geçen senelerde taksilere ötv indirimi yaptı. Aynısını gene yapabilir.

Ancak 500 bin hatta bırakın 500 bini 300 bin üzerinde ki araca ülke halkı ulaşamaz. Teşvik olmadan Ne taksiler alır, nede halkımız. 4 tane zengin alır. Sonra tutulmadı araç diye rafa kalkar. Ben bunu istemiyorum. Otomotiv devleri ile önce ülke içinde sonra dünyada rekabet edebilecek bir araç olmalı. Biz tesla veya ferrari üretmeyeceğiz. Rakibimiz onlar değil. Bizim rakibimiz. C segmenti sedan ve suv üreten Hyundai, Kia, Ford, Fiat, Toyota, Opel vb. dir.

Uygun fiyata çıkarsa bende almak için sıraya girenlerden olurum. Ancak bugünün şartlarında 300bin TL üstü bir araç benim için ulaşmazdır. Ancak ikinci ele düştüğünde 5 yaşına geldiğinde binebilirim.

TOGG üreticilerinin de bunu dikkate alması lazım. Ya değilse araç üretilir, ancak rekabet edeceğin pazarı iyi seçmelisin. 

Bu arada rakiplerimizden biri olan kia'nın elektrikli araca ait yatırımı ile ilgili bir haber.

https://www.sabah.com.tr/otohaber/haberler/2020/01/22/kia-elektrige-hazir


2022 de rakibimiz piyasaya sürdüğü Crossover modelini 250 300 bine satarken biz 500 binlik araç piyasaya sürersek bu araç tutulmaz. Hele ki motor  ve bataryada da dışa bağımlı olursak rekabet hayli zor olacaktır.



Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: '14
  • 226 kere teşekkür etti
  • 230 kere teşekkür edildi
Ynt: Yerli Otomobil Serüveni
« Yanıtla #232 : Ocak 22, 2020, 13:19:26 »
Şu da var ben olsam ben de üretmem. Almanya japonya fransa üretsin ben vergilendireyim halkıma satıyım. Bu sistemde sürdürülebilir olması çok zor. Maliyetler bu kadar yüksek iken üzülerek böyle düşünüyorum.Umarım pembe hayallerden öteye geçer ve pazarda yer sahibi olur. Yani bir de hayatın gerçekleri varken insan düşünmüyor değil... Honda bile çekiliyor.

Bu söz aklıma geldi.
"Çalışmadan, yorulmadan ve üretmeden, rahat yaşamak isteyen toplumlar; evvela haysiyetlerini, sonra hürriyetlerini daha sonra da istiklal ve istikballerini kaybetmeye mahkumdurlar.” Mustafa Kemal ATATÜRK

https://eksisozluk.com/buyuk-buhran--1177000


Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 40000
  • Model Yılı: '20
  • 2003 kere teşekkür etti
  • 2524 kere teşekkür edildi
Ynt: Yerli Otomobil Serüveni
« Yanıtla #233 : Ocak 22, 2020, 13:54:28 »
Bugün satılıyor olsaydı fiyatı ne olurdu?

İlk üretim sayıları hangi tüketicileri hedefliyor? Neden?

Ve diğer güzel detaylar..

Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Yaris
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 140000
  • Model Yılı: '15
  • 65 kere teşekkür etti
  • 127 kere teşekkür edildi
Ynt: Yerli Otomobil Serüveni
« Yanıtla #234 : Ocak 22, 2020, 14:12:01 »
Dandik Doblo olmuş 130 bin lira , bu araçları kim alabilir yahu ?

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 44000
  • Model Yılı: '16
  • 10 kere teşekkür etti
  • 66 kere teşekkür edildi
Ynt: Yerli Otomobil Serüveni
« Yanıtla #235 : Ocak 22, 2020, 14:26:47 »
Dandik Doblo olmuş 130 bin lira , bu araçları kim alabilir yahu ?
İlk aşamada devlet araçlarını yerli yapacaklar , halkın alması çok zor özellikle batarya maliyeti çok fazla öyle 150ye 200e çok zor satılması. 200un üzerinde olacaktır fiyatı eğer bugün satılmış olsaydı.

Mesaj Birleştirildi: Ocak 22, 2020, 14:27:50
İlk aşamada devlet araçlarını yerli yapacaklar , halkın alması çok zor özellikle batarya maliyeti çok fazla öyle 150ye 200e çok zor satılması. 200un üzerinde olacaktır fiyatı eğer bugün satılmış olsaydı.
Ayrıca vergi muhafiyetinden bahsediliyor ama onun da mümkün olmayacağını düşünüyorum gümrük anlaşması gereği, tabi hukukçular daha iyi bilir ama benim tahminim bu
Gazi Mustafa Kemal Atatürk

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: '14
  • 226 kere teşekkür etti
  • 230 kere teşekkür edildi
Ynt: Yerli Otomobil Serüveni
« Yanıtla #236 : Ocak 22, 2020, 19:46:52 »
Teslatürk
Bir çok şeye değinmiş.Tavsiye edilir.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: '14
  • 226 kere teşekkür etti
  • 230 kere teşekkür edildi
Ynt: Yerli Otomobil Serüveni
« Yanıtla #237 : Ocak 27, 2020, 13:47:29 »

Araba olmasa da telefon sektöründe yaşanmış bir durum

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: B+
  • Model Yılı: -
  • 100 kere teşekkür etti
  • 31 kere teşekkür edildi
Ynt: Yerli Otomobil Serüveni
« Yanıtla #238 : Şubat 20, 2020, 21:38:27 »
Her yıl milyonlarca dövizin yurtdışına bir araç markamiz olmadığı için akmasına kafa yormayanların başka şeylere kafa yorması ironik. Bana sakın yurtdışına satılan araçları örnek vermeyin. Oradan tek karımız çalışanlar. İşin karını ana firmalar yiyor. Cumhurbaşkanı yıllarca bir baba yiğit aradı. Koçlar bu iş olmaz dedi. Devlette bu iş olacak biz destekleyeceğiz dedi.
Şimdi gelelim otoyol köprülere. Artık neredeyse her ilçeye uzanan duble yolları görmeyip herşey bedava olsun zihniyeti ile yaklaşımlara da söylenecek tek söz var ama burası namüsait.
İşin kârını ana firmalar yemiyor. Türkiye Cumhuriyeti Maliyesi yiyor. Zira devletimize kalan vergi kemiksiz löp et gibi. Bakın araçlardan alınan ÖTV miktarlarına ne demek istediğimi anlarsınız. Kimi araçlardan, üretenin araç başına net karının 3 katı ÖTV alınıyor.
Ben tüccar değil, eğitimciyim (Mahmut Hoca).

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 125000
  • Model Yılı: '13
  • 220 kere teşekkür etti
  • 174 kere teşekkür edildi
Ynt: Yerli Otomobil Serüveni
« Yanıtla #239 : Şubat 20, 2020, 22:47:31 »
İşin kârını ana firmalar yemiyor. Türkiye Cumhuriyeti Maliyesi yiyor. Zira devletimize kalan vergi kemiksiz löp et gibi. Bakın araçlardan alınan ÖTV miktarlarına ne demek istediğimi anlarsınız. Kimi araçlardan, üretenin araç başına net karının 3 katı ÖTV alınıyor.
Devletin yüklü hatta çok yüklü vergi aldığı bilinen bir gerçek. Keşke vergiler az olsa da en güzel araçlara binebilsek.

Ancak birde şöyle bir durum var. Türk insanının karakterinde büyük motor, yüksek beygir merakı var. Örneğin halkımız, 50 bine 1.4 motorlu (a) aracını mı tercih eder. 60 bine 2.0 motorlu (b) aracını mı? Hele birde yakıt 3tl civarı olsa var ya 3.0 motor altı araca bineni zor buluruz. Şu halde bile Ocak ayında 27 bin araç satılmış. Yıllık 600 bin civarı satış hedefliyorlar. Ülkemizde 23 milyon üzerinde kayıtlı araç var ve her geçen gün bu sayı artıyor. AB ülkelerimde olduğu gibi eski veya kazalı araçların imhası söz konusu olmadığından sürekli bir araç artışı söz konusu.

https://www.google.com/amp/s/www.cnnturk.com/amp/otomobil/arac-satislari-ocak-ayinda-yuzde-90-artti

https://www.aa.com.tr/tr/ekonomi/trafige-kayitli-arac-sayisi-23-milyonu-asti-/1718789

Şimdi kafanızda vergileri savunmanın da zirve noktası diyebilirsiniz. Ancak ben vergileri savunmuyorum. Vergiler gerçekten çok fazla ve insanın belini büküyor. Ancak vatandaşta tüketim bilinci olmadığından ilerde oluşacak durum da yukarıda yazdığımdır.

Avrupa'da tüketim toplum bilinci yerleştiği için az yakan küçük araçlar tercih edilirken, bizde malesef amerikan kültürü hakim olduğu için büyük gövdeli büyük motorlu araçlar sokaklarda cirit atar. Tasarrufu, hatta ülke tasarrufunu, çevreyi düşünen kişi sayısı çok az olacaktır.

Şuan pahalıda olsa vatandaş parası da olmasa kredi çekiyor bir yolunu buluyor araç alıyor. Ucız olsa evlerde 2. hatta 3. araçlar olacak. Zaten çekilmeyen trafik iyice keşmekeş olacak.

Biliyorum bakış açım eleştirilecek. Biliyorum konu hakkımda düşüncelerim çok uç noktada. Ancak şuan gördüğüm durum malesef ki bu. Konuyu siyasetten, vergilerimizin çarçur edilmesinden uzak olarak değerlendirdiğimde yüksek ötv her araç sınıf için olmasa da büyük motorlu araçlar için şart olmalı. Hatta lüks araçlar için daha fazla olmalı ki lükse ulaşım zor olsun.