Gönderen Konu: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası  (Okunma sayısı 5981 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: '20
  • 252 kere teşekkür etti
  • 709 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #40 : Temmuz 18, 2025, 14:59:39 »
Biz motor yağını su gibi görüyoruz ama illaki basınç altında yada motor içindeki hızlarda farkları vardır. Hybrid araçların motorları için konuşursak özellikle start stop için özel yağlama sistemi yapmışlar. Piston segman ona göre. Ayrıca her çalıştığında karterden yağ çekilip motora basılmıyor. Yağ filtresinde ve kanalda hazırda yağ bekliyor.

Bende klavuza göre hareket ediyorum, zorlu şartlarda kullandığımdan 0 20 tercih ettim mesela. Ha aracınızı seviyorsanız daha kaliteli yağlar kullanabilirsiniz. Yoksa standartları karşılaması yeterli.

konu ile bağlantısı açısından 2021 model 1.5 araçları için klavuzda yazılan kullanılsaydı daha iyi olurdu. Malzeme ile ilgili bir sorunu var gibi görünüyor. Hiçdeğilse yağdan olmadığını kesinleştirebilseydik.

Toyota Club Türkiye

Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #40 : Temmuz 18, 2025, 14:59:39 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • 13 kere teşekkür etti
  • 26 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #41 : Temmuz 19, 2025, 20:53:35 »
Motor en çok ilk çalıştırmada aşınır.

0-16 ile 0-20 arasında ilk çalıştırmada 2 katı yağlama hız farkı var.

Kitapçık 0-16 koy demiş. Oraya “iklime göre yağ” tablosu koyabilirdi. Koymamış.


İlk cumlenize katılıyorum, buradan hareketle, eski tip atmosferik motorlu araçları da hareket ettirmeden önce (1 dakikayı geçmeyecek şekilde) kısa bir süre rolantide calistirmak motor ömrünü uzatır mı acaba yoksa bu e160 Corolla gibi eski atmosferik araçlar için gereksiz bir işlem mi?

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 2020 Corolla Hybrid Dream
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: '20
  • 174 kere teşekkür etti
  • 204 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #42 : Temmuz 20, 2025, 15:36:16 »
İlk cumlenize katılıyorum, buradan hareketle, eski tip atmosferik motorlu araçları da hareket ettirmeden önce (1 dakikayı geçmeyecek şekilde) kısa bir süre rolantide calistirmak motor ömrünü uzatır mı acaba yoksa bu e160 Corolla gibi eski atmosferik araçlar için gereksiz bir işlem mi?

Beklemek doğru değil. Yani aracı çalıştırıp, kemeri tak, park yerinden çıkış manevrasını düşün, aynalara bak derken 10 saniye geçiyor. Bundan sonra düşük devirde hareketle sürüş en iyi ısıtma yolu. Aşınma da en az olur böylece


Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 798 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #43 : Temmuz 24, 2025, 16:27:22 »
Motor en çok ilk çalıştırmada aşınır.

0-16 ile 0-20 arasında ilk çalıştırmada 2 katı yağlama hız farkı var.

Kitapçık 0-16 koy demiş. Oraya “iklime göre yağ” tablosu koyabilirdi. Koymamış.

Toyota ilk çalıştırmada ve yağ pompalamada oldukça ince yağ istiyor. Sıcak motorda da hızlı pompalama için ince yağ istiyor. Bitti gitti.

Hibrit aracıma ilk üç bakımda 0-20 koyuldu. Son 3 bakımda da 0-16 koydurdum. 0-16’ları Ilsac gf-6b seçtim.

Çünkü makyajlı hibritlerin kitapçığında ilsac gf-6b koyun diyor. 2zr aynı motor olduğu için ben de öyle koydum.

Mesaj Birleştirildi: [time]Temmuz 17, 2025, 23:24:41[/time]

Bu arada yeni motorlardaki kaba tabirle boşluklar, yani sürtünme toleranslarını biliyor musunuz? Buralarda olması gereken yağ basıncı veya düzgün yağlama için sıcak-soğuk motordaki değerleri biliyor musunuz?

Çok enteresan, o kitapta en soğuk iklim düşünülmüş de yazılmış diyorsunuz. 10 milyon araç satan toyota, iklime göre tablo koymayıp direkt 0-16 diyor. Ama biz kendi kendimize “yoook yaavvv o değerler -30 içindir yeğenim” muhabbetine giriyoruz. İlginç.

Halbuki 2zr motoru 2009’daki gibi değil. Krank yatakları, segmanlar ve tolerans aralıkları değişti. Kullanılan malzemenin yani metal de değişti. Sürtünme toleransları değişti

Kullanıcılarımızın en büyük problemi okumamak. Toyota 700 sayfalık kitap koymuş torpidoya ama bir kişi bile okuduğu yok. Herkes okusa kullanması gerektiği yağı anlayacak. FB Gruplarında bir arkadaş 1.5 Corolla sahibi ve her 40.000 KM’de bir Lambda Sensörü temizlediğini kirlendiğini söylüyor. Kullandığı yağ 5W30 ve kalitesiz yakıt bu şekilde devam edildiği sürece daha fazlasını yaşatacaktır eminim. Çünkü özellikle 1.5 yakıt,yağ ve antifrizi çok seçiyor. Toyota Long Life antifirizin misal bire bir aynı formül de After Market tarafında muadili yok. Özellikle yağ pompası asla tölerans kabul etmiyor. Yatak sarma mevzusuna gelince kesinlikle ve kesinlikle 5W30 ile yeteri kadar yağlama yapamadığı için yaşanıyor. Şikayetvar da Yotube yorumlarında yaşatanlar belirtiyor hatta Sahibinden ilan sitesinde dahi var şuan.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 798 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #44 : Temmuz 24, 2025, 16:51:11 »
Ayrıca Genel merkez kullanılan yağa hiç bir şekilde karışmamakta. Her bayi farklı telden çalıyor Petrol Ofisi , Shell , Mobil kimisi de Toyota Premium yazıyor irsaliyeye. Bu yanlıştan kesinlikle dönülmeli diğer markalar ise Globalde hangi firma ile anlaşmalı ise onun ile çalışıyor. Kullanılan yağın Spesifikasyon değerleri hiç belli değil. Benim tavsiyem yetkili servise gidiyorsanız 0W16 getirtmelerini rica etmeniz çünkü sipariş üzerine getirenler var olmadı 0W20 talep edin.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Siftahı Yapmış Toyotacı
  • *
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 8000
  • Model Yılı: '24
  • 1 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #45 : Ağustos 07, 2025, 21:57:48 »
Kimsenin kafasını kariştırmak istemem ama İstanbul da taksici bir arkadaşım aldığı günden beri hem lpg taktırmış hem de Castrol 0/20 yağ kullanıyormuş.Araç şu anda 150 000 km de hiç bir sorun yaşamamış.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 798 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #46 : Ağustos 08, 2025, 01:21:09 »
Kimsenin kafasını kariştırmak istemem ama İstanbul da taksici bir arkadaşım aldığı günden beri hem lpg taktırmış hem de Castrol 0/20 yağ kullanıyormuş.Araç şu anda 150 000 km de hiç bir sorun yaşamamış.

Bu araçlarda yapılan en büyük hata yanlış yağ kullanımı. Kalın yağ her zaman iyi bir şey değildir. Bunun sonuçlarını bir çok kişi maalesef yaşıyor.
Tebrik ederim o abimizi bilinçli kullanıcımış.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Siftahı Yapmış Toyotacı
  • *
  • 14 kere teşekkür etti
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #47 : Ağustos 13, 2025, 09:48:24 »
2023 Model 1.5 Multidrive S Corolla LPG'li aracım için 30 Bin km bakımı için Motor yağı olarak öneriniz nedir arkadaşlar.  ::) Bu konuda değerli arkadaşların fikirlerine çok ihtiyacım var.

Motul, Mobil, Castrol, Enous, Liqui vs.  ?
0W-16, 0w-20, 0w-30, 0w-40, 5w-30 vs.... ?

Vakit ayırıp cevap verebilirseniz memnun olurum.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 798 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #48 : Ağustos 13, 2025, 17:54:34 »
2023 Model 1.5 Multidrive S Corolla LPG'li aracım için 30 Bin km bakımı için Motor yağı olarak öneriniz nedir arkadaşlar.  ::) Bu konuda değerli arkadaşların fikirlerine çok ihtiyacım var.

Motul, Mobil, Castrol, Enous, Liqui vs.  ?
0W-16, 0w-20, 0w-30, 0w-40, 5w-30 vs.... ?

Vakit ayırıp cevap verebilirseniz memnun olurum.


Liqui Moly Special Tec AA 0W20 kullanın.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 798 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #49 : Ağustos 13, 2025, 17:58:56 »
Aracım 100.000 Kilometre’yi aşmış durumda 5W30 kullanıyorum peki ben 0W16 kullanabilir miyim ?

0W-16’ya geçebilirsiniz ama birkaç noktaya dikkat etmeniz gerekiyor.

M15A-FKS motorun kitapçıkta 0W-16 önermesinin nedeni, bu motorun Dynamic Force Atkinson yapısında, düşük sürtünmeli ve dar toleranslı olarak tasarlanmış olması.
Bu yağ viskozitesi:
   •   Soğukta çok daha akışkan (ilk çalıştırmada daha çabuk dolaşır)
   •   Yakıt ekonomisine katkı sağlar
   •   Toyota’nın mühendislik toleranslarına uygun


Motor içinde yağ kanalları, segman boşlukları ve yatak toleransları bu viskoziteye alışmış olabilir.
   •   0W-16’ya geçersen yağ filmi biraz daha ince olacağından yüksek sıcaklık ve uzun yolda koruma marjı daha dar olur.

Eğer motorun yağ eksiltme, yanma veya kompresyon problemi yoksa, 0W-16’ya geçmek teknik olarak mümkün.
   •   Ama 120 bin km’de ve Türkiye’nin sıcak iklim koşullarında 0W-20 gibi ara bir seçenek daha güvenli olabilir. Bu hem ince yağın avantajını hem de 5W-30’un koruma marjını birleştirir.
   •   Geçişte mutlaka tam sentetik, API SP / ILSAC GF-6A onaylı yağ kullanın.
   •   İlk 5.000 km’de yağ eksiltme veya ses farkını gözlemlemek önemli bir husus.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 798 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #50 : Ağustos 13, 2025, 18:12:14 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Siftahı Yapmış Toyotacı
  • *
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #51 : Ağustos 27, 2025, 21:53:49 »
2 gün önce aynı şeyleri yaşadım. 5w-30 yağ koydular.
Kabul etmiyorum değiştirin orjinal 0w-20 koyun dedim.
3585₺ fark ödedim.
Koydukları yağı değerlendiriseniz memnun olurum.

Toyota - Engine Oil - Advanced Fuel Economy Extra 0W-20


Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 798 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #52 : Eylül 04, 2025, 01:02:28 »
0 - 100.000 Kilometre arası 0W16  100.000 Kilometre Sonrası 5W30 Algısı

İnsanların arasında araçlara kullanılması gereken motor yağı viskozitesi ile ilgili büyük bir  yanlış bilgi kirliliği bulunmakta, çoğu kişi diyor ki 100.000 kilometre sonrası motor yağı kalınlaştırılmalı. Hayır bu düşünce tamamen yanlış. Bu bilgi bundan 20 yıl öncesine kadar doğruydu o dönemler de üretilen motorlar günümüzdeki kadar teknolojik ve toleranslı değildi. Piston,segmanlar yağ pompası teknolojisi farklıydı. O zamanın araçlarında yağ yakma daha çok yaygındı. Günümüzdeki modern teknolojili araçlarda ise bu efsane geçerli değil.   Özellikle M15A-FKS motorda  herhangi bir sorun olmadıkça taviye edilen viskozite dışına çıkmamanızı tavsiye ederim.

Toyota mühendisinin söylediği şey, “bu motorun ideal yağı 0W16’dır” demek. Bunun dışına çıkmak, aslında performans ve yakıt ekonomisinden taviz vermek olur. Zaten motor içindeki yağ kanalları, pompa ve segmanlar bu düşük viskoziteye göre hesaplanmış.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 798 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #53 : Eylül 04, 2025, 18:21:17 »
Bu yağ konusunu yanlış anlamayın ama tek idrak edemeyen araç grubu Toyota.
Fiat multijetlerde bile 0W20 kullanılıyor kullanıcılar da bunun bilincinde Koskoca 40 ton yük çeken Scania tırda 5W30 kullanılıyor bizim şahane servisler diyor ki hava koşullarından dolayı 5W30….

çok düşük sürtünme ve çok dar yağ kanalları var. Küçük birikinti bile tıkama yapar Burada kafa karıştırıcı nokta şu daha ince yağ daha çok katkı demek değil, ama katkıların dengesi çok daha ince ayar gerektiriyor. Toyota’nın kitapçıkta “mutlaka 0W16” demesinin sebebi de sadece viskozite değil, aynı zamanda bu yağların katkı paketlerinin motorla özel eşleşmiş olması.

Elbette 5W30 da kullanılabilir hatta 300 400 yapabilirsin ama gün gelip motor içini açtığında 400 bin km boyunca 0W16 kullanılmış motor ile karşılaştırma yapıldığında 0W16 kullanılan motor daha temiz ve daha sağlıklı çıkacaktır.


2015 yılında sıfır aldığım corolla aracımı 140.000 km boyunca 0W20 kullandım.  Kesiciye de soltum 5 kişi full bagaj Antalya’da da gezdim aylarca.


0W16, özellikle sıcak motorda çok ince bir yağ tabakası bırakıyor. Bu sayede piston–silindir, yataklar ve valf sisteminde sürtünme minimuma iniyor. 0W20 veya 5W30 daha kalın tabaka bırakır, bu da sürtünmeyi artırır.

0W16, düşük sürtünme sayesinde motoru biraz daha verimli çalıştırıyor, özellikle CO₂ emisyonu açısından. Toyota’nın M15A-FKS gibi motorları “yakıt verimliliği ve emisyon standardı” odaklı tasarlanmış. 0W20 koysan olur ama fabrika testlerinde emisyon hedeflerini şaşırtır.

Bu motorların yağ pompası, kanalları ve segman boşlukları “ince yağ” mantığıyla tasarlanmış. Daha kalın yağ (örneğin 5W30) ilk bakışta “korur” gibi görünür ama aslında yağın hızlı dolaşmasını, soğutmasını ve ince boşluklara ulaşmasını zorlaştırabilir. 0W16 yağların formülasyonunda genelde daha yüksek “düşük sürtünme katkıları” (friction modifier) ve düşük kül katkı (low SAPS) kullanılır. 5W30’da bu denge farklıdır. Yani sadece incelik değil, katkı paketi de farklıdır.  Ama işin tartışmalı tarafı şu: Türkiye gibi sıcak iklimlerde, bazı kullanıcılar yüksek km sonrası 0W20 veya 5W30’a geçiyor çünkü ince yağda yağ eksiltme ihtimali artabiliyor. Fakat mühendis gözüyle bakarsak, Toyota’nın dediği “0W16’dan şaşmayın” aslında uzun vadede en doğru yaklaşım.

Eskiden (90’lar, 2000’lerin başı) motor toleransları daha genişti, yakıt ekonomisi ve emisyon baskısı bu kadar yoktu. Motorlar yaşlandıkça segman boşlukları açılır, supap lastikleri sertleşir, yağ yakma başlardı. İşte o zaman daha kalın yağ koyarak “eksiltmeyi azaltma” numarası yapılırdı.

M15A-FKS motor çok daha farklı bir kafada tasarlanmış:
Dar toleranslı motor: Parça boşlukları çok ince. Yağ filmi “ince” olmak zorunda ki doğru çalışsın.
Yağ kanalı ve pompa tasarımı: 0W16 inceliğine göre ayarlı. Sen buna 5W30 koyarsan, yağ dolaşımı ilk çalıştırmada biraz gecikir, sürtünme artar, motor aslında olması gerekenden “daha sert” çalışır.
Modern segman yapısı: Segmanlar çok ince ve düşük gerilimli. Bunlar “kalın yağla daha az yakar” mantığını biraz bozar çünkü kalın yağ yeterince hızlı ulaşamazsa kurum ve yağ yakma başka şekilde artabilir.

Türkiye’deki ustaların çoğu şu mantıkla konuşuyor:
Motor 100.000 km’yi geçti mi yağ eksiltme başlar.
0W16 çok ince, daha kolay yanar.
O yüzden “tedbir” olsun diye 0W20 veya 5W30’a geç.

Bu aslında %50 doğru, %50 yanlış. Gerçek:
Eğer motor yağ yakmaya başlamışsa (örneğin segman, supap lastiği yorgunluğu nedeniyle), evet kalın yağ eksiltmeyi azaltır.
Ama motor sağlıklıysa ve sadece km’si yüksek diye yağ değiştiriyorsan, bu tamamen gereksiz. Hatta verimden, yakıttan, uzun vadede de motor ömründen çalarsın.

Özetle:
Motor sağlıklı → 200 bin km bile olsa 0W16’dan şaşma.
Motor yağ yakmaya başlamış → o zaman “geçici çözüm” olarak 0W20 veya 5W30 denenebilir.

Aslında kalın yağa geçmek biraz “hastayı antibiyotikle ayakta tutmak” gibi, motorun esas sorunu çözülmez, sadece semptom gizlenir.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 798 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #54 : Eylül 04, 2025, 18:24:29 »
2 gün önce aynı şeyleri yaşadım. 5w-30 yağ koydular.
Kabul etmiyorum değiştirin orjinal 0w-20 koyun dedim.
3585₺ fark ödedim.
Koydukları yağı değerlendiriseniz memnun olurum.

Toyota - Engine Oil - Advanced Fuel Economy Extra 0W-20





Doğru tercih gönül rahatlığıyla kullanabilirsiniz.



Ayrıca bu konuda yağ ile ilgili bir çok soru ve cevaplarda bulundum.
Fazlasıyla açıklayıcı olduğunu düşünüyorum.


Not:

İsteyen istediği yağı kullanabilir ister 0W20 ister 5W40 isterse 0W16 bu konu sadece bilgilendirmek amacı ile açılmıştır. Mantığınız ve gönlünüz hangisine daha çok yatıyorsa istediğinizi kullanın

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 798 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #55 : Ekim 01, 2025, 23:58:18 »
Motor yağı viskozitesi (örneğin 0W16, 5W30 gibi) aslında soğukta akışkanlık (ilk kısım: 0W / 5W) ve sıcaklıkta kalınlık (ikinci kısım: 16 / 30) bilgisini verir.
   •   0W16: Çok ince, düşük sürtünme kaybı, yakıt ekonomisi odaklı, Toyota’nın yeni nesil motorlarında (M15A-FKS gibi) özellikle toleranslara uygun tasarlanmış bir yağ.
   •   5W30: Daha kalın, yüksek sıcaklıkta motoru biraz daha “yastıklar”, eski nesil motorlarda veya yağ yakma ihtimali yüksek olanlarda daha “güvenli” kabul edilir.

Servislerin “iklim şartları” diyerek 5W30 koymasının nedeni, Türkiye gibi yazın 35–40°C’yi bulan sıcaklıklarda motorun daha yoğun bir yağ tabakasına sahip olmasının daha güvenli olacağını düşünmeleri. Ama bu iş her zaman bu kadar düz mantık değil:
   1.   Toyota’nın kitapçığı bağlayıcıdır. Japon mühendisler yağ seçiminde iklim faktörünü zaten dikkate alarak 0W16’yı tavsiye ediyor. Yani “Türkiye sıcak, o yüzden 5W30 koyalım” argümanı zayıf kalıyor.
   2.   Yeni nesil motorlar 0W16 toleransına göre üretilmiş. Piston–segman–kanal boşlukları, yağ pompası debisi buna göre ayarlanmış. 5W30 kullanmak kısa vadede sorun çıkarmaz ama uzun vadede yakıt tüketimini artırır, soğuk çalıştırmada ekstra sürtünmeye yol açar.
   3.   Gerçek sıcaklık stresi motorun içinde, yanma odası civarında zaten 200°C’lere çıkıyor. Burada farkı yaratan yağın kalitesi (HTHS değeri, oksidasyon direnci) oluyor, kalınlık tek başına çözüm değil.

Kısacası:
   •   Toyota’nın dediği yağ 0W16’dır, en doğru seçim odur.
   •   5W30 kullanmak “zarar” vermez ama kitapçığa ters düşer, biraz da yakıt ekonomisini bozar.
   •   “İklim şartı” bahanesi biraz servis kolaycılığıdır. Ellerinde 5W30 zaten bol stokta oluyor, her araca aynı yağı basıp uğraşmıyorlar.

Senin Corolla (M15A-FKS motor) için Toyota’nın önerisi 0W16 ve bundan şaşmamak en doğrusu.

Motor yağının kalitesi ve uygunluğu sadece “0W16 mi 5W30 mu” sorusuyla bitmiyor. Asıl kritik değer HTHS (High Temperature High Shear) viskozitesi. Basitçe, bu yağın yüksek sıcaklık ve yüksek kayma (sürtünme) altında ne kadar direnç gösterdiğini ölçer.
   •   Toyota 0W16 için HTHS ≥ 2.6 mPa·s seviyesini hedefler. Bu ince yağ, motoru yüksek sıcaklıkta hâlâ yeterince yağlayacak kadar dayanıklı olmalı ama ince olduğu için sürtünmeyi düşük tutar.
   •   5W30’un HTHS değeri genellikle 3.5 civarıdır. Daha kalın olduğu için yüksek sıcaklıkta ekstra koruma sağlar, ama bu ince toleranslı M15A-FKS motor için gereksiz bir “kalınlık yükü” yaratır. Yani pistonlar ve segmanlar daha fazla sürtünür, yakıt tüketimi artar.

Birkaç kritik nokta:
   1.   Motor üreticisinin test ettiği değerler önemlidir. Toyota, 0W16’yı hem performans hem de yakıt ekonomisi için optimize etmiş. Kalın yağ koymak sadece “güvenlik marjını artırır” gibi görünür, ama motor mühendisliği buna göre değil.
   2.   Aşırı kalın yağ, düşük devirde yağ pompasına yük bindirir. Özellikle ilk çalıştırmada motor içi parçalar biraz daha zor yağlanır.
   3.   Sıcak bölgelerde bile 0W16 kullanılabilir. Çünkü yüksek sıcaklıkta motor zaten 100–110°C civarındadır ve 0W16 HTHS değerine göre yeterli korumayı sağlar.

Özetle: 5W30 “iklim bahanesiyle” kullanılabilir ama M15A-FKS motor için Toyota’nın tavsiyesi 0W16’dır ve uzun vadede daha iyi.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 2020 Corolla Hybrid Dream
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: '20
  • 174 kere teşekkür etti
  • 204 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #56 : Ekim 02, 2025, 07:05:53 »
Benim motor kışın ve yazın hep aynı sıcaklıkta çalışıyor. Bozuk mu acaba :)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 798 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #57 : Ekim 02, 2025, 16:48:38 »
M15A-FKS gibi yeni nesil Toyota motorlarının kitapçığında özellikle 0W-16, API SP, ILSAC GF-6B kombinasyonu vurgulanıyor çünkü bu üçlü aslında sadece “yağın kalınlığı” değil, aynı zamanda yağın kimyasal kompozisyonu ve dayanıklılık testleri ile ilgili.

0W16 → çok düşük viskozite, yani ince yağ filmi. Ama bu inceliğin güvenle kullanılabilmesi için yağın içindeki katkılar özel şekilde optimize edilmiş.
   •   ILSAC GF-6B → 0W16 için özel yazılmış standart. Diğer GF-6A yağlardan farklı olarak sadece 0W16 için geçerli. Yani GF-6B sertifikası varsa, yağ ultra ince yapısına rağmen motor korumasını sağlayacak katkı dengesine sahip demektir.
   •   API SP → en güncel API onayı; LSPI (Low Speed Pre-Ignition – düşük devirde erken ateşleme) ve zincir aşınması gibi modern motor sorunlarına karşı katkı içeriyor.

Peki katkıların farkı ne? GF-6B / SP onaylı 0W16’nın içinde:
   •   Daha düşük fosfor/zincir (ZDDP) miktarı → katalitik konvertör dostu. Eski yağlardaki yüksek ZDDP, katalizörü zehirleyebiliyor. GF-6B yağlarda bunun yerine yeni nesil organik molibden türevleri (sürtünme azaltıcı) devreye giriyor.
   •   Friction modifier katkıları (ör. organik molibden, ester türevleri) → ince yağ filmiyle beraber sürtünmeyi azaltıyor, yakıt tasarrufu sağlıyor.
   •   LSPI önleyici deterjan paketi → özellikle turbo direkt enjeksiyonlu motorlarda önemli, ama atmosferik M15A-FKS için de güvenlik sağlıyor.
   •   Daha gelişmiş oksidasyon önleyiciler → ince yağ yüksek sıcaklıkta çabuk bozulabileceği için antioksidan katkıları daha kuvvetli.
   •   Daha katı “zincir aşınma testi” geçer → GF-6B’nin en önemli farkı bu; zamanlama zincirinin aşınmasını minimize eden katkılar var (kalsiyum deterjan dengesi, bor katkıları vs.).




Kısaca: 0W16 GF-6B yağ, sıradan 5W30 veya 0W20’den daha “ince” olmasına rağmen aslında daha gelişmiş katkı paketiyle donatılmıştır. Bu yüzden Toyota kitapçıkta özellikle istiyor. 5W30 koysan motor çalışır ama Toyota’nın hedeflediği yakıt ekonomisi ve zincir ömrü performansı alınmaz.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 798 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #58 : Ekim 02, 2025, 17:05:07 »
Yakıt ekonomisi
   •   0W16 → düşük sürtünme, motor daha rahat dönüyor, %1–2’ye kadar yakıt tasarrufu.
   •   5W30 → daha kalın film, sürtünme artar. Yakıt tüketimi biraz yükselir.
   2.   Motorun tasarımına uygun yağ filmi
   •   M15A-FKS gibi motorlar yağ kanalları ve segman basınçları 0W16’ya göre optimize.
   •   5W30 kalın geldiği için yağ akışı ilk çalıştırmada daha yavaş olur, özellikle soğukta.
   3.   Zincir aşınması
   •   GF-6B (0W16) yağlar daha sert zincir aşınma testlerinden geçiyor.
   •   5W30 GF-6A yağlarda zincir testi var ama limit daha gevşek. Uzun vadede zincir ömrü kısalabilir.
   4.   Katalitik konvertör ömrü
   •   0W16 GF-6B → fosfor daha düşük, katalizör uzun ömürlü kalıyor.
   •   5W30 GF-6A → fosfor biraz daha yüksek, zamanla katalizörü yavaş yavaş zehirleyebilir (çok uzun vadede).
   5.   Isınma hızı
   •   İnce yağ (0W16) → motor daha çabuk yağlanır, sürtünme azalır, daha hızlı ısınır.
   •   Kalın yağ (5W30) → motor daha geç yağlanır, ilk çalıştırmada aşınma biraz artar.
   6.   Toyota’nın garanti / tasarım mantığı
   •   Fabrika kitapçığında yazan “mutlaka 0W16” ibaresi, sadece yakıt değil motor ömrü testlerine dayalı.
   •   5W30 koymak “çalışmaz” değil ama üreticinin hedeflediği optimizasyonu bozuyor.

   •   Çok sıcak iklimlerde (örneğin 40°C üstü sürekli kullanım) 5W30 daha kalın film oluşturduğu için bazı ustalar motoru daha güvenli hisseder. Fakat Toyota mühendisleri buna rağmen 0W16’yı onaylamış, yani test etmiş ve güvenmiş.

Yani özet: 5W30 kullanırsan motor çalışır, sorun çıkarmaz. Ama 0W16 kullanırsan motor hem tasarımına uygun çalışır hem de yakıt ekonomisi ve zincir ömrü açısından daha avantajlı olursun.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: '20
  • 252 kere teşekkür etti
  • 709 kere teşekkür edildi