Gönderen Konu: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası  (Okunma sayısı 5982 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 798 kere teşekkür edildi
1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« : Haziran 23, 2025, 22:10:02 »
Özellikle Toyota grubunda kullanılması gereken motor yağının akıl karıştıran mevzusu var çünkü özellikle yetkili servisler’de 5W30 kullanılıyor. Bir çok kişi 5W30 kullanımına karşı olup insanları bilgilendirmeye çalışsa da çoğu insan ise yetkili servislerin anlatım şekillerinden dolayı çelişkiye düşüp 5W30 kullanmakta bu başlıkta 5W30 kullanımın zaman ile ne tür problemler yaratabileceğini anlatmaya çalışacağım.



Toyota Corolla 1.5 M15A-FKS motoru (2020 ve sonrası yeni nesil Corolla’larda kullanılan 1.5 litrelik atmosferik benzinli motor), Toyota’nın Dynamic Force motor ailesindendir ve verimlilik önceliklidir. Bu motor için Toyota’nın önerdiği motor yağı viskozitesi şudur:


Toyota’nın Önerdiği Yağ:
   •   SAE 0W-16
   •   API SN / SN Plus / SP veya
   •   ILSAC GF-6B standardında


 !!!Neden 0W-16 Kullanılmalı?
   •   M15A-FKS motoru, düşük sürtünme ve yakıt ekonomisi odaklı tasarlanmıştır.
   •   Bu motorun yağ kanalları daha incedir ve daha kalın yağlar (örneğin 5W-30) kullanıldığında:
   •   Yağ akışı zorlaşabilir
   •   Motor içinde ısınma ve basınç problemleri yaşanabilir
   •   Uzun vadede yatak sarma riski


0W-16 uygun mu?
Evet, 0W-16 bu motor için fabrika tarafından önerilen yağdır.

M15A-FKS motoru düşük sürtünme ve yakıt ekonomisi için özel olarak geliştirilmiştir.
0W-16 viskozitesi, soğukta kolay akış + sıcakta yeterli koruma sunar.
Özellikle Toyota'nın TNGA mimarisiyle geliştirdiği motorlarda 0W-16 kullanımı performansı ve verimliliği artırır.


Hangi Yağlardan Kaçınılmalı?
   •   5W-30, 0W-30, 10W-40, 15W-40 gibi daha kalın yağlar önerilmez
   •   Soğuk çalışmada kalınlık
   •   Yüksek sürtünme
   •   Uyumlu olmayan viskozite nedeniyle garanti dışı kalabilir
   •   0W-20 ise bazı pazarlarda alternatif olarak sunulsa da, Türkiye gibi sıcak iklimlerde 0W-16 tercih edilir.



 !!!  Ne zaman 0W-20 kullanılabilir?
Toyota bazı teknik bültenlerinde şu notu düşer:

“Eğer 0W-16 bulunamazsa, geçici olarak 0W-20 kullanılabilir, fakat bir sonraki değişimde 0W-16’ya dönülmesi önerilir.”
Yani:

0W-20 kullanılabilir ama tavsiye edilmez, çünkü yakıt tüketimi artabilir.
Motor uzun vadede düşük viskoziteye göre ayarlandığı için, en doğru seçim 0W-16'dır.





Neden 0W20 veya 5W30 Kullanılmaz ?

Toyota’nın M15A-FKS motoru, TNGA mimarisiyle geliştirilmiş, aşırı düşük sürtünmeli, yüksek hassasiyetli bir motordur. Şimdi neden 0W-16’ya ihtiyaç duyduğunu 3 başlıkta açıklayalım:

Yağ kanalları dar, toleranslar düşük
Bu motorun piston-segman aralıkları, yatak boşlukları gibi ölçümleri çok hassastır.
Daha kalın yağ (örneğin 5W-30) bu hassas kanallardan yeterince akamaz.
→ Yağ geç ulaşır, parçalar kuru çalışır, sürtünme artar.



VVT-iE gibi sistemler ince yağ ister

M15A-FKS motoru elektronik kontrollü değişken supap zamanlamasına (VVT-iE) sahiptir.
Bu sistemdeki hidrolik kanallar ve aktüatörler, ince yağla hassas şekilde çalışır.
0W-20 ya da 5W-30 bu sistemde gecikme, tepkisizlik ya da hata kodlarına yol açabilir.



Yakıt ekonomisi ve emisyon için tasarlandı[b/]

Bu motorun düşük viskozite ile çalışmasının asıl nedeni: az yakıt tüketimi ve düşük emisyon.
0W-16, pistonları ve milleri çok az dirençle yağladığı için motor daha verimli döner.
Kalın yağ → Daha çok sürtünme → Daha çok yakıt.






SONUÇ:

M15A-FKS motoru:
   •   Fabrikada 0W-16’ya göre tasarlanmış ve test edilmiştir.
   •   0W-20 bile sadece “acil durum”da önerilir, 5W-30 ise tamamen uygunsuzdur.

En doğru tercih:

0W-16, API SP, ILSAC GF-6B uyumlu tam sentetik yağ.





























Yukarıdaki grafikte, SAE J300 standardına göre 100°C’deki kinematik viskozite değerlerini görüyorsun:
   •   0W-16: ~6.1 cSt
   •   0W-20: ~8.2 cSt
   •   5W-30: ~10.5 cSt

Bu artışlar küçük gibi görünse de, motor içindeki mikron düzeyindeki boşluklar için çok büyük fark yaratır.
Özellikle M15A-FKS gibi düşük toleranslı, termal verimliliği yüksek motorlarda bu fark, yağ dolaşımı, sürtünme, ve yakıt ekonomisi üzerinde doğrudan etkili olur.






Toyota Club Türkiye

1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« : Haziran 23, 2025, 22:10:02 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 798 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #1 : Haziran 23, 2025, 22:25:18 »
Peki 0W16 Yüksek sıcaklıkta Antalya’nın yaz sıcağında dayanıklılığından herhangi bir performans kaybeder mi ?

Hayır, doğru yağ markası ve API/SP – ILSAC GF-6B standardına sahip olmak koşuluyla, 0W-16 yağı Antalya’nın yaz sıcağında motor koruması açısından bir sorun yaratmaz.
Ama bazı koşullarda (aşırı yük, yokuş, klima, uzun süreli yüksek devir gibi) 0W-20’ye geçmek daha güvenli bir tercih olabilir.




Antalya Gibi Sıcak Bölgelerde Risk Ne?

Antalya’da yazın:
   •   Hava sıcaklığı gölgede 38–40°C, asfalt üstü 60°C+ olabilir.
   •   Klima sürekli çalışır, motor daha çok zorlanır.
   •   Rampalar ve uzun süreli yüksek devirli sürüşler daha yaygındır.

Bu gibi durumlar:
   •   Yağın incelmesine,
   •   Yağ filmi kaybına,
   •   Metal yüzeylerin doğrudan teması riskine neden olabilir.



🔧 Ne Yapılabilir?
   1.   Toyota 0W-20’yi alternatif olarak onaylıyor:
Özellikle yüksek sıcaklık bölgelerinde, sık dur-kalkta, Toyota birçok pazarda 0W-20 kullanımına izin veriyor.
   2.   Kaliteli marka kullanılması şarttır:
0W-16 kullanacaksan:
   •   Mobil 1, Motul, Ravenol, Total Quartz, Idemitsu, Eneos gibi API SP / ILSAC GF-6B uyumlu yağlar kullanılmalı.
   •   Ucuz, düşük kaliteli yağlar sıcaklıkta viskoziteyi kaybedebilir.
   3.   Yüksek hızda, uzun yol yapan kullanıcılar için 0W-20 daha güvenlidir.
   •   Özellikle yakıt ekonomisi öncelikli değil de motor ömrü öncelikli ise, Toyota servisleri de bu öneriyi destekliyor.





1. M15A-FKS Motor Yapısı (Kritik Özellik)
   •   1.5L, 3 silindirli atmosferik motor (Dynamic Force serisi)
   •   Yüksek verimli, ince yağ filmi tasarımı
   •   Düşük sürtünmeli, düşük viskoziteli yağlar (0W-16 / 0W-20) için optimize edilmiş
   •   Çok dar yağ boşlukları (örneğin krank mili ana yatak boşluğu ≈ 20-25 mikron)

➡️ Bu motorlarda yağın süratli dolaşması, valf zamanlamasını hızlı tepkiyle kontrol etmesi ve yüksek devirde bile ince bir film oluşturması gerekir.



⚠️ 2. 5W-30’un Potansiyel Zararı Nedir?

5W-30:
   •   100°C’de çok daha kalın (~10.5 cSt)
   •   HTHS değeri daha yüksek (~2.9 mPa·s)

Bu şu sonuçlara yol açabilir:










Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 798 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #2 : Haziran 23, 2025, 22:40:11 »
Önerilen 0W‑20 Yağlar

   1.   Mobil 1 0W‑20 Full Synthetic
   •   API SP ve ILSAC GF‑6B sertifikalı.
   •   Üstün aşınma direnci, sıcak dayanım ve temiz motor performansı.
   
2.   Motul 8100 Eco‑Lite 0W‑20
   •   Avrupa menşeli, API SP / GF‑6B uyumlu.
   •   Düşük sürtünme + yüksek termal stabilite.



Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 798 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #3 : Haziran 23, 2025, 23:30:28 »
Türkiye’deki Toyota Yetkili Servislerinin 5W-30 Israrının Sebepleri:

Garanti Riski ve Hukuki Korunma
   •   Türkiye’deki yetkili servisler, farklı yağ viskozitesi (örneğin 0W-16, 0W-20) kullanırlarsa motor arızası durumunda sorumluluk taşımaktan çekinirler.
   •   Özellikle Toyota Hybrid sistemleri pahalı olduğundan, en güvenli ve “suçlanmayacakları” tercih olan 5W-30’da direnirler.
   •   Fabrikadan gelen teknik servis bültenlerinde genelde “0W-20 de uygundur ama 5W-30 da onaylıdır” gibi muğlak ifadeler yer alır — servisler de bu durumda emin oldukları yağı kullanmayı seçer.


Türkiye İklimi ve Motor Koruma Endişesi
   •   0W-16 ve 0W-20 gibi daha düşük viskoziteli yağlar Japonya ve Kuzey Avrupa gibi soğuk iklimlerde tercih edilir.
   •   Türkiye’de ise yaz aylarında 40°C’ye çıkan sıcaklıklar nedeniyle servisler, daha yüksek sıcaklıkta daha stabil çalışan 5W-30 yağını daha güvenli bulurlar.
   •   Düşük viskoziteli yağların yük altında daha çabuk incelmesi, bazı ustalar tarafından “motor korumasını azaltır” şeklinde algılanır.


Stok Yönetimi ve Operasyonel Kolaylık
   •   0W-16 veya 0W-20 gibi yağlar, Türkiye’de çok az Toyota modelinde kullanıldığı için servisler bunları stoklamak istemez.
   •   5W-30 yağı, hem Corolla, hem C-HR, hem Yaris gibi birçok modelle uyumlu olduğundan stokta hep hazırdır.
   •   Tüm araçlara aynı yağı koymak operasyonel olarak daha hızlı ve ucuz olur.


Toyota’nın Kılavuzundaki Çelişkili İfadeler
   •   Toyota’nın bazı kullanıcı kılavuzlarında “0W-16 önerilir, 0W-20 de olur, 5W-30 da kullanılabilir” gibi çoklu alternatifler bulunur.
   •   Bu durum servisler için kafa karışıklığı yaratır ve çoğu usta “daha kalın = daha güvenli” mantığıyla 5W-30’a yönelir.




Toyota Türkiye servisleri neden 5W-30’da ısrarcı?
   •   Garanti ve hukuki risk almamak için,
   •   Türkiye’nin sıcak iklimini gerekçe göstererek,
   •   Stok kolaylığı nedeniyle,
   •   Müşteri şikayetlerinden kaçınmak için.


Türkiye’deki yetkili servislerin 5W-30 konusundaki ısrarı, teorik olarak anlaşılır olsa da pratikte bazı motorlarda (özellikle M15A-FKS gibi yüksek verimlilik odaklı ve Atkinson çevrimi çalışan motorlarda) sorunlara yol açabiliyor.

“Türkiye Sıcak, 5W-30 daha güvenli” algısı abartılı olabilir
   •   Modern 0W-20 ya da 0W-16 yağlar, yüksek sıcaklıklarda da stabil olacak şekilde üretilmiştir (HTHS ≥ 2.6 gibi değerlere sahiptir).
   •   Toyota, ABD gibi sıcak eyaletlerde bile bu motorlara 0W-16 koyuyor.



Kullanıcı Deneyimleri;

   •   ❝0W-20’ye geçince motor sessizleşti, ilk çalıştırmalarda fark hissediliyor.❞
   •   ❝5W-30 ile şehir içi 6.5 lt/100 km yakıyordum, 0W-20 ile 6.0’a düştü.❞
   •   ❝Toyota Japonya bile 0W-16 öneriyor, burada niye hâlâ 5W-30 dayatılıyor anlamıyorum.❞



Yakıt Tüketimi Artar
   •   Kullanıcılar, 5W-30 ile 0W-20 arasında %2-3’e kadar yakıt farkı görebiliyor.
   •   Özellikle şehir içi kullanımlarda bu fark daha da artabiliyor.
   •   Toyota’nın Japonya’daki testlerinde bile bu fark belgelenmiştir.







Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 99000
  • Model Yılı: '13
  • 1409 kere teşekkür etti
  • 900 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #4 : Haziran 24, 2025, 15:36:53 »
Merhaba,
Bugüne kadar yağ ile okuduğum en detaylı ve açıklayıcı bilgiler için teşekkür ederim.
Servisler dediğiniz gibi maliyet ve sorunlardan kaçınmak adına 5w/30 da ısrarcı maalesef.
Aracı aldığımdan beri orj. toyota 0w20 kullanıyorum aşağıdaki verdiğiniz tüm bilgiler doğru.Genelde 100k sonrası yağ eksiltme olur deniliyordu,devirli kullanmama rağmen hiç bir eksiltme yok şu an 130k dayım.
Bu arada geçmiş olsun üstad gerçekten çok üzüldüm.
Toyota son yıllarda kalite ve problemsizlik algısını yitirdi gibi duruyor maalesef:(.Servisler zaten çözüm üretmekten çok sadece yağ,filtre değişim odaklı çalışıyor.
Değerli bilgiler için tekrar teşekkür ederim,geçmiş olsun.
Selamlar
Sadece V-POWER - Anti LPG

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 58000
  • Model Yılı: '18
  • 67 kere teşekkür etti
  • 172 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #5 : Haziran 24, 2025, 18:24:19 »
Çok değerli bilgiler üstadım, paylaşım için tesekkürler, şu sayfada yazdıklarınızı servis yöneticilerinin tek satırını atlamadan okuyup uygulamaları gerekir. Benim 2018 aracımı sırf 5w30 yağ yüzünden servise götürmedim garanti ölürse ölsün dedim, servise götürüp yanlış yağ kullanacağıma servis garantisi gitsin DOĞRU yağı kullanırım dedim. İddia ediyorum servis bakımlı diye geçinen araçlardan daha fazla bakımlı olduğunu iddia ederim. Çünkü ben aracı yapan MÜHENDİS ne yazdıysa neyi tavsiye etmişse onu uyguladım aracıma

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #6 : Haziran 24, 2025, 20:02:33 »
5W motor yağının ilk çalıştırmada debisinin düşüp kuru dönmeye yol açması için, aracın -35.C'lik dış ortamda en az 12 saat yatması ve yatak sarması için 6 ay boyunca ve belki bir kaç yıl bu şekilde tekrarlanması gerekiyor.

Ülkemizde sanayide Kışın sokağa açık yağcılarda, Yağ değişiminizde dahi 4L 5W'yi bidondan/varilden motorunuz içine saniyeler içinde dökebiliyorsanız, -5.C sıcaklıkta da ilk çalıştırmada su gibi akıp hiç bir sorun oluşturmayacaktır.

Kitapçıklarda önerilen viskozite şu anlamdadır; "Yeni teknoloji motorumuzun yağ delikleri ve çalışma aralıkları çok daha dardır. -40.C'lik bölgede yaşıyorsanız bu motor için önerilen viskozite şudur. Eğer bulamazsanız bir üst viskoziteyi kullanın ama bir sonraki ve devamındaki değişimlerde yine "en düşük" önerdiğimizi kullanın, çünkü -40.C'de yaşıyorsunuz.

Yazılanların devamında ise, yaşadığınız ülkenin/bölgenin sıcaklıklarına ve bu motora uygun diğer viskoziteler verilmiştir ve size uygun olanı seçip kullanmanız gerektiği anlatılır. Bu yapılırken 0W-8 0W-16 0W-20 0W-30 0W-40 5W-20 5W-30 vs vs şeklinde düzenli bir viskozite artışı yoktur. Belli viskoziteler seçilmiştir ve her farklı marka, o modelinde kullanılan motoru için sıcak bölgelerde kullanılmak üzere farklı viskoziteler seçmiştir ve/veya o yağın farklı speclerini isterler.

Örneğin, ben Güneyde yaşadığım için önceki Toyota D-4D aracımda 120 bin 10W-40 kullandım, Yaris Hybrid aracımda 60 bin 5W-30 kullanarak hem tasarruf hem daha az motor sesi elde ettim, babamın Corollasında 110 bin 5W-30 kullanılmakta, bir önceki Civic'te 80 bin 0W-30 ve şu anki aracımda 60 bin yine 0W-30 viskozite kullanmaktayım. Çünkü kitabında bir üst viskozite olarak 0W-30 verilmekte. Eğer kitapta önerilen 0W-20 değil de 0W-8 ama bir üst viskozite olarak 5W-30 deseydi ben 5W-30 kullanırdım, çünkü -40C'de değil 0.C ile +40.C arasında yaşıyorum. Eğer +50.C'lere varan yerlerde yaşasaydım yine kitapçıkta önerilen 10W-30'u tercih ederdim.

10W viskozitesinin debisinin düşüp, kuru çalışmaya sebep verip yatak sardırması için dış ortamın 6 ay boyunca -30.C olması gerekiyor.

5W-30 yağı birde şöyle hatırlayın, yaz değil hatta kışın yağ değişimine gittiğinizde sıcak motorun karter tapası açıldığında akan şey sanki sudan bile daha akışkandır. Yani su gibi akan şeyin en ince yağ deliklerinden geçememesi gibi bir şey olamaz.
Büyük viskozite nolu yağ daha yoğundur ama ısınınca sudan bile daha hızlı akar. Örnek olarak, ülkemizin neredeyse geneli için 5W-30 soğukken ince, sıcakken yoğun ama sıcaklık sebebiyle çok akışkandır yani sürtünme önleyici özelliği 8 - 16 - 20'ye göre çok daha fazladır.

Sonuç olarak kitabınızdaki önerilen değil, size uygun olan "önerilenlerin" dışına çıkmayın.

Toyota 3 silindirdeki yatak sarmaya sebep, kullanılması önerilen? 0W-8 veya servis tarafından içine konan 5W-30 değildir. 3 silindir olup içine 5W-30 konan ilk motor bu değil. Sorunun kol ve krank arasındaki Ay yataklarının kalitesinde olduğunu düşünüyorum. Sorun sadece yataklardaysa, değişimi motor indirmeden 1 - 2 satte yapılabilmektedir.

Toyota'nında diğer üst markaların yaşadığı önceki problemlerde olduğu gibi bu konuya sahip çıkacağını düşünüyorum. Fakat bunun hızlanması için de araç sahiplerinin gerekli bilgilendirmeleri yapmaları gerekiyor. Süreç kolay değil. 
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 798 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #7 : Haziran 24, 2025, 20:29:21 »
Belirli araçlar da  “ yatak sarma “ problemi görülmekte bunun etkeni nedir ?

En masum sanılan 5W30 mu yoksa koruyamaz diye endişe duyulan 0W16, 0W20 mı kullanılmalı ?
Tabi ki de 0W16 ve 0W20 bu motor için en masum ve koruyucu  yanlış yağ kullanımın ana yataklara verdiği hasarı bu mesajımda anlatacağım.


Ana Yataklar Hangi Malzemeden Üretiliyorda Tolere Edemiyor ?

Toyota M15A-FKS gibi modern motorlarda kullanılan ana yataklar, genellikle aşağıdaki çok katmanlı (tri-metal) yapıdadır:






Kalın yağa dayanamazdan kasıt, dayanım eksikliği değil, çalışma koşullarına uygun olmamasıdır.

Hidrodinamik film davranışı
   •   Yataklar, krank milini doğrudan taşımak yerine, ince bir yağ filmi ile yüzdürür.
   •   0W16 gibi düşük viskoziteli yağlar, bu ince film için tam ideal kalınlıktadır (örneğin 3-5 mikron).
   •   5W30 gibi kalın yağlar, bu film kalınlığını arttırır, yüzeyler arasında temas yerine türbülans oluşur → yağ filmi kararsızlaşır → yatak kenarlarından basınç yükselir → malzeme yorulması başlar.


Yatak-yüzey basıncı ve sıcaklık artışı
   •   Yüksek viskozite daha fazla sürtünme = daha fazla ısı.
   •   Bu ısı, özellikle yüzey kaplaması (örneğin Pb-Sn) için zararlıdır → kaplama erozyonu başlar.
   •   Altta kalan ara katman bu tür darbeye ve sürtünmeye dayanıklı değildir → pullanma, çatlama, kavrama (bearing seizure) olur.



Malzemenin embedment özelliği azalır
   •   Ana yatak yüzeyindeki kaplama katmanı, yağ içerisindeki mikroskobik partikülleri gömerek yüzeyde zarar oluşmasını engeller (bu özelliğe embedment denir).
   •   Kalın yağda bu partiküller yüzeye daha fazla baskı uygular → yüzey embed etmeden önce çizilir, aşınma hızlanır.


M15A-FKS gibi modern motorlarda, yağlama sistemi o kadar hassas ayarlanmıştır ki, kullanılan yağın viskozitesi değiştiğinde hem mekanik sürtünme dengesi, hem de ısı transfer rejimi bozulur. Bu da aslında malzemenin değil, sistem tasarımının tolerans dışı kalmasıdır.










Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 798 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #8 : Haziran 24, 2025, 21:35:14 »




Bu resimler, modern motorlarda kullanılan ana (main) yatakların üç katmanlı (tri‑metal) yapısını ve bu katmanların görevlerini net şekilde gösteriyor



Hassaslığın Sebebi nedir?

M15A-FKS gibi motorlarda yatak toleransları çok dardır, yağlama sistemi düşük viskoziteli yağlar için optimize edilmiştir.
   •   Hidrodinamik yağ filmi dengesi, sıcaklık kontrolü ve yağ akışı bu toleranslara göre tasarlanmıştır.
   •   Bu hassas denge kalın yağlarda bozulduğu için, katmanlar teknik olarak hasar görmez ama sistem işlevi bozulur — sürtünme artar, yatak kaplaması yıpranır, sonuçta yatak sarma (seizure) risk yükselir.

Malzeme olarak yataklar dayanır, ancak sistem olarak tasarım düşük viskoziteli yağa yöneliktir.
   •   5W30 gibi yağlarla yağ filmi kalınlaşır → kaplama yükü artar → sürtünme ve ısı yüklenir → kaplama yıpranır veya aşırı yük baskısı oluşur.
   •   Bu da yatak yorgunluğu, kaplama bozulması, yağsız çalışma ve yatak sarma riskini beraberinde getirir.

Yağ Filmi Kararsızlığı & Türbülans
Kalın yağ (5W30) ile hidrodinamik yatak filmi kararsız hale gelir ve türbülanslı bölgelerde metalin direkt yüklenmesine yol açar. Bu da mikro-kavitasyon ve nihayetinde pitting ve flaking getirir

Kaplama Aşınması / Overlay Erozyonu
Kaplama katmanı (Pb‑Sn veya polimer) 12–25 µm kadar incedir. Kalın yağla artan sürtünme ve ısı, bu katmanı eritip dökülmesine neden olabilir. Sonrasında alt katmandaki bakır veya alüminyum çabuk yıpranır.

Embedability Kaybı
Kalın yağ ile partikül gömme (embedment) kapasitesi düşer. Mikropartiküller yatak yüzeyinde kalır ve çiziklere neden olur. Bu aşınma giderek derinleşir.



Kavitasyon Erozyonu
Hızlı basınç değişimlerinde oluşan buhar kabarcıkları, kaplama yüzeyine çökerek mikro cavitation pitting oluşturur. Bu etki kalın yağda daha belirgindir.


Düşük Viskozite ve Yağ Pompa Tasarımı

Toyota teknik incelemelerine göre:
   •   Motor, sürekli değişken deşarj pompası (continuously variable discharge oil pump) ile
   •   Düşük viskoziteli yağlar (örneğin SAE 0W‑16) birlikte çalışmak üzere tasarlanmıştır.

Bu, sistemin kararlılığı ve motorun sürtünme değerleri açısından kritik.

Sonuç olarak, motorun yağlama sistemi kalın yağlarla (5W‑30, 0W‑20) etkin performans sağlamaz; özellikle düşük yağ basıncı, pompa güvenliği ve yatak yağlaması açısından sorun yaşanabilir.


Toyota’nın teknik yayınları açık şekilde gösteriyor ki, M15A‑FKS motoru, reçine kaplamalı yataklar ve duyarlı yağlama sistemiyle birlikte, düşük viskoziteli (0W‑16) yağ kullanımına göre donatılmıştır. Bu sistem, kalın yağlarla — hem yağ filmi hem de pompa-hidrolik dengesi açısından — uygun bir şekilde çalışmaz. Bu da sıcaklık, yağ basıncı ve sürtünme problemleriyle birleştiğinde ana yataklar üzerinde risk oluşturur.











Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 798 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #9 : Haziran 24, 2025, 23:28:34 »
M15A-FKS Motorunun LPG Sistemine Uyumluluğu

Toyota M15A-FKS motoru fabri̇ka çıkışı LPG uyumlu değildir.
   •   LPG dönüşümü yapılacaksa, özel soğutma, yağlama takviyesi, ve motor yazılım güncellemeleri gerekebilir.
   •   Yanlış veya kalitesiz dönüşüm, yağlama problemleri ve yataklarda erken aşınmaya yol açabilir.


LPG dönüşümü yaptırmadan önce, motorun yağlama sisteminin ve yatakların düşük viskozite yağ ile korunmaya devam etmesi şarttır.
   •   Yağ değişim aralıkları kısaltılmalı, mümkünse sentetik, yüksek performanslı LPG uyumlu motor yağları tercih edilmelidir.
   •   Motorun çalışma sıcaklıkları ve egzoz sıcaklıkları izlenmelidir.
   •   LPG dönüşümü sonrası motor yazılım optimizasyonu ve sensör kalibrasyonu yaptırılmalıdır.




LPG’de yağ, daha hızlı bozulur ve asitlenir. Bu nedenle yağ ömrü kısa, yağ seviyesi takibi daha sık yapılmalıdır.






Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 798 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #10 : Haziran 25, 2025, 01:49:00 »
Merhaba,
Bugüne kadar yağ ile okuduğum en detaylı ve açıklayıcı bilgiler için teşekkür ederim.
Servisler dediğiniz gibi maliyet ve sorunlardan kaçınmak adına 5w/30 da ısrarcı maalesef.
Aracı aldığımdan beri orj. toyota 0w20 kullanıyorum aşağıdaki verdiğiniz tüm bilgiler doğru.Genelde 100k sonrası yağ eksiltme olur deniliyordu,devirli kullanmama rağmen hiç bir eksiltme yok şu an 130k dayım.
Bu arada geçmiş olsun üstad gerçekten çok üzüldüm.
Toyota son yıllarda kalite ve problemsizlik algısını yitirdi gibi duruyor maalesef:(.Servisler zaten çözüm üretmekten çok sadece yağ,filtre değişim odaklı çalışıyor.
Değerli bilgiler için tekrar teşekkür ederim,geçmiş olsun.
Selamlar


Teşekkür ederim Ümit abi, önemli olan kullanıcıların yanlış seçim de olsa ne kullandığını öğretebilmek. 1NR-FE ve 1ZR-FAE Motorlarda 5W30 kullanımı yanlış olsa da tolerans sağlıyordu. Ancak M15A-FKS  çalışma sistemi farklı olan bir motor için ise aynı şeyi söyleyemem. Açıkça belli yağ pompasını yetiştiremediğinden örnekleri bile var yetkili servis bakımlı dahi olsa yatak sarma problemi yaşayanlar var çünkü ayrıca kurum bağlamaya çok yatkın bir motor. Bu yüzden dolayı 0W16’da bulunan katkılar motor iç temizliği sağlarken bir yandan da motor sağlığımı korumaktadır.  0W20 ile devam edebilirsin abi hiç bir sorun yaşamazsın emin ol.

Çok değerli bilgiler üstadım, paylaşım için tesekkürler, şu sayfada yazdıklarınızı servis yöneticilerinin tek satırını atlamadan okuyup uygulamaları gerekir. Benim 2018 aracımı sırf 5w30 yağ yüzünden servise götürmedim garanti ölürse ölsün dedim, servise götürüp yanlış yağ kullanacağıma servis garantisi gitsin DOĞRU yağı kullanırım dedim. İddia ediyorum servis bakımlı diye geçinen araçlardan daha fazla bakımlı olduğunu iddia ederim. Çünkü ben aracı yapan MÜHENDİS ne yazdıysa neyi tavsiye etmişse onu uyguladım aracıma
Keşke özellikle Toyota yetkili servisleri bu konu da düzene girse bir çok müşteriyi geri kazanacak ama eskiden 2013 yılında valvematic motorlar ilk çıktığında nasıl sürekli 10W40 kullanıyordu şimdi aynı hatayı yapmaya devam ediyorlar. Günümüz deki dizel ünite motorlarda dahi 0W20 tercih edilmekte. Misal EA288 Evo 2.0 TDI gibi  veya Mercedes-benz’in M264 motorda kullandığı gibi. Bilmeyen insan hava koşulları saçmalığına inanıyor. Bana ise çok komik geliyor  :)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Corolla Flame Xpack 2022
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 10300
  • Model Yılı: '22
  • 16 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #11 : Haziran 25, 2025, 21:06:04 »
1.5 motora 5w30 yağın yanlış olduğuna nasıl emin oldunuz
Corolla Flame Xpack 2022

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Siftahı Yapmış Toyotacı
  • *
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: '23
  • 1 kere teşekkür etti
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #12 : Haziran 25, 2025, 21:46:38 »
30 bin bakımını yeni yaptırdım sayılır, hep 5W30 yağ kullanıldı. Bundan sonraki bakımda 0W16'ya geçsem zararı olur mu?

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: '20
  • 252 kere teşekkür etti
  • 709 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #13 : Haziran 25, 2025, 22:15:49 »
Benim bildiğim toyota genel merkezinden emir gelmiş 5w-30 kullanılacak diye ama kalite olarak bir standartları vardır diye tahmin ediyorum.
Benim dikkatimi gf6-B meselesi çekti. Okuduğuma göre gf6A ile gf6B farklı özellikte yağlar. Mesela 6B nin geriye dönük uyumluluğu yok diye hatırlıyorum. Ben bu nedenle 6A kullanıyorum. Kimyasal yapısı özelliği nedir araştırmak lazım.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 798 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #14 : Haziran 26, 2025, 01:12:15 »
M15A-FKS’de ILSAC GF6B Kullanımın Önemi Nedir ?

•   SAE 0W-16 gibi çok düşük viskoziteli yağlar, motor içindeki sürtünmeyi minimuma indirerek yakıt tüketimini ciddi oranda azaltır.
   •   Ancak bu düşük viskozite aynı zamanda motor aşınmasına karşı üstün katkı teknolojileri gerektirir. GF-6B yağları bu şartları karşılar.
   •   Özellikle Toyota, Honda, Mazda gibi üreticiler yeni motorlarında 0W-16 kullanımını teşvik ediyor.


Aracının kitapçığında SAE 0W-16 yazıyorsa → GF-6B kullanmalısın.
   •   Eğer kitapçıkta 0W-20, 5W-30 gibi bir değer varsa → GF-6A kullanmalısın.
   •   GF-6B yağı, GF-6A’nın yerine geçemez! Çünkü sadece düşük viskoziteli yağlar için geliştirilmiştir.



Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 798 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #15 : Haziran 26, 2025, 01:18:22 »
30 bin bakımını yeni yaptırdım sayılır, hep 5W30 yağ kullanıldı. Bundan sonraki bakımda 0W16'ya geçsem zararı olur mu?
Herhangi bir sorun olmaz daha iyi olur isterseniz 0W20’de kullanabilirsiniz.
Kitapçığınıza bakarsanız Mutlaka 0W16 kullanın yazısını görürsünüz.
1.5 motora 5w30 yağın yanlış olduğuna nasıl emin oldunuz
Şimdi bu kadar uzun yazıları ben boşuna yazmadım sanırım :)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Corolla Flame Xpack 2022
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 10300
  • Model Yılı: '22
  • 16 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #16 : Haziran 26, 2025, 13:33:30 »
Kitapçıkta 3 tane viskozite belirtmiş daha düşük viskozite tavsiye edilmesinin sebebi kesinlikle emisyonu düşürmek çünkü emisyonu düşürmek için bir silindir eksiltmiş direkt enjeksiyon koymuş sıkıştırma oranını artırmış araba sürekli eco modda çalışacak şekilde yazılım koymuşlar hatta uzun kısa farı tek ampüle vermiş zaten turbo da yok motorun 300bin yapıp yapmaması yağ yakması Toyota'nın umrunda bile değil bu araba devir çeviriyor şuan bile hava sıcaklığı 35 derece 0w16 yağın sudan farkı yok yağ ısındıkça yağ basıncı azalır ve yağ filmi kopmaya başlar sonrada yatak sarar veya aşınır iddia ediyorum soğuk yerde yaşamıyorsanuz bu arabanın viskozitesi 5w30 api sp yağ kullanılmalı
Corolla Flame Xpack 2022

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 58000
  • Model Yılı: '18
  • 67 kere teşekkür etti
  • 172 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #17 : Haziran 26, 2025, 15:50:33 »
Kitapçıkta 3 tane viskozite belirtmiş daha düşük viskozite tavsiye edilmesinin sebebi kesinlikle emisyonu düşürmek çünkü emisyonu düşürmek için bir silindir eksiltmiş direkt enjeksiyon koymuş sıkıştırma oranını artırmış araba sürekli eco modda çalışacak 3 şekilde yazılım koymuşlar hatta uzun kısa farı tek ampüle vermiş zaten turbo da yok motorun 300bin yapıp yapmaması yağ yakması Toyota'nın umrunda bile değil bu araba devir çeviriyor şuan bile hava sıcaklığı 35 derece 0w16 yağın sudan farkı yok yağ ısındıkça yağ basıncı azalır ve yağ filmi kopmaya başlar sonrada yatak sarar veya aşınır iddia ediyorum soğuk yerde yaşamıyorsanuz bu arabanın viskozitesi 5w30 api sp yağ kullanılmalı
kitapçıkta 3 yağ vizkozotesi var ama bir sonraki değişimde 0w16 kullan diye de bir ibare var ayrıca madem derdinjz hava sıcaklığı o zaman 0w40 kullanın 5w30 ne alaka? Hem ince yağ hemde yüksek sıcaklığa dayanıklı 0w40

Mesaj Birleştirildi: Haziran 26, 2025, 15:51:34
Hatta size yetmezse 0w50 var :)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 31000
  • Model Yılı: '24
  • 1 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #18 : Haziran 26, 2025, 15:53:22 »
Havanin 35 derece sicak olmasi,motor sicakligini degistirmez ki ,
90 derece su dönüyor motor içerisinde.
muhim olan , kurum bağlamasin,deterjan özelligi olsun.
0W16 GF6B ; biz,4 litresine 1700-2000  lira verdigimiz yağ,

Servis ,5W30 yağ için; 800 lira belki asagisina mal ediyorsa,

aylik 300 adet aracın bakımı yapılsa,
kim düşünür senin motorunu.



Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Corolla Flame Xpack 2022
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 10300
  • Model Yılı: '22
  • 16 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #19 : Haziran 26, 2025, 18:11:22 »
Motor yağı her zaman sabit 90 derecede kalmaz motor yükteyken yağ sıcaklığı 130 dereceye kadar çıkıyor tabi Toyota da böyle bir özellik yok, viskozitesi düşük yağ silindir içinde, egzoz manifoldunda egzoz sübaplarında daha çok kurum yapar çünkü yağ segmanlardan ve sübap lastiklerinden daha kolay yanma odasına geçer o yüzden de lspi sorununu getirir gf6a gf6b standartları da lspi sorununu önlemeye ve yanma odasına kaçan yağdan dolayı emisyon sisteminin daha az kurum bağlamasına yönelik katkıları daha fazla içerir, dediğim gibi her şey emisyonu düşürmek için. Dayanıklılık ve uzun ömürlü otomobil devri bitti.
Corolla Flame Xpack 2022