Gönderen Konu: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası  (Okunma sayısı 5983 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #20 : Haziran 27, 2025, 12:12:30 »
Sürücünün göstergede gördüğü, bazı araçlarda üstünde numara ile destekli motor sıcaklık göstergesi ibresinin ortada olması, motor soğutma sisteminin sağlıklı çalıştığı anlamına gelir ve ortalama 90C gibi bir su sıcaklığı varlığını temsil eder. O nedenle performanslı spor ve ağır vasıtalarda ilaveten yağ sıcaklığı göstergeleride vardır.

Krank biyel yataklarında, silindir sekmanları aralıklarında, turbo varsa milinde, egzost subap gaydlarında sıcaklıklar dış ortamdan etkilenip değişken verilere ulaşır.

-35C'de yaşıyorsanız;

Soğuk motor krank biyel yatakları ilk çalıştırmada ilk saniyelerde 60C, motor ısınınca 90C,
Sekmanlar 250C
Turbo mili 600C
Bu durumda kışlık viskozitede 0W veya -35C'de akışkanlığını koruyabilen 5W üstüne çıkmamalısınız!

+35 ve üstü bölgelerde yaşıyorsanız;

Soğuk motor krank biyel yatakları ilk çalıştırmada ilk saniyelerde 90C, motor ısınınca 130C,
Sekmanlar 290C
Turbo mili 900C
Bu durumda yazlık viskozite 30 - 40 - 50 - 60 gibi yapılacak işe göre seçilmelidir.

-35 ile +35 derecelik bölge farkı krank bilye yatağına +40C'lik bir fark yaratıyor, bu fark (bilye yatağının kalitesine, yağ pompasının durumuna, aracın kullanıldığı arazi şartlarına, motorun kullanım amacı ve kullanım tarzınıza göre) bilye yataklarının ömrünü belirlemeye yeterlidir. Sıcak bir bölgede dur-kalk, hızlan-yavaşla, uzun süre rölantiler, hybrid için hızlı çalış/stop gibi durumlar ağır şartlardır ve düşük yazlık viskozite seçerseniz, yatak sarmasa bile motor ömrü 300 bin dahi olamayacaktır.

Ülkemiz -30C ile +50C sıcaklık aralığında olduğuna göre kışlık viskozite için 0W - 5W modern binek araçlar için fazlasıyla yeterlidir. Yazlık viskozite için ise yaşadığınız bölgenin sıcaklığı çok önemlidir. Kitapçığınızdan bölgenize uygun seçimi yapabilirsiniz.

Eğer yağ seçimi/satış konusunda Yetkili servisler karar verici olabilselerdi inanın vatandaşa 0W-5'i çok güzel paralara satıp çok daha fazla kazanç elde edebilirlerdi.

Fakat bu konu Toyota Motors/Jp tarafından tüm dünyaya tanımlandığından, motorun da o bölgede zarar görmeyeceği en uygun viskozite ile  sonuçlandırılır. Hiç bir üretici, kesinlikle 0W-5 kullanılmalıdır diye kitapta emir verip yetkili servise de ucuz olsun diye 25W-60 sattırmaz.

Rusya çok soğuk bölgeleri biliyorsunuz, -35C için model yılına göre 0W-20 0W-30 5W-30 kullanılıyor yatak sarmıyor,
Kanada yine aynı,
Antarktika -50C, Toyota kamyonet için 0W-30 kullanıldı, yatak sarmadı,
Suudi arabistan +50C üstü, 1.8 Hybrid için, 5W-30 API SP ve ILSAC GF-6A/GF-6B yatak sarmıyor.

Tüm markaların tüm Kitapçıklarında ilk önerilen viskozitenin "en soğuk şartlarda kullanılması" gerektiği yazmaması hatası hala devam ediyor. Bu sebeple bu konular uzayıp gidiyor.

 




 

Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Toyota Club Türkiye

Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #20 : Haziran 27, 2025, 12:12:30 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 31000
  • Model Yılı: '24
  • 1 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #21 : Haziran 27, 2025, 13:42:32 »
5w30 ile 0w16

iki yağ için;
parlama noktaları ile
en düşük sıcaklık noktaları aynı,

0w16 nın artısı :  deterjan katkısı,viskosite,
ve servis için eksisi ; pahalı,


https://eneosturkiye.com/assets/files/product_files/PDS-ENEOS-X-5W-30-ULTRA-2021.pdf

https://eneosturkiye.com/assets/files/product_files/PDS-ENEOS-X-0W-16-ULTRA-2021_(1).pdf

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #22 : Haziran 27, 2025, 19:14:39 »
5w30 ile 0w16

iki yağ için;
parlama noktaları ile
en düşük sıcaklık noktaları aynı,

Doğru, fakat 5W-30'un yatak/sekman vs aralıklarındaki 150C sıcaklık viskozite dayanım gücü/film yırtılması 0W-16'dan %50 daha fazlaymış.

5W-30 HTHS viscosity - 150C mPas - 3.47
0W-16 HTHS viscosity - 150C mPas - 2.37
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: '20
  • 252 kere teşekkür etti
  • 709 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #23 : Haziran 27, 2025, 22:23:00 »
viskosite index numarasına göre 5-30 yağ, 0-16 dan daha iyi. Demekki 0-16 daha çok katkılı bir yağ.


Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 31000
  • Model Yılı: '24
  • 1 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #24 : Haziran 27, 2025, 22:50:11 »
Demek ki opet; liqui ve eneosdan daha iyi.

Mesaj Birleştirildi: [time]27 Haz, 2025 23:08[/time]
idemitsu motor yağ getirtmek lazim demek ki,



https://www.idemitsulubricants.com/dA/2b9e4e97f0/tds-ifg7-0w-16-revision-data-added.pdf

Mesaj Birleştirildi: [time]Haziran 28, 2025, 00:00:54[/time]

https://ilti.idemitsu.com/media/file/originals/post/2022/12/23/idemitsu-ifg7-0w-16-sp-gf-6b-f-s-id.pdf

Mesaj Birleştirildi: Haziran 28, 2025, 00:40:24
Eneos prime 0w16

https://eneoseurope.com/wp-content/uploads/2022/07/PDS-ENEOS-PREMIUM-MOTOR-OIL-X-PRIME-2022-2.pdf

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 798 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #25 : Haziran 29, 2025, 17:38:52 »
Piston,segman boşlukları çok dar olarak ayarlanan motora 5W30 kullanılarak asıl hatayı yapıyorsunuz. Zamanında valvematic motorlar ilk çıktığın da 10W40 kullanılan arabaların neden valfmatiği arıza veriyordu ? Bir an da 5W30’a geçiş yapıldı ki bu bile yanlış bir seçimdi o araçlar için.

0W-16 kullanıldığında yağ pompası rahatça 35–40 litre/dakika yağ gönderir. 5W-30 koyarsan yağ daha kalın olur. pompa daha çok zorlanarak basar aynı hızda %10–20 daha az yağ geçer. Motorun tasarımı bu düşük akışa göre değildir  kritik yerler daha az yağlanır aşınma riski artar.

0W-16 yağ ile:
   •   Rölanti (700 rpm): ~6–8 L/dak
   •   Orta devir (3000 rpm): ~20–25 L/dak
   •   Yüksek devir (6000 rpm): ~35–40 L/dak

5W-30 yağ ile:
   •   Rölanti: ~5–7 L/dak (≈10–15% düşüş)
   •   Orta devir: ~17–22 L/dak (≈10–20% düşüş)
   •   Yüksek devir: ~30–36 L/dak (≈10–20% düşüş)




İçerisinde ki katkılar sayesinde zaten koruyuculuğu fazlasıyla var 0W16’nın.

M15A-FXE Hybrid motora sahip olduğun da 0W8 kullanılması gereken motora 5W30 kullanmaya devam edersin tekin abi :)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #26 : Haziran 29, 2025, 22:29:10 »
Valvematic arızalarının ana sebebi veya sebeplerini bilmiyorum ama sorun karbon birikimiydiyse bu viskoziteden değil kullanılan yağın yanlış spesifikasyonu sebebiyle karbon birikimi artışı ve kılcal kanalların tıkanması sonucu doğru ayarlamayı yapamaması nedeniyle olmuştur.

Araştırıldığında, Toyotanın sizin motorlar için kullandığı 5W-30'un ihtiyaç olan tüm spesifikasyonları karşılıyor diye bilgiye ulaşılıyor ki bu Tam Sentetik Yağ karbon birikimi yapmaz.

Yukarda Hikmet'in verdiği tablolarda görüldüğü gibi 0W-5, 0W-8, 0W-16, 0W-20 gibi düşük viskoziteler katkılar ile film dayanıklılıklarını 100C'ye kadar destekliyorlar. Ama dış ortam nedeniyle aralıklarda 150C'ye varıldığında bu viskoziteler yetersiz kalıyor.

Toyota Corolla Kullanıcı Kitabı

Sayfa 518 - 519 - 520

518 - Çizelgede 0w-16, 0W-20, 5W-30 var. 0W-16 ve 0W-20 5W-30'dan biraz daha düşük sıcaklığa kadar donmamış ki ülkemizde böyle soğuk bölge yok. Hem Sıcak hemde Soğuk tarafta ise 5W-20 dahil hepsi sanki aynı sıcaklığa dayanıyormuş gibi eşit gösterilmiş.

0W-16'ya A denmiş, "A Tercih edilen". (Çizelgenin tamamı B, "B kapsıyor A'yı") B için "Bir sonraki yağ değişimi öncesi beklenen sıcaklık aralığı" denmiş, yani siz nerede yaşıyorsunuz veya yaşayacaksınız, biz rodaj için ve çok soğuk bölgede yaşayıp yaşamadığınızı bilmediğimiz için en düşük viskoziteyi kullandık, eğer daha sıcak bir yerde yaşıyorsanız o bölgeye uygun 0W-20 veya 5W-30 kullanın denmiş.

518 - en altta "Soğuk Havada rahat çalışma ve Yakıt Ekonomisi için Toyota araçlara üretim sırasında SAE 0W-16 yağ ile doldurulur. (Siz de soğuk havada? yaşıyorsanız)SAE 0W-16 yağ bulunamıyorsa, SAE 0W-20 yağ kullanılabilir. Ancak bir sonraki yağ değişiminde SAE 0W-16 kullanılmalıdır. Yağ viskozitesi (burada örnek olarak 0W-16 verilmiştir).

"Yağ viskozitesi (burada örnek olarak 0W-16 verilmiştir)" demekle ne demek istemiş? Neden örnek?

519 - "Yağ viskozite değeri 0W-16’daki 16 sayısı, yağın yüksek sıcaklıktaki viskozitesini gösterir.
Yüksek hızlarda veya aşırı yük altında çalışma durumlarında yüksek viskoziteli (daha yüksek bir değer) yağ kullanımı daha uygun olabilir."


Yüksek Sıcaklık? mesela Kışın 0.C altına düşmeyen ama Yazın 40C ve üstü olan bir bölge Yüksek Sıcaklıkmıdır? derece olarak açıklanmıyor.

40C bölgede sabah rahat çalışsın ve yakıt ekonomisi oluşsun diye sabah-akşam 40km hızla sadece 5km git, 5km gel  yapıyorsanız, muhakkak 0W-16 kullanın mı şeklinde anlayalım yoksa -35C Soğukta bile Yüksek otoban hızlarında aşırı yük altında sürüşlerde 10W-30 yüksek viskozite mi kullanmalıyız şeklinde anlamalıyız? Yine derece bilgileri yok.

520 - 1ZR-FAE ve M15A-FKS motorların ortak viskoziteleri 0W-20 ve 5W-30 ve 1ZR-FAE en üst sıcaklık viskozitesi 30 ile bitiyor. Yani bu her iki motorda da 40 - 50 - 60 kullanamazsınız.

Ülkemiz hava şartları, Kışın sadece 2 noktada -30 ve altına düşmediği, Yazın da +30 altında kalmadığı için Toyota 0W-16, 0W-20 kullanmıyor çünkü bunlar Kışı fazlasıyla destekliyor fakat bizim Yaz sıcaklıklarımızı %100 karşılamıyor, riskli kalıyorlar. Dolayısiyle seçeneklerdeki 5W-20'de yaklaşık aynı şekilde yetersiz kalıyor. 5W-30 soğuklarımızda tam akışkan kalıp rahat ilk çalıştırma ve yakıt tasarrufu sağlarken, sıcaklarımızda da yeterli film kalınlığı oluşturduğundan riskleri bertaraf edip motoru sigortalamış oluyor. 10W-30 neden kullanmıyorlar? çünkü 5W-30 ile yaklaşık aynı sıcaklık değerleri var.

5W-30 deyince kalın 30 numara yağ konduğunu düşünmeyin. Yağın ana viskozitesi 5 dir ve ancak -35'den itibaren aşağı doğru donmaya başlar. 5 no yağ iğne deliğinden bile rahatlıkla geçer. Ülkemiz soğuklarında ilk çalıştırmada 0W-16'dan daha farklı olmaz. İçindeki polimerler vasıtasıyla ısındıkça moleküller sıkılaşır ve yoğunlaşır fakat yağların ortak karakteristiğidir, ısınınca daha fazla akışkan olurlar, 150C'de debi %10 düşse bile film dayanımı %50 artar, bu en dar yerlerdeki sürtünmelerin korunmasını sağlar. Ülkemiz hava şartlarında Toyota 100km'de 0.0001L yakıt tasarrufu yapılmasından feragat ederek motorun ömrünün uzun olmasına yatırım yapıyor.

Honda'da 0W-20 ile başlanıyor, ben kendi aracımda 0W-30 kullanıyorum çünkü sonraki 2 viskozite 5W-30 ve 10W-30 yani 30'da değişiklik yapılmadığı için en geniş ısı aralığını kullanmış oluyorum. (Specleri yazmama gerek yok)

Kısacası yağ konusunda her zaman ki gibi şunu diyorum: Eğer Norveç, İsveç, Kanada'nın kuzeyinde veya Yakutska'da yaşıyor olsaydık ve yatak sarma konusunda orada sizinle yazışıyor olsaydık, M15A-FKS motorlarımıza zarar gelmemesi için servisin kullandığı viskoziteyi değil ki oralarda 0W-20 koyuyarlar, kesinlikle 0W-16 kullanın diye ısrar eder...

M15A-FXE Hybrid motora sahip olduğun da 0W8 kullanılması gereken motora 5W30 kullanmaya devam edersin tekin abi :)

sahip olduğum? :) Toyota Hybrid'imin motoruna 0W-8 kullanırdım eğer bulamazsam yurt dışından getirtirdim yine bulamazsam arabayı satardım ki öyle soğuk bir bölgede Hybrid kullananları da anlamıyorum çünkü araç hiç stop etmiyor.

Şimdi, benim size tavsiyem markaları iyice araştırmak olabilir;

Öncelikle,

ILSAC GF-6B sadece 0W-16'da mevcut.

Demek ki bize  API SP veya API SN PLUS veya ILSAC GF-6A gerekiyor.

API SP, en güncel standart olup LSPI (düşük devir erken ateşleme) koruması ve yakıt ekonomisi sağlayanmış.

Bu durumda Corolla için önerilen en geniş viskozite ısı aralığı da 0W-30 olduğuna göre,

0W-30 - API SP ve/veya SN PLUS ve/veya ILSAC GF-6A gibi özellikli yağlar kullanılması gerekiyor.

Her özelliği bir arada bulabilmek kolay değil.

API SN-PLUS ne demek miş? ILSAC GF-5 ile GF-6 arasındaki bir köprü

Örneğin, Mobil 1 ESP 0W-30 API-SP ve SN-PLUS karşılıyormuş.

Diğer güvendiğiniz markaların 0W-30 özelliklerini araştırınız.





 

 



     
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: '20
  • 252 kere teşekkür etti
  • 709 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #27 : Haziran 30, 2025, 15:05:15 »
Tersden düşünüyorum. kitapta 0-16 yazılmış. Demekki motorda 0w-16 yağ ile bile kullanılsa sorun olmayacak idi.


Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #28 : Haziran 30, 2025, 16:09:29 »
Tersden düşünüyorum. kitapta 0-16 yazılmış. Demekki motorda 0w-16 yağ ile bile kullanılsa sorun olmayacak idi.

Yatak sarmasının sebebi viskozite değil. Ya yatakları üreten firmanın hatası yada Toyotanın ürün geliştirme departmanının hatasıdır. Aynı konu abd'de GM ile yaşanmaktadır.

Fakat, sıcak bir ülkede Yazlık düşük viskozite kullanılırsa, "Bu Toyota motorudur ve ömürlüktür" diyemezsiniz.
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: '20
  • 252 kere teşekkür etti
  • 709 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #29 : Haziran 30, 2025, 16:37:26 »
Tekin bey aslında Haklısınız, ben hybrid kullanmama rağmen bakımlarımı 7500 km de yaptırdım ve hemen her bakımda özellikle 0w-20 kullandım. GF-6A olması için özellikle 0-20 seçtim. Şuan motorun içi tertemiz. Yakın zamanda sorun çıkarsa lpg nedeniyle çıkacaktır.

Söylemek istediğim ise yapay zekaya sordunuz mu ?

toyotanın eski motorları için 400 - 500 bin km gibi motor ömürleri verirken 1.5 motor için 250 bin km ömür verdi. Neden diye sordum sıkıştırılmış bir teknoloji olduğunu yazdı. Demekki internette bu yönde yorumlar ve yazılar olmalı.

"Evet, araştırdım ve M15A-FKS motoruyla ilgili bazı dikkat çekici kullanıcı deneyimleri ve teknik sorunlar öne çıkıyor:
- EGR soğutucu sızıntısı: Bu motorun en sık bildirilen sorunlarından biri. EGR soğutucusu çatlayabiliyor ve bu da antifrizin silindirlere karışmasına neden olabiliyor.
- EGR valfi kurum tıkanması: Yaklaşık 100.000 km civarında EGR valfinin kurumla dolup sıkıştığı ve değişim gerektiği bildiriliyor.
- Yatak sarma vakaları: Özellikle 2021 model Corolla’larda, motorun henüz 1.000–100.000 km arasında yatak sardığına dair çok sayıda kullanıcı şikayeti var. Bu durum genellikle piston sesleriyle başlıyor ve motorun komple revizyonunu gerektirebiliyor.
- Yağ spesifikasyonu hassasiyeti: Toyota bu motor için GF-6B standardında 0W-16 yağ öneriyor. Ancak bazı servislerin 5W-30 gibi daha kalın yağlar kullanması, yağlama sorunlarına ve yatak sarmaya yol açabiliyor. LSPI (düşük devir erken ateşleme) riski de bu motor için önemli bir faktör olarak gösteriliyor.
Tüm bu sorunlara rağmen, doğru yağ kullanımı ve düzenli bakım ile bu motorun sorunsuz çalışan örnekleri de mevcut. Özellikle EGR sisteminin temizliği ve uygun yağ seçimi, uzun ömür için kritik.
""

Çok yerinde bir soru! M15A-FKS motoru için yaklaşık 250.000 km ömür tahmini, Toyota'nın bu motoru daha kompakt, hafif ve verimli olacak şekilde tasarlamasından kaynaklanıyor. Bu motor, yüksek sıkıştırma oranı ve direkt enjeksiyon gibi modern teknolojilerle donatılmış olsa da, bu tür sistemler zamanla daha fazla bakım ihtiyacı doğurabiliyor. Ayrıca 3 silindirli yapısı, 4 silindirli klasik Toyota motorlarına göre biraz daha fazla titreşim ve ısıl stres yaratabiliyor.
Karşılaştırmak gerekirse:
- 1NZ-FE (1.5L, 4 silindir): Bu motor, özellikle Vios, Yaris ve Corolla gibi modellerde kullanıldı. Uygun bakımla 300.000–400.000 km'yi rahatlıkla görebiliyor.
- 2ZR-FE (1.8L, 4 silindir): Corolla ve Auris gibi modellerde yaygın. Genellikle 350.000 km ve üzeri ömür beklentisi var.
- 1KD-FTV (3.0L dizel): Hilux ve Land Cruiser gibi ağır hizmet araçlarında kullanıldı. Düzenli bakımda 500.000 km'yi aşan örnekler mevcut.
- 2JZ-GE/GTE (3.0L sıralı 6 silindir): Efsanevi Supra motoru. Modifiye edilmeden bile 400.000 km'yi görebiliyor.
Tabii ki bu rakamlar, kullanım tarzı, bakım düzeni, yakıt kalitesi ve iklim koşulları gibi birçok faktöre bağlı olarak değişebilir. Toyota motorları genel olarak uzun ömürlüdür, ama yeni nesil motorlar daha çevreci ve verimli olmaları adına bazen dayanıklılıktan biraz ödün verebiliyor.
""


Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #30 : Haziran 30, 2025, 18:26:25 »
Yapay zekaya sormadım ama bazı araçlarda yaşanabilen EGR sorununun ana kaynağı, kaliteli yakıt kullanmamak, MAF sensörünü düzenli temizlememek ve düzenli enjektör temizleyici kullanmamaktan kaynaklanıyor.

Toyotanın genel olarak motor çalıştırma mekanik düzeneği ve yazılım sistemi, örnek Honda'ya göre birazcık daha verimli yakıt tüketimi ortaya çıkarmasını sağlıyor, fakat bunun yan etkileri oluyor. Örneğin şimdi C+ Corolla için 3 silindire neden bu kadar çok ihtiyaç duyuldu? bazı markalar Hybrid modelde dahi motorlarında Turbo kullanmaya başlamışken.

Toyota, ürettiği yeni kritik motorlarda şunu yapabilir;

Şu an kullanmakta olduğum profilimdeki aracımın yağ değişim periyodunu ben değil, kendi programı belirliyor.
Yağ değişiminden sonra, hangi hava şartlarında, hangi devir aralıklarında, hangi süratlerde, kaç saat çalışmış, kaç defa ısınıp soğumuş gibi dinamik verileri değerlendirip, her seferinde değişken olan, kendisi bir sonuca varıyor, bende 7.000km civarında gibi bir süreçte ekrana "Yağ değişime 1.000km kaldı" diye uyarı yazıyor. Bu şu anlama geliyor; "Ya 1 - 2 gün içinde 1.000km yap yada yağ değişimine kadar her arabayı çalıştırdığında görsel ve ses ile başını şişireceğim. En kısa zamanda sanayideki Shell yağcıda yağ-filtre değişimi yapıp, torpido-tabletteki Servis bölümünden servis yapıldıyı OK yaparak uyarıyı siliyorum ve yeni bakım aralığına girmiş oluyorum.

Motorum, 1.5L Turbo 7-CVT 193hp - 243nm ve 1700kg
Antalya şehir içinde, Yaz - Kış 7.3L/100km, Kuzeye - Batıya dağlara uzun yol 6L/100km, Antalya - Manavgat 5.1L/100km.

Yakıt tüketimi bu kadar düşük olunca sık değişmeme rağmen yağ masrafı düşük kalıyor. Ayrıca her 2 yağ değişiminden sonra 3.sü de bedava. Nasıl? Shell 0W-30/5L yağ alıyorum, motora 3.5L koyuyorum, 2 yağ değişiminde 3L artmış oluyor, 1 L ilave alıp onunda yarısını 3L ye katınca 3. yağ bedava sadece filtreye ve değişime para vermiş oluyorum. 





 
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 798 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #31 : Haziran 30, 2025, 20:32:16 »
Hava koşullarının yağı etkilediğine dair her zaman inanmamışımdır. :) Eğer hava koşulları motor yağını etkileseydi markalar kitapçıklara mutlaka her ülkeye ayrı sayfa oluştururdu veya her ülkeye ayrı kitapçık gönderirdi. Yoksa büyük bir marka neden riske girsin her ülkenin hava koşulu sonuç olarak aynı değil. Benim şahsi fikrim tercih edilen viskozite değeri çok büyük etken  aşağıdaki video'da 0W30 ile 5W30 gösterilmiş 0W30 ne kadar daha hızlı iniyor bu bir de 0W16'da görsek arada ki geçen süre farkı fazlasıyla artacak demek ki.



Geç yağlanmanın zaman ile oluşturduğu sorunlar benim yaşadığım gibi veya diğer insanların yaşadığı gibi ortaya çıkıyor.   Ayrıca 2022 yılında Toyota EGR Problemi ile ilgili servis bülteni yayınlamış








Yetkili servislerin hepsi birbirinden farklı motor yağı markası kullanılıyor Spesifikasyon onaylarını da geçtim artık.   


https://toyota-club.net/files/faq/20-08-01_faq_df_r3_en.htm

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Corolla Flame Xpack 2022
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 10300
  • Model Yılı: '22
  • 16 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #32 : Temmuz 01, 2025, 12:36:39 »
Geçen yıl Ankara EFE Toyota dan kullanılan 5w30 yağ hakkında bilgi istemiştim bu fotoğrafı atmıştı kullanılan yağ kesinlikle kalitesiz değil ama fiyatını da hak etmiyor.
Corolla Flame Xpack 2022

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 798 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #33 : Temmuz 06, 2025, 14:13:46 »
Geçen yıl Ankara EFE Toyota dan kullanılan 5w30 yağ hakkında bilgi istemiştim bu fotoğrafı atmıştı kullanılan yağ kesinlikle kalitesiz değil ama fiyatını da hak etmiyor.


Bu motor yağı 1.6 , 1.5 ve 1.33 gibi benzinli motorlarında da kullanılıyor peki onların onayını karşılıyor mu hayır :)
1.5 motor için API SP ILSAC GF6B
1.6 ve 1.33 için API SP ILSAC GF6A Karşılıyor mu
Hayır :) 


5W30 uygun mu kesinlikle hayır.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 798 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #34 : Temmuz 06, 2025, 14:32:11 »
Acea C2 > Avrupa markaların DPF’li Euro 5 ve 6 dizel motorlarına uygun. (Buna Toyota dahil sadece dizel ünite için )
Ilsac GF6B ise Japon ve ABD Motorlarına uygun.
 
Yukarı da defalarca söyledim her çalıştırma yaptığınız da yağlama gecikir.
Aşınma daha çok yaşanır. Motor ısındığın da yeteri kadar incelmez ve parçaların arasından geçişi sorun olur yağ pompası çalışmakta zorlanır.




Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Siftahı Yapmış Toyotacı
  • *
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 4000
  • Model Yılı: '25
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #35 : Temmuz 11, 2025, 08:06:46 »
Hocam biz basit kullanıcılar için soruyorum, teknik bilgiden boğuldum; fiyat konusunu göz ardı ettiğimizde, Kırklarelinde yaşıyorum, aracı genelde kışın çok nadir kullanıyorum ve 5 km lik bir alanım var, bir yerden bir yere gitmem max 10 dk. genelde evin önünde yatıyor, yazın ise ayda bir İstanbul' a gidiyorum. Bu durum ışığında 2025 model 1.5 corolla için hangi yağı kullanmalıyım? Ayrıca anladığım kadarıyla servislerin bazılarında 0w16 yağ da gelmiş

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Corolla Flame Xpack 2022
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 10300
  • Model Yılı: '22
  • 16 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #36 : Temmuz 11, 2025, 13:29:16 »
Kullanıcı kılavuzu bu şekilde.
Corolla Flame Xpack 2022

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 798 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #37 : Temmuz 11, 2025, 23:54:01 »
Hocam biz basit kullanıcılar için soruyorum, teknik bilgiden boğuldum; fiyat konusunu göz ardı ettiğimizde, Kırklarelinde yaşıyorum, aracı genelde kışın çok nadir kullanıyorum ve 5 km lik bir alanım var, bir yerden bir yere gitmem max 10 dk. genelde evin önünde yatıyor, yazın ise ayda bir İstanbul' a gidiyorum. Bu durum ışığında 2025 model 1.5 corolla için hangi yağı kullanmalıyım? Ayrıca anladığım kadarıyla servislerin bazılarında 0w16 yağ da gelmiş

LPG Yok ise 0W16 kullanın. LPG Varsa 0w20

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 2020 Corolla Hybrid Dream
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: '20
  • 174 kere teşekkür etti
  • 204 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #38 : Temmuz 17, 2025, 19:54:41 »
Motor en çok ilk çalıştırmada aşınır.

0-16 ile 0-20 arasında ilk çalıştırmada 2 katı yağlama hız farkı var.

Kitapçık 0-16 koy demiş. Oraya “iklime göre yağ” tablosu koyabilirdi. Koymamış.

Toyota ilk çalıştırmada ve yağ pompalamada oldukça ince yağ istiyor. Sıcak motorda da hızlı pompalama için ince yağ istiyor. Bitti gitti.

Hibrit aracıma ilk üç bakımda 0-20 koyuldu. Son 3 bakımda da 0-16 koydurdum. 0-16’ları Ilsac gf-6b seçtim.

Çünkü makyajlı hibritlerin kitapçığında ilsac gf-6b koyun diyor. 2zr aynı motor olduğu için ben de öyle koydum.

Mesaj Birleştirildi: [time]Temmuz 17, 2025, 23:24:41[/time]

Bu arada yeni motorlardaki kaba tabirle boşluklar, yani sürtünme toleranslarını biliyor musunuz? Buralarda olması gereken yağ basıncı veya düzgün yağlama için sıcak-soğuk motordaki değerleri biliyor musunuz?

Çok enteresan, o kitapta en soğuk iklim düşünülmüş de yazılmış diyorsunuz. 10 milyon araç satan toyota, iklime göre tablo koymayıp direkt 0-16 diyor. Ama biz kendi kendimize “yoook yaavvv o değerler -30 içindir yeğenim” muhabbetine giriyoruz. İlginç.

Halbuki 2zr motoru 2009’daki gibi değil. Krank yatakları, segmanlar ve tolerans aralıkları değişti. Kullanılan malzemenin yani metal de değişti. Sürtünme toleransları değişti

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Corolla Flame Xpack 2022
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 10300
  • Model Yılı: '22
  • 16 kere teşekkür edildi
Ynt: 1.5 M15A-FKS Dynamic Force Yağ Kullanımı Karmaşası
« Yanıtla #39 : Temmuz 18, 2025, 12:17:58 »
"Bir sonraki yağ değişiminde beklenen sıcaklık aralığına göre yağ viskoziteleri yazılmış" demek ki hava sıcaklığına göre yağ viskozitesi tercihi yapılabilir, yakıt ekonomisi sağlamak amacıyla üretimde 0w16 yağ doldurulmuştur yazılmış demek ki emisyon kaygıları gözetilerek düşük viskoziteli yağ tercih edilmiş ki zaten 0w numara yağlar emisyon öncelikli yağlardır kullanılma amacı motor dayanıklılığından ziyade emisyonu düşürmek için üretilen yağlardır bu sebepten dolayı da " yüksek hızlarda veya aşırı yük altında çalışma durumlarında daha yüksek viskoziteli yağ kullanımı daha uygun olabilir " yazılmış. Motor ilk çalışmada kalın yağ daha çok aşındırır demişsiniz eski motorlar 300bine kadar 20w50 mineral yağ ile çalışıyordu aşınmıyordu da tam sentetik 5w30 yağ mı ilk çalışmada aşındıracak. Ayrıca 0w16 yağın viskozitesi zamanla düşüyor çünkü siz yağa karışan nemi ve benzini hesaba katmıyorsunuz. 0w yağlar buharlaşmaya daha çok müsaittir buharlaşan yağ tekrar emme manifolduna veriliyor yakılması sağlanıyor buharlaşan bu yağ miktarı kalın viskoziteye göre çok daha fazla olacak ve emme manifoldunu emme sübaplarını yağa bulayacak. Isınan yağın viskozitesi düşer haliyle yağ basıncı da düşer şuan hava 38 derece bu araba rampada dakikalarca en az 4bin devir çeviriyor diyeceklerim bu kadar...
Corolla Flame Xpack 2022