Gönderen Konu: Otomatik Şanzımanda Uygun Park Adımları  (Okunma sayısı 15008 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 195000
  • Model Yılı: '05
  • 99 kere teşekkür etti
  • 8 kere teşekkür edildi
Otomatik Şanzımanda Uygun Park Adımları
« : Ocak 01, 2021, 16:26:56 »
Merhabalar. 2005 Corolla Sol Otomatik Şanzumanlı aracımı yokuş olan yolda aşağıdaki şekilde park etmeye çalıştığımda el frenini çektikten sonra ayağımı frenden çekince yokuş aşağı gitmeye başlıyor. Acaba bu işlemler esnasında yanlış bir şey var mı? Varsa doğru şekli hakkında bilgi verir misiniz arkadaşlar?

1. Aracı durdur, vitesi N konumuna al.
2. Ayağını frenden kaldırmadan el frenini çek.
3. Ayağını frenden kaldır (bu esnada araç yükünü el frenine bindirip durmasını bekliyorum ama araç hareketine devam ediyor).
4. Vitesi P konumuna al ve aracı stop et.

Burada aracın yükünü şanzıman yerine el frenine bindirmeye çalışıyorum sanırım doğru olan yaklaşım da bu ama maalesef tam otomatik olan şanzıman yokuş aşağı durumda el freni çekili olmasına rağmen durmuyor.

Toyota Club Türkiye

Otomatik Şanzımanda Uygun Park Adımları
« : Ocak 01, 2021, 16:26:56 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Şanzumanda Uygun Park Adımları
« Yanıtla #1 : Ocak 01, 2021, 18:13:24 »
Öncelikle konu ile ilgili sitemizde çok sayıda ve detaylı paylaşım var, arama yaparsanız bunlara kolaylıkla ulaşabilirsiniz.
Aracın yükünü şanzımana değil, el freni yolu ile fren sistemine bindirmek makul olur. Bu yüzden önce aracı fren ve el freni ile sabitleyin. Araç kayma yapıyorsa el freni ayarı ya da balatasını kontrol ettirin. Ayrıca rampada, araç yönüne göre aracın nasıl park edileceğini de sitemizde detaylı şekilde açıklamıştık, İleri Sürüş teknikleri konumuza bakabilirsiniz.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 195000
  • Model Yılı: '05
  • 99 kere teşekkür etti
  • 8 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Şanzumanda Uygun Park Adımları
« Yanıtla #2 : Ocak 02, 2021, 00:23:37 »
Hocam biraz baktım ama birbirinden farklı hatta çelişen çok sayıda cevap var. Bu konuda bilginizin olduğunu görüyorum, bilgi verebilirsseniz ya da doğrudan ileri sürüş tekniklerinden sağlıklı cevaba yönlendirirseniz yararlı olur benim için. Bir de yokuş yukarı ve yokuş aşağı durumda park şeklinin değiştiğini duymamıştım, her halukarda aracın yükünü şanzıman yerine el frenine bindirmek değil mi amaç?  Teşekkürler.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Şanzumanda Uygun Park Adımları
« Yanıtla #3 : Ocak 02, 2021, 11:52:11 »
"İleri Sürüş Teknikleri" başlığında aradığınız cevaplara yönlendirmem için benim de site içi arama yapmam gerekiyor. Aynısını sizin e yapmanız mümkün Hüdaverdi Bey. Bu şekilde cevaplara daha kolay ulaşırsınız. Konu ile ilgili farklı görüş ya da önerileriniz varsa, alıntı yaparak devam ettirebilirsiniz. Sonuçta konular tartışılarak gelişiyor ve en ideale ulaşılmaya çalışılıyor.
Evet, asıl amaç aracın yükünü el frenine bindirmektir, şanzıman ise bir güvenlik unsuru olarak P konumuna alınır. Bazı araçlarda şanzıman otomatik olarak P'ye geçer, örneğin sürücü kapısı açıldığında. Bu da aslında tek bir doğru olmadığını gösteriyor.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • En masrafsız ve sağlıklı araç tabanvay.
  • Araç: Corona
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 420000
  • Model Yılı: '93
  • 419 kere teşekkür etti
  • 2293 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Şanzumanda Uygun Park Adımları
« Yanıtla #4 : Ocak 02, 2021, 11:55:48 »
Hocam biraz baktım ama birbirinden farklı hatta çelişen çok sayıda cevap var. Bu konuda bilginizin olduğunu görüyorum, bilgi verebilirsseniz ya da doğrudan ileri sürüş tekniklerinden sağlıklı cevaba yönlendirirseniz yararlı olur benim için. Bir de yokuş yukarı ve yokuş aşağı durumda park şeklinin değiştiğini duymamıştım, her halukarda aracın yükünü şanzıman yerine el frenine bindirmek değil mi amaç?  Teşekkürler.
Otomatik araçlarda yokuş yukarı veya aşağı durumları fark etmez sadece manuel araçlar için geçerlidir manuel araçlarda park yerinin durumuna göre vitesi tedbir amaçlı rampanın tersine göre vitese takılıp bırakılır ama ilk önce el freni ile araç sabitlenir,otomatik araçlarda ise ilk önce vites N konumuna alınır el freni çekilir aracın sabitlendiğinden emin olunca P konumuna alınır araç stop edilir hepsi bu kadar.
EGEA 1.4 BENZİN 95 HP URBAN
TOYOTA CORONA 3S FE
BAYRAKLARI BAYRAK YAPAN UĞRUNDA AKAN KANDIR TOPRAK EĞER UĞRUNDA ÖLEN VARSA VATANDIR.
EMNİYET KURALLARINA UYALIM UYMAYANLARI UYARALIM.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 195000
  • Model Yılı: '05
  • 99 kere teşekkür etti
  • 8 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Şanzumanda Uygun Park Adımları
« Yanıtla #5 : Ocak 02, 2021, 13:28:51 »
Otomatik araçlarda yokuş yukarı veya aşağı durumları fark etmez sadece manuel araçlar için geçerlidir manuel araçlarda park yerinin durumuna göre vitesi tedbir amaçlı rampanın tersine göre vitese takılıp bırakılır ama ilk önce el freni ile araç sabitlenir,otomatik araçlarda ise ilk önce vites N konumuna alınır el freni çekilir aracın sabitlendiğinden emin olunca P konumuna alınır araç stop edilir hepsi bu kadar.

Hocam yine çok detaylı ve net bilgiler vermişsiniz teşekkür ederim. Tek sorun ben vitesi N konumuna alıp el frenini çektikten sonra ayağımı frenden çektiğimde araç sabitlenmiyor ve aracı P konumuna aldığımda duruyor ancak. Sanırım normalde el freni çekildiğinde yokuşta da olsa durması lazım, doğru mudur? Eğer öyleyse en kısa zamanda el frenimi kontrol ettireceğim. Diğer hususlar açık zaten, bu hususta da teyit alabilirsem sevinirim. Çok teşekkürler.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • En masrafsız ve sağlıklı araç tabanvay.
  • Araç: Corona
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 420000
  • Model Yılı: '93
  • 419 kere teşekkür etti
  • 2293 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Şanzumanda Uygun Park Adımları
« Yanıtla #6 : Ocak 02, 2021, 18:23:19 »
Hocam yine çok detaylı ve net bilgiler vermişsiniz teşekkür ederim. Tek sorun ben vitesi N konumuna alıp el frenini çektikten sonra ayağımı frenden çektiğimde araç sabitlenmiyor ve aracı P konumuna aldığımda duruyor ancak. Sanırım normalde el freni çekildiğinde yokuşta da olsa durması lazım, doğru mudur? Eğer öyleyse en kısa zamanda el frenimi kontrol ettireceğim. Diğer hususlar açık zaten, bu hususta da teyit alabilirsem sevinirim. Çok teşekkürler.
En kısa sürede el freni kontrolü yaptırınız el freni çekilince yer ne kadar dik olursa olsun kaydırma yapmaması lazım (araçta aşırı yük varsa o başka) el freni ayarı yapılırsa herşey düzelir bazı modellerde el freni tertibatı arka frenler den ayrı olabiliyor o zamanda balatası vs kontrol edilir gerekiyorsa değişir ayar yapılır düzelir.
EGEA 1.4 BENZİN 95 HP URBAN
TOYOTA CORONA 3S FE
BAYRAKLARI BAYRAK YAPAN UĞRUNDA AKAN KANDIR TOPRAK EĞER UĞRUNDA ÖLEN VARSA VATANDIR.
EMNİYET KURALLARINA UYALIM UYMAYANLARI UYARALIM.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 195000
  • Model Yılı: '05
  • 99 kere teşekkür etti
  • 8 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Şanzumanda Uygun Park Adımları
« Yanıtla #7 : Ocak 02, 2021, 19:49:17 »
Aynen dediğiniz gibi ilk fırsatta kontrol ettirecem hocam, sağolun.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 190000
  • Model Yılı: '13
  • 227 kere teşekkür etti
  • 187 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Şanzumanda Uygun Park Adımları
« Yanıtla #8 : Ocak 02, 2021, 20:02:19 »
Park esnasında yaptığınız işlemler doğru. Ancak el freni çekilince durmuyorsa bu durumda el freni çekmenin mantığı kalmıyor. Tüm yük yine şanzımana binmiş oluyor. En kısa sürede yukarıda da yazıldığı gibi el fren teli, balatalarını kontrol ettirmenizde fayda var.

Rampalarda park konusunda ki diğer kriterler aracın park yönüne göre direksiyonun tekerler kaldırıma gelecek şekilde sağa veya sola çevrilmesinden ibarettir diyebilirim. Örnek, araç sağa yanaşık ve burnu yukarıda ise tekerler sola dönük, burun aşağı yöne bakıyor ise tekerler sağa dönük gibi.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 2020 Corolla Hybrid Dream
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: '20
  • 174 kere teşekkür etti
  • 204 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Şanzumanda Uygun Park Adımları
« Yanıtla #9 : Ocak 03, 2021, 01:49:12 »
Gözüm takılıyor sürekli. Şanzıman arkadaşlar. Eski aracımda şanzıman bozulduğunda sanayide dükkan ararken şanzıman yazan tabelaları direkt eliyordum. Yaptığı şeyin ismini bilmeyen usta yaptığı şeyin mantığını da bilmez diye yorumluyorum hep.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Şanzumanda Uygun Park Adımları
« Yanıtla #10 : Ocak 03, 2021, 12:43:48 »
Gözüm takılıyor sürekli. Şanzıman arkadaşlar. Eski aracımda şanzıman bozulduğunda sanayide dükkan ararken şanzıman yazan tabelaları direkt eliyordum. Yaptığı şeyin ismini bilmeyen usta yaptığı şeyin mantığını da bilmez diye yorumluyorum hep.
Trafik Çalıştayı konumuzda değineceğimiz başlıklardan birisidir ancak o çok önemli konuya ilgi ortada. Bu arada tabelalarda yanlış gördüğünüz yazı hangisi?
Benzer şekilde herhalde en çok varyasyonu (yanlış şekilde) olan tabela Egzoz (doğrusu egzoz) dur herhalde. Egsoz, egzos, egzost... Üstelik tabelalar vergiye tabidir ve denetlenir.
Benzer durum için güncel bir medya haberi de var ve inanmakta zorlandım, gerçekten bunları görmek çok üzücü ve düşündürücü. Bu konuya özellikle dikkat ettiğiniz için teşekkürler Tansu Bey.
Hatta bu konu ile ilgili bir başlık açalım.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 2020 Corolla Hybrid Dream
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: '20
  • 174 kere teşekkür etti
  • 204 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Şanzumanda Uygun Park Adımları
« Yanıtla #11 : Ocak 03, 2021, 12:56:27 »
Trafik Çalıştayı konumuzda değineceğimiz başlıklardan birisidir ancak o çok önemli konuya ilgi ortada. Bu arada tabelalarda yanlış gördüğünüz yazı hangisi?
Benzer şekilde herhalde en çok varyasyonu (yanlış şekilde) olan tabela Egzoz (doğrusu egzoz) dur herhalde. Egsoz, egzos, egzost... Üstelik tabelalar vergiye tabidir ve denetlenir.
Benzer durum için güncel bir medya haberi de var ve inanmakta zorlandım, gerçekten bunları görmek çok üzücü ve düşündürücü. Bu konuya özellikle dikkat ettiğiniz için teşekkürler Tansu Bey.
Hatta bu konu ile ilgili bir başlık açalım.

Rica ederim. Mesajı yazarken site otomatik düzeltiyor :) u ile yazılan tabelaları demek istiyorum. Kişileri çok fazla yadırgayamam. İnsanlar bilmeyebilir ama şanzıman tamir eden usta bilmeli diye düşünüyorum. İnsanlara söyleyerek de yanlışlarını düzeltmelerini en azından. Ama kesinlikle dil yazımı konusunda kimseyi yadırgamam. Sadece söylerim yani, yanlış anlaşılmasın lütfen

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Dinozor
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 56100
  • Model Yılı: '16
  • 215 kere teşekkür etti
  • 1349 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Şanzumanda Uygun Park Adımları
« Yanıtla #12 : Ocak 03, 2021, 13:14:27 »
Teknolojiye sahip olan ülkelerin dillerinden alıntı olan sözcükler halk deyimiyle değişik telaffuzlarla ifade ediliyor,örneğin ekzoz(exhaust) ingilizceden gelme,şanzıman, şanzıman diye telaffuz ettiğimiz araba parçası Fransızca boite de changement de vitess yani hız değiştirme kutusu diye çevirilebilir,bizim vites dediğimizde yine Fransızca vitesse kelimesinden geliyor hız anlamında,bunları hepimiz biliyoruz,bu günlerde bilgisayar ile tanıştıktan sonra sosyal medya ile tanıştıktan sonra forward,dislike vs gibi kelimelerle karışık konuşma türü oluştu,daha sonra bunların Anadolu'da şive ile hangi şekillerde telaffuz edileceğini göreceğiz,bunların Türkçesinin tam karşılığını bulmak TDK nın,günlük konuşmalarda tam olarak anlatımı ise başta TRT olmak üzere özellikle özel televizyonların başlıca görevidir,dil bir ulusun temelidir.
Tokay Ceritoğlu

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 195000
  • Model Yılı: '05
  • 99 kere teşekkür etti
  • 8 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Şanzumanda Uygun Park Adımları
« Yanıtla #13 : Ocak 03, 2021, 14:17:53 »
Park esnasında yaptığınız işlemler doğru. Ancak el freni çekilince durmuyorsa bu durumda el freni çekmenin mantığı kalmıyor. Tüm yük yine şanzımana binmiş oluyor. En kısa sürede yukarıda da yazıldığı gibi el fren teli, balatalarını kontrol ettirmenizde fayda var.

Rampalarda park konusunda ki diğer kriterler aracın park yönüne göre direksiyonun tekerler kaldırıma gelecek şekilde sağa veya sola çevrilmesinden ibarettir diyebilirim. Örnek, araç sağa yanaşık ve burnu yukarıda ise tekerler sola dönük, burun aşağı yöne bakıyor ise tekerler sağa dönük gibi.

Bu da dikkate değer bir husus Erhan Bey, normalde dikkat etmiyordum pek çünkü evin önündeki kaldırım yeterince yüksek değil ama diğer yerlerde yokuş varsa dikkate almamda yarar var haklısınız  :tamam:

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Şanzumanda Uygun Park Adımları
« Yanıtla #14 : Ocak 03, 2021, 15:03:37 »
Konunun başlığına birazcık daha açıklık getirelim..

Öncelikle şöyle düşünelim:
Yukarda tarif edilenin tersine aracın yükünü şanzımana bindirelim ve sonra el frenini çekelim.
Bu şekilde hareketle eğer o şanzıman zarar görecek ise, tam yüklü vaziyette çok dik bir yokuşu tırmanırken dağılması gerekmezmiydi?

Tam otomatik diye tabir ettiğiniz sistemin başrol oyuncusu kavramadır. Bir şanzımanda tork konvertör var ise sizin değiminizle tam otomatik diye seslendirilebilir. Dolayısiyle bir şanzıman ya otomatiktir yada yarı otomatiktir. Yarı otomatiklerde kavramada baskı balata vardır ve küçük elektrikli motorlar tarafından idare edilir. Bu sebeple otomatikleştirilmiş düz şanzıman diye de tabir edilir.

Bazı markalar, tork konvertörünün arkasına robotik/selenoid vites dişlileri sıralarken, bazı markalar tork konvertörünün arkasına CVT vites kutusu koyar, her ikisi de tam otomatiktir.

Bazı modellerde otomatikleştirilmiş klasik şanzıman (MMT/DSG) ve Hybrid'ler de ise hareketsiz kuru baskı balata + CVT uygulaması vardır.

Şimdilerde ise Pil Elektrikli ve Hidrojen elektrikli dediğimiz güçlü elektrik motorlarının arkasında viskoz kavrama ve sabit dişli aktarımı vardır.

Tüm bu otomatik şanzımanların ortak noktası P konumudur.

Altta, otomatik şanzımanlarda, vites kolu P moduna alındığında, kilidin difransiyelden sonra akslardan önce konumlandırıldığını göreceksiniz. En basit ve etkili yer olduğu için seçilmiştir. Eğer aracınız P modunda kaydırıyor ise, servisinize başvurunuz.

https://en.wikipedia.org/wiki/Parking_pawl

Aracınız en son teknoloji elektrikli olsa bile, değişimini aksatmamanız gereken en önemli sıvı Şanzıman Yağı olacaktır.

El freni çekme prosedürü konusunda gönlünüzü ferah tutun ve Şanzıman yağınızı periyodunda veya ağır şartlarda kullanıyorsanız öncesinde değiştirmeyi ihmal etmeyin.

El freniniz kaydırıyorsa, servisinizde ayarlatın.

 

   
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 195000
  • Model Yılı: '05
  • 99 kere teşekkür etti
  • 8 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Şanzumanda Uygun Park Adımları
« Yanıtla #15 : Ocak 03, 2021, 16:20:31 »
Konunun başlığına birazcık daha açıklık getirelim..

Öncelikle şöyle düşünelim:
Yukarda tarif edilenin tersine aracın yükünü şanzımana bindirelim ve sonra el frenini çekelim.
Bu şekilde hareketle eğer o şanzıman zarar görecek ise, tam yüklü vaziyette çok dik bir yokuşu tırmanırken dağılması gerekmezmiydi?

Tam otomatik diye tabir ettiğiniz sistemin başrol oyuncusu kavramadır. Bir şanzımanda tork konvertör var ise sizin değiminizle tam otomatik diye seslendirilebilir. Dolayısiyle bir şanzıman ya otomatiktir yada yarı otomatiktir. Yarı otomatiklerde kavramada baskı balata vardır ve küçük elektrikli motorlar tarafından idare edilir. Bu sebeple otomatikleştirilmiş düz şanzıman diye de tabir edilir.

Bazı markalar, tork konvertörünün arkasına robotik/selenoid vites dişlileri sıralarken, bazı markalar tork konvertörünün arkasına CVT vites kutusu koyar, her ikisi de tam otomatiktir.

Bazı modellerde otomatikleştirilmiş klasik şanzıman (MMT/DSG) ve Hybrid'ler de ise hareketsiz kuru baskı balata + CVT uygulaması vardır.

Şimdilerde ise Pil Elektrikli ve Hidrojen elektrikli dediğimiz güçlü elektrik motorlarının arkasında viskoz kavrama ve sabit dişli aktarımı vardır.

Tüm bu otomatik şanzımanların ortak noktası P konumudur.

Altta, otomatik şanzımanlarda, vites kolu P moduna alındığında, kilidin difransiyelden sonra akslardan önce konumlandırıldığını göreceksiniz. En basit ve etkili yer olduğu için seçilmiştir. Eğer aracınız P modunda kaydırıyor ise, servisinize başvurunuz.

https://en.wikipedia.org/wiki/Parking_pawl

Aracınız en son teknoloji elektrikli olsa bile, değişimini aksatmamanız gereken en önemli sıvı Şanzıman Yağı olacaktır.

El freni çekme prosedürü konusunda gönlünüzü ferah tutun ve Şanzıman yağınızı periyodunda veya ağır şartlarda kullanıyorsanız öncesinde değiştirmeyi ihmal etmeyin.

El freniniz kaydırıyorsa, servisinizde ayarlatın.

 

 

Teşekkürler Tekin Bey, gayet yararlı bilgiler vermişsiniz. Ancak yine de aracın yükünü şanzıman yerine el frenine bindirme yaklaşımı bana daha sağlıklı geliyor. Zira yokuş örneği doğrudur ama aracın yokuş aşağı parkta günlerce kaldığını varsayarsak bu durumda sanırım seyahate göre çok daha uzun süre şanzımana yük bindirmiş olacağız gibime geliyor.

Öte yandan, aracım P de kaydırmıyor ama sadece el freni çekildiğinde P ye alınana kadar kaydırıyor yokuşta. Sanırım el frenine acilen baktırmam gerekecek. Öte yandan Şanzıman Yağına da baktırırım, teşekkürler.


Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 190000
  • Model Yılı: '13
  • 227 kere teşekkür etti
  • 187 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Şanzumanda Uygun Park Adımları
« Yanıtla #16 : Ocak 03, 2021, 16:38:19 »
Konunun başlığına birazcık daha açıklık getirelim..

Öncelikle şöyle düşünelim:
Yukarda tarif edilenin tersine aracın yükünü şanzımana bindirelim ve sonra el frenini çekelim.
Bu şekilde hareketle eğer o şanzıman zarar görecek ise, tam yüklü vaziyette çok dik bir yokuşu tırmanırken dağılması gerekmezmiydi?

Tam otomatik diye tabir ettiğiniz sistemin başrol oyuncusu kavramadır. Bir şanzımanda tork konvertör var ise sizin değiminizle tam otomatik diye seslendirilebilir. Dolayısiyle bir şanzıman ya otomatiktir yada yarı otomatiktir. Yarı otomatiklerde kavramada baskı balata vardır ve küçük elektrikli motorlar tarafından idare edilir. Bu sebeple otomatikleştirilmiş düz şanzıman diye de tabir edilir.

Bazı markalar, tork konvertörünün arkasına robotik/selenoid vites dişlileri sıralarken, bazı markalar tork konvertörünün arkasına CVT vites kutusu koyar, her ikisi de tam otomatiktir.

Bazı modellerde otomatikleştirilmiş klasik şanzıman (MMT/DSG) ve Hybrid'ler de ise hareketsiz kuru baskı balata + CVT uygulaması vardır.

Şimdilerde ise Pil Elektrikli ve Hidrojen elektrikli dediğimiz güçlü elektrik motorlarının arkasında viskoz kavrama ve sabit dişli aktarımı vardır.

Tüm bu otomatik şanzımanların ortak noktası P konumudur.

Altta, otomatik şanzımanlarda, vites kolu P moduna alındığında, kilidin difransiyelden sonra akslardan önce konumlandırıldığını göreceksiniz. En basit ve etkili yer olduğu için seçilmiştir. Eğer aracınız P modunda kaydırıyor ise, servisinize başvurunuz.

https://en.wikipedia.org/wiki/Parking_pawl

Aracınız en son teknoloji elektrikli olsa bile, değişimini aksatmamanız gereken en önemli sıvı Şanzıman Yağı olacaktır.

El freni çekme prosedürü konusunda gönlünüzü ferah tutun ve Şanzıman yağınızı periyodunda veya ağır şartlarda kullanıyorsanız öncesinde değiştirmeyi ihmal etmeyin.

El freniniz kaydırıyorsa, servisinizde ayarlatın.

 

 
Firmalar belki P dişlisini üretirken bu durumlara hazırlıklı olarak üretiyor olabilir.  Aslolan bence rampalarda aracın tüm yükünün park dişlisine yüklenmesinin vitesin p modundan çıkarılırken vereceği zararların önüne geçmektir diye düşünüyorum. El freni çekilmeden p dişlisine bindirilen yük sonrası araç p konumundan çıkartıldığında çoğunlukta küt diye bir vuruntu sesi yaparak r konumuna geçiş yapmaktadır. Kısa vadede sorun yapmasa da zamanla dişli üzerinde aşınmaya ve kırılmaya neden olacağı değerlendirilmeli bence.

Ayrıca P konumunda kaydırma yapmaz. P konum dişlisi veya mandalı kullanılan parça her ne ise ya görevini yapıp aracı sabitlemez ya da tam sabitler araç hareket etmez. Sonuçta dönen bir parça olmadığı için kaydırma yapacağını düşünmüyorum.

5.13 dakikada pejo grubu otomatik şanzıman park dişlisini gösteriyor.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 2020 Corolla Hybrid Dream
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: '20
  • 174 kere teşekkür etti
  • 204 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Şanzımanda Uygun Park Adımları
« Yanıtla #17 : Ocak 03, 2021, 16:52:20 »
@Tekin Bozbey (21136)  elektronik el freni, p ile kombine çalışabiliyor. Hibrit corolla’da ben de otomatik el freni kullanıyordum. Fakat aracı p’den çıkarırken kütleme oluyordu. Şimdi önce n sonra el freni ve p yapıyorum. Kütleme olayı olmuyor.

Hibritlerde n vitesi diye vites yok aslında. Benim bildiğim elektrik motorlarının kapanması var. Tekerler aslında mg2’ye bağlı. Ve elektrik motorları kapanırsa tekerler boşa dönmüş oluyor. Termik motor o sırada çalışıyorsa da ya şanzıman dışındaki debriyaj ile ya da planet sistemle boşa dönüyor. Ya da n’ye atınca termik motor çalıştırılamıyor. Bu vesile ile size sormak istedim. Bilgim doğru mudur? Hibritlerde n konumu tam olarak nasıldır?

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • En masrafsız ve sağlıklı araç tabanvay.
  • Araç: Corona
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 420000
  • Model Yılı: '93
  • 419 kere teşekkür etti
  • 2293 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Şanzumanda Uygun Park Adımları
« Yanıtla #18 : Ocak 03, 2021, 18:16:57 »
Konunun başlığına birazcık daha açıklık getirelim..

Öncelikle şöyle düşünelim:
Yukarda tarif edilenin tersine aracın yükünü şanzımana bindirelim ve sonra el frenini çekelim.
Bu şekilde hareketle eğer o şanzıman zarar görecek ise, tam yüklü vaziyette çok dik bir yokuşu tırmanırken dağılması gerekmezmiydi?

Tam otomatik diye tabir ettiğiniz sistemin başrol oyuncusu kavramadır. Bir şanzımanda tork konvertör var ise sizin değiminizle tam otomatik diye seslendirilebilir. Dolayısiyle bir şanzıman ya otomatiktir yada yarı otomatiktir. Yarı otomatiklerde kavramada baskı balata vardır ve küçük elektrikli motorlar tarafından idare edilir. Bu sebeple otomatikleştirilmiş düz şanzıman diye de tabir edilir.

Bazı markalar, tork konvertörünün arkasına robotik/selenoid vites dişlileri sıralarken, bazı markalar tork konvertörünün arkasına CVT vites kutusu koyar, her ikisi de tam otomatiktir.

Bazı modellerde otomatikleştirilmiş klasik şanzıman (MMT/DSG) ve Hybrid'ler de ise hareketsiz kuru baskı balata + CVT uygulaması vardır.

Şimdilerde ise Pil Elektrikli ve Hidrojen elektrikli dediğimiz güçlü elektrik motorlarının arkasında viskoz kavrama ve sabit dişli aktarımı vardır.

Tüm bu otomatik şanzımanların ortak noktası P konumudur.

Altta, otomatik şanzımanlarda, vites kolu P moduna alındığında, kilidin difransiyelden sonra akslardan önce konumlandırıldığını göreceksiniz. En basit ve etkili yer olduğu için seçilmiştir. Eğer aracınız P modunda kaydırıyor ise, servisinize başvurunuz.

https://en.wikipedia.org/wiki/Parking_pawl

Aracınız en son teknoloji elektrikli olsa bile, değişimini aksatmamanız gereken en önemli sıvı Şanzıman Yağı olacaktır.

El freni çekme prosedürü konusunda gönlünüzü ferah tutun ve Şanzıman yağınızı periyodunda veya ağır şartlarda kullanıyorsanız öncesinde değiştirmeyi ihmal etmeyin.

El freniniz kaydırıyorsa, servisinizde ayarlatın.

 

 
Tekin bey şanzıman seyir halinde aracı hareket ettirmek için tasarlanmış parçalardan oluşan bir kutudur,durağan halde aracı tutmak için değildir,seyir halinde parçalanması gerek yaklaşımı hiç uymamış.
EGEA 1.4 BENZİN 95 HP URBAN
TOYOTA CORONA 3S FE
BAYRAKLARI BAYRAK YAPAN UĞRUNDA AKAN KANDIR TOPRAK EĞER UĞRUNDA ÖLEN VARSA VATANDIR.
EMNİYET KURALLARINA UYALIM UYMAYANLARI UYARALIM.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomatik Şanzımanda Uygun Park Adımları
« Yanıtla #19 : Ocak 03, 2021, 18:21:12 »
@Tekin Bozbey (21136)  elektronik el freni, p ile kombine çalışabiliyor. Hibrit corolla’da ben de otomatik el freni kullanıyordum. Fakat aracı p’den çıkarırken kütleme oluyordu. Şimdi önce n sonra el freni ve p yapıyorum. Kütleme olayı olmuyor.

Hibritlerde n vitesi diye vites yok aslında. Benim bildiğim elektrik motorlarının kapanması var. Tekerler aslında mg2’ye bağlı. Ve elektrik motorları kapanırsa tekerler boşa dönmüş oluyor. Termik motor o sırada çalışıyorsa da ya şanzıman dışındaki debriyaj ile ya da planet sistemle boşa dönüyor. Ya da n’ye atınca termik motor çalıştırılamıyor. Bu vesile ile size sormak istedim. Bilgim doğru mudur? Hibritlerde n konumu tam olarak nasıldır?

Termik motor + Elektronik kontrollü Baskı Balata + Jeneratör + CVT + Elektrik Motoru

P, R, D ve B modlarında hareket ederken veya etmezken.. Baskı Balata ile sistem 3 motoruda aynı anda hem şarj hemde hareket için kullanır.

E-CVT denmesinin 3 sebebi;
1- P modunda şarj olabilmesi için baskı balata gücü Jeneratöre aktarır ama CVT açık bırakılır, güç tekerlere ulaşmaz.
2- N modunda Baskı Balata iptal edilir, termik motor çalışır ama şarj yapamaz ve elektronik olarak gaz pedalınızın elektrik motoru ile bağı kesilir. Yani yarı mekanik yarı elektronik olarak boş vites vardır.
3- B modunda yokuş inerken gaz vermiyorsanız, termik motor tamamen susar ve dönmez yani baskı balata açılır. Eğer piller %100 doluluğa ulaşırsa yokuş aşağı daha fazla şarj yapamayacağı için yani statik kompresör yapamayacağı için, güvenlik açığı oluşmaması için baskı balatayı kapatır, termik motora yakıt göndermeden, gaz kelebeğide kapalı olduğundan kompresör yapmasını sağlar ve aracın yavaşlaması/hızlanmaması sağlanır.

Kısacası Hybrid sistemde N (Boş) vites vardır.

Kitapçıkta "Hareket halinde Vitesi Boşa almayın" diye ibare olmasının sebebi de budur. Trafikte araç dururken şarj yapamaz.

Daha fazla detaylı bilgiler Yaris Hybrid konusu içinde var.


Mesaj Birleştirildi: Ocak 03, 2021, 18:43:21
Tekin bey şanzıman seyir halinde aracı hareket ettirmek için tasarlanmış parçalardan oluşan bir kutudur,durağan halde aracı tutmak için değildir,seyir halinde parçalanması gerek yaklaşımı hiç uymamış.

Düz vitesli araçlarda ise;

Yokuş aşağı parklarda, Vites dişlilerine ve Baskı Balataya doğru veya ters yönde uygulanan güç, her zaman motorun ürettiği torktan azdır.
Tüm şanzıman parçaları, üzerindeki motorun ürettiği güçleri karşılamak üzere tasarlanmıştır.
Çok yakında şanzıman diye bir şey kalmayacakken yeniden keşfetmeye gerek yok.

Bu efsane konu nereden geliyor biliyormusunuz?
Eskiden kara şanzımanlar vardı, sonradan senkromeçler icad edildi ve parçalar bugünün kalitesinde değildi.
Zamanında değişmeyen şanzıman yağı, baskı balatanın tam ayırmaması, kullanım hataları yüzünden arızalar oluşuyordu.
Yani sorunun kaynağı olarak şu an konuştuğumuz konu olduğu sanılıyordu ama değildi.

Şanzımanda düzgün olmayan bir şeyler varsa, servise uğramak gerekiyor.

Mesaj Birleştirildi: Ocak 03, 2021, 19:01:29
NOT:

Otomatik şanzımanlarda, içiniz rahat etsin diye şöyle de yapabilirsiniz, çok uzun prosedüre gerek yok.

Aracınızı durdurdunuz zaten ayağınız frende, P alın, el frenini çekin, stop edin.
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)