Gönderen Konu: SUPAP AYARI DEĞERLERİ 4AF-E ve 2E MOTOR  (Okunma sayısı 23039 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 216 kere teşekkür etti
  • 272 kere teşekkür edildi
Ynt: SUPAP AYARI DEĞERLERİ 4AF-E ve 2E MOTOR
« Yanıtla #20 : Eylül 25, 2016, 12:14:44 »
Bu bilgiler  katalogtan mı?

Motorun birinin sıcak diğerinin soğuk değeri verilmiş.Neden iki moturunda iki değeri verilmemiş bunu anlamadım.İlginç geldi doğrusu?

  Kullanım kitabından.

Toyota Club Türkiye

Ynt: SUPAP AYARI DEĞERLERİ 4AF-E ve 2E MOTOR
« Yanıtla #20 : Eylül 25, 2016, 12:14:44 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: B+
  • Kilometre: 260000
  • Model Yılı: '97
  • 17 kere teşekkür etti
  • 4 kere teşekkür edildi
Ynt: SUPAP AYARI DEĞERLERİ 4AF-E ve 2E MOTOR
« Yanıtla #21 : Eylül 26, 2016, 15:38:59 »
paylaşım için teşekkürler
1.6 GLİ

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 216 kere teşekkür etti
  • 272 kere teşekkür edildi
Ynt: SUPAP AYARI DEĞERLERİ 4AF-E ve 2E MOTOR
« Yanıtla #22 : Eylül 28, 2016, 10:46:16 »
paylaşım için teşekkürler

  Size de teşekkürler.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: AB+
  • Kilometre: 200000
  • Model Yılı: '95
  • 12 kere teşekkür etti
  • 27 kere teşekkür edildi
Ynt: SUPAP AYARI DEĞERLERİ 4AF-E ve 2E MOTOR
« Yanıtla #23 : Eylül 28, 2016, 11:18:49 »
Merhaba Arkadaşlar,

4afe motor için kullanım kılavuzunda verilen değerler doğrudur. Motor soğukken emme subap boşluğu 0.15 ile 0.25mm arasında olmalıdır. Egzoz subap boşluğu 0.20 ile 0.30mm arasında olmalıdır. Subap boşlukları bu değerler arasında değilse, subap şimleri (pulları) uygun değerler ile değiştirilip boşluk ayarlanmalıdır. Eğer ayar yapılacaksa emme subaplarına 0.20mm egzoz subaplarına 0.25mm boluk olacak şekilde ayar yapılması en güzeli olur. Subap boşlukları motorun performansı ve yakıt tasarrufu için önemlidir. Kendi aracımdan biliyorum. Aracın çekişi arttı ve çalışması daha düzenli oldu.

Piyasadaki ustaların çoğu subap şimlerini değiştirmek yerine subapları söküp taşlayarak ayar yapmaktadır. Bu işlemi kesinlikle tavsiye etmem. Gereksiz yere motor üst bloğu söktürmenin, bir dünya masraf çıkarmanın ve subapları bozmanın pek manası yok. Subap şimlerini sökmek ve bu şimleri bulmak kolay değil ama yapıldığında çok temiz iş oluyor.

4afe subap şimlerini değiştiriyorum. Elimde bir miktar şim de bulunuyor. Ankarada olup ayar yaptırmak veya ölçtürmek isteyen varsa yardımcı olurum.
1995 Corolla XEI

Yapıyorsan! Bir iyilik yapıyorsan, iyi yap.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 216 kere teşekkür etti
  • 272 kere teşekkür edildi
Ynt: SUPAP AYARI DEĞERLERİ 4AF-E ve 2E MOTOR
« Yanıtla #24 : Eylül 29, 2016, 12:39:41 »
Merhaba Arkadaşlar,

4afe motor için kullanım kılavuzunda verilen değerler doğrudur. Motor soğukken emme subap boşluğu 0.15 ile 0.25mm arasında olmalıdır. Egzoz subap boşluğu 0.20 ile 0.30mm arasında olmalıdır. Subap boşlukları bu değerler arasında değilse, subap şimleri (pulları) uygun değerler ile değiştirilip boşluk ayarlanmalıdır. Eğer ayar yapılacaksa emme subaplarına 0.20mm egzoz subaplarına 0.25mm boluk olacak şekilde ayar yapılması en güzeli olur. Subap boşlukları motorun performansı ve yakıt tasarrufu için önemlidir. Kendi aracımdan biliyorum. Aracın çekişi arttı ve çalışması daha düzenli oldu.

Piyasadaki ustaların çoğu subap şimlerini değiştirmek yerine subapları söküp taşlayarak ayar yapmaktadır. Bu işlemi kesinlikle tavsiye etmem. Gereksiz yere motor üst bloğu söktürmenin, bir dünya masraf çıkarmanın ve subapları bozmanın pek manası yok. Subap şimlerini sökmek ve bu şimleri bulmak kolay değil ama yapıldığında çok temiz iş oluyor.

4afe subap şimlerini değiştiriyorum. Elimde bir miktar şim de bulunuyor. Ankarada olup ayar yaptırmak veya ölçtürmek isteyen varsa yardımcı olurum.

 Şimleri ne olarak veyahut nereden buluruz? bazı insanlara şim diyorsun suratına masumca bakıyor da o yüzden sorum. Tahmini fiyat ortalaması nedir, sadece bizim aracın motoruna özel mi yoksa genel bir parça mı?

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 259400
  • Model Yılı: '95
  • 72 kere teşekkür etti
  • 61 kere teşekkür edildi
Ynt: SUPAP AYARI DEĞERLERİ 4AF-E ve 2E MOTOR
« Yanıtla #25 : Eylül 29, 2016, 13:22:39 »
Şimleri ne olarak veyahut nereden buluruz? bazı insanlara şim diyorsun suratına masumca bakıyor da o yüzden sorum. Tahmini fiyat ortalaması nedir, sadece bizim aracın motoruna özel mi yoksa genel bir parça mı?
Evet evet bu şimleri bi öğrenelim artık.
Birkaç ay önce aracı bir ustaya bıraktım subap ayarı yapsın diye. Usta motoru açtığı gibi geri kapatmış bunun ayarı zor diyor.
Efsane '95 XEI

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: AB+
  • Kilometre: 200000
  • Model Yılı: '95
  • 12 kere teşekkür etti
  • 27 kere teşekkür edildi
Ynt: SUPAP AYARI DEĞERLERİ 4AF-E ve 2E MOTOR
« Yanıtla #26 : Eylül 30, 2016, 08:06:18 »
4afe Subap ayar şimi yada pulu şeklinde sormanız lazım. Malesef bu parçalar epey zor bulunuyor. Farklı model ve markaların da ayarı şim ile yapılıyor ama her marka ve modelin şimleri farklıdır. örneğin toyota ae92 kasaların şimleri daha ufaktır.  Ayar şimleri farklı kalınlıklarda üretiliyor ve bunların kalınlıkları mikron mertebesinde değişiyor. Ayar yapılacak subapların şimlerinin mikrometre ile ölçülüp, değiştirilecek şimlerin kalınlıklarının belirlenmesi gerekiyor. Parçaları aramaya başlamadan önce bu bu şim kalınlıklarını belirlemeniz lazım. Toyota servislerinden şimleri ölçülerini vererek sipariş edebiliryorsunuz ama Türkiye stoklarında genellikle olmuyor ve yurt dışından getiriyorlar. O da 2 ay kadar uzayabilirmiş.
Japon hurdacılarına ve toyota özel servislerine sormak lazım. Onların ellerinde bazen olabiliyor ama ellerinde olanlarında kalınlıklarını da mikrometre ile ölçmek gerekiyor.

Şimlerin fiyatlarına gelirsek. Servis şimin tanesini 21tl'ye satıyor. Özel servisler ve hurdacılarda fiyatları değişiyor. Özel servisler ellerinde olan şimleri pek satmak istemiyorlar.

Not: Şimlerin materyalleri önemlidir. Orjinal yada orjinal çıkma şimler dışındaki, materyali bilinmeyen şimlerin kullanılmasını pek tavsiye etmem.
1995 Corolla XEI

Yapıyorsan! Bir iyilik yapıyorsan, iyi yap.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 216 kere teşekkür etti
  • 272 kere teşekkür edildi
Ynt: SUPAP AYARI DEĞERLERİ 4AF-E ve 2E MOTOR
« Yanıtla #27 : Eylül 30, 2016, 08:58:59 »
4afe Subap ayar şimi yada pulu şeklinde sormanız lazım. Malesef bu parçalar epey zor bulunuyor. Farklı model ve markaların da ayarı şim ile yapılıyor ama her marka ve modelin şimleri farklıdır. örneğin toyota ae92 kasaların şimleri daha ufaktır.  Ayar şimleri farklı kalınlıklarda üretiliyor ve bunların kalınlıkları mikron mertebesinde değişiyor. Ayar yapılacak subapların şimlerinin mikrometre ile ölçülüp, değiştirilecek şimlerin kalınlıklarının belirlenmesi gerekiyor. Parçaları aramaya başlamadan önce bu bu şim kalınlıklarını belirlemeniz lazım. Toyota servislerinden şimleri ölçülerini vererek sipariş edebiliryorsunuz ama Türkiye stoklarında genellikle olmuyor ve yurt dışından getiriyorlar. O da 2 ay kadar uzayabilirmiş.
Japon hurdacılarına ve toyota özel servislerine sormak lazım. Onların ellerinde bazen olabiliyor ama ellerinde olanlarında kalınlıklarını da mikrometre ile ölçmek gerekiyor.

Şimlerin fiyatlarına gelirsek. Servis şimin tanesini 21tl'ye satıyor. Özel servisler ve hurdacılarda fiyatları değişiyor. Özel servisler ellerinde olan şimleri pek satmak istemiyorlar.

Not: Şimlerin materyalleri önemlidir. Orjinal yada orjinal çıkma şimler dışındaki, materyali bilinmeyen şimlerin kullanılmasını pek tavsiye etmem.


  Yani bizim 4af-e motor için, subap ayarı sentil çakısı-tornavida-anahtar üçlüsü ile olmayıp, şim ile yapılması gerekiyor, doğru mu?

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: AB+
  • Kilometre: 200000
  • Model Yılı: '95
  • 12 kere teşekkür etti
  • 27 kere teşekkür edildi
Ynt: SUPAP AYARI DEĞERLERİ 4AF-E ve 2E MOTOR
« Yanıtla #28 : Eylül 30, 2016, 09:51:52 »
Doğrudur. Uygun şimler ve saydığın aletler dışında, mikro metre, şimi çekmek için manyetik kalem, şim ile egzantirik milin arasını açmak için kullanılan özel pense ve anahtar da olması gerekiyor. Şimleri çıkarmak kolay bir iş değil deneyim istiyor.
1995 Corolla XEI

Yapıyorsan! Bir iyilik yapıyorsan, iyi yap.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: B+
  • Kilometre: 57000
  • Model Yılı: '04
  • 205 kere teşekkür etti
  • 374 kere teşekkür edildi
Ynt: SUPAP AYARI DEĞERLERİ 4AF-E ve 2E MOTOR
« Yanıtla #29 : Eylül 30, 2016, 10:28:45 »
Egzantirik milinin söküldükten sonra takarken sente ayarı yapılmazsa başınız çok ağrır. Ustanın en sonunda sente ayarı yapması gerekiyor. Yoksa hiçbir anlamı kalmaz subab ayarının.
1)ToyotaCorolla 1996gliAC 181000- 225000km (2013- 2016  )satıldı
2)ToyotaCorolla 2004SOL 57.500km(2015-   )
İnsan, kınadığı yaşamadıkça ölmezmiş. (Hadis-işerif)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Artık O Bir Çinli
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: B+
  • Kilometre: 22000
  • Model Yılı: '23
  • 278 kere teşekkür etti
  • 474 kere teşekkür edildi
Ynt: SUPAP AYARI DEĞERLERİ 4AF-E ve 2E MOTOR
« Yanıtla #30 : Eylül 30, 2016, 10:37:54 »
Şimleri ne olarak veyahut nereden buluruz? bazı insanlara şim diyorsun suratına masumca bakıyor da o yüzden sorum. Tahmini fiyat ortalaması nedir, sadece bizim aracın motoruna özel mi yoksa genel bir parça mı?

Hondanın gözünü seveyim, şim mim gerekmeden ayar yapılıyor :)

Bu parçaları forum üyemiz @Ufuk Sönmez (16363) den sordurabilirsiniz.
2002 E11 Corolla----2006 Corolla HB----2006 Focus Sedan----2004 Honda Accord----98'Palio--99'Astra----2016 Astra J----2017 Clio----2020 Corsa----2012 Honda ACCORD----2011 Honda CR-V----2020 Corolla son olarak 2023 Chery Omoda5

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Vazgeçemeyeceğiniz bir ilişki; TOYOTA! -
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 140000
  • Model Yılı: '06
  • 836 kere teşekkür etti
  • 836 kere teşekkür edildi
Ynt: Çok çok acil !!! Ekspertiz raporu öneri ?
« Yanıtla #31 : Eylül 30, 2016, 10:39:31 »
Toyota da Honda kadar sık subap ayarı bozmuyor Selman abi :P
1.6 VVT-i

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: AB+
  • Kilometre: 200000
  • Model Yılı: '95
  • 12 kere teşekkür etti
  • 27 kere teşekkür edildi
Ynt: SUPAP AYARI DEĞERLERİ 4AF-E ve 2E MOTOR
« Yanıtla #32 : Eylül 30, 2016, 11:46:28 »
Barış bey, şimleri çıkarmak için egzantirik milinin sökülmesi gerekmiyor. O nedenle sente ayarına falan gerek yok.
Şim ile subap ayarı yapmak zordur ama vida ile ayarlananlara göre daha sağlamdır. Çok zor bozulur. Bir defa eşit bir şekilde boşluklar ayarlanırsa uzun yıllar sağlam kalır.
1995 Corolla XEI

Yapıyorsan! Bir iyilik yapıyorsan, iyi yap.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: B+
  • Kilometre: 57000
  • Model Yılı: '04
  • 205 kere teşekkür etti
  • 374 kere teşekkür edildi
Ynt: SUPAP AYARI DEĞERLERİ 4AF-E ve 2E MOTOR
« Yanıtla #33 : Eylül 30, 2016, 11:52:11 »
Barış bey, şimleri çıkarmak için egzantirik milinin sökülmesi gerekmiyor. O nedenle sente ayarına falan gerek yok.
Şim ile subap ayarı yapmak zordur ama vida ile ayarlananlara göre daha sağlamdır. Çok zor bozulur. Bir defa eşit bir şekilde boşluklar ayarlanırsa uzun yıllar sağlam kalır.
Volkan bey 1.3 kasadan bahsediyorsanız doğrudur. Ancak 1.6larda eksantirik milini çıkarmadan subablara ulaşamazsınız.1.6 için 2 kere subab ayarı yaptırdım ustada gözümün önünde söktü 2 kere... Kendim şimleri götürüp tornalattım geri taktık egzantirik milini taktıktan sonrada sente ayarı yaptı.
1)ToyotaCorolla 1996gliAC 181000- 225000km (2013- 2016  )satıldı
2)ToyotaCorolla 2004SOL 57.500km(2015-   )
İnsan, kınadığı yaşamadıkça ölmezmiş. (Hadis-işerif)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Vazgeçemeyeceğiniz bir ilişki; TOYOTA! -
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 140000
  • Model Yılı: '06
  • 836 kere teşekkür etti
  • 836 kere teşekkür edildi
Ynt: Çok çok acil !!! Ekspertiz raporu öneri ?
« Yanıtla #34 : Eylül 30, 2016, 13:46:59 »
Doğru Barış abi, bizimkilerde de egzantrik milleri sökülüyor.
1.6 VVT-i

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: AB+
  • Kilometre: 200000
  • Model Yılı: '95
  • 12 kere teşekkür etti
  • 27 kere teşekkür edildi
Ynt: SUPAP AYARI DEĞERLERİ 4AF-E ve 2E MOTOR
« Yanıtla #35 : Eylül 30, 2016, 13:52:50 »
Barış Bey, 4afe 1.6lt motordan bahsediyorum. Subap ayarı yapmak için subaplara ulaşmanız gerekmiyor. Subap ayarı için şimleri çıkartmak yeterlidir. Şimleri de egzantirik milini sökmeden çıkartabilirsiniz. Toyotanın kendisinin yazmış olduğu manuelden ilgili sayfaları mesaja ekliyorum. Ben bu şekilde egzantirik mili sökmeden subap ayarını yapıyorum.

Üzülerek belirtmek isterim. Gereksiz yere egzantirik milinizi 2 defa söktürmüşsünüz. Egzantirik milinin sökülmeden önce ve geri takıldıktan sonra salgısının ölçülmesi gerektiğini biliyor muydunuz? Muhtemelen salgı ölçülmeden söküp takmışlardır. Malesef ustaların çoğu bilmediğinden yada yapmak istemediğinden işi kitabına uygun yapmıyor.
1995 Corolla XEI

Yapıyorsan! Bir iyilik yapıyorsan, iyi yap.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: B+
  • Kilometre: 57000
  • Model Yılı: '04
  • 205 kere teşekkür etti
  • 374 kere teşekkür edildi
Ynt: SUPAP AYARI DEĞERLERİ 4AF-E ve 2E MOTOR
« Yanıtla #36 : Eylül 30, 2016, 14:07:30 »
Öndeki şimler için haklısınız ancak arkadaki Şimlere ulaşmak bu yöntemle daha zahmetli duruyor Volkan Bey.. 8 tane şimi bu yöntemle almakla nerdeyse aynı vakti alır.Ha zaten resimlerdeki dediğim sente ayarı... Ustanın o kolayına gelmiş diye düşünüyorum
1)ToyotaCorolla 1996gliAC 181000- 225000km (2013- 2016  )satıldı
2)ToyotaCorolla 2004SOL 57.500km(2015-   )
İnsan, kınadığı yaşamadıkça ölmezmiş. (Hadis-işerif)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: AB+
  • Kilometre: 200000
  • Model Yılı: '95
  • 12 kere teşekkür etti
  • 27 kere teşekkür edildi
Ynt: SUPAP AYARI DEĞERLERİ 4AF-E ve 2E MOTOR
« Yanıtla #37 : Eylül 30, 2016, 14:39:44 »
Emme ve gezoz subap şimlerini sökmede pek fark yok. Sadece doğru yere bastırarak subap yaylarını itmek gerekiyor. Şimlerin hepsi buji yuvalarına doğru çıkıyor. Usta egzantirik milini salgı ölçmeden söküp takarsa tabiki hızlı olur.

Resimlerde anlatılan ayar subap ayarıdır. Sente ayarı farklı bir ayardır. Sente ayarı (egsantrik zamanlaması) egzantirik kasnakları (crankshaft pulley) ve krank kasnağının doğru zamanlamada çalışması için yapılan ayardır. Egzantirik milini sökmezseniz sente ayarı yapmanız gerekmez.
1995 Corolla XEI

Yapıyorsan! Bir iyilik yapıyorsan, iyi yap.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 216 kere teşekkür etti
  • 272 kere teşekkür edildi
Ynt: SUPAP AYARI DEĞERLERİ 4AF-E ve 2E MOTOR
« Yanıtla #38 : Ekim 03, 2016, 16:36:15 »
Bu konunun açılması bence faydalı oldu.

  @Selman Yalçın (18649)  Hocam Toyota'da kitabındaki bakım programında supap ayarı yok. Sadece Motordan ses gelirse kontrol edin gerekli ise ayar yapın/yaptırın diyor. "4af-e motor için yazıyorum."

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Artık O Bir Çinli
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: B+
  • Kilometre: 22000
  • Model Yılı: '23
  • 278 kere teşekkür etti
  • 474 kere teşekkür edildi
Ynt: Çok çok acil !!! Ekspertiz raporu öneri ?
« Yanıtla #39 : Ekim 04, 2016, 09:19:07 »
Toyota da Honda kadar sık subap ayarı bozmuyor Selman abi :P

Bu konunun açılması bence faydalı oldu.

  @Selman Yalçın (18649)  Hocam Toyota'da kitabındaki bakım programında supap ayarı yok. Sadece Motordan ses gelirse kontrol edin gerekli ise ayar yapın/yaptırın diyor. "4af-e motor için yazıyorum."

Haklısın Yüksel, takılıyorum aslında en güzeli o. Mahmut Bey bilgim var toyotadan. Zira 2004 yılından beri corolla kullanıcısıyım. Hİç supap ayarı diye birşey duymamıştım hondaya geçene kadar.
2002 E11 Corolla----2006 Corolla HB----2006 Focus Sedan----2004 Honda Accord----98'Palio--99'Astra----2016 Astra J----2017 Clio----2020 Corsa----2012 Honda ACCORD----2011 Honda CR-V----2020 Corolla son olarak 2023 Chery Omoda5