0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
Birinci Husus: Benzin yanıcı ve uçucudur. Bir bidon benzinin içerisine değil, biraz yakınına bile yanıcı madde ile yaklaşırsanız alev alır. Mazot ise benzine göre çok daha koyu kıvamlı bir yakıttır. Bir bidon mazotun içerisine bir kibrit çöpünü yakıp atsanız dahi alev almaz. Şimdi bu örneklerden sonra gelelim F1 araçlarının neden benzinli motor ile yapıldığına. Benzinli motorlar özellikleri gereği daha hafiftir ve benzin yukarıda belirttiğimiz özelliklerden dolayı çok daha atik bir tavır sergiler. Benzinli motorların özellikleri ve benzin karakteristiğinden dolayı da çok daha fazla devir çevirebilirler. Bu tamamen benzinin özelliğinden kaynaklanır. Burada performansa da bir kimlik belirlememiz gerekir. Neyin performansı? Hangi konuda? İkinci Husus: Gerçek manada bir arazi aracı dizel motorludur ve mazot ile çalışır. Ben hiç bir askeri araç görmedim ki dizel motorlu olmasın. Bu bütün gelişmiş dünya ülkerinde böyledir. Mazot demek güç demektir. Yani güç bakımından tork bakımından çok yüksek performans sağlar. Örneğin hiç bir zırhlı personel taşıyıcı benzinli değildir. Hiç bir yeni nesil tank benzinli değildir. Bunların hepsi dizeldir. Dünya arazi aracı literatüründe adını altın harflerle yazdırmış bir araç olan LandCruser'da dizeldir. Jeep'de Range Rover'da. Ancak günümüzde suv tarzı araçlar benzinli olabilmekte. Örneğin VW Tiguan, Kia Sportage vb. Çünkü bunların kullanım aracı tamamen güç değil yerden yüksek ve farklı bir sürüş tarzını içerdiği için ara boşluğu doldurmak için geliştirilmiş araçlardandır. Bazı Jeep tarzı araçlarda ise yine sürüş karakteristiğinden dolayı ise benzinli motor seçenekleri kullanılabilmektedir ancak bunlar istisnai araçlardır.Üçüncü Husus: Benzin ya da dizel arasında bir üstünlük söz konusu değildir. İkiside farklı ihtiyaçlara cevap verir. Benzin yukarıda da belirttiğim gibi yanıcı, uçucu ve aniden alev alma özelliğine sahiptir. Mazot ise kalın yakıttır ve benzin gibi ani yanma sağlamaz patlayarak yanarak. Mazotun bu özelliği motordaki stork boylarından tutunda subaplarına ve contalarına varıncaya kadar değişiklik gösterir. Dizel motorun yine yakıttan dolayı motor aksamında farklı bir çok eleman vardır ve benzinli motor ile çalışma prensibi yani dört zamanlı olmasının haricinde bir çok farklı özelliği bünyesinde barındırır. Bu yüzden dizel motor ağırdır. Formüla 1 de ise hafiflik ve yüksek devir önemlidir. Dizel karakteristiğinde ise güç yani tork vardır. Aynı motor hacmine sahip biri dizel biri benzinli iki aracı %5 eğimli virajlı bir rampada bilmeyen arkadaşlarımız için belirtiyorum bir deneyin. Dizel güç performansı açısından her zaman önde olur ve benzinli aracı da arkasına takar ve onu da çıkartır. Burada amaç tekrar belirtiyorum? Hangi açıdan performans değerlindiyorsunuz? Hız mı güç mü?Umarım açıklamar yardımcı olmuştur.
Mustafa bey yazınız genel olarak güzel ve bilgilendirici.Ancak küçük bir gözden kaçan detay var.Niçin dizelin turbolusuna bakarken benzinlinin atmsferik modelini kıyaslıyorsunuz?Şuandaki top 1,6 motorlara bakarsak; (yanlışım varsa düzeltin)Dizelde Renault 130 Hpyi yakaladı.Benzinlide Ford 180 Hpyi yakaladı.Renault dizelde 380 Nm torkBenzinlide Ford 240 Nm torkBirde dizelin hız yapabilmek için daha uzun şanzıman kullanmak zorunda oldugunu düşünür isek bu iki model arasında dizelin hem rampada hemde düzde pek şansı oldugunu düşünmüyorum.
Mustafa bey herşey bir yana ancak RX8 i örnek göstermeniz yok yanlış çünkü onun motoru pistonlu degil rotorlu wankel motor o nedenle düşük ömür normaldir.Hatta motoru yenilemede yapılmaz ve yeni motorun maliyeti pistonlu motora göre inanılmaz ucuzdur.Diger dedikleriniz göreceli kavramlar.
Ahmet Bey rx8 in Wankel motor olduğunu biliyorum hatta genellikle wankel e uygun yağ kullanılmadığını ve bununda motor için ayrı bir yıpranma ölçüsü olduğunu da ancak anlatmak istediğim şudur ki belirli ölçülerle yapılan bir motordan özellikle turbo desteği ile aşırı güç üretilmeye çalışıldığında motora fazla yüklenildiğini ve yıpranma ölçüsünün arttığını düşünüyorum. Bunu nitro vb. uygulamalar ile kuvvetlendirilmiş araçlarda da görebiliriz.
Gene bir dizel-benzinli meselesi...Hız istiyorsanız benzinli daha uygun bir seçenek olur, zira benzinli motorun avantajı, yüksek devirde verdiği torktur...Dizelin amacı ise güçtür...Mesela massey ferguson; tam 1150 nm tork var, canavar gibi, ama 49hp motor var, 35 km'yi geçmez...
Aşırı beslemeli motorlarda ömür sorunu motordamı çıkıyor yoksa turbo, kompresör gibi donanımlarda mı?Çünkü motor ömrünün uzun olması için aşırı beslemeli motorlarda sıkıştırma oranı daha düşük kullanılıyor.Böylece düşük güç ihtiyacındaki sıkıştırmalarda karşı güç azalıyor. Ve ekonomi saglanıyor.Yüksek güç ihtiyacındada bu eksik olan sıkıştırma oranı aşırı besleme ile tamamlanarak hacminden daha fazla güç alınıyor.Motorun ömrü için aslında birşeyler düşünülmüş. Ama turbo kompresör için düşünülmüş mü bilemem.Sanırım bazı araçlar turbo koruma için projemi çalmışlar. Projemde elektrikli küçük bir pompa kontak kapatıldıgında turboya motor yagını pompalıyordu. Böylece turbo araçları stop etmek için bekleme ihtiyacı kalmıyordu. Ama yine birileri çalmış.
Aşırı beslemeli motorlarda ömür sorunu motordamı çıkıyor yoksa turbo, kompresör gibi donanımlarda mı?Çünkü motor ömrünün uzun olması için aşırı beslemeli motorlarda sıkıştırma oranı daha düşük kullanılıyor.
Öyle bir tork olabilirmi yaaa?www.tarimdestek.net/uzel-240s-gold-traktor-teknik-ozellikleri.html
Gayet mantıklı, kullanışlı ve kolay bir yöntem aslında, tebrik ederim. Zira askeri araçlarda iki zamanlı detroitlerde özellikle turbo kesmesi sık yaşadığımız bir olaydı.Mesaj Birleştirildi: Haziran 16, 2014, 22:46:51Ahmet Bey, sıkıştırma oranı düşürüldüğünde stork boyları da kısalıyor diye düşünüyorum. Şayet stork aralığı kısalırsa pistonlar daha fazla hareket etmek durumunda kalacaklardır. Ancak bu durumu V6 motor ile çözebilirsiniz. Böylelikle pistonlar sayıları arttığı için yükü daha rahat paylaşabilecektir. Bu olay ise yine motorun doğasına aykırı. Şunu inkar etmemek gerekir ki turbo-motor ikilisinin arasındaki ilişkinin gün geçtikçe iyileştirileceğini düşünüyorum. Ancak günümüz teknolojisinde turbo motora fazlasıyla yük bindirmekte. Böyle olmasaydı Toyota mühendisleri 1.6'dan132bg değil 180 bg. rahatlıkla çıkartabilirlerdi. Mesaj Birleştirildi: Haziran 16, 2014, 22:49:37Bu arada turbo arızalanmasınında tamamen yanlış ve özensiz kullanım ile yanlış motor yağı kullanıldığından kaynaklandığını düşünmekteyim. Yoksa turbolarda çok az arıza verir. 600.000km dizel bir mk2 mondeonun orjinal turbosu ile sağlıklı bir şekilde çalıştığını ve kullanıldığını youtube daki bir videodan izlemiştim.
Peki hocam dizel bir spor araba neden yok? Yani neden ferrari dizel motor yapmiyor dizelin böyle bir tork avantajı varken.
Hala araba ile ilgili yorum gelmemiş,sahibinden de bir adet 1.6d verso var 70000 e,acaba alınırmı
pazartesi günü 1.6d 4d verso comfort extra aldım. su ana kadar yaptıgım km şehir içi klima acık 100 km civar tüketim 6.5 lt gösteriyor. ama tabikide sonuç için az bir km ayrıca araca daha tam alışamamda bu tüketim değerini değiştirir diye düşünüyorum. diğer 6 vitesi şehir içinde göremesemde uzun yolda çok faydası olacağı kanısındayım.