Gönderen Konu: 2008 1.4 D4D Otomatik Dizel Yaris Sol  (Okunma sayısı 11631 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Yaris
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 89700
  • Model Yılı: '08
  • 71 kere teşekkür etti
  • 9 kere teşekkür edildi
2008 1.4 D4D Otomatik Dizel Yaris Sol
« : Mayıs 21, 2013, 12:30:05 »
Herkese iyi forumlar.

Yeni kullanmaya başladığım aracımda manuel vitesten sonra beni en çok zorlayan husus ilk kalkış anlarında yaşadığım ileri doğru fırlama problemi oldu.

Öyle ki manuel viteste neredeyse santim santim yarım debriyaj ile ilerleyebilirken yarisimde bu şansım yok. Örneğin park ettiniz ve maalesef önünüze ve arkanıza yakın mesafede iki araç daha park ederek sizi sıkıştırdı. Aracı çalıştırdıktan sonra gaza neredeyse milim milim dokunsanız dahi araç bir anda fırlıyor ve dolayısıyla diğerlerine vurmadan oradan çıkma şansınız da olmuyor.

Benim için problem değil bazen + fren ile, bazen boşa alıp gerekiyorsa elle iterek her halukarda çıkarım ama bayanların kullanımı için çok daha büyük sorun.

Bununla beraber  şununda farkına vardım ki özellikle ilk çalıştırmadan sonra yani sistem soğukken bu husus çok daha rahatsız edici. Ancak biraz yol gittikten sonra gayet yumuşak bir şekilde kalkış yapabiliyorsunuz.

Aynı araçtan kullanan varsa sormak istediğim bu ortak bir sorun mu yoksa bir arıza mı?


Bu arada Toyota fanatikleri beni yanlış anlamasın zira ben de aracımdan son derece memnunum ve büyük bir keyifle kullanıyorum. Amacım sadece sizlerle bir şeyler paylaşmaya çalışmak ve eğer başına geldi ise bir başkasına da yardımcı olabilmektir.

Saygılarımla.

Toyota Club Türkiye

2008 1.4 D4D Otomatik Dizel Yaris Sol
« : Mayıs 21, 2013, 12:30:05 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: 2008 otomatik dizel yaris şanzıman sorunları
« Yanıtla #1 : Mayıs 21, 2013, 13:09:05 »
Sanırım şanzımanınız MMT/MM, motorunuz diesel olduğuna göre ve eğer düz satıhtaysanız, ayağınızı frenden çektiğinizde, rölantide dahi üretilen yüksek tork ile hareket edebiliyor olmanız gerekir.

Eğer araç hareket etmekte zorlanıyorsa, lastik hava basınçlarınız oldukça düşük olabilir!

Dolayısiyle iki araç arasında biraz daha sakin davranarak aracınızın kendi kendine hareket etmesini bekleyiniz.

Sorun hala devam ederse, yetkili servisinizde kalibrasyon yaptırınız.
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • ゴールドメンバ
  • *****
  • E12 SPORT 3ZZ-FE (Auris - Yaris D4D MMT) Civic EK9
    • Model araçlar, uçaklar, helikopterler
  • Araç: Yaris
  • Kan Grubu: A-
  • Model Yılı: -
  • 482 kere teşekkür etti
  • 760 kere teşekkür edildi
Ynt: 2008 otomatik dizel yaris şanzıman sorunları
« Yanıtla #2 : Mayıs 21, 2013, 13:29:55 »
MMT şanzumanda aracı vitese taktığınızda araç ileri gitmeye çalışır bu durumda ayağınız fren pedalında olsun ve gaz yerine frenden ayağınızı yavaşça çekerek aracın yavaş yavaş ilerlemesini sağlayın ,  bende MMT kullanıyorum ama parkta yada başka biyerde hiç MMT yüzünden sorun yaşamadım bence çok kullanışlı bir şanzıman.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Yaris
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 89700
  • Model Yılı: '08
  • 71 kere teşekkür etti
  • 9 kere teşekkür edildi
Ynt: 2008 otomatik dizel yaris şanzıman sorunları
« Yanıtla #3 : Mayıs 22, 2013, 09:19:55 »
Alakadar olduğunuz için teşekkür ederim, şöyle yanıtlamaya çalışayım;

Tekin Bey,
Aracı boşta çalıştırdıktan sonra vitese taktığımda vites geçişini hissediyorsunuz yani hafif bir sallama oluyor ancak ayağınızı frenden çektiğinizde araç hareket etmiyor, ister ileri ister geri viteste olsun, ister trafik ışıklarında bekliyor olayım araç viteste iken ayağımı gaz pedalından çektiğimde araçta bir ilerleme olmuyor, lastik basınçlarım ise üreticinin verdiği değerlerde, onları da kontrol ediyorum.

Mesut Bey,
Ben kalender insanım, bu modeller böyle deseler sesim çıkmaz yine de zevkle kullanırım zira otomobil olarak kısıtlamayayım genel olarak tüm taşıt araçlarını sever ve kullanmaya çalışırım :) Dolayısıyla belirttiğim hususlar benim için de bir problem tekil etmemekle beraber varsa tecrübeli olanlardan kullanım tüyoları hakkında bilgi almak istedim. Şöyle söyleyeyim ki dediğiniz şekilde yaptığımda ayağımı frenden kaldırdığım zaman benim aracım hareket etmiyor. Artık belli bir devirle mi yoksa gaz pedalı konumuyla mı bilemiyorum biraz gaza bastığınızda hareket ediyor ve dediğim gibi özellikle ilk çalıştırma ise hem biraz sesli (tabiri caiz ise lok lok ederek - ve bu ses sadece araç ilk çalıştırılıp harekete başlayacak ise yani her şeyiyle  soğuk ise geliyor) hem de ileri atılarak kalkış yapıyor.

Dedikleriniz doğru, örneğin daha önce farklı otomatik araçlardan da kullanma imkanım oldu ancak o tam otomatik şanzumanlarda frene basmadığınızda araç ya ileri ya geri sürekli bir gidiş halinde oluyor ve fren yardımı ile hassas manevralar yapabiliyorsunuz biliyorum, ama MMT dediğiniz bu şanzumanda en azından benim araçta durum böyle olmuyor, araç gaza basınca ve bir anda kavrayarak atılıyor. bu durumda da özellikle sıkışık park yerinde cm cm ilerlemek gereken bir pozisyonda en azından benim gibi bu tip bir şanzumanı yeni kullanmaya başlayan biri için büyük bir sorun gibi gözüküyor.

Saygılarımla.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: 2008 otomatik dizel yaris şanzıman sorunları
« Yanıtla #4 : Mayıs 22, 2013, 11:28:22 »
Tamer bey,

Normalde, ayak frende boş viteste motor çalıştırılır ve vites kolu E'ye alındığında, şanzıman 1. viteste hazır ama debriyaja basılı bekler. Ayağımızı frenden çektiğimiz anda yarım debriyaj yaparak kavramayı başlatır ve araç yavaşça hareket eder.

Sanırım sizin vitesiniz 1 de veya R iken, ayağınızı frenden kaldırdığınızda yarım debriyaj kavrama başlamıyor, gaza hafifçe bastığınızda ise yarım kavramadan daha fazlası oluşuyor ve aracınız fırlıyor.

Yetkili servisinizde kalibrasyon yaptırmanız gerekiyor.

Kalibrasyondan sonra sorununuz devam ederse yetkili serviste çözmek zorundasınızdır. Sorunun kaynağı debriyaj motoru olabilir.
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Yaris
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 89700
  • Model Yılı: '08
  • 71 kere teşekkür etti
  • 9 kere teşekkür edildi
Ynt: 2008 otomatik dizel yaris şanzıman sorunları
« Yanıtla #5 : Mayıs 22, 2013, 15:24:39 »
Tekin bey teşekkür ederim, güzel özetlediniz.

Zaten aracım 80000 km ye iyice yaklaştı. Demek ki şanzımanla ilgili bir ayar işlemi var diye anlıyorum tavsiyelerinizden. Bakım esnasında servise bildireceğim o halde. Bir de mmt şanzımanı hiç bilmiyordum, demek ki manuel kullanıma benzer yarım ve tam debriyaj ile tam kavrama kavramları bu şanzımanlar için de geçerli bir husus.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 164 kere teşekkür etti
  • 115 kere teşekkür edildi
Ynt: 2008 otomatik dizel yaris şanzıman sorunları
« Yanıtla #6 : Mayıs 22, 2013, 15:40:58 »
Tamer bey; Arkadaşların da açıkladığı gibi, sorununuz debriyaj kavrama ile alakalı.
Vitese geçince hiç hareket etmeme durumuna geldiğine göre, sizin aracınız hiç kalibrasyon yapılmadı.
Eğer baskıda hasar ve ya balata tam aşınmadıysa, sorununuz kalibrasyon ile çözülebilieceğini düşünüyorum.
Kalibrasyon, sıkışık trafikte kullanılan araçlarda - 10bin'de yapılmalı kanaatindeyim. Daha az trafik olan şehirlerde sürülen araçlarda, 15-20bin'de yapılmalıdır.
Kendi aracımdan biliyorum, 17-18bin olduğunda, ufaktan silkelemeler ve sarsmalar başladı. Kalibrasyon yaptırdım vites değişimi ve kalkışlarda oldukça düzelme var.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Yaris
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 89700
  • Model Yılı: '08
  • 71 kere teşekkür etti
  • 9 kere teşekkür edildi
Ynt: 2008 otomatik dizel yaris şanzıman sorunları
« Yanıtla #7 : Mayıs 22, 2013, 15:46:12 »
Levent bey teşekkür ederim,

Serviste ayarlanabilir bir husus olduğu ve benim aracımdaki hususun çok da normal olmadığı konusunda düşüncem iyice netleşti.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 164 kere teşekkür etti
  • 115 kere teşekkür edildi
Ynt: 2008 otomatik dizel yaris şanzıman sorunları
« Yanıtla #8 : Mayıs 22, 2013, 16:55:50 »
Levent bey teşekkür ederim,
Serviste ayarlanabilir bir husus olduğu ve benim aracımdaki hususun çok da normal olmadığı konusunda düşüncem iyice netleşti.
Ek olarak ; M/m (mmt) konusunda forumda bir çok tartışmalar vardır. Lütfen herkezin yorumunu dikkate almayınız. Bizzat aracı bilinçli (m/m ne olduğunu bilerek) kullananların ve sistemi bilenlerin yorumlarına riayet ediniz.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • 4 kere teşekkür etti
  • 1 kere teşekkür edildi
Ynt: 2008 otomatik dizel yaris şanzıman sorunları
« Yanıtla #9 : Mayıs 22, 2013, 23:11:43 »
benim aracım da mmt; E ve R de sorun yaşamıyorum ve gayet stabil, arkadaşların da belirttiği gibi düz zeminde ayağımı frenden çektiğim anda araç hareketlenmeye başlıyor, kırmızı ışıkta önümdeki aracın hem fren lambası yanıyor hem de araç ilerliyorsa benimki gibi otomatik şanzımanlı bir araç olduğunu anlıyorum :)
Lakin ben de bu yaris in manuel konumdayken 1'ini sevmedim, biraz hopluyor gibi araç, 10bin bakımından da yeni çıktı araç, ne kalibrasyondan söz ettiler, ne bir şey...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • トヨタ オーリス
  • Araç: Auris
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 46
  • Model Yılı: '07
  • 29 kere teşekkür etti
  • 108 kere teşekkür edildi
Ynt: 2008 otomatik dizel yaris şanzıman sorunları
« Yanıtla #10 : Mayıs 22, 2013, 23:17:41 »
Aynı sıkıntılar atmosferık yarıstede var.Sogukta sert gecısler gaza dokununca zıplamalar bazen vısteste takılıp kalma gıbı.Servıste kalıbrasyon yaptırıp bogazı temızletıp bıde vıtes pımlerınızı kontrol ettırırsenız sorunuz uzun bır zamanlıgına duzelecektır
2007 Toyota Auris Comfort "1ZR-FE"

Xenon+Cruise Control+Far Yıkama

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Yaris
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 89700
  • Model Yılı: '08
  • 71 kere teşekkür etti
  • 9 kere teşekkür edildi
Ynt: 2008 otomatik dizel yaris şanzıman sorunları
« Yanıtla #11 : Mayıs 23, 2013, 09:37:53 »
Teşekkür ederim,

Çok şükür vites geçişlerinde bir problemim yok, sadece bazen vites büyütürken çok bekliyor. Çözebildiğim kadarı ile ekonomik modda olmasına rağmen farkında olmadan gaza biraz fazla bastıysam mantık yürütüp devirli kullanım istediğimi sanıyor. Artık kullandıkça huyunu suyunu anlamaya başlıyor insan :)

Ama şu kesin ki araçta freni bıraktığım zaman ilerlemesi gerekiyor, serviste bu hususu özellikle belirteceğim.

Saygılarımla.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 164 kere teşekkür etti
  • 115 kere teşekkür edildi
Ynt: 2008 otomatik dizel yaris şanzıman sorunları
« Yanıtla #12 : Mayıs 23, 2013, 16:02:07 »
Teşekkür ederim,
Çok şükür vites geçişlerinde bir problemim yok, sadece bazen vites büyütürken çok bekliyor. Çözebildiğim kadarı ile ekonomik modda olmasına rağmen farkında olmadan gaza biraz fazla bastıysam mantık yürütüp devirli kullanım istediğimi sanıyor. Artık kullandıkça huyunu suyunu anlamaya başlıyor insan :)
Ama şu kesin ki araçta freni bıraktığım zaman ilerlemesi gerekiyor, serviste bu hususu özellikle belirteceğim.
Saygılarımla.
Evet Tamer bey; M/M otomatikleştirilmiş akıllı şanzıman... :)
Sizin düşüncelerinizi, yol şartlarını göz önünde bulundurarak (eğim, hız) sizin kararınızın ne olabileceğini düşünüyor ve hareketlere karar veriyor.
Size 1-2 ipucu:
1. Rampada kalkış yaparken aracı geri kaçırmamak için, ayağınız frendeyken, hafif ayağınızı alın (geri kaçmayacak kadar) sonra tekrar basın.
Sonraki frenden ayağınızı aldığınızda, kavramayı daha hızlı yapıyor ve arac geri kaçmıyor. M/M olan araçlada eğim kontrolü yok, ancak bu çift fren tekniği ile,
aracı geri kaçırmadan, rampada kalkış yapabiliyorusunuz.
2. Motor devri sınırlara yakın düşük ve ya yüksekse, vites E ve ya Es konumunda olmasında rağmen, direksiyondaki vites kontrol kollarından vites değiştirebiliyorsunuz.
Örn; Yolda ilerliyorsunuz, devir 1300-1400. Önünüzdeki aracı sollamak için atak yapmanız gerekecek. Gazı sonuna kadar basarsanız, aracın vites düşürmesi
eğim ve son devire bağlı kalmaktadır. Çoğunlukta E modunda vites düşürmez ve motor daha hızlı devirleniz. Bu durumda, vitesi manuele almadan, ayağınızı gazdan kısa alıp vites düşürün ve anında sollamaya geçin. O anda, vites bir süre sizin emrinizde manuelde kalır. Sollayacağınız araç sayısı birden fazlaysa, motor devirlenebilir, o anda ister manuel yükseltin, ister öyle devam edin, size kalmış. Devir normale dönünce, kısa süre sonra vites göstergesi tekrar E'ye geçer.
3. Araç ile yolda ilerlerken, vites değişim zamanlarını hissettiğinizde, ayağınız gazdan hafif geri aldığınızda, vites yükselir. Böylece aracın vites değiştirdiğini (sarsma ve ya "kalâ kalma-gerileme" anlamında) asla hissetirmezsiniz, anlamazsınız.
4. Uzun ve virajlı iniş rampalarda, vitesi manuele alıp kullanmanızı tavsiye ederim. Virajlarda vites düşürebilir hızınızı azaltırsınız ve tersi.
5. Çok sıkışık trafikte de manuelde kullanmanızda fayda vardır. M/M'lu araçlar, çok fazla sıkışık trafiğe gelemiyor.
6. Dik yukarı rampa çıkacaksanız, tercihen vitesi manuelde kullanın, devir ve vitese siz hakim olun. Daha az eğimli rampalarda Es olarak kullanın ve gaza çok ani basmayınız. Aynı şekilde motorun çok devirlenmesine ve vites yükseltmesine izin vermeyiniz. M/M'de vites değişim zamanı uzun olduğu için, o arada aracın gövdesi hız kaybedecektir ve yığılma yaşanacaktır. Sonrasında vites tekrar düşecektir.


Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Yaris
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 89700
  • Model Yılı: '08
  • 71 kere teşekkür etti
  • 9 kere teşekkür edildi
Ynt: 2008 otomatik dizel yaris şanzıman sorunları
« Yanıtla #13 : Mayıs 23, 2013, 16:46:05 »
Evet Tamer bey; M/M otomatikleştirilmiş akıllı şanzıman... :)
Sizin düşüncelerinizi, yol şartlarını göz önünde bulundurarak (eğim, hız) sizin kararınızın ne olabileceğini düşünüyor ve hareketlere karar veriyor.
Size 1-2 ipucu:

1. Rampada kalkış yaparken aracı geri kaçırmamak için, ayağınız frendeyken, hafif ayağınızı alın (geri kaçmayacak kadar) sonra tekrar basın.
Sonraki frenden ayağınızı aldığınızda, kavramayı daha hızlı yapıyor ve arac geri kaçmıyor. M/M olan araçlada eğim kontrolü yok, ancak bu çift fren tekniği ile, aracı geri kaçırmadan, rampada kalkış yapabiliyorsunuz.

Kırk yıl düşünsem herhalde aklıma gelmezdi :) deneyeceğim

2. Motor devri sınırlara yakın düşük ve ya yüksekse, vites E ve ya Es konumunda olmasında rağmen, direksiyondaki vites kontrol kollarından vites değiştirebiliyorsunuz.
Örn; Yolda ilerliyorsunuz, devir 1300-1400. Önünüzdeki aracı sollamak için atak yapmanız gerekecek. Gazı sonuna kadar basarsanız, aracın vites düşürmesi
eğim ve son devire bağlı kalmaktadır. Çoğunlukta E modunda vites düşürmez ve motor daha hızlı devirleniz. Bu durumda, vitesi manuele almadan, ayağınızı gazdan kısa alıp vites düşürün ve anında sollamaya geçin. O anda, vites bir süre sizin emrinizde manuelde kalır. Sollayacağınız araç sayısı birden fazlaysa, motor devirlenebilir, o anda ister manuel yükseltin, ister öyle devam edin, size kalmış. Devir normale dönünce, kısa süre sonra vites göstergesi tekrar E'ye geçer.

Direksiyondan vites benim araçta bulunmadığından pas geçiyorum.

3. Araç ile yolda ilerlerken, vites değişim zamanlarını hissettiğinizde, ayağınız gazdan hafif geri aldığınızda, vites yükselir. Böylece aracın vites değiştirdiğini (sarsma ve ya "kalâ kalma-gerileme" anlamında) asla hissettirmezsiniz, anlamazsınız.

Ekonomik modda görebildiğim kadarı ile 1000 d/d düşünce küçültüp 2000 d/d çıktığında büyütüyor. O  zaman 2000 d/d varmadan ayağımı gazdan çekmeyi (hafifçe) deneyeceğim, bakalım inşallah motor frenine düşmeden büyütmeyi becerebilirim. Aslına bakarsanız tam vites büyütürken yaşattığı hafif bir öne yığılma hissi var ki insanı sanki tır kullanıyor gibi havaya sokuyor :)

4. Uzun ve virajlı iniş rampalarda, vitesi manuele alıp kullanmanızı tavsiye ederim. Virajlarda vites düşürebilir hızınızı azaltırsınız ve tersi.

Şimdilik otomatikte bırakıp ne yaptığını anlamaya çalışıyorum,
gördüğüm genellikle yüksek devirde spor modu gibi vites değiştirdiği, çıkarken ise nerdeyse benzinli araçların stop edeceği devirlerde vites büyüttüğü :)


5. Çok sıkışık trafikte de manuelde kullanmanızda fayda vardır. M/M'lu araçlar, çok fazla sıkışık trafiğe gelemiyor.

Ama otomatik araç konforunu bu şartlarda göstermeli değil mi zaten, sebebi nedir ki?
Bir de nasıl olmalı, yani kalkışta 1'e alıp durunca boşa almak mı tavsiye edilen?


6. Dik yukarı rampa çıkacaksanız, tercihen vitesi manuelde kullanın, devir ve vitese siz hakim olun. Daha az eğimli rampalarda Es olarak kullanın ve gaza çok ani basmayınız. Aynı şekilde motorun çok devirlenmesine ve vites yükseltmesine izin vermeyiniz. M/M'de vites değişim zamanı uzun olduğu için, o arada aracın gövdesi hız kaybedecektir ve yığılma yaşanacaktır. Sonrasında vites tekrar düşecektir.

Bu şartlarla çok karşılaşmadım ama denk geldiğim zaman mutlaka deneyeceğim



İşte tüyo diye buna denir,
kendi sürüş izlenimlerimi karşılarına yazdım, tavsiyeler için teşekkür ederim.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: 2008 otomatik dizel yaris şanzıman sorunları
« Yanıtla #14 : Mayıs 23, 2013, 18:01:54 »
E modunda 1. vitesten 2. vitese geçişler, sakin kullanımda, 1.800 - 2.000d/d'da gerçekleştiğinden, hafif yığılmaya neden oluyor, bu davranış hoş olmasada, o anda motor min devirde max torka sahip olduğundan, ekonomik yakıt tüketiminden max yararlanılmış oluyor.

Diğer vites geçişlerinde vites geçişini hissetmemek için "ayağı gazdan çekmek" tanımının yanlış olduğunu düşünüyorum, "ayak ile gaz pedalına uygulanan basıncı azaltmak" diyerek, ne denmek ve yapılmak istendiği daha iyi tarif edilmiş olur. Aslında bu harketi düz vites şanzıman kullanırken de yapmazmıyız?

Çabucak hızlanmak gerektiğinde, artan bir kuvvetle, gaz pedalına bastığımızda ise, vites geçişlerinin tamamı daha üst devirlerde seri şekilde olur ve yığılma hisside min düşer veya sürekli artan devir nedeniyle geçişler hissedilmez.

O nedenle şanzıman Es modunda kullanılırken de böyle davranır.

Yoğun trafikte, kısa mesafeler şeklinde ama fazla dur kalklar yapılarak kullanıldığından, yine Es modu kullanılmalıdır, yoksa kısa mesafede düşük devirde vites değişikliği çok sık yaşanacağından şanzıman fazla ısınır.

Dik yokuşlarda, Levent bey'in uyguladığı yönteme gelirsek; düz veya yokuş fark etmez, ayağınızı frenden azıcık dahi kaldırdığınızda zaten yarım kavrama başlar, yokuşlarda frene tekrar basıp tekrar bırakmak bu yarım debriyajı daha fazla güçlendirmez, güçlendirseydi araç zaten öne doğru hareket ederdi. Levent bey'in böyle dik yokuşlarda biraz heyecanlandığını düşünüyorum.

Levent bey!, ayağınızı frenden çekin ve gaz pedalına basın. İlk yarım kavrama, geri kaymayı tam olarak önleyemesede size gaz pedalına geçip basmak için yeterli zamanı verecektir.

Yarım debriyajın gücünü artırmak, yarım debriyajdan tam kavramaya doğru sıkılaşma olmasıyla gerçekleşir ki bunuda oluşturmak için daha fazla gaz vererek yapabiliriz. Eğer kalkış yapılacak yokuş dik ve aracın geri kaçma riski varsa muhakkak el freni takviyesi alınmalıdır.

Böyle dik yokuşlarda geri kaçırmayan otomatik şanzıman yoktur.

Peki M modu nerelerde kullanılır?

Uzun rampalar veya spor kullanım isteklerinde Es modundan memnun kalınmayacağını düşünüyorum.

Dik yokuşlar inilirken motor kompresöründen faydalanılarak frene az basmak ve daha güvenli inişler yapmak gerektiğinde kullanılmalıdır.

Ayrıca Kış'ın +4 C altında Manuel 2. vitese geçerek patinaj yapmadan yumuşak kalkış yapmanızı sağlar.

Kış'ın +4 C altında E modu davranışlarını değiştirir.
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Yaris
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 89700
  • Model Yılı: '08
  • 71 kere teşekkür etti
  • 9 kere teşekkür edildi
Ynt: 2008 otomatik dizel yaris şanzıman sorunları
« Yanıtla #15 : Mayıs 23, 2013, 18:51:57 »
E modunda 1. vitesten 2. vitese geçişler, sakin kullanımda, 1.800 - 2.000d/d'da gerçekleştiğinden, hafif yığılmaya neden oluyor, bu davranış hoş olmasada, o anda motor min devirde max torka sahip olduğundan, ekonomik yakıt tüketiminden max yararlanılmış oluyor.

Kesinlikle imalı yazmadım bu tır benzetmesini bu yığılma gerçekten hoşuma gidiyor :) Öyle düşünüyorum ki eğer petrol tükenmez ise gelecek kesinlikle dizellerin olacak diye düşünüyorum.

Diğer vites geçişlerinde vites geçişini hissetmemek için "ayağı gazdan çekmek" tanımının yanlış olduğunu düşünüyorum, "ayak ile gaz pedalına uygulanan basıncı azaltmak" diyerek, ne denmek ve yapılmak istendiği daha iyi tarif edilmiş olur. Aslında bu harketi düz vites şanzıman kullanırken de yapmazmıyız?

Ben de bu şekilde anlamıştım, aksi halde motor frenine düşerdi araç

Çabucak hızlanmak gerektiğinde, artan bir kuvvetle, gaz pedalına bastığımızda ise, vites geçişlerinin tamamı daha üst devirlerde seri şekilde olur ve yığılma hisside min düşer veya sürekli artan devir nedeniyle geçişler hissedilmez.

Evet, dediğiniz şekilde fark ediyor

O nedenle şanzıman Es modunda kullanılırken de böyle davranır.

Yoğun trafikte, kısa mesafeler şeklinde ama fazla dur kalklar yapılarak kullanıldığından, yine Es modu kullanılmalıdır, yoksa kısa mesafede düşük devirde vites değişikliği çok sık yaşanacağından şanzıman fazla ısınır.

Mantıklı, peki duruşlarda boşa almanın bir faydası olur mu?

Dik yokuşlarda, Levent bey'in uyguladığı yönteme gelirsek; düz veya yokuş fark etmez, ayağınızı frenden azıcık dahi kaldırdığınızda zaten yarım kavrama başlar, yokuşlarda frene tekrar basıp tekrar bırakmak bu yarım debriyajı daha fazla güçlendirmez, güçlendirseydi araç zaten öne doğru hareket ederdi. Levent bey'in böyle dik yokuşlarda biraz heyecanlandığını düşünüyorum.

Daha önce dediğim gibi ben bıraktığım anda arkadaki aracın ön tamponundayım  :)

Levent bey!, ayağınızı frenden çekin ve gaz pedalına basın. İlk yarım kavrama, geri kaymayı tam olarak önleyemesede size gaz pedalına geçip basmak için yeterli zamanı verecektir.

Geçen başıma geldiğinde yarım gaz vererek frene basmadan olduğum yerde kalmayı başardım, ama tabi bunlarda normal şanzıman gibi ise debriyajı yiyeceğinden sanıyorum bir daha tekrarlamayacağım

Yarım debriyajın gücünü artırmak, yarım debriyajdan tam kavramaya doğru sıkılaşma olmasıyla gerçekleşir ki bunuda oluşturmak için daha fazla gaz vererek yapabiliriz. Eğer kalkış yapılacak yokuş dik ve aracın geri kaçma riski varsa muhakkak el freni takviyesi alınmalıdır.

Bu iş ustalık göstergesi değil, hiç gocunmam, zorda kaldığım anda çekerim el frenini  :)

Böyle dik yokuşlarda geri kaçırmayan otomatik şanzıman yoktur.

Peki M modu nerelerde kullanılır?

Uzun rampalar veya spor kullanım isteklerinde Es modundan memnun kalınmayacağını düşünüyorum.

Uzun rampalarda vites değiştirip devir düşürülmesin diye mi?

Dik yokuşlar inilirken motor kompresöründen faydalanılarak frene az basmak ve daha güvenli inişler yapmak gerektiğinde kullanılmalıdır.

Ayrıca Kış'ın +4 C altında Manuel 2. vitese geçerek patinaj yapmadan yumuşak kalkış yapmanızı sağlar.

Ama manuelde bir kez denediğimde araç hemen vites küçültüp 1'e alıyordu, 2. viteste kalması mümkün mü?

Kış'ın +4 C altında E modu davranışlarını değiştirir.

Bunu bilmiyordum


Tekin bey teşekkür ederim, notlarımı karşılarına yazdım,
saygılarımla.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: 2008 otomatik dizel yaris şanzıman sorunları
« Yanıtla #16 : Mayıs 23, 2013, 19:29:12 »
Durmaya hazırlandığınızda, eğer 3sn'den uzun duracağınızı ön görüyorsanız, vitesi önceden boşa alıp debriyaj balatınızın ömrünü uzatırsınız.

Tamamen durduktan sonra E'ye alsanız dahi ayağınızı frenden çekmediğiniz sürece yarım kavrama başlamaz, bunu hissederek test edebilirsiniz.

Evet, uzun rampalarda performansın düşmemesi için yüksek devirden faydalanmak için Es modunda kullanmak gerekir.

Kışın, +4 C altında, vitesiniz manuel olarak 2'ye alınmasına izin verilmektedir. Daha yüksek sıcaklıklarda yapılamaz, gerekte yoktur.
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • 4 kere teşekkür etti
  • 1 kere teşekkür edildi
Ynt: 2008 otomatik dizel yaris şanzıman sorunları
« Yanıtla #17 : Mayıs 23, 2013, 21:52:24 »
süper taktikler, teşekkürler.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 164 kere teşekkür etti
  • 115 kere teşekkür edildi
Ynt: 2008 otomatik dizel yaris şanzıman sorunları
« Yanıtla #18 : Mayıs 23, 2013, 22:57:00 »
Tekin hocam, elbette ki elinize su dökemeyiz ama tecrübelerimi yazdım sadece. Maksat paylaşım olsun.
... "ayağı gazdan çekmek" tanımının yanlış olduğunu düşünüyorum, "ayak ile gaz pedalına uygulanan basıncı azaltmak" diyerek,....
Haklısınız, doğru tabir sizin yazdığınız gibi...Ama ne olduğunu anlamışsınız. :)

....
Dik yokuşlarda, Levent bey'in uyguladığı yönteme gelirsek; düz veya yokuş fark etmez, ayağınızı frenden azıcık dahi kaldırdığınızda zaten yarım kavrama başlar, yokuşlarda frene tekrar basıp tekrar bırakmak bu yarım debriyajı daha fazla güçlendirmez, güçlendirseydi araç zaten öne doğru hareket ederdi. Levent bey'in böyle dik yokuşlarda biraz heyecanlandığını düşünüyorum.....
Dik yokuşlarda değil, rampalarda diye yazmışım. Rampadan kastım, az eğimli yollarda.
Tekin hocam, çift fren olayı bir arkadaşımın tavsiyesidir ve tecrübeyle sabittir. Ayağı frenden çekince, araç kavrama yapmaya başlar, ancak eğimi bilemediği için, eğim varmış gibi başlangıçta yüksek kavrama yapmaz ve araç geriye hızla kayar. Çift fren yaparak, araca, rampada olduğumuzu bilgilendiriyoruz ve daha yüksek bir kavrama ve devir yükseltmesini ipucu veiryoruz.
Siz de kendi aracınızda deneyin, eğer olmuyorsa, daha yeni model M/M  araç bulun ve deneyin. Anlattığım gibi olduğu göreceksiniz. Dilerseniz Çorlu'ya buyrun, misafirim olun, sizinle Tekirdağ köftesi yeriz, sohbet eder kaynaşırız, benim arabada bol bol deneriz. :)
Yaklaşık 23 yıldır motorlu araç kullanıyorum. Kamyon, kamyonet, minibüs, cip ve en az 7-8 değişik model marka otomatik/manuel araç kullandım ve hiç heyecen yaptığımı hatırlamıyorum. Özellikle kendi aracımla eğimli yollarda da heyecan yapmıyorum. :)

Bir de bu hususta ne düşünüyorsunuz.
Örneğin 200-300 mt sonra trafik ışıkları var ve kırmızı yanıyor. Vitesi boşa atmadan frene basarsak, araç ışıklara gelip durana kadar, vites küçültüyor ve vites değiştirme sarsıntıları bariz hissedliyor. Bu durum, vites değişimleri anında balatanın aşınmasına sebep oluyor.
Ben, ışıklara 300mt kala kırmızı ışık gördüğümde, vitese boşa alıp, fren ile arabayı durduruyorum. Bu olay, belki fren balataların daha hızlı aşınmasına sebep olur, ancak balatanın daha yavaş aşınmasına sebep olur.


Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: 2008 otomatik dizel yaris şanzıman sorunları
« Yanıtla #19 : Mayıs 24, 2013, 00:11:47 »
Levent bey,

Öncelikle Çorlu teklifiniz için çok teşekkür ederim, inşallah bir gün uğrama şansımız olur.

Biraz önce dikçe bir yokuşta tarif ettiğiniz şekilde hemen denememi yaptım, fakat bende dediğiniz şekilde davranış olmadı ve aracım tek fren bırakmayla aynı tepkiyi yine verdi.

Çift fren yaparak veya fren pedalına durma esnasında biraz daha fazlaca güç vererek aracın geri kaymamasını, araca anlatmanın tek bir yolu vardır. Bu hareketler, mevcut ise yokuş kalkış desteğini devreye sokar ve ayağınızı frenden çektikten sonra, yarım debriyajın tutunma gücüne ilave fren takviyesiyle beraber araç daha uzunca süre geri kaymaz. Belki sizin aracınızda da bu sistem mevcuttur!?

200m sonraki trafik ışıklarına gaz vermeden, viteste yaklaşmaya devam ederseniz;

Oluşan motor kompresörü ile yakıt tüketiminiz 0.L/100km olur,
Debriyaj balatasına ters yönde yük biner ama aşınması o kadar çok az olur ki belki toplamda sadece bir kaç yüz km daha çabuk bitmiş olur,
Oysa bu tip tekrarlanan binlerce sadece frenle yaklaşımlarda, fren balatalarınız çok daha çabuk eskir,

Yaklaşım süratinizi öyle bir ayarlamalısınız ki, durmak istediğiniz çizgiye, viteste ama frene sabit kıpırdamadan basarak yaklaşırsanız, şanzımanınız her sn sürekli düşen sürat ve motor devrine ayak uydurarak vites küçülterek kompresör yaparken, son bir kaç metrede tamamen duracağını anladığı için de debriyaja tam basar ve durur ama hazır 1. viteste bekler. Sizin vitesi boşa alıp tekrar E yapmanız gerekmez.

Bu arada İbrahim bey bunların güzel taktikler olduğunu belirtmiş, bunlar benim nasıl araç kullandığım ve taktiklerim değil.
Bu sistemin nasıl çalıştığını sizlerle paylaşmamdır.
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)