0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
fifth gear in yaptıgı son incelemede ortaya cıkan ve kendilerinin de soyledigi, arkadan itis kalkısta en basarılısıydı.[/quote] 5th Gear testinde kullanılan araçlarla böyle bir sonuç çıkması çok doğal. Ancak gözünden kaçmış olmalıki ben ''diğer parametreler aynı olmak koşulu ile'' demiştim. Daha açık olmak gerekirse, aynı güçte, aynı ağırlıkta, aynı şanzıman oranlarına ve aynı elektronik sürüş destek sistemlerine vs. sahip araçlar arasında 4çeker bir araç arkadan itişli veya önden çekişli bir araca göre ilk kalkışta daha hızlıdır. Sende kabul edersinki 4çeker bir araç ilk kalkışta diğerlerine nazaran gücünü daha etkili bir biçimde yere aktarabilir ve patinaj vb. kayıplar min. düzeyde gerçekleşir.
en ideal araçlar bana göre ortadan motorlu ve arkadan itişli araçlar.Tabi şu ana kadar öyle bir araç kullanmadığım için bu düşüncem sadece bir hipotezdir [/quote]Hipotezini dogrulayim. Benim araba ortadan motor ve arkadan itisli.Önden cekis veya arkadan itisi daha iyidir demek sacmadir arkadaslar.Hangi araba da veya hangi durumda daha üstün oldugu tartisililabilir. Ama biri birine daha üstün demek bence mümkün degil.Arabadan ne beklediginiz ve sürüs stilinize göre cok degisir.
Selam. Bu soruyu bu sayfada tam olarak cevaplamak hak verirsinizki çok zor. çünkü işin içinde fizik, mühendislik iktisat ve tercihler var. Aslında arkadaşlar bunların birçoğuna değişik şekillerde değinmişler. Bende aklıma gelenleri aktgarmak isterim. 1- Önden çekişli araçlarda şaft vs gibi ağır ve güç kaybına sebep olan parçalar yoktur.(Bu güç kaybı sadece ağırlıktan dolayı değil, artı bir parçanın hareketli sisteme eklenmesniden dolayı sürtünme vs. den kaynaklanan) 2- Önden çekişli araçlarda motor ve aktarma sistemi birkerede araca monte edilibilmektedir ve bu da tasarruf sağlamaktadır. 3- Önden çekişli araç virajda dreksiyon ve çekişin aynı aksa etki etmesinden dolayı daha stabildir. Hızlı girilen virajda önden dışa savrulur ve çok kolay şıkilde ayak gazdan çekilince ağırlık öne transfer olacağından tekrar yol tutuş sağlanır. Arkadan itişte ise durum birazdaha karmaşıktır. Araç virajda zorlandığında arkadan dışa savrulur ve konrtaya ihtiyaç duyarsınız. Savrulma belli br oranı geçerse spine dönüşür. Önden çekişte virajdan önce yavaşlanıp virajın ortasında ve çıkışında gaz verip virajdan hızlanarak çıkılabilir. Arkadan itişlide viraj içinde gaz verilirse araç arkadan dışa savrulur. Yani arkadan itişli araç virajdan önden çekişliye göre daha yavaş çıkar. (Gerçi kimileride bu tarz kullanımdan hoşlanabilir) 4- Yüksek güçlü araçlarda önden çekişin pek tercih edilmemesinin sebebi (Audi dışında); yüksek güç ve torkla ıslak zeminde yokuş yukarı kalkmaya çalıştığınızı hayal edin. tork steering oluşur ve aracın önü gezinmeye başlar sağa ve sola. Hatta araç yeterince güçlüyse bu düz yoldada oluşabilir. Aracın çekişini % de 100 olarak düşünürsek çekiş sadece önden veya arkadan olan araçlarda çekişin olduğu her lastik %50 olarak gücü zemine aktarırı. Oysa 4çeker araçlarda bu %25 dir ve bir lastik tutuşunu kaybetse bile hala %75 araç hakimiyeti vardır. Oysa diğerlerinde bu kayıp %50 olacaktır ve hakimiyet yarı yarıya kaybedilecektir. 5- 4çeker araçlarda genelde virajda önden dışa savrulur ancak kontrolü daha kolaydır. 6- Diğer parametreler aynı olmak koşulu ile A)Kalkışta 1. 4çeker, 2. önden çekişli, 3. arkadan itişli olur B)Son hızda 1. Arkadan itişli, 2. Önden çekişli, 3. 4Çeker olur(4çekerdeki aktarma kayıplarından dolayı.) C)Yol tutuş (Yüksek sürat)1. 4çeker, 2. arkadan itişli, 3. önden çekişli. D)Yol tutuş (Kaygan Zemin) 1.4çeker, 2. önden çekişli, 3. arkadan itişli. E)Yol tutuş (Kuru ve Temiz Zemin) 1. 4çeker, 2. arkadan itişli, 3. önden çekişli.[/quote]Tebrik ederim üstad döktürmüşsün. Bize bişey bırakmamışsın.
şöyle de bir durum var ortada. aracın gucu 250hp+ degerlerdeyse önden çekiş tercih edilmiyor araç üreticileri tarafından. 4çeker - arkadan itiş için bakarsak , aynı araç aynı motor aynı sanzıman vs degerlerinde arkadan itisin 0-100km/h degeri daha dusuk olacaktır kesinlikle. Cunku 4cekerde aktarma kayıpları var ve ilk kalkısta cok etkiler bu hızlanmayı.[/quote] Öncelikle adil arkadaşımıza teşekkür ederim. Aslında bu yazdıklarımın hepsi bire bir test etme imkanı bulduğum şeyler değil. Kimi yazdıklarımı bizzat kullanma ya da yolcu olarak bulunduğum arkadaşlarımın araçlarında edindiğim deneyimlerle, diğer bir kısmı ise gerek yerli, gerekse dış kaynaklı araştırmalardan edindiğim bilgilerle. Sanırım herkes kabul ederki gerçek ve net bir sonuç elde etmek için bilimsel bir test ortamında ve bu konuya özel cihazlarla test etmeden net bir sonuç elbetkide elde etmek zor. Çünkü dediğim gibi bu konuyu etkileyen birçok değişik parametre vardır ve ayrıca bu parametrelerin kendilerinin tam olarak tespiti ile etki dereceleri oranlarıda ayrı bir bilim dalıdır. Yani iş sadece otomobil mühendisliğiyle bitmiyor. Diğer taraftan Yaman arkadaşımızın dediği 200+ olayına bir önceki yazımda da belirttiğim gibi kesinlikle katılıyorum. Mantık basitçe şu şekilde açıklanabilir: önden çekişli araçta ilk hareket anında ağırlık transferi aracın arka bölümüne doğru oluşur, bu da ön lastiklerin yolla temasını azaltır ve araç gücünü etkili bir biçimde zemine iletemez, bu yüksek güç tourqe-steering (yüksek toktan dolayı aracın motorundan gelen dönme momentinin diferansiyel vasıtasıyla bir ön sol, bir ön sağ lastik arasında hızlı bir şekilde gidip gelmesidir) dolayısıyla aracın ön kısmı yolda saağ ve sola gezinir, hakimiyet zorlaşır.4çekerdeki aktarma kayıplarınada yukarıdaki yazımda değinmiştim. Ancak olayın birde aracın lastiklerinin yeri kavraması olayı vardır. Bu sebepten arkadan itişli bir aracın patinajla geçirdiği sürede 4çeker bir araç çoktan daha yüksek süratlere ulaşabilir(bu süratten kastım lastiklerin dönme hızı değil, aracın hareketidir tam olarak. Bunu belirtmemin sebebi ise 100Km/s. gibi hızlarda dahi düşük viteslerde patinaj oluşturabilen araçlar mevcuttur.) hatta bu fark ıslak ve kaygan zeminde çok daha farkedilir olacaktır, ancak belli bir noktadan sonra dediğiniz gibi arkadan itişli aracın avantajı ağır basacak ve 4çeker aracı yakalayıp geçecektir. Dediğim gibi bu farazi bir görüştür çünkü, burada araçların diğer tüm özellikleri aynı olmak koşulu ile sadece çekiş sistemlerinin farkından oluşabilecek durumlardır.