0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
Paylaşım için teşekkürler Utku Bey, oldukça aydınlatıcı olmuş...[/quote]rica ederim sizlerde saolun
Aslında farkları baya basit.Biri çevirme gücü ölçüt birimi.Diğeri ise yapılan iş ölçüt birimi.Yani biri voltaj, diğeri kilovat gibi [/quote]fark gayet basit aslında ama insanlar genelde dizelin benzinli ile 0-100 km karşılaştırması yaparken hep şunu diyorlar: "benzinlinin beygir gücü var ondan daha iyi hızlanır". bu yüzden bilgilendirme amaçlı açtım bu konuyu
arkadaşlar hızlanmada olayını sadece enerjiye bağlı değil .Hızlanma nedir? 0-100km/h? fırlama kısa sürede nasıl olur? neler gerekli dir?neler etkiler?işte cevabı: 1) büyük bir F kuvveti gerekli bir kere, itme gücü yani. bunun adıda torktur dönen cisimlerde ( ama yeterli değil tek başına) 2) ivmesi büyük olmalı burda bir yorum yapalım ilk 10 sn olarak düşünürsek kalkışta dizelin ivmelenmesi küçüktür. benzinlinin çok iyidir. ama 60km/h dan 140km/h doğru ivmelenmede dizel daha iyidir. yani seyir ederken sollama yaparsanız dizel uçar, dururken ilk 60-70 te hızlanmada benzinli uçar. Burada diğer konulara girmiyorum yok dizelin turbosu hemen devreye girmez, max deviri düşük olması ağır olması, motor çalışma prensibinden vs vs burasını ayrı tartışalım ayrı konu.NeYsE biz kısa zamanda yol aldıralım arabaya.ivmeyi büyük tutalım bunun içindedizelse aracın devir saati yeşil bitiminde hemen vitesi büyüt , benzinli ise aracın bas gaza bas gaza devir saatini sona kadar getir. daha iyi ivme için 3)0- 1000 metreyi aldığı yol kaç sn? 0-400 metreyi aldığı yol kaç sn? araç ivmesi hakkında fikir verir ivme sabit olmayıp, her aralıkta değişken olduğındanörneğin corolla benzinlide 17.5 sn dizelinde 18.5 sn dir.100 km/h ye geldiğinde dizelin aldığı yol kaç metre? benzinlinin aldığı yol kaç metre? işte biz burda yanılıyoruz yok clio avensisi geçti passatı geçti hızlanırken, ama kısa aralıkta hızını çabuk büyüten saliseler aralığında birden aldığı yolu 2 ye katlayacaktır..(hızın karesi formülden gelir)....sonrada passat ile avensis clio yu toz edecektir forumda gördüğünden örnek verdim bir arkadaş sormuş. 4)aracın kütlesi, araca etkiyen sürtünme kuvvetleri önemlidir! örneğin:toyota motorun 90 bg 190 torku var ama corollanın kasası ile yarisin ki birmi? her şeyi şanzımanı tekeri,beyni aynı olsa yaris geçer dimiiii SONUÇ= araba alırken aldanmayalım arkadaşlar 0-100km/h kısa sürede çıkan her zaman önde gitmez.. yolu çok alan önde gider orası fabrikaların kandırmacası. bunu fiat çok yapıyor kısa görünüyor ama sallama, kapıştırın g.puntoyla corolayı corolla eker onu size tiyo lastik çapı büyük olup torku yüksek olan en hızlısıdır %90 nında0-1000 , 0-400 metreyi aldığı zamana bakın . lastikler eşitse çapları kastediyorum, genişliğini söylemiyorum son hıza bakın fazla olan daha iyidir.aracın kasasına bakın büyük geniş ağır olan geriden gelecektir her zaman kısa olsada 100 çıkması aynı motorda ağırlıkla, ivme ters orantılıdır.yeni kasa corolla 2007 dizelle , 2006 dizel corollayı kapıştırın lambada 2006 geçecektir. İYİ HIZLANMA FORMÜLÜ ŞUDUR: 100 km/h daki toplam kinetik enerjisi kw x 10000 / 4.3xaracın ağırlığı, formülde uygula hesapla çıkan sonucun karekökünü alın= büyük çıkan öndedir. 2 ARACI kıyaslarsanızbu formül E=1/2 .m. (V)2 DEN GELİR Vyi çekeriz ı birimi joule ceviririz.[/quote]zaten araç satın alırken 0-100 km bakmak alıcılar için anlamlı değildir esasta. ara hızlanmalar çok çok daha önemlidir. bunu zaten torku yüksek olan iyi yapar
konu uzun zamandır okunmuyor ama bende bişeyler eklemek istedim,Güç birim zamanda harcanan enerji demektir. Bir aracın sahip olduğu enerji ise ağırlığı ve hızı ile orantılıdır.Yani hangi aracın daha iyi hızlanacağını anlamak için, aracın motorunun 1 kg başına ne kadar güç sağladığı hesaplanmalıdır.örneğin, 100 bg lik ve 1000 kg lık bir araç, 1 kg ağırlık başına 0,1 bg güç sağlaraynı şekilde 85 bg lik ve 850 kg lık bir araçta 1 kg başına 0,1 bg güç sağlar. Eğer vites oranları aynı ayarlanırsa bu araçların hızlanması aynı olur.Hızlanma testi yaparken, motorun teknik verilerinden hangi devirde maksimum gücü ürettiğini bulmak ve o devir aralığında test etmek gerekir.Araçların hızlanmasında torkun önemi yoktur. Motorun ürettiği torkun yere iletilmesi vites oranı ile sağlanır. Tork sadece konfor ve ekonomi için gereklidir. Torku düşük bir araç dik bir yokuşu çıkmak için 2. viteste belli bir hızın altına düşemez. Ancak, torku yüksek bir araç daha düşük devirde, daha yüksek viteste hemde daha yavaş bir hızla yokuş çıkabilir. Ama bu onun, torku düşük aracı yokuşta geçebileceği anlamına gelmez.Son hız ise motor gücü, rüzgar direnci ve sürtünmeye harcanan güçle ilgilidir. Aracın ağırlığının pek önemi yoktur. Motoru güçlü olan daha yüksek hıza çıkar. Karışık gibi ama, daha kolay açıklanmıyor.[/quote]hep atlanan bi konuiki araç ele alalım1.4 120 hp 200nm tork t-jet benzinli 0-100 km 8.9 sn1.6 120 hp 150nm tork benzinli 0-100 km 11.1 sniki aracında ağırlını aynı ve şanzıman oranlarınıda aynı varsayalımpeki neden 1.4 200 nm daha iyi hızlanır dersek.cevabı iki aracın 2000 devirdeki beygir gücünü yazarsak nedeni anlarız1.4 - 90hp1.6 - 70hpyani demek istediğim düşük devirde yüksek tork düşük devirde yüksek beygir gücü elde edilmesini sağlıyor ki bu yüzden yokuşu daha iyi çıkıyor. çünkü 1.4 t-jet olan motor 2000 devirde 90 hp güç elde etmesi.şunu tekrar söylüyorumdüşük devirde yüksek torkun faydası düşük devirde yüksek beygir gücü elde edilmesini sağlamasıdır(değerler varsayımdır, sadece anlatmak için)
hep atlanan bi konuiki araç ele alalım1.4 120 hp 200nm tork t-jet benzinli 0-100 km 8.9 sn1.6 120 hp 150nm tork benzinli 0-100 km 11.1 sniki aracında ağırlını aynı ve şanzıman oranlarınıda aynı varsayalımpeki neden 1.4 200 nm daha iyi hızlanır dersek.cevabı iki aracın 2000 devirdeki beygir gücünü yazarsak nedeni anlarız1.4 - 90hp1.6 - 70hpyani demek istediğim düşük devirde yüksek tork düşük devirde yüksek beygir gücü elde edilmesini sağlıyor ki bu yüzden yokuşu daha iyi çıkıyor. çünkü 1.4 t-jet olan motor 2000 devirde 90 hp güç elde etmesi.şunu tekrar söylüyorumdüşük devirde yüksek torkun faydası düşük devirde yüksek beygir gücü elde edilmesini sağlamasıdır(değerler varsayımdır, sadece anlatmak için)[/quote]Ağırlıkları ve güçleri aynı fakat torkları farklı iki aracın hızlanmalarının farklı olması yanlış vites oranları seçilmesinden kaynaklanır.Ağırlığı ve gücü aynı olan araçlardan torku düşük olanın dişli oranları değiştirilerek, yüksek torklu olan ile aynı şekilde hızlanması sağlanabilir.Hızlanma için güç ve ağırlık esastır. Bu bir fizik kuralıdır. Hepimiz lise yıllarında gördük, bazılarımız üniversitede detaylarını öğrendi.
Ağırlıkları ve güçleri aynı fakat torkları farklı iki aracın hızlanmalarının farklı olması yanlış vites oranları seçilmesinden kaynaklanır.Ağırlığı ve gücü aynı olan araçlardan torku düşük olanın dişli oranları değiştirilerek, yüksek torklu olan ile aynı şekilde hızlanması sağlanabilir.Hızlanma için güç ve ağırlık esastır. Bu bir fizik kuralıdır. Hepimiz lise yıllarında gördük, bazılarımız üniversitede detaylarını öğrendi.[/quote]elbette söylediğiniz gibi ama benim demek istediğim başka bişeydi.düşük devirde yüksek tork; düşük devirde yüksek beygir gücü elde edilmesini sağlar. ben bunun anlaşılması için örnek verip anlattım ki sizin dediğiniz yere varıyor, düşük devirde yüksek beygir gücüne bağlı olarak vites oranları ayarlanıyor
elbette söylediğiniz gibi ama benim demek istediğim başka bişeydi.düşük devirde yüksek tork; düşük devirde yüksek beygir gücü elde edilmesini sağlar. ben bunun anlaşılması için örnek verip anlattım ki sizin dediğiniz yere varıyor, düşük devirde yüksek beygir gücüne bağlı olarak vites oranları ayarlanıyor[/quote]Doğru tabi, benzinli araçlar en yüksek güçlerini yüksek devirlerde verirler, dolayısıyla güçleri ve ağırlıları aynı fakat torkları farklı iki aracı eşit bir şekilde hızlandırmak için, torku düşük olanın 7-8 tane vites kademesi olması lazımki eşit şekilde torku yere iletebilsin. Benim anlattıklarım biraz daha teorik tabii, bana kalsa torku yüksek araç alırım, konfor için çok iyi, hem daha ekonomik, yani ya dizel alcaksın yada 2000 cc yada üstü benzinli, böylece hızlanmak için sürekli vitesle oynamak zorunda kalmıyor insan.