Gönderen Konu: Prof. Dr. Mustafa Öztürk’ten araçlarda yakıt tasarrufu çalışması...  (Okunma sayısı 4662 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • 1 kere teşekkür edildi
Aracınızın yakıt tüketimi ise aracınızdaki pek çok unsur ile doğru orantılıdır.

Yıldız Üniversitesi’nden Prof. Dr. Mustafa Öztürk’ün hazırladığı ‘Aracınızın yüzde 35 daha az yakıt tüketmesini ister misiniz?’ çalışması sizin için kaynak olabilir. Bu çalışma ile verilen uyarıları kısaca açıklayalım. Klima çalıştığında 100 km’de benzin tüketimi 1-2 litre, dizellerde 2-3 litre artar, araç güneşte kaldığı zaman aracı çalıştırmadan önce camları açarak aşırı ısınmış havayı dışarı atın, Trafiğin yoğun olduğu yerlerde hava klimanın devridaim sistemini çalıştırın, klima çalışırken camları kapalı tutun.

Yaz aylarında akşam-gece-sabah saatlerinde benzin satın alın. Böylece daha yoğun/daha ağır benzin almış olursunuz. Motorunuzu durdurmadan deponuzu benzinle doldurmayın. Depoyu ağzına kadar yakıtla doldurmayın. LPG veya doğalgaz temiz yakıttır.

Lastiklerin hava basınçları yeterli olmalı. Lastik hava basıncı düşük araçlarda yüzde 10’a yakın fazla yakıt tüketimi oluşur. Radial lastikler yakıt tüketimini azaltır. Lastiklerin hava basıncını aracınız soğuk iken kontrol edin.

Aracınızı 30 saniyeden fazla rölantide çalıştırmayın. Gitmeye hazır değilseniz aracınızı çalıştırmayın. Kışın hareket etmeden önce motorun ısınması için 1-2 dakika rölanti yeterlidir. Dururken ısıtmak yerine ölçülü kullanarak yolda ısıtın. Bir araç bir saat rölantide çalışırsa 1 litre ekstra benzin tüketir. İstanbul’da yola çıkan 1 milyon araç günde 0,5 saat rölantide çalışsa günde 500 bin litre ekstra yakıt tüketir. Şehiriçi bölgelerde ekonomik ve ideal taşıt hızı 45-75 km/saattir.

Gaz pedalını devamlı nazikçe kullanıp ani kalkışlardan ve duruşlardan kaçının. Olması gereken vitesten düşük viteslerde aracı kullanarak yüzde 45’e varan daha fazla yakıt tüketimine sebep olursunuz. Aracı ani olarak çalıştırıp hızlandırmak normal seyir esnasındaki değerden yüzde 60 daha fazla yakıt tüketimine sebep olur. Aracınızı düz ve sarsıntısız sürün. Düz ve sarsıntısız sürme ekonomik yakıt tüketimine sebep olur. Normal seyir esnasında aracınızın camlarını kapalı tutun.

Açık camlar,100 km/saat hızda yüzde 4 ekstra yakıt sarfiyatına yol açar. Aracınızı 90 km/saat yerine 110 km/saat hızla sürdüğünüzde yüzde 20 daha fazla benzin tüketirsiniz. Aracınızı 20 km/saat ve daha düşük hızla sürdüğünüzde yüzde 50 daha fazla benzin tüketirsiniz. Motorunuzu durdurmadan önce vitesi boşa alınız. Aksi durumda atık yakıt atılmasına sebep olursunuz. Alınan otomobilin yaşı ve 100 km’de tükettiği yakıt önemli bir bilgidir.

Kirli hava filtresi yüzde 10 daha fazla yakıt tüketimine sebep olur. Karbüratörlü araçlar enjeksiyonlulara göre yüzde 10 daha fazla yakıt tüketiyor. Kısa mesafeler için aracı sık sık kullanmak yakıt tüketimini artırır. Eski ve kirli yağ filtreleri motor verimliliğini düşürür. Yolculuk esnasında aracınızı fazla yükle yüklemeyiniz. İstiap haddinin üzerindeki her 45 kg. ek yük, yüzde 7 ekstra yakıt tüketimine neden olur.

Aracınızın egzozundan beyaz duman çıkıyor ve bu en fazla 5 saniye sürüyorsa motor iyidir. Bu uzun süre devam ediyorsa (10 sn.den fazla) motorda bir problem var demektir. Araçta bir-iki ayda bir motor yağının siyah/kahverengi, antifirizin sarı/yeşil, şanzıman yağının pembe/kırmızı, fren sıvısı ve benzinin açık renkte olup olmadığını kontrol edin. Prof. Dr. Mustafa Öztürk’ün hazırladığı ‘Aracınızın yüzde 35 daha az yakıt tüketmesini ister misiniz?’ çalışmasından derlenmiştir..

Toyota Club Türkiye


Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • 1 kere teşekkür edildi
daha sakin araç kullanarak hem kaza riskini azaltmış, hem aracımızı hırpalamamış hemde yakıt tasarrufu sağlayacağımızı unutmayalım....!!!!

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Resim gençliğimden (42 yaşımdayken)
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: B+
  • 15 kere teşekkür etti
  • 84 kere teşekkür edildi
Hep o şarkı

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 52000
  • Model Yılı: '16
  • 36 kere teşekkür etti
  • 181 kere teşekkür edildi


deneyelim bakalım gerçekten işe yarayacak mı_?
İlla gitmek istiyorsan, hoşuma git mesela :)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • "Başkalarının kusurunu örtmekte gece gibi ol"
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • 10 kere teşekkür edildi
sakin ve bilinçli araç kullanımı hem can emniyeti hem yakıt ekonomisi açısından son derece önemli bir olgudur. 90 km süratle gitmenin esprisini anlamamış olan bir çok insanımız var. Yol boş neden basmayayım diyor. Oysa boş sandığı o yolda yüksek hızlarla seyretmesi halinde karşısına onlarca tehlike çıkabileceğini hiç düşünmüyor. Otoban kenarlarında tel örgü olması rağmen hız sınırı  120 km saat. Bunun bile bir çok nedeni var. Şunu unutmayalım ne kadar hız o kadar tehlike ve fazla yakıt demektir. Hayat memat meselesi değilse lütfen biraz hız keselim. Her yol üzerinde "hız felakettir" diye uyarılar olmasına rağmen aldırış etmiyoruz. Bu tür uyarılar başkaları için değil bizzat bizim için var. Hayatımız bir trafik kazasına kurban edilecek kadar ucuz değil. Biraz dikkat edelim. Hem sağlığımız hem cebimiz için araçlarımızı sakin kullanalım.
“Ne söyleyeyim?” diye düşünmek, “Niçin söyledim?” diye düşünmekten hayırlıdır.
Sadi Şirazi

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 1996 Honda VTEC
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: B+
Paylaşım için teşekkürler bilmediğimiz bazı noktalar varmış :)
..::тcт αηкαяα::..

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • 1 kere teşekkür edildi
zühtü beyin haklılılığını ortaya koyan bir kaç unsuru hatırlatmakta yarar var...
1-90 km hız üstü fren mesafesini geometrik arttırır.
2- aracın 90 km den sınraki kontrolü daha zordur.
3- 90 km üstü ceza yemenize neden olur.
4- Bu da pek bi can sıkıcıdır.
5- 90 km üstü yakıt tüketimini hızla arttırır....
çok klasik bir sözdür ama her yolculukta kulağımdadır " geç kaldın desinler, geçmiş olsun demesinler"
herkese sağlıklı kazasız yolculuklar...

sakin ve bilinçli araç kullanımı hem can emniyeti hem yakıt ekonomisi açısından son derece önemli bir olgudur. 90 km süratle gitmenin esprisini anlamamış olan bir çok insanımız var. Yol boş neden basmayayım diyor. Oysa boş sandığı o yolda yüksek hızlarla seyretmesi halinde karşısına onlarca tehlike çıkabileceğini hiç düşünmüyor. Otoban kenarlarında tel örgü olması rağmen hız sınırı  120 km saat. Bunun bile bir çok nedeni var. Şunu unutmayalım ne kadar hız o kadar tehlike ve fazla yakıt demektir. Hayat memat meselesi değilse lütfen biraz hız keselim. Her yol üzerinde "hız felakettir" diye uyarılar olmasına rağmen aldırış etmiyoruz. Bu tür uyarılar başkaları için değil bizzat bizim için var. Hayatımız bir trafik kazasına kurban edilecek kadar ucuz değil. Biraz dikkat edelim. Hem sağlığımız hem cebimiz için araçlarımızı sakin kullanalım.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • 2005 corolla hb sol A/T "CC" lü :D
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • 1 kere teşekkür edildi
ben aracımı bu bilgiler çercevesinde kullanıyorum benim için en önemli olan burada filtreler sürekli kontrolünü yapar temizler olmadı gerekli zamanlarda belli km aralığında yenisi temin ederim..aracımı 60.000 km aldım ve 12.500 km dir aracım yakıt sarfiyatı fabrika verilerini kesinlikle geçmemiştir..aksine öneriler çercevesinde düşmüştür..şehir içinde 100 km 8.8 lt .9.2 lt 9.4 lt 9.6 lt  e-12 hb corolla tam otomatik vites..raçta ekstra hiçbir donanım yoktur..marşpiyel rüzgarlı jant vs... vs.. ;) paylaşım  daha teşekkürler..
Benim pekmezim oldukça.. sineği bağdattan gelir..;)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0-
  • Kilometre: 317000
  • Model Yılı: '94
  • 14 kere teşekkür etti
  • 33 kere teşekkür edildi
Serkan bu faydali paylasim icin bir alkisi hakettin. Sagol.
Prof. calismasi demissin, bu adamcagiz kendisi hesaplayip bulmadi herhalde.Bu bilgiler kamuya malolmus, hakkinda kitaplar yazilmis artik.Insallah kendisi sahiplenmiyordur... :P
Fe... :-)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • 1 kere teşekkür edildi
Serkan bu faydali paylasim icin bir alkisi hakettin. Sagol.
Prof. calismasi demissin, bu adamcagiz kendisi hesaplayip bulmadi herhalde.Bu bilgiler kamuya malolmus, hakkinda kitaplar yazilmis artik.Insallah kendisi sahiplenmiyordur... :P

teşekkürler...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
'' geç geldi desinler de neden gelmedi demesinler ''

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • daihatsu yrv turbo 1.3 lt 140 hp
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: B+
  • Model Yılı: '11
  • 1 kere teşekkür edildi
paylaşım için teşekkürler.
bunlara ek olarak;
- benzinden alınan %67 (yanılmıyorsam) vergi oranını %30'a düşürmek aracınızın yakıtını %50'den aşağı çeker.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
  Paylaşım güzel fakat bence bilgiler yeterli değil.
 Hangi araç kliması 100Km.de ve benzinlide 1-2Lt., dizelde 2-3 Lt. yakıt tüketimini arttırıyormuş pek anlamadım açıkçası.
 Aracı idealden düşük vitesde (yüksek devir) kullanmak yakıt tüketimini arttırır fakat idealden yüksek vitesde (düşük devir) tüketimi arttırır.
 Diğer bilgiler ve çok daha fazla detay zaten sitemizde de paylaşılmıştı. Tabi bunları her daim hatırlamakta fayda var. Fakat bu çalışmada referans değerler vs. de açıklanmalıydı ki bilimsel bir anlam içersin.
 Tüm bunların yanında özellikle büyük şehirlerde sadece trafiğe çözüm bulmaları, tüm bunlardan çok daha fazla yakıt tasarrufu sağlar bence. !!! Sadece köprü gişelerinde oluşan trafiğin yakıt tüketimine etkisinin, köprülerden elde edilen gelirin çok daha fazlası olduğunu bilin. :)

 Paylaşım için teşekkürler.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Siftahı Yapmış Toyotacı
  • *
  • Kan Grubu: AB+
Çoğumuzun bildiği bilgiler aşağı yukarı, yanlış anlaşılmasın burada ukalalık yapıyor gibi bir izlenim bırakmak istemem, bunlara ek olarak benzinli araçlar için 3000-3500 dizeller için 2500-3000 rpm arası yol ve yük durumuna göre vites değiştirmede bildiğiniz yakıt tasaruf yöntemleri..

Ben otomotiv mezunuyum, açık konuşayım şehirdışı 90km/h sabit hızda her zaman gitmiyorum, yakıt tüketiminin en ideal olduğu hız aralığı doğru, ama işim gereği İstanbul-Ankara, İstanbul-Rize uzun yola gidiyorum, yol boyunca 90km/h yada 120 km/h ile seyrettiğimde ne kadar güvenli ve ekonomik bir sürüş gerçekleştirsemde can sıkıcı geliyor, itiraf edeyim bazende 180 km/h nin üzerine çıkabiliyorum hatta bu hızlarda selektör yapıp yol isteyenlerlede sık sık karşılaşıyorum.
Şehiriçinde hız limitlerini aşmamaya özen gösteriyorum ama uzun yolda gerçekten sağ şeritte seyir halinde giderken ağır ticari araçların bile sizi sollayıp geçmeleri can sıkıcı hale gelebiliyor takdir edersinizki..

Paylaşım için teşekkürler Serkan bey.


Trafik kurallarına uyalım, uymayanları uyaralım. Türkiye Cumhuriyeti Karayolları Trafik Kanununa göre otomobiller için azami
 hız sınırları, eğer aksine bir işaret belirtilmemiş ise; şehiriçi 50Km/s., şehirlerarası 90Km/s., otoyol 120Km/s. dir.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • ゴールドメンバ
  • *****
  • E12 SPORT 3ZZ-FE (Auris - Yaris D4D MMT) Civic EK9
    • Model araçlar, uçaklar, helikopterler
  • Araç: Yaris
  • Kan Grubu: A-
  • Model Yılı: -
  • 482 kere teşekkür etti
  • 760 kere teşekkür edildi
ben aracımı bu bilgiler çercevesinde kullanıyorum benim için en önemli olan burada filtreler sürekli kontrolünü yapar temizler olmadı gerekli zamanlarda belli km aralığında yenisi temin ederim..aracımı 60.000 km aldım ve 12.500 km dir aracım yakıt sarfiyatı fabrika verilerini kesinlikle geçmemiştir..aksine öneriler çercevesinde düşmüştür..şehir içinde 100 km 8.8 lt .9.2 lt 9.4 lt 9.6 lt  e-12 hb corolla tam otomatik vites..raçta ekstra hiçbir donanım yoktur..marşpiyel rüzgarlı jant vs... vs.. ;) paylaşım  daha teşekkürler..

offf Murat bu değerler çok yüksek :D benim araçta extra ne istersen var :D imzamda görüldüğü üzere :D ama şehir içi yakıt sarfiyatım 7.2 yi hiç geçmez, aksine şimdilerde D1 Spec Thortlle controller almıştım, Spor , Ekonomik ve Normal modda aracınızı kullanma imkanı veriyor elektronik olarak gaz kelebeğini kontrol ediyor, ekonomikte kullanıyorum 2 haftadır ve şehir içinde inanılmaz bir tasarufum var 100km de şuanda maksimum 6,7 yaktım :D

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
  Paylaşımlar çok güzel fakat lütfen Trafik Kuralalrı konusunda biraz daha özenli olalım ve doğru olmayan birşeyi yapıyorsak bile doğrusunu bildiğimizi gösterelim ve yanlış örnek olmayalım.
 Teşekkürler.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 9500
  • Model Yılı: '17
  • 2 kere teşekkür edildi
paylaşım için teşekkürler.
bunlara ek olarak;
- benzinden alınan %67 (yanılmıyorsam) vergi oranını %30'a düşürmek aracınızın yakıtını %50'den aşağı çeker.

+ 10000  :alkis:

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0-
  • Kilometre: 317000
  • Model Yılı: '94
  • 14 kere teşekkür etti
  • 33 kere teşekkür edildi
  Paylaşım güzel fakat bence bilgiler yeterli değil.
 Hangi araç kliması 100Km.de ve benzinlide 1-2Lt., dizelde 2-3 Lt. yakıt tüketimini arttırıyormuş pek anlamadım açıkçası.
 Aracı idealden düşük vitesde (yüksek devir) kullanmak yakıt tüketimini arttırır fakat idealden yüksek vitesde (düşük devir) tüketimi arttırır.
 Diğer bilgiler ve çok daha fazla detay zaten sitemizde de paylaşılmıştı. Tabi bunları her daim hatırlamakta fayda var. Fakat bu çalışmada referans değerler vs. de açıklanmalıydı ki bilimsel bir anlam içersin.
 Tüm bunların yanında özellikle büyük şehirlerde sadece trafiğe çözüm bulmaları, tüm bunlardan çok daha fazla yakıt tasarrufu sağlar bence. !!! Sadece köprü gişelerinde oluşan trafiğin yakıt tüketimine etkisinin, köprülerden elde edilen gelirin çok daha fazlası olduğunu bilin. :)

 Paylaşım için teşekkürler.

Hakan, ideal hizi nasil hesaplariz? 90-100km./sa. ile gitttim bir depo bitene kadar, 120-130 ile gittigim depodan daha fazla yakti.
Fe... :-)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Auris
  • Kan Grubu: A+


 Herkese Selamlar,

 Aracım LPG'li.  Aklıma takılan bişey var, yakıt tasarrufunun azaltılması için seyir halindeyken kırmızı ışığı görünce aracı rölantiye alın (vitesi boşa almak sanırım :) ) deniliyor. Başka bir yerde de LPG li aracı seyir halindeyken rölantiye almayın deniliyor.  Buna yorumlarınızı merakla bekliyorum.   

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • 1 kere teşekkür edildi
arçların rolantide 1 saat çalışması halinde 1lt yakıt tükettiğini bilin... buda hiçte fazla bir değer değil...