Gönderen Konu: Prof. Dr. Mustafa Öztürk’ten araçlarda yakıt tasarrufu çalışması...  (Okunma sayısı 4661 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Hakan, ideal hizi nasil hesaplariz? 90-100km./sa. ile gitttim bir depo bitene kadar, 120-130 ile gittigim depodan daha fazla yakti.
Bunu belirlemek çok zor bence Ahmet, çünkü çok fazla değişken var.
 Rüzgar yönü, şiddeti.
 Havadaki Nem, oksijen oranı.
 Aracın aerodinamik yapısı, motor şanzıman oranları, yük durumu.
 Yolun yüzey yapısı, eğimi.
 Gaza basma şiddeti.

 Bu yüzden yeni araçlardaki anlık tüketim göstergeleri çok işe yarayabiliyor bence Ahmet. Ama şunu söyleyebilirim ki; yüksek devir egzantriğini devreye sokmadan ya da turbo araçlarda turbonun en aktif olduğu devirlere gelmeden (turbo her zaman aktiftir), gaza hafif dokunmalar ile yol almak, uygun hıza motoru çok yüksek devire çıkarmadan ancak mümkün olan en çabuk şekilde çıkarak, özellikle açık camlara dikkat ederek vb. özen gösterimleri ile makul tüketim seviyeleri yakalanabilir. Tabi aracın bakımlarıda çok önemlidir.

 Baran, özellikle yeni teknoloji araçlarda (oldukça uzun süredir bu teknoloji kullanılıyor) Cut off sistemi vardır, bu durumda vitesi boşa almak yakıt ekonomisi sağlamaz, tam tersini daha fazla yakıt tüketimine neden olur. Ayrıca vitesi boşa almanın çok önemli güvenlik sakıncalarıda vardır, çünkü frenler, hidrolik sistmeler motordan güç alır, vitesdeki aracın motoru durmaz, oysa boşdaki motor durursa durum tehlike oluşturabilir (bakınız: İleri Sürüş Teknikleri). Ayrıca özellikle üstten egzantrikli araçlarda rölanti devirlerinin sürekli kullanılması, egzantriklere zaman içinde zarar verebilir.

Toyota Club Türkiye


Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0-
  • Kilometre: 317000
  • Model Yılı: '94
  • 14 kere teşekkür etti
  • 33 kere teşekkür edildi
Bunu belirlemek çok zor bence Ahmet, çünkü çok fazla değişken var.
 Rüzgar yönü, şiddeti.
 Havadaki Nem, oksijen oranı.
 Aracın aerodinamik yapısı, motor şanzıman oranları, yük durumu.
 Yolun yüzey yapısı, eğimi.
 Gaza basma şiddeti.

 Bu yüzden yeni araçlardaki anlık tüketim göstergeleri çok işe yarayabiliyor bence Ahmet. Ama şunu söyleyebilirim ki; yüksek devir egzantriğini devreye sokmadan ya da turbo araçlarda turbonun en aktif olduğu devirlere gelmeden (turbo her zaman aktiftir), gaza hafif dokunmalar ile yol almak, uygun hıza motoru çok yüksek devire çıkarmadan ancak mümkün olan en çabuk şekilde çıkarak, özellikle açık camlara dikkat ederek vb. özen gösterimleri ile makul tüketim seviyeleri yakalanabilir. Tabi aracın bakımlarıda çok önemlidir.

 Baran, özellikle yeni teknoloji araçlarda (oldukça uzun süredir bu teknoloji kullanılıyor) Cut off sistemi vardır, bu durumda vitesi boşa almak yakıt ekonomisi sağlamaz, tam tersini daha fazla yakıt tüketimine neden olur. Ayrıca vitesi boşa almanın çok önemli güvenlik sakıncalarıda vardır, çünkü frenler, hidrolik sistmeler motordan güç alır, vitesdeki aracın motoru durmaz, oysa boşdaki motor durursa durum tehlike oluşturabilir (bakınız: İleri Sürüş Teknikleri). Ayrıca özellikle üstten egzantrikli araçlarda rölanti devirlerinin sürekli kullanılması, egzantriklere zaman içinde zarar verebilir.

Cevap icin tesekkurler Hakan, benim merak ettigim nokta sanzuman oranlari ile ilgili herhalde.
Diger hersey sabit tutulursa hangi hizda en az yakar?
1. : 3.643:1
2. :  2.008:1
3. : 1.296:1
4.  : 0.892:1
Geri: 2.977:1

Bu sanzuman 1993-2007 arasi, 2007'ye kadar Corolla'da kullanilan sanzumanlardan biriymis.
Fe... :-)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • 1 kere teşekkür edildi
şanzıman verileri; her vitesteki gücümü yoksa yakıt tüketimini mi ifade ediyor...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
  Bu görecelidir Ahmet, yolun durumuna, eğimine vs. göre değişir. Amaç gücü en efektif şekilde yere aktarmaktır. 1 'in altındaki değerler zaten ekonomi içindir. Bu vitesler seçilip uygun devirler yakalanırsa ekonomi sağlanabilir. Ancak 1 'in altındaki oranlı vites seçilecek diye gereğinden düşük devir kullanılırsa bu sefer yine yakıt tüketimi artar. Aracın da çift egzantrikli ise; yüksek devir egzantriğini devreye sokmadan yapılan sürüşler ekonomik olabilir. Bu biraz da hissetmek ile alakalı bence. Motor pedal tepkilerine hissiz kalmayacak kadar devir çevirmeli ancak yüksek devir egzantriğide devreye sokulmamalı ekonomik sürüş için bence.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • 1 kere teşekkür edildi
hakan bey bilgiler için teşekkürler...