Gönderen Konu: Motor Sıkıştırma Oranı ve Etkileri  (Okunma sayısı 16919 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • 2 kere teşekkür edildi
Motor Sıkıştırma Oranı ve Etkileri
« : Mart 18, 2010, 13:14:42 »
Arkadaşlar internette bir araştırma yaparken şu makaleye ve deneysel araştırmaya rastladım. Aktarıyorum,


[/i]
Sıra Numarası:  1/1
Veri Tabanı Adı:  Mühendislik ve Temel Bilimler Veri Tabanı
Orijinal Başlık:  Sıkıştırma oranı değişiminin buji ile ateşlemeli motorlarda yakıt tüketimine etkisi
Paralel Başlık:  The effect of variable compression ratio on fuel consumption in spark ignition engines
Kaynak:  Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 2002,8(2):139-148
Yazar Adı:  SEKMEN, Yakup; ERDURANLI, Perihan; AKBAŞ, Ali; SALMAN, M. Sahir
Yazarın Çalıştığı Kuruluş:  Gazi Üniv. Tekn. Eğitim Fak. Makine Eğitimi Bl., Ankara; ?; ?; ?
Belge Türü:  Makale
Erişim Formatı:  Bibliyografik
Metin Dili:  Tr
Özet Dili:  Tr;En
Konu Terimi (Tr):  Kimyasal İşlemler ve Donanımı; Isı Motorları
Konu Terimi (En):  Chemical Operation and Equipment; Heat Engines
Kontrollü Kelimeler (Tr):  Yanma verimliliği; Sıkıştırma oranı; Emisyon; Yakıt ekonomisi; Kıvılcım ateşlemeli motor; test
Kontrollü Kelimeler (En):  combustion efficiency; compression ratio; emission; fuel economy; spark ignition engine; test
Öz (Tr):  Günümüz ekonomik koşulları ve enerji kaynaklarının büyük bir hızla tükenmekte olması, mevcut enerji kaynaklarının en verimli şekilde kullanılmasını zorunlu hale getirmiştir. Bu nedenle otomotiv endüstrisinde yakıt tüketimini azaltmak üzere değişik yük ve hız şartlarında motorlardan talep edilen gücün çevreyi en az kirleterek ve mümkün olan en ekonomik şekilde alınabilmesine yönelik yapılan çalışmalar artan hızla devam etmektedir. Teknolojinin gelişimine paralel olarak gerçekleştirilen bu çalışmalar sayesinde motorların tasarım ve işletme parametreleri değişik çalışma şartlarına göre optimize edilerek yakıtın en verimli şekilde kullanılmasına çalışılmaktadır. Motorun çalışma şartlarına göre sıkıştırma oranının değiştirilmesine yönelik yapılan çalışmalarla olumlu sonuçlar elde edilmiştir. Kısmi yüklerde yanma veriminin, yakıt ekonomisinin ve emisyonların iyileştirilmesi için sıkıştırma oranının artırılması, motorun yüksek yük ve düşük hız koşullarında ise olası vuruntu ve sert çalışmayı önlemek için sıkıştırma oranının bir miktar azaltılması gerekmektedir. Bu çalışmada, buji ile ateşlemeli değişken sıkıştırma oranlı motorlar konusunda yapılan araştırmalar, yakıt ekonomisi, motor çıkış gücü ve termik verim açısından incelenmiştir. Kısmi ve orta yük şartlarında değişken sıkıştırma oranlı motorlarla yapılan deney sonuçlarına göre motor gücünün arttığı, özgül yakıt tüketiminin azaldığı, yakıt ekonomisinde özellikle kısmi yüklerde %30'a varan iyileşmeler elde edildiği ve ayrıca bazı egzoz emisyon değerlerinde ciddi azalmalar sağlandığı tespit edilmiştir.
Öz (Yabancı):  Due to lack of energy sources in the world, we are obliged to use our current energy sources in the most efficient way. Therefore, in the automotive industry, research works to manufacture more economic cars in terms of fuel-consumption and environmental friendly cars, at the same time satisfying the required performance have been intensively increasing. Some positive results have been obtained by the studies, aimed to change the compression ratio according to the operating conditions of engine. In spark ignition engines in order to improve the combustion efficiency, fuel economy and exhaust emission in the partial loads, the compression ratio must be increased; but, under the high load and low speed conditions to prevent probable knock and hard running compression ratio must be decreased slightly. In this paper, various research works on the variable compression ratio with spark ignition engines, the effects on fuel economy, power output and thermal efficiency have been investigated. According to the results of the experiments performed with engines having variable compression latio under the partial and mid-load conditions, an increase in engine power, a decrease in fuel consumption, particularly in partial loads up to 30 percent of fuel economy, and also severe reductions of some exhaust
  [ULAKBİM Kataloğunda Tara] [Tam Metin (PDF)] [Belge Sağla]


Sonuç olarak bineklerde sıkıştırma oranı artarsa yüksek performans ve %30 ekonomi elde edileceği söyleniyor. Fakat yük araçlarında sıkıştırma oranının düşürülmesi tavsiye ediliyor. Şimdi gelenlim sonuca,

Bizim AE101'lerde sıkıştırma oranının yükseltilmesi nasıl sağlanır. Yan etkileri nelerdir veya daha önce böyle bir girişimde bulunan oldumu ?

Saygılarımla...

Toyota Club Türkiye

Motor Sıkıştırma Oranı ve Etkileri
« : Mart 18, 2010, 13:14:42 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • 2 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Sıkıştırma Oranı ve Etkileri
« Yanıtla #1 : Mart 18, 2010, 13:36:21 »
http://www.obitet.gazi.edu.tr/makale/Makaleler/T4_Egzoz.htm

Burada birtane daha makale okudum ama kafam dolu olduğu ve pek çok teknik terim içermesi nedeniyle anlayamadım ???

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Sıkıştırma Oranı ve Etkileri
« Yanıtla #2 : Mart 18, 2010, 16:13:46 »
  Bu işlem aslında kolay görünür ancak zordur. Özellikle sıkıştırma oranını arttırmak motor ömrünü çok kısaltabilir. Ayrıca bu durumda avans ayarlarıda farklılaşır. Aracın krank ve yataklarına biraz aşınma varsa bu işlem sonrası krank ve bağlı parçalar daha çok zarar görebilir. Turbo beslemeli benzinli araçlarda sıkıştırma oranı düşük seçilir.

 Biz seneler önce (1980 lerin başları) böyle bir işlem yapmıştık (babam) ancak çok iyi bir usta aracılığı ile ve motorda komple (araç Anadol idi) Bmw parçaları kullanılmıştı. O dönemde araç lastiği bile bulmak zor olabiliyordu. :)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • 2 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Sıkıştırma Oranı ve Etkileri
« Yanıtla #3 : Mart 19, 2010, 09:07:46 »
vaayyy araba merakı genetikmiş demekki :)

İyi bir motorcu bulmak lazım. İcabında çoğu parçalar yenilenecek vs. vs...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • 2 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Sıkıştırma Oranı ve Etkileri
« Yanıtla #4 : Mart 19, 2010, 09:09:28 »
Peki 4AGE'ler 160 Hp nasıl üretebiliyor atmosferik motor olmasına rağmen ? Sıkıştırma oranı ile mi? Tamam her silindirie 5 sübap böylece 20 sübaplı bir motor bizimkilerden 4 süpap fazla ama sübapın sıkıştırmadaki etkisi ne oluyor acaba?

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • fastest 3zzf(t)e in turkey :)
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
Ynt: Motor Sıkıştırma Oranı ve Etkileri
« Yanıtla #5 : Mart 19, 2010, 13:06:34 »
sıkıştırma oranını artırtmanın en kolay yolu daha kalın conta kullanmak....ama sorun yakıt ekonomisi ise bu motoru kurcalamakla olmaz tabi :)
onun haricinde 4a serisi motor için tonla piston bulabilirsin internet üzerinden en basit 2.yoldur piston yada kol kullanmak daha kısa kol mesela yada daha kısa piston ama amaç atmosferik yüklemekse arabayı harcadığının karşılığını alman çok zor
3sgte swaped rolla?awd?

skyrolla01@yahoo.com.tr
ufuk L. yalçın

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Shiro (beyaz) ve ben
  • Araç: Corona
  • Kan Grubu: A+
  • 5 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Sıkıştırma Oranı ve Etkileri
« Yanıtla #6 : Mart 19, 2010, 14:59:20 »
Peki 4AGE'ler 160 Hp nasıl üretebiliyor atmosferik motor olmasına rağmen ? Sıkıştırma oranı ile mi? Tamam her silindirie 5 sübap böylece 20 sübaplı bir motor bizimkilerden 4 süpap fazla ama sübapın sıkıştırmadaki etkisi ne oluyor acaba?
Subabın sıkıştırmada etkisi yok. Hava girişini hızlandırıyor. Kompresyon oranı için krank mili ve/ya piston kolları ile oynamak gerekiyor. (Başka hileleri de var..) Basınca dayanamayacak tüm parçaların da değişmesi gerekir. Kompresyon oranını arttırmanın sınırı bir noktadan sonra benzinin basınç nedeniyle kendiliğinden ateş alması (vuruntu). Yüksek oktanlı benzin kullanımı ile düzeltilebilir. LPG'de aynı şekilde iş görür (basınçtan kolay ateş almaz).

Bu arada makalede bahsedilen konu "değişken sıkıştırma oranlı motorlar". O tamamen farklı bir konu. Yani motor çalışırken kendisi sürekli oranı değiştiriyor. Saab'ın vardı galiba öyle bir motoru.

Bence engine swap çok daha temiz olur. Oranını sevdiğiniz motoru alıp takın.. :)
Yoksa birkaç şirin aksesuar için, ya da uymak için sürüye,...  Binmeli mi konserve kutusuna araba diye,
Veremem üç kuruş daha diyerek yedek parçaya,...  Boyun mu eğmeli her nissan ya da honda'ya..
İstemem eksik olsun..!  
    Corona de Bergerac

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • 2 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Sıkıştırma Oranı ve Etkileri
« Yanıtla #7 : Mart 19, 2010, 15:16:21 »
:) 4age'ler 3.000-5.000 dolarlardan satılıyor onun türkiyey gelmesi etmesi falanı filanı, montajı ohhooooo :)

En iyisi bir hyundai coupe almak :)

Ya da avensis 2.0

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Her zaman kalbimizde yaşayacaksın...
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • 1 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Sıkıştırma Oranı ve Etkileri
« Yanıtla #8 : Mart 19, 2010, 19:38:02 »
4afe nin sıkıştırma oranı 10:3 diye hatırlıyorum.sıkıştırma oranı yüksek sıkıştırmalı pistonlarlada artırılabilir.4age motorlar 4 çeşide ayrılıyor.kendi aralarındada 20v 16v olarak 2 ye ayrılıyor.


bluetop > 124 bg 16v - sıkıştırma oranı 9.4:1
blacktop > 165 bg 20v - sıkıştırma oranı 11.0:1
silver top > 160-162 20v - sıkıştırma oranı 10.5:1
redtop > 134 bg 16v - sıkıştırma oranı 10.3:1

hepsinin hacmi 1.6

birde 4agze var tabiki sc li modeli.1.6L 185 beygir.onunda sıkıştırma oranı 8.8:1
Ince Bir Zevk ve Çevikliğin Zekice Birleşimi > Toyota

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Sıkıştırma Oranı ve Etkileri
« Yanıtla #9 : Mart 19, 2010, 20:29:17 »
 Evet, haklısın Ümit, aileden merak vardı. Babamların da 1930 larda (dedemlerin) Mercedesleri (şu tel jantlılardan :) ) varmış. Amcam da aracının herşeyi ile kendisi uğraşırdı. :)

 Supap'ın sıkıştırmada direk etkisi yoktur ancak Egzantrik mili vasıtası ile sıkıştırma oranını etkileyebilir. Zaten bu yüzden sprotif dereceli tipte egzantrikler araca daha yüksek performans sağlar. Çift egzantrikli araçların avantajı (tek egzantriklilere göre) düşük devirde, düşük devir egzantriğinin devrede olması ve bu sayede hem yakıt tüketiminde çok artış olmaması, hemde normal trafikte stop etme vs. gibi sorunların baş göstermemesidir. Aracın motorunun hava emiş yapısı vs. de düşük devirlerde ve yüksek devirlerde farklılık göstermektedir.
 Eğer pistonlara vs. ye girilmek isteniyorsa bence daha öncede dediğim gibi küçük bir motor hacmi arttırma paralelinde, uygun supap ve yayaları ile, uygun pisyon ve kollarının yanında, mümkünse hafif krank ve volan, iyi bir emiş ve egzoz sistemi ve programlama çok iyi sonuç verir. Tabi frenlere ve süspansiyona da el atmak gerekir.

 Araca Turbo konursa da sıkıştırma oranı düşürülmeli ki motor ömrü çok kısalmasın, diğer yandan bu durumda da düşük devirler güçsüz olur. Bu yüzden küçük hacimli ve mümkünse değişken geometrili turbo iyi olur. İşte bu yüzden büyük hacimli motorlarda turbo daha etkilidir, büyük turbo konabilir.


Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • 2 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Sıkıştırma Oranı ve Etkileri
« Yanıtla #10 : Mart 19, 2010, 23:41:54 »
Hiçbirşeye el atmadan sadece turboyu koymak işe yaramzamı? Sadece turbo yani ne piston ne kapak ne ecu hiçbirşey ellenmeden mümkün olabilirmi? Düşük bir basınç ile mesela 0,3 bar

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Her zaman kalbimizde yaşayacaksın...
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • 1 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Sıkıştırma Oranı ve Etkileri
« Yanıtla #11 : Mart 20, 2010, 10:07:54 »
renolara yapan var 0.5 0.6 barda falan kullanıyorlar.ama genede risk bence devirli kullanacağın zaman pistonlar illa zarar görecek.kol gömlek şart turboda
Ince Bir Zevk ve Çevikliğin Zekice Birleşimi > Toyota

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • fastest 3zzf(t)e in turkey :)
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
Ynt: Motor Sıkıştırma Oranı ve Etkileri
« Yanıtla #12 : Mart 20, 2010, 12:18:25 »
4age ler o kadar pahalı değil ümit o dediğin paraya buraya gelmiş olur 20v lerin fiyatları 1800$civarıydı
Corolla Levin/Sprinter Trueno AE111 4AGE Black Top     $ 1,799.00
   
      
Company:    Toyota
Code:    Corolla Levin/Sprinter Trueno AE111 4AGE Black Top
Year:    95-98
Valve Train:    4-CYLINDER, TWIN-CAM, 20-VALVE
Displacement:    1587 cc
Horse Power:    162 HP @ 7800 RPM
Torque:    119 LBS-FT @ 5200 RPM
Compression:    11.0:1
Red Line:    
Transmission:    
Weight:    600 lbs


buda bi ilanın örneği olsun :)
3sgte swaped rolla?awd?

skyrolla01@yahoo.com.tr
ufuk L. yalçın

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • 2 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Sıkıştırma Oranı ve Etkileri
« Yanıtla #13 : Mart 20, 2010, 13:10:28 »
Ufuk peki ruhsata işletme, işçilik, falan filan birsürü hikayesi var o işin çok uğraş gerektirir ;)

Nerden baksan 3.000 $ net maliyeti var = 4.500 TL eder. Çok para çok... O paraya on numara turbo koyar, istediğim gücüde alabilirim değilmi?

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • fastest 3zzf(t)e in turkey :)
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
Ynt: Motor Sıkıştırma Oranı ve Etkileri
« Yanıtla #14 : Mart 20, 2010, 13:31:25 »
o paraya stock motoru turbolarsın alcağın en fazla güç sağlıklı olarak 200 olcak daha fazlasını ne debriyajın kaldırır nede motorun oda 1 barda ümit :)
bu şekilde 7800 dönüp stock 165hp gücün olcak silver top var o 800$ 160lık eğer 5000bin liran varsa bu daha makul +elindeki motoru 1000liraya satsan ki daha fazlaya gider ordan da gelcek parayı bütçeden düşünce pek bi paran gitmicek ;)
3sgte swaped rolla?awd?

skyrolla01@yahoo.com.tr
ufuk L. yalçın

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • 2 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Sıkıştırma Oranı ve Etkileri
« Yanıtla #15 : Mart 20, 2010, 13:36:09 »
anlaşılan gırtlaktan biraz daha kısıcaz :D

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • fastest 3zzf(t)e in turkey :)
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
Ynt: Motor Sıkıştırma Oranı ve Etkileri
« Yanıtla #16 : Mart 20, 2010, 14:45:41 »
2 senedir üst baş almıyorum swap yapcam diye ama okul geldi gene yattı :D
3sgte swaped rolla?awd?

skyrolla01@yahoo.com.tr
ufuk L. yalçın

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Sıkıştırma Oranı ve Etkileri
« Yanıtla #17 : Mart 21, 2010, 11:22:39 »
  Atmosferik aracın  normal şartlarda (iklime vs. ye göre değişir)hava emişi 1 bar değildir. Çeşitli engellemelerden dolayı, filtre, borular vs.) 0,8-0,9 arası değerler içerir. Bunu turbo ile 1.3-1.4 arasına çıkarabilirsin. Ancak bu sefer de motorda fazla hava olunca hava sıkışacak ve basıncı artacaktır. Basıncı artan hava da ısınır ve motorun verimi yine düşer. :) Bunu önlemek için de ara soğutucu (intercooler) gerekli olabilir. Tabi bu uygulamalar paralelinde ateşleme zamanını, yakıt püskürtme basıncı, oranı vs. sini ayarlamak için de Ecu müdahalesi şarttır. Tabi bu işlemleri yaptırırsan mtorun iç aksamınada müdahale etmek iyi olur. Çünkü iç aksamın mukavemeti bu işleme uzun süre dayanamayabilir. Bu tamamen iç aksamda kullanılan parçaların mukavemetine bağlıdır. Şanızmanın bile tölere edebileceği bir maksimum tork değeri vardır, bunun üzerinde dişlilerde zarar görür.
 Ayrıca bu işlemler yapılırsa, kesinlikle alacağın yakıtada dikkat etmen gerekir vuruntuyu önlemek için. Eğer bu işlemler komple yapılmazsa, bujiler ateşleme yapmadan, sıkıştırmadan dolayı yakı alev alacak ve araçta vuruntu oluşacaktır.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • fastest 3zzf(t)e in turkey :)
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
Ynt: Motor Sıkıştırma Oranı ve Etkileri
« Yanıtla #18 : Mart 21, 2010, 13:40:55 »
burdan çıkarılcak sonuç özetle turboda ana parçalar hariç(turbo,manifold,wastegate) intercooler,benzin pompası,enjektör,dumpvalf,avc afc vs vs ve bi beyin,boost controler,ıvır zıvır göstergeler derken bütçe 5bini rahatlıkla bulur ve 3zz 4afe gibi motorların debriyajı +220hp leri kaldıramaz kaçırmaya başlar güç yere aktarılamayınca bi işe yaramaz:) eksiliğim var mı hakan abi atladığım bi kısım?
hem ayrıca 4age 20v swapla Trde tek ol turbo corolla zaten var :D
3sgte swaped rolla?awd?

skyrolla01@yahoo.com.tr
ufuk L. yalçın

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • 2 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Sıkıştırma Oranı ve Etkileri
« Yanıtla #19 : Mart 22, 2010, 08:48:00 »
Ufuk ve Hakan abi, ayrı ayrı teşekkürlerimi sunuyorum Sağolun  ::)

yapaceğim anasının satiim yapaceğim uleynnn :D

SWAP yapaceğimmm

yada, 98-200 arası 2.0lt Avesnis alaceğim en fazla 2.000 TL fark öderim :D