Gönderen Konu: Otomobillerde Yakıt Ekonomisi  (Okunma sayısı 35932 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
Ynt: Otomobillerde Yakıt Ekonomisi
« Yanıtla #20 : Haziran 10, 2011, 14:29:14 »
1.6 corolla 1500 kmde şehir içi dışı karışık 100 kmde 6,4 yaktı...
2011 1.6 corolla comfort

Toyota Club Türkiye

Ynt: Otomobillerde Yakıt Ekonomisi
« Yanıtla #20 : Haziran 10, 2011, 14:29:14 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • 96 Corolla GLİ
    • www.bereketli44.meb.k12.tr
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • 1 kere teşekkür etti
Ynt: Otomobillerde Yakıt Ekonomisi
« Yanıtla #21 : Ocak 01, 2012, 14:44:55 »
Sevgili Efsane kullanan arkadaslarım.
aracımda LOVATO normal LPG takılı. özellikle kış geldi geleli çok yakıyor.
 30 lira ile şehir içi 80 km gittim. sizce normal mi ? yakıyor
tüp ayarını yaptırdım . Buna ragmen hala çok yakıyor.
Sorun ne olabilir ?
Ne önerirsiniz?
Usta şoför arkadaslardan cevap bekliyorum...
Malatya/Yazıhan-Bereketli KÖyü İlköğretim Okulu
www.bereketli44.meb.k12.tr

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Toyot'AŞK Coroll'AŞK
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • 17 kere teşekkür etti
  • 3 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobillerde Yakıt Ekonomisi
« Yanıtla #22 : Temmuz 08, 2012, 17:56:24 »
2012 model 1.33 motor Corolla aldım 2 hafta önce. İlk uzun yolculuğumda aracım daha 1000 km bile olmadan   4.3lt/100km ortalama yakaladım. Hızım ise 85-90km/h.....  performans ve yakıt ekonomisi.. işte Corollaaaa  :alkis:  :alkis:  :alkis:  :alkis:

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Eski Toprak Toyotacı
  • *****
  • Achtung! Adolf Hakkı ohne Toyota Yaris Twin-Turbo
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: B+
  • 17 kere teşekkür etti
  • 41 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobillerde Yakıt Ekonomisi
« Yanıtla #23 : Temmuz 10, 2012, 07:47:22 »
2012 model 1.33 motor Corolla aldım 2 hafta önce. İlk uzun yolculuğumda aracım daha 1000 km bile olmadan   4.3lt/100km ortalama yakaladım. Hızım ise 85-90km/h.....  performans ve yakıt ekonomisi.. işte Corollaaaa  :alkis:  :alkis:  :alkis:  :alkis:

Bu tür paylaşımlar için aşağıdaki başlığın kullanılmasını daha uygun olacaktır:

http://www.toyotaclubtr.com/index.php?topic=5110.0
Folgsamkeit macht frei...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Resim gençliğimden (42 yaşımdayken)
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: B+
  • 15 kere teşekkür etti
  • 84 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobillerde Yakıt Ekonomisi
« Yanıtla #24 : Eylül 02, 2012, 15:11:45 »
2012 model 1.33 motor Corolla aldım 2 hafta önce. İlk uzun yolculuğumda aracım daha 1000 km bile olmadan   4.3lt/100km ortalama yakaladım. Hızım ise 85-90km/h.....  performans ve yakıt ekonomisi.. işte Corollaaaa  :alkis:  :alkis:  :alkis:  :alkis:
85-90 km. ye performans diyorsun yani.....!

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Starlet
  • Kan Grubu: ---
Ynt: Otomobillerde Yakıt Ekonomisi
« Yanıtla #25 : Eylül 03, 2012, 19:55:42 »
peki bir arabanın kilometreye kaç krş yaktığı net nasıl hesaplanır tam olarak :-\

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Eski Toprak Toyotacı
  • *****
  • Achtung! Adolf Hakkı ohne Toyota Yaris Twin-Turbo
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: B+
  • 17 kere teşekkür etti
  • 41 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobillerde Yakıt Ekonomisi
« Yanıtla #26 : Eylül 05, 2012, 06:40:22 »
peki bir arabanın kilometreye kaç krş yaktığı net nasıl hesaplanır tam olarak :-\

İnanç Bey, sorunuz konu başlığına uygun değil ama cevaplayayım. En net hesap yöntemi şudur: Önce depoyu dolduruyoruz. Km'yi not ediyoruz veya varsa yol bilgisayarındaki ara km'yi sıfırlıyoruz. Tercihen yarıya geldiğinde, depoyu tekrar dolduruyoruz. Ödediğimiz tutarı bir önceki dolduruştan sonra katettiğimiz km'ye bölerek tüketimi en sağlıklı şekilde hesaplayabiliriz.
Folgsamkeit macht frei...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Starlet
  • Kan Grubu: ---
Ynt: Otomobillerde Yakıt Ekonomisi
« Yanıtla #27 : Eylül 05, 2012, 19:52:38 »
İnanç Bey, sorunuz konu başlığına uygun değil ama cevaplayayım. En net hesap yöntemi şudur: Önce depoyu dolduruyoruz. Km'yi not ediyoruz veya varsa yol bilgisayarındaki ara km'yi sıfırlıyoruz. Tercihen yarıya geldiğinde, depoyu tekrar dolduruyoruz. Ödediğimiz tutarı bir önceki dolduruştan sonra katettiğimiz km'ye bölerek tüketimi en sağlıklı şekilde hesaplayabiliriz.
paylaşımınız için teşekkürler

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • ゴールドメンバ
  • *****
  • atiker grand 2018
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 110524
  • Model Yılı: '06
  • 136 kere teşekkür etti
  • 128 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobillerde Yakıt Ekonomisi
« Yanıtla #28 : Ocak 15, 2013, 12:47:41 »
arkadaşlar genelde deponuzu nasıl doldurursunuz, pompa attıktan sonra tamam mı yoksa devam mı edersiniz ?

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Avensis hastası..
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: AB+
  • 3 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobillerde Yakıt Ekonomisi
« Yanıtla #29 : Şubat 09, 2013, 17:55:25 »
Arkadaşlar, faydalı bilgiler içerdiğini düşündüğüm http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy_in_automobiles adresinde orjinal İngilizce metninin bulunduğu "Otomobillerde Yakıt Ekonomisi" başlıktan bazı bölümleri Türkçe'ye çevirerek sizlerle paylaşmak istiyorum.

İdeal olarak, vakumlu bir ortamdaki düz bir yüzeyde sürtünmesiz lastiklerle sabit bir hızda seyretmekte olan bir araç, o hıza erişmek için gereken enerjinin haricinde bir enerji harcamadan herhangi bir hızda yol alabilir. Daha az ideal şartlarda ise herhangi bir araç, hava sürtünmesi, lastik yuvarlanma direnci ve araç fren ile yavaşlatıldığında kaybedilen atalet enerjisi gibi yol yük kuvvetlerini yenmek için enerji harcayacaktır. İdeal olarak çalışan yenileyici frenleme ile (F1’deki KERS sistemleri gibi) atalet enerjisi tamamen geri kazanılabilir fakat hava sürtünmesi ve yuvarlanma direncini azaltma konusunda aracın şeklini ve lastik tasarımını optimize etmek dışında pek fazla seçenek bulunmamaktadır. Yol yükü enerjisi yani lastiklerin gereksinim duyduğu enerji belli bir sürüş çevrimi boyunca araç hareket denklemi ile hesaplanabilir. Araç aktarma organları aracın hareket ettirilmesi için gerekli olan bu minimum enerjisi sağlamak zorunda olup ilave enerjinin büyük bir kısmını yakıt enerjisini işe çevirirken ve lastiklere aktarırken kaybedecektir. Genel olarak bir aracı hareket ettirirken oluşan enerji kayıpları aşağıdaki şekilde özetlenebilir.
- Motor verimliliği, motorun tipine aracın kütlesine ve yüküne ve motor hızına (devir) göre değişmektedir.
- Aerodinamik sürtünme kuvveti, kabaca aracın hızının kara köküyle orantılı olarak artmaktadır fakat bu kuvveti yenmek için gerekli olan güç aracın hızının küpüyle doğru orantılıdır.
- Yuvarlanma direnci
- Frenleme (Her ne kadar yenileyici sistemler bu enerjinin bir kısmını geri kazanabilse de)
- Şanzımandaki kayıplar (Manüel şanzımanlar % 94’e kadar verimli olmakla birlikte eski otomatik şanzımanların verimliliği % 70’e kadar düşebilmektedir. Manüel vites kutularına benzer parçalara sahip vites değişimi otomatik olarak kontrol edilebilen şanzımanların verimliliği üstüne en uygun vites değişim noktasının seçilebilme yeteneği gibi bir bonus ile manüel şanzımanlarla aynı olacaktır.
- Klima. Motorun kompresörü çevirmek için ihtiyaç duyduğu güç yakıt verimliliğini azaltmaktadır. Bu kapalı pencerelerle seyahat etmekle kıyaslandığında azalacak olan hava sürtünmesi sayesinde bir miktar dengelenecektir. Klima sisteminin ilave ağırlığı da yakıt tüketiminde çok az bir artışa neden olacaktır.
- Elektrik sistemleri. Farlar, akünün şarj edilmesi, aktif süspansiyon, hava dolaşımı fanları, dondurucular, medya sistemleri, hoparlörler ve diğer elektronik parçalar, bu cihazların çalıştırılması için gerekli güç alternatör üzerinde ilave bir yük oluşturacağı için yakıt tüketimini ciddi biçimde arttırabilecektir. Alternatörler genelde % 40-60 oranında verimli oldukları için, elektronik cihazların motor üzerinde yükü rölanti de dahil olmak üzere herhangi bir hızda 3 beygir gücüne kadar çıkabilecektir. FTP 75 çevirim testinde, alternatör üzerindeki 200 watt’lık bir yükün yakıt verimliliğini 0,4km/lt oranında azalttığı not edilmiştir. Örneğin farlar, kısada 110 watt, uzunda ise 240 watt enerji harcamaktadır. Bu elektriksel yükler, gerçek hayat ile sadece motorun çalıştırılması için gerekli ve temel klima sistemlerini içeren elektriksel yüklerin kullanıldığı EPA testleri arasındaki farklılıkların nedeni olmaktadır.

Elektriksel yüklerden kaynaklanan yakıt verimliliği kayıpları elektriksel yüklerin çoğu sabit olduğu için düşük hızlarda daha etkilidir. Dolayısıyla, düşük hızda, motorun beygir gücünün önemli bir kısmı elektriksel yükler tarafından kullanılacaktır. Bu orantısal etki nedeniyle, hibrid araçlar elektriksel yüklerden kaynaklanan yakıt verimliliği açısından çok daha verimlidir.

* FTP 75 çevirim testi, ABD’de araçların emisyon sertifikasyonu için yapılan testin adıdır.
* EPA testleri ABD'de araçların tüketim değerlerinin test edilmesi için yapılmaktadır.

Aşağıdaki şekil, bir otomobildeki yakıt enerjisinin nerelerde hangi oranlarda kaybolduğunu şehir içi ve şehir dışı için kıyaslamalı olarak göstermektedir.



Şekilde yer alan İngilizce kelimelerin Türkçe karşılıkları:

Fuel: Yakıt
Standby: Bekleme
Engine: Motor
Engine Loss: Motordaki Kayıp
Accessories: Aksesuarlar
Drivetrain: Aktarma Organı
Drivetrain Loss: Aktarma Organındaki Kayıp
Aerodynamic: Aerodinamik
Rolling: Yuvarlanma
Braking: Frenleme
Urban Driving: Şehiriçi Kullanım
Highway Driving: Şehirdışı Kullanım


Hakkı hocam paylaşımın için gerçekten çok teşekkürler.. araştırmacı sizler ve diğer tecrübeli diğer arkadaşlarımızın sayelerinde çok şeyler öğrenmekteyiz ve bu öğrendiklerimizi tatbik ederek hem tasarruf hem de bilgi ve tecrübe edinmekteyiz..

Hakkı hocam paylaşımında kırmızı ile renklendirdiğim cümlelerde yazdıklarınızdan yola çıkarak nasıl bir kullanım şekli uygulamalıyız, özellikle kışın içeriyi ısıtmak için açtığımız (klima olmayan) havalandırma ile ilgili yani kalorifer ile ilgili ne yapmamız gerekir.. örneğin benim arabamda havalandırma üfleme hızı 7 kademeli yavaştan hızlıya doğru ben genelde 3-4 kullanıyorum.. bunun kullanımı ve kullanılıyorsa üfleme hızının yakıt tüketimine ne gibi bir etkisi vardır.. bilgilendirmeleriniz için tekrardan çok teşekkür ederim hocam.. hayırlı günler dilerim.. selamlar..
2012 Opel Astra 1.3 CDTİ var ama sıkı bir Avensis hastası..

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Resim gençliğimden (42 yaşımdayken)
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: B+
  • 15 kere teşekkür etti
  • 84 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobillerde Yakıt Ekonomisi
« Yanıtla #30 : Şubat 09, 2013, 18:11:13 »
Alıntı
özellikle kışın içeriyi ısıtmak için açtığımız (klima olmayan) havalandırma ile ilgili yani kalorifer ile ilgili ne yapmamız gerekir.. örneğin benim arabamda havalandırma üfleme hızı 7 kademeli yavaştan hızlıya doğru ben genelde 3-4 kullanıyorum.. bunun kullanımı ve kullanılıyorsa üfleme hızının yakıt tüketimine ne gibi bir etkisi vardır..
[/color]

Yavw sen ne yaptın, buna yakıt mı dayanır, hemde 3-4 te açıyorsun
1 de açsan yeter, hatta hiç açma  fan kapalıyken bile motor ısısı içeriye gelir zaten
bu soğuklarda kalın elbiseler giyin, sağlam bir bot veya çizme de ayaklarını üşümekten korur
al sana yakıt ekonomisi :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Avensis hastası..
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: AB+
  • 3 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobillerde Yakıt Ekonomisi
« Yanıtla #31 : Şubat 10, 2013, 01:02:58 »


Yavw sen ne yaptın, buna yakıt mı dayanır, hemde 3-4 te açıyorsun
1 de açsan yeter, hatta hiç açma  fan kapalıyken bile motor ısısı içeriye gelir zaten
bu soğuklarda kalın elbiseler giyin, sağlam bir bot veya çizme de ayaklarını üşümekten korur
al sana yakıt ekonomisi :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:


Kemal amca hiç açmadan nasıl olacak peki, senin arabanda camlar buğu yapmıyor herhalde
2012 Opel Astra 1.3 CDTİ var ama sıkı bir Avensis hastası..

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • ゴールドメンバ
  • *****
  • atiker grand 2018
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 110524
  • Model Yılı: '06
  • 136 kere teşekkür etti
  • 128 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobillerde Yakıt Ekonomisi
« Yanıtla #32 : Kasım 06, 2013, 12:40:21 »
haberi nereye atacağımı bulamadım buraya atayım dedim yanlış ise affınıza sıgınarak linki yapıştırıyorum :)

http://www.ntvmsnbc.com/id/25477316

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: B+
  • Kilometre: 7000
  • Model Yılı: '20
  • 264 kere teşekkür etti
  • 469 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobillerde Yakıt Ekonomisi
« Yanıtla #33 : Ekim 11, 2017, 11:35:28 »
Yakıtlarla ilgili bölümler kitlenmiş bende buraya yazayım dedim. Konu ekonomi olunca paylaşmak istedim :)

Aracım 2004 model Honda Accord
2000 motor 156 hp LPGli

Aracım şehir içi 14-15 litre gaz tüketiyordu bende çok yakmasından şikayetçiydim ancak arabanın bir suçu yok sorun tamamen bendeymiş :D Şimdilerde aracı eşime verdim o kullanıyor hafta sonları yine ben kullanıyorum ve yakıt şuan 11 lt ye düşmüş durumda hafta sonlarıda eşim kullansa 10 ltye kadar düşürecek aracın yakıtını.

Sözün özü yakıt ekonomisi istiyorsanız ARACINIZI YA EŞİNİZE VERİN YADA SAKİN KULLANIN :rofl:
Gör bak neler geçiyor hayatın içinden...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2106 kere teşekkür etti
  • 3134 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobillerde Yakıt Ekonomisi
« Yanıtla #34 : Ekim 11, 2017, 13:15:08 »
Yakıtlarla ilgili bölümler kitlenmiş bende buraya yazayım dedim. Konu ekonomi olunca paylaşmak istedim :)

Aracım 2004 model Honda Accord
2000 motor 156 hp LPGli

Aracım şehir içi 14-15 litre gaz tüketiyordu bende çok yakmasından şikayetçiydim ancak arabanın bir suçu yok sorun tamamen bendeymiş :D Şimdilerde aracı eşime verdim o kullanıyor hafta sonları yine ben kullanıyorum ve yakıt şuan 11 lt ye düşmüş durumda hafta sonlarıda eşim kullansa 10 ltye kadar düşürecek aracın yakıtını.

Sözün özü yakıt ekonomisi istiyorsanız ARACINIZI YA EŞİNİZE VERİN YADA SAKİN KULLANIN :rofl:

Kitlenmedi abi. Yakıt Tüketim Değerleriniz kısmında diğer araçlar bölümüne yazabilirsin.
http://www.toyotaclubtr.com/index.php?topic=77400.new#new
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: B+
  • Kilometre: 140000
  • Model Yılı: '06
  • 51 kere teşekkür etti
  • 57 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobillerde Yakıt Ekonomisi
« Yanıtla #35 : Ocak 19, 2018, 16:25:59 »
Değerli dostlarım,

Konuyu baştan sona okudum fakat yakıt deposunun doluluk oranının, yakıt tüketimine büyük bir etkisi olur mu?

Sonuçta tam dolu bir depo 50-60 litre yakıt alıyor.

En azından şehir içi etkisi olacağını düşünüyorum,
Her seferde 10 lt almak mı mantıklı yoksa depoyu fullemek mi?
Artı ve eksileri neler olabilir?

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2106 kere teşekkür etti
  • 3134 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobillerde Yakıt Ekonomisi
« Yanıtla #36 : Ocak 19, 2018, 17:17:30 »
Değerli dostlarım,

Konuyu baştan sona okudum fakat yakıt deposunun doluluk oranının, yakıt tüketimine büyük bir etkisi olur mu?

Sonuçta tam dolu bir depo 50-60 litre yakıt alıyor.

En azından şehir içi etkisi olacağını düşünüyorum,
Her seferde 10 lt almak mı mantıklı yoksa depoyu fullemek mi?
Artı ve eksileri neler olabilir?

Benzinin yoğunluğu 0.8 kg/lt olması lazım. 60 lt de 48 kg yapar. 10 lt alınsa depoda rezerv 10 lt ile 20 kt yapar bu da 16 kg yapar. Aradaki fark 32 kg. Bir çocuk ağırlığo kadar. Bir etki yaratmaz.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '15
  • 26 kere teşekkür etti
  • 37 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobillerde Yakıt Ekonomisi
« Yanıtla #37 : Ocak 19, 2018, 17:24:20 »
Değerli dostlarım,

Konuyu baştan sona okudum fakat yakıt deposunun doluluk oranının, yakıt tüketimine büyük bir etkisi olur mu?

Sonuçta tam dolu bir depo 50-60 litre yakıt alıyor.

En azından şehir içi etkisi olacağını düşünüyorum,
Her seferde 10 lt almak mı mantıklı yoksa depoyu fullemek mi?
Artı ve eksileri neler olabilir?
Hocam şöyle cevap vereyim Corolla 1270 kg Şehir içi yakıt tüketimi fabrika verisi 8.1 lt. Aynı motora sahip Avensis 1460 kg şehir içi yakıt tüketimi fabrika verisi 8.3lt.Yani 190 kg ağırlık farkı 0.2 lt fark yaratmış. Yani depoda 10 lt ile gezsek 40 45 kg ağırlık kazancımız olur. Bu da 0.05 lt daha az tüketim demek 100 km de. Bu da 100 km de 30 kuruşa tekabül ediyor. Bence uğraşmaya değmez :D

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: B+
  • Kilometre: 140000
  • Model Yılı: '06
  • 51 kere teşekkür etti
  • 57 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobillerde Yakıt Ekonomisi
« Yanıtla #38 : Ocak 19, 2018, 18:13:49 »
Sayın TEKİN, Sayın ALTUĞ,

Bilgilendirme için çok teşekkür ederim,
Yakıt ekonomisinde o kadar ince hesaplar yapılıyor ki, inanın bende şaşırıyorum artık, tabirimi mazur görün, amacım sinekten yağ çıkarmak değil,
fakat düşününce 48-50 Kg da az bir yük değil ki birde bagajında gerekli gereksiz kilolarca ağırlık taşıyanlar var.
şehir içinde malumunuz yakıtı en çok dur kalkta tüketiyoruz, birde yüklü olunca aracı hareket ettirmek için daha fazla yakıt tüketmiş oluyoruz.

Ben bu açıdan düşünerek etki edebilir demiştim, ancak kısa vadede sizinde belirttiğiniz gibi etkili bir ekonomi sağlamayabilir.

Tekrar teşekkür ediyorum.

Saygı ve sevgilerimle.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2854 kere teşekkür etti
  • 3226 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobillerde Yakıt Ekonomisi
« Yanıtla #39 : Ocak 19, 2018, 18:32:50 »
Değerli dostlarım,

Konuyu baştan sona okudum fakat yakıt deposunun doluluk oranının, yakıt tüketimine büyük bir etkisi olur mu?

Sonuçta tam dolu bir depo 50-60 litre yakıt alıyor.

En azından şehir içi etkisi olacağını düşünüyorum,
Her seferde 10 lt almak mı mantıklı yoksa depoyu fullemek mi?
Artı ve eksileri neler olabilir?

Cevaplar verilmiş zaten, Mutlu yöneticimiz ve Mustafa arkadaşımızın değindiği noktalar önemli.
 Tabi durumu "Fırsat Maliyeti" yaklaşımı ile de değerlendirmek gerekir. Bilindiği gibi hareketli sistemlerde en çok enerji harcanımı duran bir cismi hareket ettirirken ya da hareketli bir cismi durdurmaya çalışırken olur (Newton I.). Durumu bütünü ile ele aldığımızda; elbet ki de aracın taşıyacağı yük ( çoğu kaynakta verilerin genel bilgilerin aksine aracın ağırlığı Kg olarak değil, N birimi ile gösterilmelidir!) daha doğru anlaşılmalı. F=mxa şeklinde bir formülümüz mevcut (Teşekkürler Sayın Newton ve II.) Aracın ağırlığını hesaba katacaksak, bu sefer aracın kütlesi x yerçekimi ivmesi (9,81m/s^2) ortaya konmalı. Yani aracın ağırlığı aracın kütlesi ile de hesaba katılarak ortaya konmaktadır. Bu durumda; Einstein (saygı ile) da anılmalı. Çünkü durağan kütle ile hareketli kütle farkları ortaya çıkar. Bunun bu konu ile ilgisi ne diye sorulabilir. Aracın hızı arttıkça aslında kütlesi de artacaktır (örnek; ışık hızında kütle sonsuza gider). Dolayısı ile aracın ağırlığı ve o ağırlığı hareket ettirmek için gerekli kuvvet de artacak, bu kuvveti oluşturmak için harcanan enerji de doğru orantılı olarak artacaktır. Diğer yandan aracın fiziki yapısına göre belli hızlardan sonra aerodinamik etkiler de belirgin şekilde artacak ve yine hareket için harcanan enerjide artış olacaktır, bu ağırlık etkisinin oranını düşürecektir hareket için harcanan toplam enerjide. Newton I.'e dönersek, depoda az yakıt olduğunda, normalde tek depo ile gidilebilecek (hiç durmadan) yol, yakıt takviyesi için birden çok sefer durma ve tekrar hareket ile gerçekleşecektir, dolayısı ile; araçta hafiflemeden dolayı sağlanan avantajın bir kısmı bu şekilde harcanacaktır.
Bunların yanında; örneğin raylı sistemlerde enerji kullanım davranışı tamamen farklı olmaktadır. Çünkü günümüz raylı sistem araçları (çoğunlukla) rejenerasyondan yararlanmaktadır (bunun çok özel, hat, yoğunluk, araç ağırlık vs dahil hesaplamaları mevcuttur). Arzu ya da merak eden olursa ayrıca aktarırım.
Otomobillerde ise araç lastik özelliklerinin bazen göz ardı edilen bir etkisi vardır. Örneğin energy sınıfı lastiklerin de düşük hızlarda büyük oranda enerji (yakıt) tüketimi üzerine olumlu etkisi vardır. Hız belli değerleri geçince, aerodinamik etkilerden dolayı bu etkinin oranı toplam dirençler içinde (aracın gidişine ter yönde etki eden kuvvetler, dişli, rulman, yatak, lastik, aerodinamik sürtünme vb.) oransal olarak azalacaktır.
Az yakıt ve yakıt pompasının soğutulması, filtrasyon vb etkiler ise zaten biliniyordur.