Gönderen Konu: Tork Nedir?  (Okunma sayısı 1808 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 180
  • Model Yılı: '14
  • 175 kere teşekkür etti
  • 129 kere teşekkür edildi
Tork Nedir?
« : Mayıs 13, 2009, 12:11:22 »
Tork Nedir?

Soru:

Araçların kullanım kitapçıklarında da sıklıkla yer alan tork nedir? Ne işe yarar? Bu güç hesaplanırken nasıl bir yol izlenir?

Cevap:

Bir motorun hacmi ve üretim özellikleri paralelinde ısı enerjisi iş enerjisine dönüşür ve sonuçta da bu dönüşümün de dünya standartlarında bir ölçüm ve sunum tekniği vardır. Isı enerjisini iş enerjisine çeviren içten yanmalı motorlar öncelikle kW cinsinden iş enerjisi üretmelerinin dışında da, tork diye adlandırılan bir bükme gücü de üretirler.
Aracın torku veya aracın gücü yerine motor torku ve motor gücü olarak adlandırılan bu üretim grafiklerinden tork, motorun maksimum bükme ve sıkma gücünün başlangıcını veya maksimum üretilebildiği motor devirleri olarak nitelenirler.
Farklı ölçüm standartları kullanan ülkelerden Amerika, Avrupa ve Japonya'da farklı uzantılarla ve birimlerle de adlandırılırlar ancak Avrupa geneli artık tüm dünya ölçümlerinde ana birim olarak kullanılmaya başlandı; şu son yıllarda tork gücünün ana birimi Nm olarak anılır.
Tork özelliği aslında motorların en önemli ve vurgulanması gerekli özelliğidir ve kW/s cinsinden üretilen maksimum devirlerdeki iş enerjisi hesaplamaları da aslında tork ölçümlerinden yola çıkılarak yapılır.
Bir motorun maksimum torkunu minimum motor devirlerinden itibaren oluşturması ise bu motoru üreten teknolojinin başansı olarak kabul edilir, çünkü minimum motor devirlerinde üretilebilen bir maksimum tork zor elde edilebilen ve motorların da minimum yakıt tüketim tablolarının yaratılabildiği bir ortamdır.
Motorun HP gücünün yüksek olması ise sadece, motorun maksimum devrinde üretebildiği bir birim değerdir ki normal araç kullanım düzeninde belki de bu maksimum devir sayısında üretilen maksimum gücü hiç kullanmamanız da olasıdır. Ancak maksimum tork, devamlı beraber yaşadığınız aracın akselerasyon veya büyük viteslerde belli devirlerde hızlanması, devir arttırmasını sağlayan ana öğedir.
Aşırı besleme sistemlerinin de en belirgin özellikleri, maksimum tork değerlerinin oldukça yüksek düzeylerde üretilebilmesidir.
Tork değerleri dizel motorlarda benzinlilerden daha yüksektir.


Alıntı : http://www.hurriyetoto.com/oto/otoyasam/haberdetay.php?cid=8533
İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da yavaşlaması gerekiyorsa, 'Hak, kural' falan demeden, ilk davranan, arabasının kaderini başkasına bırakmayandır.

Toyota Club Türkiye

Tork Nedir?
« : Mayıs 13, 2009, 12:11:22 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: ---
  • 2 kere teşekkür edildi
Ynt: Tork Nedir?
« Yanıtla #1 : Mayıs 13, 2009, 13:25:29 »
paylaşım için teşekkürler.açıklayıcı ve güzel bir bilgilendirme olmuş. :alkis:

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Eski Toprak Toyotacı
  • *****
  • Achtung! Adolf Hakkı ohne Toyota Yaris Twin-Turbo
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: B+
  • 17 kere teşekkür etti
  • 41 kere teşekkür edildi
Ynt: Tork Nedir?
« Yanıtla #2 : Mayıs 13, 2009, 13:47:03 »
Dizel motorların neden daha verimli olduğunu açıkça ortaya koyan faydalı bir paylaşım olmuş.
Folgsamkeit macht frei...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
Ynt: Tork Nedir?
« Yanıtla #3 : Mayıs 13, 2009, 17:17:18 »
Dizel motorları övme amaçlı yazılmış sanki..daha iyilerini okumuştum..
keser döner sap döner gün gelir hesap döner!

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 180
  • Model Yılı: '14
  • 175 kere teşekkür etti
  • 129 kere teşekkür edildi
Ynt: Tork Nedir?
« Yanıtla #4 : Mayıs 13, 2009, 17:47:01 »
Dizel motorları övme amaçlı yazılmış sanki..daha iyilerini okumuştum..
Hiç mekanikten anlamayanlara hitap edecek şekilde anlatan bildiğiniz bir link, ...vs. varsa paylaşır mısınız?
İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da yavaşlaması gerekiyorsa, 'Hak, kural' falan demeden, ilk davranan, arabasının kaderini başkasına bırakmayandır.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: 0-
  • 1 kere teşekkür edildi
Ynt: Tork Nedir?
« Yanıtla #5 : Mayıs 13, 2009, 17:50:41 »
paylaşım için teşekkürler faydalı olduğunu düşünüyorum

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
Ynt: Tork Nedir?
« Yanıtla #6 : Mayıs 13, 2009, 18:43:59 »
Güç ve tork ilişkisi çoğu zaman birçok kişi için karışık gelir. Otomobilleri kıyaslarken bu iki terimi sık sık kullanıyoruz ama çoğumuz hangisinin daha önemli olduğunu bırakın, tam olarak ne anlama geldiğini bile bilmiyoruz. Eski bir söz vardır : Tork yarış kazandırır, güç otomobil sattırır. Bu gerçekten doğru mu? İşte bu yazımızda bu iki başlığı açıklığa kavuşturacağız.

Özetle, güç ve tork tamamen ayrı şeylerdir ve ölçü birimleri de birbirinden farklıdır.

Tork : Tork döndürme kuvvetidir. Hareket ve zamandan bağımsız bir kavram olan torkun ölçü birimi Nm (Newton*metre) dir. Tork bir kol yardımı ile sabit, dönen bir noktaya kuvvet etki ettiğinde yaratılır. Sabit, dönen bir noktaya 1 metre uzunluğunda bir kol yardımı ile 1 Newton (1/9.8 kg. - 9.8 N = 1 kg.) kuvvet uyguladığımızda 1 Nm tork doğar. Otomobillerde tork krank milinde doğar. Şanzıman üzerinden çekiş tekerinin olduğu aksa kadar ilerler ve aksta bağlı bulunan tekerlekler ile yola doğrusal bir kuvvet olarak aktarılır. Tekerleklerin yere aktardığı doğrusal kuvvetli, çekiş tekerinin olduğu aksa iletilen torku bilmek suretiyle kolayca hesaplayabiliriz.

Doğrusal kuvvet = (aksa iletilen tork) / (tekerleğin yarıçapı)

Bir motorun ürettiği tork motorun devrine göre değişir ve grafikte bir eğri ile gösterilir. Bu eğriyi her devirde anlık olarak ölçülmüş tork değerlerini belirten noktalar oluşturur. Sürüş anındaki güç kayıpları göz ardı edilerek krank milindeki torkun, otomobili ilerleten doğrusal kuvvetle herhangi bir viteste her zaman doğru orantılı olduğunu söyleyebiliriz. Tam düz bir tork "eğrisi" olsaydı otomobil hangi viteste, hangi devirde olursa olsun, sabit ivme ile hızlanırdı. Ancak gerçek hayatta tork "eğrileri" düz değildir. tavan yapmak üzere yükselirler ve çok yüksek devirlerde yine düşerler. Bir otomobil, motoru (herhangi bir viteste) en yüksek torkunu verdiği devirde seyrettiği zaman en iyi şekilde hızlanır. Dikkat edin, en iyi hızlanmanın nasıl sağlanacağını belirledik ve daha beygirgücünden bahsetmedik bile.

Güç : Güç, iş yapma oranıdır ve ölçü birimi W (Watt) dır. Torkun aksine güç, zaman ve hareken kavramlarına bağımlıdır. Güç ve tork arasında direk bir bağlantı gösterebiliriz. Bir otomobilin ürettiği güç, motorun çevirdiği devre bağlı olarak değişir ve tipik olarak grafikte bir eğri ile gösterilir. Güç ve tork arasındaki bağıntıyı formüle dökmek gerekirse :

Güç = Tork * (o tork değerinin üretildiği devir) / 5252

Not: Bu formül, sadece, tork lbf, güç de HP cinsinden birimlendirildiğinde geçerlidir.

Bu noktaya kadar öğrendiklerimizi özetleyecek olursak :
- Otomobilin ivmelenmesi, akstaki torkun tekerlekte doğrusal kuvvete dönüşmesidir.
- Herhangi bir viteste en iyi ivme, motorun en yüksek torku ürettiği devirde sağlanır.
- Güç, tork ve devre bağlı bir fonksiyondur.

Eğer bu noktada gücün önemsiz olduğuna karar kıldıysanız yanılıyorsunuz. Lütfen okumaya devam edin.

Şanzıman, otomobilin ivmelenmesindeki en önemli etkendir. Güç ve tork arasındaki ilişkiyi anlatmak ve gücün de yazının bu ana kadarki bölümünde anlatılan kadar önemsiz olmadığını göstermek için, hipotez olarak, birinci vitesi 2:1 oranlı, ikinci vitesi de 1:1 oranlı iki vitesli bir şanzıman ele alalım. Ve bun şanzımanı yine hipotez olarak her devirde, krank milinde 100 Nm tork üreten bir motora bağlayalım.

1:1 oranlı ikinci vites, sürüş milini krank miliyle aynı hızda çevirir ve tam olarak 100 Nm kuvvet yere iletilir (Sürtünme kuvvetlerinin olmadığını var sayıyoruz.). Ancak 2:1 oranlı birinci vites sürüş milini krank milinin yarısı kadar bir hızla çevirir ve krank milinin ürettiği gücün iki katı yani 200 Nm kuvvet yere iletilir. Dolayısıyla otomobilimiz birinci viteste, ikinci viteste olduğundan iki kat daha iyi ivmelenir. İşte bu noktada da beygirgücünün önemini anlatan anahtar yatar. Vites küçültme suretiyle, tekerleklere iletilen maksimum tork (belli bir hız için), otomobilin motoru en yüksek gücü ürettiği devirde çalışırken sağlanır.

Tork çarpımının sonucu olarak diyebiliriz ki, bir otomobil, herhangi bir devirde, motoru en yüksek gücü ürettiği devre getiren bir vites seçildiğinde en iyi şekilde hızlanır. Bu da yüksek devir çeviren küçük motorların, fazla devir çeviremeyen büyük motorlardan bazen üstün oluşlarının sebebidir. Yüksek devirler çevirebilen bir motorda, kranka aktarılan tork az olmasına rağmen tork çarpımı sayesinde tekerleklere çok daha yüksek tork değerleri aktarılabilir.

Demek ki beygirgücü sadece otomobil sattırmak için değil, yarış kazanmak için de gerekliymiş.


Biraz daha açıklayıcı ve örnekli daha anlaşılır oldu sanırım..
keser döner sap döner gün gelir hesap döner!

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • "ne alırsan al japondan vazgeçme"
  • Kan Grubu: A+
  • 2 kere teşekkür edildi
Ynt: Tork Nedir?
« Yanıtla #7 : Mayıs 13, 2009, 19:18:07 »
yani düşünün ki a arabası 1600 motor ve 80 beygir,
b arabası 1400 motor 80 beygir.. şimdi eğer b arabasının torku yüksekse daha mı güçlü olur?
şuanki aracım "tabanvay"

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Ynt: Tork Nedir?
« Yanıtla #8 : Mayıs 14, 2009, 08:11:31 »
yani düşünün ki a arabası 1600 motor ve 80 beygir,
b arabası 1400 motor 80 beygir.. şimdi eğer b arabasının torku yüksekse daha mı güçlü olur?
Bunun cevabı sitemizde açıkça verilmişti Ceyhun. Küçük bir araştırma ile (sanırım şanzıman ile ilgili bir konuda idi) ulaşabileceğine eminim.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • 3 kere teşekkür edildi
Ynt: Tork Nedir?
« Yanıtla #9 : Mayıs 14, 2009, 08:13:38 »
linea'nın yeni motorunda bundan 290 tane var. yuh dediim
Saygılar, Yaman.
2010 Captiva  Beyaz 2.0 CDTI Auto
Daha eski: Corsa, Corolla, Mini cooper, Twingo, Uno, Justy

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 180
  • Model Yılı: '14
  • 175 kere teşekkür etti
  • 129 kere teşekkür edildi
Ynt: Tork Nedir?
« Yanıtla #10 : Mayıs 14, 2009, 12:40:33 »
...Şanzıman, otomobilin ivmelenmesindeki en önemli etkendir. Güç ve tork arasındaki ilişkiyi anlatmak ve gücün de yazının bu ana kadarki bölümünde anlatılan kadar önemsiz olmadığını göstermek için, hipotez olarak, birinci vitesi 2:1 oranlı, ikinci vitesi de 1:1 oranlı iki vitesli bir şanzıman ele alalım. Ve bun şanzımanı yine hipotez olarak her devirde, krank milinde 100 Nm tork üreten bir motora bağlayalım.

1:1 oranlı ikinci vites, sürüş milini krank miliyle aynı hızda çevirir ve tam olarak 100 Nm kuvvet yere iletilir (Sürtünme kuvvetlerinin olmadığını var sayıyoruz.). Ancak 2:1 oranlı birinci vites sürüş milini krank milinin yarısı kadar bir hızla çevirir ve krank milinin ürettiği gücün iki katı yani 200 Nm kuvvet yere iletilir. Dolayısıyla otomobilimiz birinci viteste, ikinci viteste olduğundan iki kat daha iyi ivmelenir. İşte bu noktada da beygirgücünün önemini anlatan anahtar yatar. Vites küçültme suretiyle, tekerleklere iletilen maksimum tork (belli bir hız için), otomobilin motoru en yüksek gücü ürettiği devirde çalışırken sağlanır.

Tork çarpımının sonucu olarak diyebiliriz ki, bir otomobil, herhangi bir devirde, motoru en yüksek gücü ürettiği devre getiren bir vites seçildiğinde en iyi şekilde hızlanır...
Teşekkürler. Özellikle bu kısımda daha iyi anlatılmış.
İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da yavaşlaması gerekiyorsa, 'Hak, kural' falan demeden, ilk davranan, arabasının kaderini başkasına bırakmayandır.