Gönderen Konu: Kış Buzlu Kaygan Yolda Aşağı İniş  (Okunma sayısı 1156 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Kış Buzlu Kaygan Yolda Aşağı İniş
« : Şubat 05, 2023, 22:59:41 »
Karlı ve buzlu günler yine geldi..

Gözle görülür buzlanma veya üzeri karla kaplı gizli buzlanması muhtemel olan yokuş aşağı inişlerde, düz ve otomatik şanzımanlı araçlarımızla inerken şunlara dikkat etmekte fayda vardır.

Öncelikle, Kış mevsiminde araç kullanma zorunluluğumuz varsa, imkan dahilinde Kışlık (3 dağ/tepe işaretli) yada gerçek 4 Mevsim (M+S) lastikleri tercih etmeliyiz, zorunluluk yoksa, ağır şartlarda Toplu Taşıma Araçlarını kullanmayı, yoksa kısa mesafelerde yürümeyi tercih etmeliyiz.

Aracımız düz vites ise, ki kaygan yokuş inişlerinde düz vitesin kompresöründen hemen faydalanabilmekteyiz, 1. vitese alıp frene hafif dokunuşlarla, gaza dokunmadan güvenli şekilde inebilmeyi deneyebiliriz.

Aracımız otomatik ise, durum çok daha değişken oluyor,

Otomatik araçlar normalde D modunda "her zaman üst vitese geç" diye programlıdır. Yokuş aşağı inişlerde gaza basmaz isek o anki viteste kompresör yapar ama o anki vites o yokuşu inmek için yüksek kalmış olabilir ve frene bastığınız anda da kayma başlayabilir.

Her marka ve modelin otomatik vites kolu yolları aynı değildir. Bazılarında D ve S varken, bazılarında buna ilave L, direksiyon arkasında kulakçıkları olanlar ve Hybrid'lerde B olanları vardır. Bu arada, Kış modları çekiş kontrol sistemiyle beraber hareket etmeye yardımcı olduğundan, inişlerde aynı görevi görmez.

Değişik Otomatik araçlarla Kaygan yokuş inişine başlamadan önce;

Sadece D modu olan eski nesillerde, vites boşa alınarak yokuş inilmeli,
L modu olanlarda, L alınarak gaza kesinlikle dokunmadan inilmeli,
Direksiyonda kulakçık olmayıp S olanlarda, S alınarak inilmeli ve gaza kesinlikle dokunulmamalı,(Spor modun devir aralığı daha geniş olduğundan D modundan daha fazla motor kompresörü yapacaktır.)
Direksiyonda kulakçık olanlarda vites 1'e sabitlenmeli ve gaza dokunulmamalı.
Hybrid araçlarda B moduna alınmalı ve gaza kesinlikle dokunulmamalı,
Elektrikli araçlarda vites boşa alınmalı veya varsa B moduna alınmalı.

Tüm şartlarda frene uzun basılmamalı ve sürekli hafifçe pompalanmalıdır.

Kötü senaryoda ise;

Buzlanmış yokuş aşağı inişlerde ABS ve Kışlık lastiklerin bile yetersiz kalacağını unutmayın, süratinizi kesinlikle artırmayın, artarsa kayıyorsunuz demektir, freni seri ve kısa kısa pompalayın ve hızlanmış olsanız bile yavaşlamaya çalışmayın yoksa kontrolsüz kayma artacaktır. Fren pedalını bıraktığınız anlarda direksiyonu gitmek istediğiniz yöne çevirin, aracın arkası farklı yönde kayıyorsa freni yine bırakın ve sürekli kısa kısa pompalayın. Unutmayın, kontrolsüz kayan aracı frenle kontrol edemezsiniz.

Bu durumda şöyle düşünün; Ben bu yokuşu biraz hızlıca iniyorum.

Kışlık lastik ve son teknoloji sistemleriniz olsa bile, dik buzlanmış yoldan aşağı inebilmeyi merak ve Test etmeyin.

Ya yolu uzatın, yada düz bir yolda müsait bir yerde aracınızı park edin.

Pahalı tecrübeyle sonlanmayan, güvenli ve sıcak bir Kış dilerim.   
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Toyota Club Türkiye

Kış Buzlu Kaygan Yolda Aşağı İniş
« : Şubat 05, 2023, 22:59:41 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 190000
  • Model Yılı: '13
  • 227 kere teşekkür etti
  • 187 kere teşekkür edildi
Ynt: Kış Buzlu Kaygan Yolda Aşağı İniş
« Yanıtla #1 : Şubat 08, 2023, 18:37:57 »
Güzel ve faydalı bilgiler olmuş. Elinize emeklerinize sağlık. Yokuş çıkış ve inişlerinde kayma olayları genelde kişinin kendisine aşırı güveninden veya hiç bilgisinin olmamasından kaynaklanıyor. Ancak unutmamak gerekiyor ki 1 tondan fazla olan bir kütleyi 20cm² lik bir tabanla yere basan lastiklerle kontrol etmeye çalışıyoruz. Lastik ve aracın güvenlik ekipmanları da bir yere kadar aracı yüzeyde tutabilir. O limit aşıldığında her araç kayacaktır. Önemli olan o limiti bilip ona göre hareket etmek.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: '20
  • 252 kere teşekkür etti
  • 709 kere teşekkür edildi
Ynt: Kış Buzlu Kaygan Yolda Aşağı İniş
« Yanıtla #2 : Şubat 09, 2023, 08:41:31 »
M+S kışlık lastik değil mi ? Kafam karıştı

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 93000
  • Model Yılı: '12
  • 563 kere teşekkür etti
  • 298 kere teşekkür edildi
Ynt: Kış Buzlu Kaygan Yolda Aşağı İniş
« Yanıtla #3 : Şubat 09, 2023, 09:55:49 »
M+S kışlık lastik değil mi ? Kafam karıştı
değil 4 mevsim
açılımı ne yazın çok iyiyim ne kışın ama yaza daha yatkınım.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Dinozor
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 56100
  • Model Yılı: '16
  • 215 kere teşekkür etti
  • 1349 kere teşekkür edildi
Ynt: Kış Buzlu Kaygan Yolda Aşağı İniş
« Yanıtla #4 : Şubat 09, 2023, 10:12:56 »
M+S lastik üretici beyanına göre Mud+Snow kelimelerinin baş harflerinden oluşan çamurlu ve karlı yollarda sürülebilir anlamında;dağa tepeye çıkan lastik ise hem bunları kapsayacak hem de lastik yanağında karlı dağ işareti veya 3PMSF yazacak  şekilde planlanmış olup tam kar lastiğidir.Ayrıca bu lastiklerin üzerinde çivi olan lastiklerde var,onunla her türlü koşullarda buzda vs yol alabilirsiniz,ben gençliğimde kullanmıştım halen mevcut mu? bilmiyorum.
Tokay Ceritoğlu

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 93000
  • Model Yılı: '12
  • 563 kere teşekkür etti
  • 298 kere teşekkür edildi
Ynt: Kış Buzlu Kaygan Yolda Aşağı İniş
« Yanıtla #5 : Şubat 09, 2023, 11:47:20 »
M+S lastik üretici beyanına göre Mud+Snow kelimelerinin baş harflerinden oluşan çamurlu ve karlı yollarda sürülebilir anlamında;dağa tepeye çıkan lastik ise hem bunları kapsayacak hem de lastik yanağında karlı dağ işareti veya 3PMSF yazacak  şekilde planlanmış olup tam kar lastiğidir.Ayrıca bu lastiklerin üzerinde çivi olan lastiklerde var,onunla her türlü koşullarda buzda vs yol alabilirsiniz,ben gençliğimde kullanmıştım halen mevcut mu? bilmiyorum.
Bildiğim kadarı ile nokian da var ancak Türkiye ye ithal etmiyorlar. Hakkapeliiatta diye geçiyor serisi.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Kış Buzlu Kaygan Yolda Aşağı İniş
« Yanıtla #6 : Şubat 09, 2023, 22:22:01 »
Öncelikle milletimize çok geçmiş olsun, hayatını kaybedenlere allahtan rahmet, yaralılarımıza şifa dilerim.
Yalnız, sismik sessizliği uzun süredir devam eden bazı bölgelerimiz için büyük riskler hala devam etmektedir. Evlerimizde, deprem esnasında hayat kurtaran pozisyonu alacağımız noktada deprem çantalarımızı hazır tutmaktan başka bir şey de elden gelmemektedir.

Lastik üreticileri son yıllarda binek araçlarda kullanılan lastiklerin çeşitliliğini artırdılar ve bu durum bizler için iyi bir şey,

Yazlık Lastikler; konfor, ıslak/kuru sürat, ekonomi gibi sınıfları mevcut.

Kışın, Karlı+Kaygan ama Düzgün Asfalt olan tüm otoyollarda kullanılmak üzere, M+S ilave 3 dağ işaretli olan ve Kışlık Lastik olarak adlandırılanlar. 6 aya varan buz gibi havası olup, karla kaplı bölgelerde 365 gün kullanılması doğru olanlar.

Özellikle Buzlu zeminlerde kullanılanlar, bunların Çivi montajı için "vida deliği" ön hazırlıkları mevcut. Farklı özelliklerde ve ebadlarda çiviler mevcut. Bazı Kuzey ülkelerinde ihtiyaçlar.

A/T (All Terrain); Bunlar, kışlık lastikler gibi 3 dağ, M+S ilave her türlü arazi şartına uygun yan ve taban diş yapıları iri olanlar. Özellikle dört çekerler için.

4 Mevsim olarak adlandırılıp, M+S özelliği olanlar; bunların Kışlık lastikler gibi kılcalları, yağmur sürat lastikleri gibi iri tahliye kanalları var, düzgün asfalta sahip olan otoyollarda ve hafif arazi şartlarında Kış'ın yazlık, Yaz'ın kışlık lastiklerden daha güvenli. Sanırım hamurunun Yaz şartlarında kışlık lastiklerinkinden daha dayanıklı olması özelliği sebebiyle Yaz lastiği kategorisinde bulunuyorlar. Fakat en yumuşak yazlık lastikten de daha yumuşaklar. Aslında ülkemizin bölge olarak bir çok yerinde 4 mevsim yaşanabildiğinden, ekonomik sebeplerden tercih edilmesinde fayda olduğunu düşünmekteyim.

Önceki aracımda yazlık Michelin Primacy 4 kullanmaktaydım, bunların ne kadar yumuşak olduğunu biliyorsunuzdur. Arka lastiklere fabrika değerini basıyordum ama ön tarafa yetersiz geldiğinden 2 psi fazla basmam gerekmişti.

Kış mevsiminde bazen karlı yollara çıkmam gerektiği için, daha önceden kışlık ve yazlık değişim eziyetinide çektiğimden, şimdiki aracıma 4 çeker araçlar için mevcut olan, 4 mevsim olarak adlandırılan Michelin Latitude Cross M+S taktım, o kadar yumuşaklar ki, arkaya yine fabrika basıncı yeterken bu kez ön tarafa 7 psi daha fazla basarak yanağını yemekten kurtarabildim. Dışarda Ford Ranger gibi lastik uğultusu oluşturmuyor, kabin içinde 70km/h kadar kışlık lastik gibi (72dB) mırıltı üretiyor. Yakıt tüketim değerinde herhangi bir değişim olmadı. Üzerinden çıkan Bridgestone Dueler H/P ile aynı tüketim ve ses seviyesine sahipler ama her türlü zeminde 4 kat daha güvenli ve konforlular. Sonuçta test ortamı seviyesinde araç kullanmıyorum.

Ve her zaman şunu öneriyorum, kışın 1 gün bile olsa kar yağışı olan bir şehirde yaşıyorsanız, yıllık sürüşünüzün çoğu şehir içinde ise, tüm yıl kışlık lastik (veya 4 mevsim) kullanın. Belki ortaya çıkaracağı 0.1L/100km'lik yıllık tüketim farkını ilk atlatacağınız kaza riskinde tüm maliyetiyle geri alacağınızı, bunun yanında Kış mevsimi geldiğinde yaşayacağınız huzurun bile tüm maliyetlere değer olduğunu göreceksiniz. Yazlık lastiğin güvenli normal kullanım ömrü 5 yıldır, kalitesine göre 60 binler civarında biter. Tüm yıl boyunca huzurdan ödün vermeden 4 mevsim veya kışlık lastik kullanın, bırakın yazlıktan daha erken bitsin, yok çatlaklar oluştu yok sertleşip konfor yitirdi yok fren mesafesi uzadı gibi şikayetiniz olmadan lastiği yenilemiş olacaksınız.

Sıcak mevsimlerde, sakin sürüş yaptığınız sürece, 4 mevsim veya kışlık lastiklerin fren mesafesi daha uzun olmaz, bu durum hızlı sürüşlerde kazık fren esnasında oluşabilir.

1.5 yıl önce şu videoyu izledikten sonra bu lastiklerin bana fazlasıyla yeteceği kanaatine varmıştım. Videoda Ford ve Landrover'da bu lastikler var.


Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Siftahı Yapmış Toyotacı
  • *
Ynt: Kış Buzlu Kaygan Yolda Aşağı İniş
« Yanıtla #7 : Şubat 16, 2023, 10:53:58 »
Faydalı paylaşım olmuş. Lastik seçimi kış koşullarında çok önemli. İhmale gelmeye bir konu