Gönderen Konu: Helikopterlerin Çalışma Prensipleri  (Okunma sayısı 9139 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • ゴールドメンバ
  • *****
  • E12 SPORT 3ZZ-FE (Auris - Yaris D4D MMT) Civic EK9
    • Model araçlar, uçaklar, helikopterler
  • Araç: Yaris
  • Kan Grubu: A-
  • Model Yılı: -
  • 482 kere teşekkür etti
  • 756 kere teşekkür edildi
Helikopterlerin Çalışma Prensipleri
« : Nisan 22, 2009, 16:37:17 »
Helikopter almak isteyenler için yararlı bir bilgi olucaktır, helikopterlerin çalışma prensibini anlamak uçurmanız konusunda yardımcı olucaktır.

RC HELİKOPTERLERİN ÇALIŞMA , KONTROL VE MANEVRA PRENSİPLERİ GERÇEK HELİKOPTERLER İLE AYNIDIR.

NASIL ÇALIŞIR ?




YÖN:

Rotor kafası ve aktarma organları



Helikopterin 2 adet turbo moturu vardır. Bunlar rotor kafasını döndüren ana aktarma organlarını çalıştırır. Paller dönüp havayı süpürdüğü zaman, "Rotor Diski" dediğimiz şekli oluştururlar. Rotor kafası, pilotun verdiği komutları kumanda tertibatı vasıtasıyla pallere ileten Swasplate tarafından kontrol edilir. Pilot, pallerin açısını değiştirerek Rotor Diskinin eğimini kontrol edebilir ve bu sayede helikopterin havada sabit durmasını ya da dönmesini veya ileri ve geri gitmesi ve de yükselmesini ve inmesini sağlamış olur.



KONTROL:

Pilot Ve kontroller



Pilot helikopteri kullanmak için 3 tip kontrol kullanır:
1-Dairesel (cyclic) kontrol kolu rotor diskini istenilen eğime getirir ve hızı kontrol eder. Pilot, dönüş yapmak için dairesel kolu sağa yada sola doğru çeker.
2-Ortak yön manivelası/kolu (collective pitch) Swashplate'e bağlıdır ve pallerin açısını, birbirlerine uyum içinde değiştirir.Bu helikopterin yükselmesine yada inmesine olanak sağlar.
3- Ayak pedalları, kuyruk kontrol mekanizmasına yani kuyruk pallerine bağlıdır ve dairesel kontrol ile ortak hareket ederek kuyruğun sağ ve sol dönüşlerine, kumanda ederler.



KALDIRMA:
Kanat



Paller, tıpkı bir uçağın kanadı gibi üstü eğimli altı düz bir kanat yapısına sahiptirler. Pal döndüğü zaman alt kısmında yavaş hareket eden havanın basıncı; üst kısmındaki hızlı hareket eden havanın basıncından daha fazla olur. Bu basınç farkı, palleri yukarı doğru iter ve helikoptere uçması için gereken kaldırma gücünü sağlar.



DENGE
Kuyruk rotoru



Eğer helikopterin kuyruk rotoru olmasaydı, dönen pallerin yarattığı güç gövdeyi ters yöne doğru itmeye çalışırdı. Kuyruk rotoru ters yöne doğru yandan itme kuvveti sağlayarak bu gücü telafi eder ve gövdeyi sabit tutar.


Nasıl Manevra yapar ?

Helikopterin pallerinin eğiminim açısını değiştirmek hava aracına ileri yada geri gitmesi ya da havada hareketsiz asılı kalması komutunu verir.

İLERİ UÇUŞ



Uçuş esnasında pilot dairesel kontrol kolunu öne ittiği zaman rotor diskinin eğimi öne doğru olur. Bu manevra helikopterin burnunu aşağı doğru indirir ve helikopteri ileri doğru iter.

KALKIŞ VE HAVADA ASILI KALMAK



Pilot , rotor diskinin seviyesini ve düzlemini aynı tutarken yön manivelasına kontrol vererek pallerin açısını helikopter yerden kesilene kadar eşit ölçüde arttırır. Böylece helikopter havalanır. Havada asılı kalmak için Pilot; yüksekliği, pozisyonu ve yönünü sabit tutan aralıksız kumandalar verir .

GERİ UÇUŞ



Dairesel kontrol kolunu geri çekmek; swashplate'in eğimini geriye doğru yönlendirecek ve helikopter geri gidecektir.

KAYNAK: SIKORSKY USA / INNOVATION (BULUŞLAR)


ÇEVİRİ: Oğuz Kağan Bozkurt

Toyota Club Türkiye

Helikopterlerin Çalışma Prensipleri
« : Nisan 22, 2009, 16:37:17 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Eski Toprak Toyotacı
  • *****
  • Achtung! Adolf Hakkı ohne Toyota Yaris Twin-Turbo
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: B+
  • 17 kere teşekkür etti
  • 41 kere teşekkür edildi
Ynt: Helikopterlerin Çalışma Prensipleri
« Yanıtla #1 : Nisan 22, 2009, 16:43:15 »
Çok faydalı bir paylaşım. Teşekkürler Mesut.
Folgsamkeit macht frei...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • ゴールドメンバ
  • *****
  • E12 SPORT 3ZZ-FE (Auris - Yaris D4D MMT) Civic EK9
    • Model araçlar, uçaklar, helikopterler
  • Araç: Yaris
  • Kan Grubu: A-
  • Model Yılı: -
  • 482 kere teşekkür etti
  • 756 kere teşekkür edildi
Ynt: Helikopterlerin Çalışma Prensipleri
« Yanıtla #2 : Nisan 22, 2009, 16:51:16 »
Rica ederim Hakkı abi. paylaşımlarım birilerinin işine yararsa çok sevinirim.  haftayada uçaklarla ilgili olan yazılarımı paylaşıcam.

Selamlar...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Siftahı Yapmış Toyotacı
  • *
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
Ynt: Helikopterlerin Çalışma Prensipleri
« Yanıtla #3 : Mayıs 03, 2009, 17:48:42 »
iyi bir çalışma.. ama bir sikorsky pilotu olarak biraz yüzeysel kalmış dersem kırmam sizi inşallah. ama kime daha fazlası lazım ki? lazım olan  ya da ilgili olan varsa yardımcı olabilirim. saygılarımla...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • ゴールドメンバ
  • *****
  • E12 SPORT 3ZZ-FE (Auris - Yaris D4D MMT) Civic EK9
    • Model araçlar, uçaklar, helikopterler
  • Araç: Yaris
  • Kan Grubu: A-
  • Model Yılı: -
  • 482 kere teşekkür etti
  • 756 kere teşekkür edildi
Ynt: Helikopterlerin Çalışma Prensipleri
« Yanıtla #4 : Mayıs 04, 2009, 13:20:43 »
Mesut bey selamlar öncelikle, pilot olarak size yüzeysel gelmiş olabilir ancak biz modelcilik için bu kısa ve öz anlatımı yaptık, modelci olmak isteyenlere yol göstermesi açısından, dediğiniz gibi bizlere daha fazlası lazım değil ancak yardım teklifiniz için teşekkür ederiz.

Saygılar...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Eski Toprak Toyotacı
  • *****
  • Achtung! Adolf Hakkı ohne Toyota Yaris Twin-Turbo
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: B+
  • 17 kere teşekkür etti
  • 41 kere teşekkür edildi
Ynt: Helikopterlerin Çalışma Prensipleri
« Yanıtla #5 : Mayıs 04, 2009, 23:40:06 »
iyi bir çalışma.. ama bir sikorsky pilotu olarak biraz yüzeysel kalmış dersem kırmam sizi inşallah. ama kime daha fazlası lazım ki? lazım olan  ya da ilgili olan varsa yardımcı olabilirim. saygılarımla...

Bir Skorsky pilotunu yakından tanımak isteriz :)
Folgsamkeit macht frei...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • 2009 Corolla 1.4 D4D Comfort
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • 2 kere teşekkür etti
  • 7 kere teşekkür edildi
Ynt: Helikopterlerin Çalışma Prensipleri
« Yanıtla #6 : Mart 09, 2011, 15:30:11 »
Hobi bölümüne pek bakmamıştım , bu soruyu belki 1.5 yıl önce de sorabilirdim ama ne yapalım bugüne kısmetmiş.
Bu konu epey eskiymiş ama gereksiz konu başlığı açmaktansa burada aklımda olan bir soruyu sorayım bilen bilen arkadaşlarımız varsa cevaplayabilirler.

Pal tasarımları ciddi mühendislik tasarımları bu aşikar. Şimdi havada asılı duran helikopterdeki pal açıları , helikopterin sağ ve sol yanında tam olarak eşit mi( bilmiyorum öyle olduğunu farzederek ) şimdi soruyorum , helikopter son sürat ileri giderken rotorun dönüş yönüne göre sol tarafta kalan palin kanat uç hızıyla sağ taraftaki palin kanat hızları farklılaşıyor ( birinde helikopterin hızı ekleniyor diğerinde çıkıyor). Bu durumda sağ sol arasında 600-700 km/saat  hız farkı oluşuyor ,bu da sağ sol arasında önemli kaldırma gücününün ortaya çıkması demektir,  bu durum  nasıl dengeleniyor eğer dengeleniyorsa .