Helikopter almak isteyenler için yararlı bir bilgi olucaktır, helikopterlerin çalışma prensibini anlamak uçurmanız konusunda yardımcı olucaktır.
RC HELİKOPTERLERİN ÇALIŞMA , KONTROL VE MANEVRA PRENSİPLERİ GERÇEK HELİKOPTERLER İLE AYNIDIR.
NASIL ÇALIŞIR ?YÖN:Rotor kafası ve aktarma organları
Helikopterin 2 adet turbo moturu vardır. Bunlar rotor kafasını döndüren ana aktarma organlarını çalıştırır. Paller dönüp havayı süpürdüğü zaman, "Rotor Diski" dediğimiz şekli oluştururlar. Rotor kafası, pilotun verdiği komutları kumanda tertibatı vasıtasıyla pallere ileten Swasplate tarafından kontrol edilir. Pilot, pallerin açısını değiştirerek Rotor Diskinin eğimini kontrol edebilir ve bu sayede helikopterin havada sabit durmasını ya da dönmesini veya ileri ve geri gitmesi ve de yükselmesini ve inmesini sağlamış olur.
KONTROL:Pilot Ve kontroller
Pilot helikopteri kullanmak için 3 tip kontrol kullanır:
1-Dairesel (cyclic) kontrol kolu rotor diskini istenilen eğime getirir ve hızı kontrol eder. Pilot, dönüş yapmak için dairesel kolu sağa yada sola doğru çeker.
2-Ortak yön manivelası/kolu (collective pitch) Swashplate'e bağlıdır ve pallerin açısını, birbirlerine uyum içinde değiştirir.Bu helikopterin yükselmesine yada inmesine olanak sağlar.
3- Ayak pedalları, kuyruk kontrol mekanizmasına yani kuyruk pallerine bağlıdır ve dairesel kontrol ile ortak hareket ederek kuyruğun sağ ve sol dönüşlerine, kumanda ederler.
KALDIRMA:Kanat
Paller, tıpkı bir uçağın kanadı gibi üstü eğimli altı düz bir kanat yapısına sahiptirler. Pal döndüğü zaman alt kısmında yavaş hareket eden havanın basıncı; üst kısmındaki hızlı hareket eden havanın basıncından daha fazla olur. Bu basınç farkı, palleri yukarı doğru iter ve helikoptere uçması için gereken kaldırma gücünü sağlar.
DENGEKuyruk rotoru
Eğer helikopterin kuyruk rotoru olmasaydı, dönen pallerin yarattığı güç gövdeyi ters yöne doğru itmeye çalışırdı. Kuyruk rotoru ters yöne doğru yandan itme kuvveti sağlayarak bu gücü telafi eder ve gövdeyi sabit tutar.
Nasıl Manevra yapar ?
Helikopterin pallerinin eğiminim açısını değiştirmek hava aracına ileri yada geri gitmesi ya da havada hareketsiz asılı kalması komutunu verir.
İLERİ UÇUŞUçuş esnasında pilot dairesel kontrol kolunu öne ittiği zaman rotor diskinin eğimi öne doğru olur. Bu manevra helikopterin burnunu aşağı doğru indirir ve helikopteri ileri doğru iter.
KALKIŞ VE HAVADA ASILI KALMAKPilot , rotor diskinin seviyesini ve düzlemini aynı tutarken yön manivelasına kontrol vererek pallerin açısını helikopter yerden kesilene kadar eşit ölçüde arttırır. Böylece helikopter havalanır. Havada asılı kalmak için Pilot; yüksekliği, pozisyonu ve yönünü sabit tutan aralıksız kumandalar verir .
GERİ UÇUŞDairesel kontrol kolunu geri çekmek; swashplate'in eğimini geriye doğru yönlendirecek ve helikopter geri gidecektir.
KAYNAK: SIKORSKY USA / INNOVATION (BULUŞLAR)
ÇEVİRİ:
Oğuz Kağan Bozkurt