Spoiler ( Rüzgarlık ) Nedir? Nenden Takılır? Avantaj ve Dezavantajları Nelerdir?
Spoiler kanat ve rüzgarlık olarak ta bilinir ve aracın arkasına bagajın üzerine takılan eğimli parçaya denir.
Fizik kurallarına göre cismi yere nekadar basarsanız okadar sürtünme kuvveti artar ve kayma eğilimi azalmış olur. Daha çok arkadan itişli olan arabaların kaymaması için kullanılır. Doğru takımı hafif eğik olmasıdır. Düz olursa hissedilmeyebilecek kadar arabayı zorlar, çok dik takılması halinde ise rüzgara perde görevi görür aracı frenleme görevi görür. Çok ince bir açı ayarı vardır. Yarılan rüzgarı direk zemine doğru vurarak yüksek hızlarda ağarlık sağlar ve aracın kaymasını olası kazaları önler. Ancak buradaki açı çok önemlidir Renault 21 ‘ler deki spoiler sadece görünüşten ibarettir. Ancak subaru yu ele alırsak büyük bir spoiler ile fabrikadan çıkar ve bu subaru ya müthiş bir yol tutuşu yüksek hızlarda kaymadan manevra yeteneği sağlar. Genel olarak spoiler in avantajı yol tutuşunu arttırmasıdır.
Aracınıza spoiler takarken en çok dikkat etmeniz gereken nokta ise; Yüksek hızlarda aracın arkasına büyük bir ağarlık bineceğini unutmayın. Buda demektirki aracın lastik havasına dikkat edin. Ben kendi aracımda verilen değerlerin 1-2 ps üstünü kullanıyorum bu yüzden. Ayrıca cant büyütürken arkasının yüksek hızlarda basacağını hesaplayarak offsetlerinizi göz önünde bulundurun
Dezavantajı; ise hissedilmeyecek kadar yakıt tüketimini arttırmasıdır. Heleki sağladığı yol tutuşunun yanında hiç sayılır. yüksek hızda yapılan testlerde yakıt tüketimi 100 km de 50 max 100 gram ı geçmemektedir… Tabi bu kullanılan araca ve spoiler büyüklüğü ile doğru orantılıdır.
Uçma Riski; Araçlar hızlandıkça hafiflerler. Uçaklar saatte 200 KM ye ulaştıklarında havalanabilirler. Porsche Carrera 2 Turbo nun 300 KM ye ulaştığını düşünürsek arkasından porschelere özel hızlandıkça çıkan spoilerin nekadar çok işe yaradığını görebiliriz.
Ön Tampon Altına Takılan Rüzgarlık; Araçlar önlerindeki havayı yararak geçerler. Araçların ön yapısına bakarsanız ovallik vardır. Hava ile birebir çarpışmaktan ise havayı daha rahat yarabilmesi için genel olarak uçak burnuna benzer bir yapı kullanılır. Buda havanın büyük bir bölümünün aracın üstünden atılmasını sağlar, kalanları ise yanlardan ve aracın altından geçer. Aracın altından geçen hava aracı yukarı kaldırma eğiliminde bulunur. Üzerinden geçen ise aracı yere basmaya çalışır. Eğer yüksek hızlarda araç yolun üzerinde uçuyormuş gibi geliyor kontrol etmekte zorlanıyorsanız, aracın ön tamponunun altına rüzgarlık ekleyerek altına giren hava miktarını kısabilirsiniz. böylece aracı yerden kaldırmaya çalışan bir etkiden büyük ölçüde kurtulmuş olacaksınız. Buda yol tutuşunuzu arttıracaktır.
Sonuç Olarak; Spoilerler doğru kullanımlarda yol tutuşlarında önemli derecede etkilidirler. Mesela Toyota Yaris marka aracınızı 170 beygire yükseltmiş iseniz yüksek hızlarda yol tutuşunuzda önemli ölçüde düşüş meydana gelecektir. Bunun için spoiler lar çok etkilidir. Motor tuning yapanlar bu spoilerlar ile yol tutuşlarını dengelerler. Ancak yanlış açılarda ve yanlış kullanılarn spoilerlar yol tutuşunuzu azaltır ve yakıt tüketiminizi arttırırlar.
Spoiler lar günümüzde tuning dünyasının vazgeçilmezlerinden biridir. Çoğu kişi sadece görünüm olarak kullanır. Ancak doğru seçimler yapmanızı öneririm. Hem görünüm olsun hem yol tutuşunuz artsın aracınız savrulmasın.
ALINTIDIR