Gönderen Konu: CVT Şanzımanlarda Rubber Band Etkisi  (Okunma sayısı 1336 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 2020 Corolla Hybrid Dream
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: '20
  • 174 kere teşekkür etti
  • 204 kere teşekkür edildi
CVT Şanzımanlarda Rubber Band Etkisi
« : Mart 27, 2021, 22:44:20 »
Merhabalar. Bu ara terim olarak karşıma sık çıkıyor bu terim. Rubber band etkisi kayış kasnaklı cvt sisteminde kasnağın uzaması ve gecikmeye neden olması. Özellikle kalkışlarda. Sanırım bu sorunun çözümünü kalmış vitesi ile çözdü toyota. Ama sorun fizik kanunu. Sabit hızda giderken hızlanmak isteyince de olabiliyor. Terim google’da aratılınca türkçe bilgiler çıksın diye başlık açtım aslında.

Bir de yabancı forumlarda cvt şanzımanların manuel kullanımında kasnak ömrünün biraz azalacağı yönünde yazılar mevcut

Toyota Club Türkiye

CVT Şanzımanlarda Rubber Band Etkisi
« : Mart 27, 2021, 22:44:20 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Siftahı Yapmış Toyotacı
  • *
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 89000
  • Model Yılı: '13
Ynt: CVT Şanzımanlarda Rubber Band Etkisi
« Yanıtla #1 : Mart 28, 2021, 20:16:41 »
Merhabalar, konu ile alakalı mı bilemedim ama aracımda kalktıktan sonra gaza biraz asıldığımda titreme sallantı yaşıyorum, sıkıntı nedir bilemiyorum fikri olan Yardımcı olabilir mi?

Araç 2013 corolla multidrive S 89000km

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: CVT Şanzımanlarda Rubber Band Etkisi
« Yanıtla #2 : Mart 29, 2021, 00:44:20 »
Merhabalar, konu ile alakalı mı bilemedim ama aracımda kalktıktan sonra gaza biraz asıldığımda titreme sallantı yaşıyorum, sıkıntı nedir bilemiyorum fikri olan Yardımcı olabilir mi?

Araç 2013 corolla multidrive S 89000km

Şanzıman yağını değiştiniz mi?
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: CVT Şanzımanlarda Rubber Band Etkisi
« Yanıtla #3 : Mart 29, 2021, 00:45:22 »
Merhabalar. Bu ara terim olarak karşıma sık çıkıyor bu terim. Rubber band etkisi kayış kasnaklı cvt sisteminde kasnağın uzaması ve gecikmeye neden olması. Özellikle kalkışlarda. Sanırım bu sorunun çözümünü kalmış vitesi ile çözdü toyota. Ama sorun fizik kanunu. Sabit hızda giderken hızlanmak isteyince de olabiliyor. Terim google’da aratılınca türkçe bilgiler çıksın diye başlık açtım aslında.

Bir de yabancı forumlarda cvt şanzımanların manuel kullanımında kasnak ömrünün biraz azalacağı yönünde yazılar mevcut

Kalkış dişlisiyle manuel ile mds arasında süre farkı kalmadı. 2019+ yeni kasa 1.6 larda yazılımla bu süre 0.5 sn ye kadar düşürülmüştü.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Siftahı Yapmış Toyotacı
  • *
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 89000
  • Model Yılı: '13
Ynt: CVT Şanzımanlarda Rubber Band Etkisi
« Yanıtla #4 : Mart 29, 2021, 08:28:10 »
Şanzıman yağını değiştiniz mi?

evet daha 1 hafta oldu tüm ağır bakıımlarını yetkili serviste yaptırdım,sanırım bu aks ile ilgili olabilir

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Sheer Driving Pleasure
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 135000
  • Model Yılı: '07
  • 2229 kere teşekkür etti
  • 3428 kere teşekkür edildi
Ynt: CVT Şanzımanlarda Rubber Band Etkisi
« Yanıtla #5 : Mart 29, 2021, 14:39:31 »
Kalkış dişlisiyle manuel ile mds arasında süre farkı kalmadı. 2019+ yeni kasa 1.6 larda yazılımla bu süre 0.5 sn ye kadar düşürülmüştü.

Kakış dişlisi ne imis merak ettim dogrusi.
Avensis 1.8 A/T 2007 LPG (Tomasetto)
AP900 Cruise control
www.toyotaclubtr.com/index.php?topic=50407.new#new

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: CVT Şanzımanlarda Rubber Band Etkisi
« Yanıtla #6 : Mart 29, 2021, 15:51:54 »
Kakış dişlisi ne imis merak ettim dogrusi.

İroni mi yaptın bilemedim abi. :)

Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Sheer Driving Pleasure
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 135000
  • Model Yılı: '07
  • 2229 kere teşekkür etti
  • 3428 kere teşekkür edildi
Ynt: CVT Şanzımanlarda Rubber Band Etkisi
« Yanıtla #7 : Mart 29, 2021, 23:43:03 »
Garip bişi,
Buradan çıkan sonuç, sıralı sistem otomatik şanzimanlar demekki daha basarili.

Mesela;
Peugeot un EAT8 (çakma Toyota ticari) tarzi sanzimanlar.
Avensis 1.8 A/T 2007 LPG (Tomasetto)
AP900 Cruise control
www.toyotaclubtr.com/index.php?topic=50407.new#new

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: CVT Şanzımanlarda Rubber Band Etkisi
« Yanıtla #8 : Mart 30, 2021, 12:27:38 »
Garip bişi,
Buradan çıkan sonuç, sıralı sistem otomatik şanzimanlar demekki daha basarili.

Mesela;
Peugeot un EAT8 (çakma Toyota ticari) tarzi sanzimanlar.

Niye? direct gear mds ile manuel otomatik şanzıman arasında performans farkı kalmadı ki.
2019 kasada 1.6 motorda 0.5 sn fark varken, 1.5 motorda direct gearda manuelle eşitlendi 0-100.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Siftahı Yapmış Toyotacı
  • *
  • 1 kere teşekkür etti
  • 3 kere teşekkür edildi
Ynt: CVT Şanzımanlarda Rubber Band Etkisi
« Yanıtla #9 : Haziran 27, 2021, 11:07:31 »
Garip bişi,
Buradan çıkan sonuç, sıralı sistem otomatik şanzimanlar demekki daha basarili.

Mesela;
Peugeot un EAT8 (çakma Toyota ticari) tarzi sanzimanlar.

İlk kalkış için büyük bir dişli oranı gerekiyor; bu nedenle kasnakların bu oranı da kapsayacak şekilde büyük olması gerekmekteydi. Ayrı bir kalkış dişlisi eklendiğinde CVT komplesi (kalkış oranlarına ihtiyaç duyulmaması sayesinde) küçüldü ve ağırlığı azaldı; bu da mekatronik sistemin CVTnin dişli oranlarını daha hızlı değiştirmesini sağlıyor ve kayıpları azaltıyor. Yaklaşık %7 yakıt tasarrufu sağladığı ve CVT maliyetini azalttığı belirtilmiş. Kalkıştaki rubberband hissini de azaltacaktır tabii ki. Bu rubberband etkisi tamamen hissiyatla alakalı aslında, klasik vitesleri kullandığınızda gaza aniden basınca aracın motor devriyle beraber hızlanacağı hissine yönelik bir alışkanlık var; CVTde aniden gaza basınca dişli oranı değiştirilip istenen güç bandına geçirilecek şekilde motor devir arttırılınca, gaza basınca arabanın gitmediği ama motorun boş döndüğü hissi oluşuyor insanlarda. Halbuki durum böyle değil, tamamen motor sesi ile hız arasındaki kulak ve his alışkanlıklarıyla ilgili bir sıkıntı. Rubberband etkisinin içinde bunlara ek olarak gaz tepkisinin filtrelenerek CVT'ye gönderilmesi ve mekatronik sistemin dişli oranlarını değiştirme hızındaki sınırlar da etkili tabii ki; çünkü CVT haricindeki sistemlerde gaz pedalına basış ile tekerlerden gelen çekiş arasında daha doğrudan bir ilişki var, CVT gaz pedalı girdilerini kendisi filtreleyerek kullanıyor belli ki, gaz pedalına hissizlik bu nedenden oluşuyor. Spor modunda olunca bu hissizlik azalır.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Yaris
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 140000
  • Model Yılı: '15
  • 65 kere teşekkür etti
  • 127 kere teşekkür edildi
Ynt: CVT Şanzımanlarda Rubber Band Etkisi
« Yanıtla #10 : Haziran 28, 2021, 09:17:50 »
Adından da anlaşılacağı gibi , eskiden arabalarda, şu anda da scooterlerde o bantlar - kasnaklar sert kumaş-plastik karışımı malzemeden yapılıyor, ama şu anki araçlarda metal zincir örgüler var ve esneme yapmaz ya da yapsa bile hissedilecek bir şey değil. Biraz ticari rekabetle ilgili bir konu gibi geldi bana.