Gönderen Konu: Gasoline Particulate Filter(GPF), Benzin Partikül Filtresi nedir?  (Okunma sayısı 2736 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 798 kere teşekkür edildi
Otomotiv sektöründe son bi kaç yıldır egzoz emisyonları ve emisyon testlerindeki hileler oldukça ön plandaydı. Yaşanan skandallar ve euro normlarının giderek sıkılaşması sonucu üreticiler dizel motorlu binek araçlarla doğayı daha fazla katledemeyecek ve benzinli araçlarla da minimum seviyede tutacaklar. Bunun sonucunda binekler araçlarda kullanılmak üzere bazı teknolojiler ortaya çıktı.

Son zamanlarda ortaya çıkan teknolojilerden biri ise dizel araçlarda DPF yani dizel partikül filtresi diye bildiğimiz egzoz sistemindeki zararlı gazları filtreleyen ve sonrasında regenerasyonla filtredeki zararlı partikuller yakılarak doğaya zararsız hala getiriliyor. Dizel motorlar fakir çalıştıkları için ortaya çıkan atıklar fazladır. O sebeple DPF veya benzeri egzoz sistemindeki filtrelemeler şarttı. Euro 6 normu ile SCR da kullanılmaya başlandı. Bu sistemde ise özetle egzoz gazına üre püskürtülerek daha zararsız hala getiriliyordu.

Yukarıda da bahsettiğim gibi emisyon hileleri sonrası emisyonlar hem dizel hem benzinli araçlar için daha da sıkılaştı ve daha sıkı denetlenmeye başladı. Doğal olarak üreticiler de yeni normlara(euro 6c) ayak uydurmak için dizel araçlarda kullanılan DPF’i benzinli araçlara uyarlayıp, gasoline particulate filter(GPF) yani benzin partikül filtresi kullanmaya başladılar:

Mevcut benzinli araçlarda üç yollu katalitik konvertör(three way catalytic converter) kullanılıyor, yeni normlar için bu katalitik konvertörden sonra GPF takılacak. Onun için mevcut katalitik konvertör benzin partikül filtresi ile kombine çalışacak şekillerde modifiye edilebilecek:



Direkt dizeldeki filtreyi alıp benzinli araca uyguladılar diyemeyiz. 2 sistem birbirinden farklıdır ve benzinlinin zararlı atık çıkışı dizelden 10 kat düşüktür o yüzden filtre tasarımı ve yapısı dizele göre farklı ancak filtrelerin amacı aynıdır. Yapılan araştırmalar ve testler sonucunda bu filtrenin zararlı atıklarda %90a kadar azalma sağladığını gösteriyor. Yapılan testlerde araçların norm limitlerinin oldukça altında kalabileceğini gösteriyor:




NEDC testi: Avrupada kullanılan fabrika yakıt tüketimlerinin ve emisyon testlerinin yapıldığı gerçek hayatla alakasız olan ünlü test
WLTP testi: Dünyanın her yerinden alınan sürüş koşullarının kombinasyonu ile ortaya çıkan ve gerçek hayatı daha fazla simüle eden test:
US test: Amerikanın avrupa testlerine daha katı olan testleri ve bu testlerden binek dizel araçlar geçmediği için amerikada dizel binek araç pek göremeyiz.

Soldaki 3 test GPF olmadan yapılmış ve ortaya çıkan partiküller, en sağdaki ise GPF ile yapılmış amerika testi, filtrenin ne denli işe yaradığı ortada. Tahminim dizel partikül filtreli araçlar için şart olan özel yağlar GPF’li araçlar için de şart olacaktır.

Mercedes s500’deki çiftli GPF uygulaması:



VAG grubu ise TSI ve TFSI ünitelerinde kullanmaya başlayacağını duyurdu. Özellikle skandalın ana kaynağı Almanya’dan böyle atakların çıkması, kaybettikleri müşterileri kazanmak için aslında biz doğayı önemsiyoruz imajı mı yaratmak bilemedim :) Japonlar kurallara uymakta başarılı ve hızlı oldukları için bir anda GPF’li japon araçları görürsek şaşırmayacağım, özellikle Mazda’nın Skyactiv teknolojisinde GPF için de bir çalışma vardır diye düşünüyorum.

Diesel skandalı için dieselgate denilirken, ileride benzinli araçlarda buna benzer bir skandal olması durumunda sanırım petrolgate diye dalga geçeceğiz :D
İşin şakasını bir kenara bırakırsak, egzoz sistemindeki bu tarz sistemlerin önemi yadsınamaz. Ülkemiz bilinçsiz ve eğitimsiz kesimin cesur hareketlerle egzoz sisteminde yaptıkları saçma modifikasyonları kenara bırakırsak, bilinçli tüketicilere yardımcı olabilecek bilgiler verebildiysem ne mutlu bana. Son zamanlarda alınan bu önemlerin dünya hava kirliliğinde olumlu etkisi var, umarım bu eğim bu şekilde devam edecektir:




https://www.jdmspiritturkey.com/index.php/2018/01/20/gasoline-particulate-filtergpf-benzin-partikul-filtresi-nedir/

Toyota Club Türkiye


Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
GPF, 2018'den bu yana tüm yeni GDI (Benzinli Doğrudan Enjeksiyonlu) araçlara uygulanmaktadır.

GDI motorlar, CO2 emisyonlarını daha da azaltmaları nedeniyle popüler hale geliyorlar fakat bununla birlikte, bir GDI motor, manifolt'tan yakıt enjeksiyonlu benzinli bir motora göre daha yüksek partikül seviyesine sahiptir.

Bu sebeple kullanmakta olduğunuz araçlarınızdan hemen nefret etmeyiniz.
 
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Güzel ve önemli bir paylaşım. Diğer yandan bazı yanlış anlaşılabilecek noktalar da içeriyor.
Örneğin; "benzinlinin zararlı atık çıkışı dizelden 10 kat düşüktür" bu tam doğru değil. Bazı zararlı emisyonlarda benzinlinin değerleri dizelden düşüktür, bazılarında ise dizel ünitelerin daha düşüktür. Aradaki önemli fark, dizellerin, havadan ağır olan partikül salınımının benzinliye nazaran daha yüksek olmasıdır. Ayrıca, petrolden benzin elde edilirken belli oranda dizel de elde edilmektedir süreç özellikleri gereği. Dizelin yakıtın elde edilmesi için benzine göre daha az enerjiye ihtiyaç vardır, bu da daha düşük emisyon demektir. Yine dizel ünite verimi benzinlilerden çoğunlukla daha yüksektir ve yakıttan nispeten daha iyi faydalanırlar.
Sonuç olarak üzerinde durulması gereken noktalardan bazıları, özellikle yerleşim yerlerinde partikül salınımını minimuma düşürmek (dizel hibrit ya da plug-in hibrit, tam elektirikli vs. sistemler ile), ozon gazına olan olumsuz etkileri minimuma düşürmektir. Oluşan emisyonların henüz bilinmeyen etkilerinin olması da olasıdır.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 190000
  • Model Yılı: '13
  • 227 kere teşekkür etti
  • 187 kere teşekkür edildi
Teknik konularında bilgim yok, pekte anlamam. Ancak okuduklarımdan anladığım kadarıyla Çevre kirliliğini önleme konusunda önemli bir adım gibi görünse de sanki bir kandırmaca var gibi geldi.

Şimdi GPF takılan araçta, filtre olmayana göre yüzde 90 zararlı atık salınımının önüne geçildiğinden bahsedilmiş. Yüzde 90 çok abartı değil mi? Bir parça ile salınım bu kadar önlenebiliyor mu?

Bildiğiniz gibi DPF'lerde zararlı atıkları filtrede tutup süreçte az salınım yaparken filtre tıklandığında zaman zaman 3000 devir çevirerek filtrede tutunan atıkları yakmak gerekiyor. Bu durumda filtre ile salınımı önlenmiş atıklar tekrar doğaya salınıyor. Ancak normal şartlarda yapılan ölçümlerde zararlı gaz salınımı önlenmiş görünüyor. Aynı durum GPF için de geçerli olmayacak mı?

Euro6 şartlarına uymak için dizel motorlara adblue sistemi ilavesi yaptılar. Adblue ile zararlı gaz salınımı azaltılıyor. Ancak bu durumda da araçlarda adblue arızaları ve yoğun adblue kullanımı gündeme geldi.

Benzinli araçlarda kullanılacak bu filtrenin de zararlı gaz salınımlarına faydası büyük olacaktır. Ancak filtre dolunca ne olacak. O atıklar nasıl yanacak veya sürekli filtre değişmek zorunda mı kalınacak.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi

..... Ancak filtre dolunca ne olacak. O atıklar nasıl yanacak veya sürekli filtre değişmek zorunda mı kalınacak.

2.5 yılda 1 milyonun üzerindeki Doğrudan Enjektörlü araca uygulanmış, temizlik/işlem konusunda hiç bir açıklama veya şikayete de internette ulaşılamıyor en azından ben bulamadım..

Anlaşılan o ki, benzinli motorlarda partikül mikron çapları çok daha küçük olduğundan GDI motorlara uygulanan GPF, aynı motor çıkışındaki Katalitik Konvertör gibi pasif olarak çalışmakta, motorun veya sürücünün özel bir işlem başlatmasını gerektirmiyor. Yani Konvertörler verimli çalışma ısısına ulaştıklarında temizlik de anlık olarak gerçekleştiriliyor.
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 190000
  • Model Yılı: '13
  • 227 kere teşekkür etti
  • 187 kere teşekkür edildi
2.5 yılda 1 milyonun üzerindeki Doğrudan Enjektörlü araca uygulanmış, temizlik/işlem konusunda hiç bir açıklama veya şikayete de internette ulaşılamıyor en azından ben bulamadım..

Anlaşılan o ki, benzinli motorlarda partikül mikron çapları çok daha küçük olduğundan GDI motorlara uygulanan GPF, aynı motor çıkışındaki Katalitik Konvertör gibi pasif olarak çalışmakta, motorun veya sürücünün özel bir işlem başlatmasını gerektirmiyor. Yani Konvertörler verimli çalışma ısısına ulaştıklarında temizlik de anlık olarak gerçekleştiriliyor.
Bilmediğimden soruyorum.
1. İlk mesajda yeni sistem olduğundan ve euro6 motorlu araçlarda kullanıldığından/kullanılacağından bahsedilmiş, sizin bahsettiğiniz sistem ile aynı mı bu filtre.
2. Katalitik konverktör yeterli ısıya ulaştığında konverktör ve filtre üzerinde toplanan bu atıklar yanma neticesinde gene egzozdan doğaya salınmış olmuyor mu? Bu işlem sadece belirli süre zararlı atık salınımı azaltıp sonra toptan doğaya salmış olmayacak mı? Yoksa gerçekten yanma neticesinde doğaya bir salınım olmuyor mu?

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Bilmediğimden soruyorum.
1. İlk mesajda yeni sistem olduğundan ve euro6 motorlu araçlarda kullanıldığından/kullanılacağından bahsedilmiş, sizin bahsettiğiniz sistem ile aynı mı bu filtre. Evet, aynı filtre hakkında paylaşımda bulunuyoruz fakat ilk mesajda sistemin yeniliğinden değil yeni Corolla'da kullanılması sebebiyle Türkiye'de kullanıcıları bilgilendirici bir konu olarak açılmıştır diye düşünüyorum.
 
2. Katalitik konverktör yeterli ısıya ulaştığında konverktör ve filtre üzerinde toplanan bu atıklar yanma neticesinde gene egzozdan doğaya salınmış olmuyor mu? Bu işlem sadece belirli süre zararlı atık salınımı azaltıp sonra toptan doğaya salmış olmayacak mı? Yoksa gerçekten yanma neticesinde doğaya bir salınım olmuyor mu? İçten yanmalı motorlarda, yanmadan çıkan yakıtı ve bunun yanında oluşan diğer zararlı gazların yanmasını sağlayarak CO2 gazına ve suya dönüştürmek 1. hedef, sonra farklı beslemeli sistemlerde CO2 gazının miktarını düşürmek ve partiküllerinin de yanmalarını sağlayarak çevreye en düşük oranda atık atmaya çalışmak 2. hedef oluyor.
İçten yanmalı motorlarda atıkların sıfıra çok yakın seviyelere gelinmesi sebebiyle elektrik çağına geçmenin eşiğindeyiz.
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 190000
  • Model Yılı: '13
  • 227 kere teşekkür etti
  • 187 kere teşekkür edildi

Bilgi için teşekkürler. Anladığım bu teknoloji eski bir teknoloji, sadece corolla'da kullanılacak direkt enjeksiyonlu motorla birlikte kullanılması gündemde.

 
Alıntı
İçten yanmalı motorlarda atıkların sıfıra çok yakın seviyelere gelinmesi sebebiyle elektrik çağına geçmenin eşiğindeyiz.
Burada yazım yanlışı mı var ben mi yanlış anladım. İçten yanmalı motorda sıfır atığa yaklaştığında elektrik çağına geçiş yavaşlamaz mı?

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Gasoline Particulate Filter(GPF), Benzin Partikül Filtresi nedir?
« Yanıtla #8 : Şubat 01, 2021, 12:26:31 »
Burada yazım yanlışı mı var ben mi yanlış anladım. İçten yanmalı motorda sıfır atığa yaklaştığında elektrik çağına geçiş yavaşlamaz mı

Evet Erhan Bey, tembellikten kısadan anlatım hatası oldu, içten yanmalılarda yapılabilecek, alınabilecek başka bir yol kalmadı anlamında kullandım sanırım.

Diğer taraftan, içten yanmalılar gerçekten de sıfıra yakın atık üretebilme seviyelerine gelebilseydi, yinede dünya çapında ICE motorların kullanımının sonuna gelecektik. Çünkü her geçen gün çoğalan otomobillerin motorlarının ürettiği ısı da global ısınmaya yardımcı olurken bir yandan da dünyayı yöneten sistem bazı ülkelerin kalkınmasını engelleyebileceklerdir.

Petrol ithalatına kota getirebilirler, kendi sınırların içindeki yeraltı karbon kaynaklarını çıkaramazsın ve egzost emisyon vergileri gibi uygulamalar ile karşılaşabiliriz.

Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 190000
  • Model Yılı: '13
  • 227 kere teşekkür etti
  • 187 kere teşekkür edildi
Ynt: Gasoline Particulate Filter(GPF), Benzin Partikül Filtresi nedir?
« Yanıtla #9 : Şubat 01, 2021, 17:05:25 »
Evet Erhan Bey, tembellikten kısadan anlatım hatası oldu, içten yanmalılarda yapılabilecek, alınabilecek başka bir yol kalmadı anlamında kullandım sanırım.

Diğer taraftan, içten yanmalılar gerçekten de sıfıra yakın atık üretebilme seviyelerine gelebilseydi, yinede dünya çapında ICE motorların kullanımının sonuna gelecektik. Çünkü her geçen gün çoğalan otomobillerin motorlarının ürettiği ısı da global ısınmaya yardımcı olurken bir yandan da dünyayı yöneten sistem bazı ülkelerin kalkınmasını engelleyebileceklerdir.

Petrol ithalatına kota getirebilirler, kendi sınırların içindeki yeraltı karbon kaynaklarını çıkaramazsın ve egzost emisyon vergileri gibi uygulamalar ile karşılaşabiliriz.
Haklısınız, en büyük petrol üreticisi Suudi Arabistan bile petrolden hidrojen yakıtı üretimine yönelmek için adımlar atıyor. Gelecek elektrik ve hidrojen yakıtları ile çalışan motorlar hatta belki de içinde küçük nükleer yakıt hücreleri olan ve yakıt ihtiyacı duymayan kendi enerjisini üreten araçlar olacaktır. Belki bizler göremeyeceğiz ama gelecekte Bir yakıt hücresi ile yakıt ikmali yapılmadan araç ömrü tamamlanacak şekilde üretilecektir.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: Gasoline Particulate Filter(GPF), Benzin Partikül Filtresi nedir?
« Yanıtla #10 : Şubat 01, 2021, 19:48:23 »
İnsan nüfusu böyle arttıkça ve enerji ihtiyacı düşmedikçe, çözümü araçların emisyonlarını azaltmakta aramak, pire için yorgan yakmakla eşdeğerdir.
Uçaklar, gemiler, sanayi, termik santraller çok daha fazla CO2 ve ısı salınımına yol açıyor. Hidrojen de çok temiz değil. Hiçbir enerji dönüşümü temiz değildir. En mantıklısı nükleer enerji.

İçten yanmalı motorlarda da daha yol bitmedi. Mazda, Skyactiv-X ile 18 sıkıştırma oranına sahip dizel gibi çalışan benzinli motoru üretti ve araçlarında kullanıyor.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • En masrafsız ve sağlıklı araç tabanvay.
  • Araç: Corona
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 420000
  • Model Yılı: '93
  • 419 kere teşekkür etti
  • 2293 kere teşekkür edildi
Ynt: Gasoline Particulate Filter(GPF), Benzin Partikül Filtresi nedir?
« Yanıtla #11 : Şubat 02, 2021, 07:38:28 »
Bu yapılan çalışmalar sadece kağıt üzerinde geçerli yine hepsi aynı kapıya çıkıyor,hava kirliliğini azaltmak için yapılan teknolojiler (hybrit,elektrikli vs ) bunlarında enerjisini sağlayacak santreller yine fosil yakıtlar dan sağlanıyor,sonuç olarak mutlu bey'in bahsettiği gibi insan nüfusu çoğaldıkça kirlilik kaçınılmaz oluyor.
EGEA 1.4 BENZİN 95 HP URBAN
TOYOTA CORONA 3S FE
BAYRAKLARI BAYRAK YAPAN UĞRUNDA AKAN KANDIR TOPRAK EĞER UĞRUNDA ÖLEN VARSA VATANDIR.
EMNİYET KURALLARINA UYALIM UYMAYANLARI UYARALIM.