Gönderen Konu: Radyatör suyu teknik soru  (Okunma sayısı 3526 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 327000
  • Model Yılı: '01
  • 42 kere teşekkür etti
  • 51 kere teşekkür edildi
Radyatör suyu teknik soru
« : Ekim 06, 2019, 14:02:36 »
Diyelimki radyatör suyu biraz eksildi.Sorum şu soğuk su altta bulunuyor ve devirdaim aşağıdan bu suyu alıp bloğa basıyor, bloktaki su ısınınca termostat açıp sıcak suyu radyatöre verip soğumasını sağlıyor, bu durumda radyatördeki su tamamen bitene kadar hararet probleminin olmaması gerekmezmi..Radyatör suyunun biraz eksilmesi soğutma suyunun dolaşımının neresini etkiliyor.

Toyota Club Türkiye

Radyatör suyu teknik soru
« : Ekim 06, 2019, 14:02:36 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • En masrafsız ve sağlıklı araç tabanvay.
  • Araç: Corona
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 420000
  • Model Yılı: '93
  • 416 kere teşekkür etti
  • 2220 kere teşekkür edildi
Ynt: Radyatör suyu teknik soru
« Yanıtla #1 : Ekim 06, 2019, 21:04:16 »
Diyelimki radyatör suyu biraz eksildi.Sorum şu soğuk su altta bulunuyor ve devirdaim aşağıdan bu suyu alıp bloğa basıyor, bloktaki su ısınınca termostat açıp sıcak suyu radyatöre verip soğumasını sağlıyor, bu durumda radyatördeki su tamamen bitene kadar hararet probleminin olmaması gerekmezmi..Radyatör suyunun biraz eksilmesi soğutma suyunun dolaşımının neresini etkiliyor.
Baki bey tarifinizde bir yerde yanlışlık var soğuk su altta durmaz radyatörün altında veya üstünde sağlıklı sistemde her an soğutulmuş su bekler devirdaim radyatördeki suyu değil genel sistemdeki soğutma sıvısını hareket ettirir ilk etapta termostat kapalıdır 88/92 C dereceye ayarlıdır elektronik ve mekanik olarak ikiye ayrılır mekanik olanlarda civa vardır derecesini bulduğu zaman açar suyun geçişine izin verir devirdaim pompası heran aktif olduğu için radyatördeki suyu da o an için dönderir sürücüde hararet göstergesi yardımıyla süreci takip eder fan sistemide radyatör üzerindeki fan müşürü ile sıcaklık ölçümünü anlık yapar bu müşürde radyatörün alt tarafında konumlandırılırki heran soğumuş su bulunsun kararlı hareket etsin diye soğutma suyunun minumum seviyenin altına indiğinde tehlikeli sınıra girmiş olur,devirdaim'i etkilemeyecek kadar düşmedsinden bişey olmaz ama yedek depoda tamamen biterse işte o zaman sıkıntı oluşturur hava yaptırabilir,sistemde hava oluşursa devirdaim yapmaz hareret yaptırır.
EGEA 1.4 BENZİN 95 HP URBAN
TOYOTA CORONA 3S FE
BAYRAKLARI BAYRAK YAPAN UĞRUNDA AKAN KANDIR TOPRAK EĞER UĞRUNDA ÖLEN VARSA VATANDIR.
EMNİYET KURALLARINA UYALIM UYMAYANLARI UYARALIM.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Sheer Driving Pleasure
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 135000
  • Model Yılı: '07
  • 2227 kere teşekkür etti
  • 3391 kere teşekkür edildi
Ynt: Radyatör suyu teknik soru
« Yanıtla #2 : Ekim 06, 2019, 21:25:15 »
@Ümit ŞAHANTİMOR  (39478)

Soruyu biraz eksik anlamişsınız,

Genlesmede su olmadigini ve radyatorde yariya kadar su oldugunu farz edelim.

Bu durumda devirdaim sayesinde blok komple su doludur.
Buraya kadar sorun yok.

Ancak,
Termostat açıp, radyatore sicak su vermeye basladiginda, oradanda soguk su alacak,
Ancak sicak su sogumaya zaman bulamadan, tekrar blok'a alinacak.
Boylece hararet yukselmeye baslicak.
Avensis 1.8 A/T 2007 LPG (Tomasetto)
AP900 Cruise control
www.toyotaclubtr.com/index.php?topic=50407.new#new

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 327000
  • Model Yılı: '01
  • 42 kere teşekkür etti
  • 51 kere teşekkür edildi
Ynt: Radyatör suyu teknik soru
« Yanıtla #3 : Ekim 06, 2019, 21:42:27 »
Teşekkürler. Aslında şu resmi görünce bu soru aklıma geldi .Anladığım kadarıyla radyatör suyunu eksik görünce hemen endişelenmeye gerek yok.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • En masrafsız ve sağlıklı araç tabanvay.
  • Araç: Corona
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 420000
  • Model Yılı: '93
  • 416 kere teşekkür etti
  • 2220 kere teşekkür edildi
Ynt: Radyatör suyu teknik soru
« Yanıtla #4 : Ekim 06, 2019, 23:29:14 »
@Ümit ŞAHANTİMOR  (39478)

Soruyu biraz eksik anlamişsınız,

Genlesmede su olmadigini ve radyatorde yariya kadar su oldugunu farz edelim.

Bu durumda devirdaim sayesinde blok komple su doludur.
Buraya kadar sorun yok.

Ancak,
Termostat açıp, radyatore sicak su vermeye basladiginda, oradanda soguk su alacak,
Ancak sicak su sogumaya zaman bulamadan, tekrar blok'a alinacak.
Boylece hararet yukselmeye baslicak.
Abi soruyu doğru anladımda aslında soru yoruma açık bende genel çalışma mantığını yazdım ama sizinde bahsettiğiniz gibi eğer radyatör de su yarıya inerse zaten her türlü hararet yapar suyun soğuması dan önce sistemde hava oluşacağı için basınç artar düzenli devirdaim olmaz sonrası felaket olur
Teşekkürler. Aslında şu resmi görünce bu soru aklıma geldi .Anladığım kadarıyla radyatör suyunu eksik görünce hemen endişelenmeye gerek yok.

Baki bey radyatör suyunu eksik görünce derken eğer bahsettiğiniz kontrol noktası genleşme kabındaki eksiklikten bahsediyorsanız evet zaman zaman araç ihtiyaca göre genleşme kabından su alır verir ısındığı zaman suyun fazlasını genleşme kabına verir soğuduğu zaman geri oradaki verdiği kadar suyu geri çeker ama sorun radyatördeki su eksilmesi ise o zaman sıkıntı var demektir dikkat edilmeli o şekilde kullanılmamalıdır.
EGEA 1.4 BENZİN 95 HP URBAN
TOYOTA CORONA 3S FE
BAYRAKLARI BAYRAK YAPAN UĞRUNDA AKAN KANDIR TOPRAK EĞER UĞRUNDA ÖLEN VARSA VATANDIR.
EMNİYET KURALLARINA UYALIM UYMAYANLARI UYARALIM.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1127 kere teşekkür etti
  • 2358 kere teşekkür edildi
Ynt: Radyatör suyu teknik soru
« Yanıtla #5 : Ekim 07, 2019, 12:27:37 »
Ancak,
Termostat açıp, radyatore sicak su vermeye basladiginda, oradanda soguk su alacak,
Ancak sicak su sogumaya zaman bulamadan, tekrar blok'a alinacak.
Boylece hararet yukselmeye baslicak.

1- Araç rölantide mi termostat açacak, hareket halinde mi?

2- Radyatördeki (ve bloktaki) sıvının kaynama derecesi ve ısıl transfer hızı nedir?

Eğer araçta Evans ve türevi bir soğutma sıvısı varsa, soğutma sistemi de sağlıklı çalışıyorsa, bırakın radyatörü tüm sistemin yarısı kadar bile soğutma sıvısı olsa normal bir kullanım ile hararet olasılığı çok azdır,

Eğer araçta Saf Su ile seyreltilmiş etilen glikol bazlı bir motor soğutma sıvısı var ise ve soğutma sistemi de sağlıklı çalışıyorsa radyatörün yarı seviyesindeki sıvı, tam dolu seviyesindeki sıvıdan daha fazla soğuyacağından, motor içerisindeki ısınan sıvının ısı seviyesini daha fazla aşağı çeker ve daha uzun süre hararet olasılığını bertaraf eder,

Eğer araçta mineral içeren (çeşme suyu vs.) bir sıvı varsa, herhangi bir soğutma sıvısı katkısı yok ise, soğutma sistemi sağlıklı çalışıyorsa, ısıl transfer hızı düşeceğinden normal bir kullanım ile belli bir süre sonunda hararet yükselişi kaçınılmaz olur.

Yukarıda bahsettiğim örneklemelerde radyatörün, devirdaimin ve motor içi su kanallarının normal olduğu gözetilerek yaptığım analizler, bu kısımlardaki her tür anormallik çarpan etkisi ile negatif sonuç doğurur,

Bu yüzden forumda soğutma sıvısının önemi üzerinde yüzlerce ileti mevcut.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2852 kere teşekkür etti
  • 3225 kere teşekkür edildi
Ynt: Radyatör suyu teknik soru
« Yanıtla #6 : Ekim 07, 2019, 15:27:03 »
...
Bu yüzden forumda soğutma sıvısının önemi üzerinde yüzlerce ileti mevcut.
İzninle özetleyelim Ufuk. Soğutmadan kullanılan sıvının ve sistem bileşenlerinin özellikleri çok önemlidir. Bu özelliklerin başında da kullanılan maddelerin özısıları gelir.
Radyatörlerde kullanılan metalin özelliklerini de buna dahil edebiliriz.

Kullanılan soğutma sıvısının mitarı da, onun ısınma ve soğuma süreci üzerinde etkilidir. Bu ne demek? Örneğin tüm çevrimde motor bölümünde ısı alma, ve diğer bölümlerde (borular, radyatör, pompa vs.) farklı oranlarda ısı verme söz konusu ise ve sıvının motor bölümünde geçirdiği zamanı sabit kabul edersek (her zaman sabit değildir), ısı alma süreci dışındaki sıvının miktarı, onun ne kadar ısı verme bölgesinde kalacağını belirler. Bu da sıvının toplam ısısı üzerinde etkilidir.

Diğer dikkat edilecek bir husus da; sıvının basınç altında olup olmamasıdır!. Zira basınç ile ısı birbirini etkileyen olaylardır. Yani basınç altında bir sistemde kaynama noktasına yakın bir sıvı kaynamayacak, ancak basınç ortadan kaldırıldığı anda sıvıya ssitemden ısı transferi olmadığı halde kaynamaya başlayabilecektir. Hem güvenlik, hem de bu fenomenden dolayı motor sıcak iken radyatör kapağı açılmamalıdır.