Diferansiyel, adından da anlaşıldığı gibi tekerler arasındaki hız farkına sağlamak (aracın dönüş gerçekleştirebilmesi için bu şarttır) için kullanılan dişli mekanizmasıdır. EMin Bey'in belirttiği gibi, standart diferansiyeller gücün kolay aktarıldığı tekere doğru gücü iletimini sağlar. Yani standart bir araçta, çekişin olduğu aksta, bir teker sürtünmesi diğer tekerden az ve tekere uygulanan kuvvet bu sürtünme kuvvetinin üstünde ise, o teker patinaja başlar. DOlayısı ile motor gücü sadece o tekere yönlendirilir (diferansiyel vasıtası ile). Asr vb. sistemlerde motor torku düşürülerek (tekeri döndürme kuvveti) düşük sürtünme kuvvetine sahip tekerin sürtünme kuvvetinin altına gelinip, yeniden tutunma sağlanmaya çalışılır. Kilitli diferansiyellerde ise, kilitleme oranına göre, bu güç, sürtünme kuvveti yüksek olan tekere de aktarılır ve tutuş sağlanır. Araç dört çeker ise, farklı sistemlerde sağ-sol yanında ön-arka kilitleme de gerçekleştirilebilir.
Tüm bunların yanında, kilitlenmeyi elektronik ya da mekanik sistemler ile yapan farklı yapılar vardır. Ayrıca sürtünesmi düşen tekerin boşta dönüş açısına göre devreye giren, birbirinden farklı sistemler de mevcut.
Diğer yandan ön tekerin, özellikle dar açılı manevralarda gücünü doğru şekilde yere aktarabilmesi için ayrıca ackerman açısı da kullanılır.
Kısa bilgi: Raylı sistemlerde rijit aks olduğundan, kurplarda (dönüş) sağ ve sol teker dönüş hızlarını farklılaştıracak bir diferansiyel sistem yoktur. Bu yüzden dönüşlerin sağlanabilmesi için tekerlerin ray temas yüzeyleri (bandaj yüzeyi) konik tasarlanmışlardır. Bu sayede kurplarda içte kalan teker dışta kalandan daha küçük yarıçap etrafında dönerler. Dolayısı ile dıştaki teker iç tekere nazaran daha uzun yol alabilir. BU da doğru (önceden hesaplanan kurp yarıçap ve hızları) hızlarda gerekli diferansiyeli oluşturur.