Gönderen Konu: Otomobillerin fabrika tüketim değerleri nasıl hesaplanıyor?  (Okunma sayısı 3531 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • ゴールドメンバ
  • *****
  • Gayrimeşgul
    • INSTAGRAM
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: B+
  • Kilometre: 99000
  • Model Yılı: '13
  • 684 kere teşekkür etti
  • 2110 kere teşekkür edildi
Kullandığımız araçların yakıt tüketimi değerleri üreticiler tarafından belli standartlar doğrultusunda test ediliyor ve bu şekilde de kataloglara yazılıyor. Ancak araç kullanan ve bu tüketim değerlerini gerek araç bilgisayarından gerekse de yakıt tamamlamak suretiyle aracında takip eden dikkatli kişiler üretici yakıt tüketimi değerlerinin gerçek hayatta gerçekleşenden büyük oranda farklı olduğunu tespit etmişlerdir. Hatta şu soruyu da kendilerine sormuşlardır; "Acaba bu yakıt tüketimi değerlerini neye göre ve nasıl hesaplıyorlar?"

Kullanıcıların sürüş tarzını bir kenara koyacak olursak markadan markaya hatta modelden modele göre bile tüketimde sapma miktarı değişse de markalar bu testleri belli bir standart dahilinde gerçekleştiriyorlar. NEDC (New European Driving Cycle) adındaki bu tüketim ve emisyon belirleme testi Avrupa'da satılan tüm otomobillere (ticari araçlar hariç) üreticiler tarafından uygulanıyor ve elde edilen değerlerle de kataloglardaki tüketim ve emisyon değerleri ortaya çıkıyor. Ancak ne yazık ki tüm otomobil üreticileri tarafından uygulanan bir test süreci de olsa değerler günlük kullanım koşulları ile uyuşmuyor.

NEDC tüketim testi nasıl hesaplanıyor?

Şehir içi tüketim

Bu test Avrupa'daki bazı yoğun şehirlerin trafiğine uygun olarak 1970 yılında geliştirildi. Dikkat edilen noktalar ise düşük motor yükü, düşük egzoz gazı sıcaklığı ve  maksimum olarak 50km/saat olarak belirlendi. Ayrıca her tip kullanım koşulunda da sakin ve aracın ideal motor devri ile kullanım esas alınıyor diyebiliriz. Aslında aracın hangi saniyede hangi viteste olması gerektiği de tariflerde var ancak bunu da belirterek anlatımı karışık hale getirmek istemedik. Onun yerine sakin ifadesini kullanmayı uygun gördük.

Testin ilerleyişi ise şu şekilde gerçekleşiyor;
-Motor soğuk bir şekilde çalıştırılıyor.
-11 saniye rölantide bekleniyor (Manuel için; 6 saniye boşta, 5 saniye 1.vites ayak debriyajda).
-Daha sonra sakin bir şekilde 15km/saat hıza 4 saniyede çıkılıyor ve bu hız ile 8 saniye sabit hızda devam ediliyor.
-5 saniyede duracak şekilde frenleniyor ve 21 saniye motor çalışırken duruluyor ( (Manuel için; 16 saniye boşta, 5 saniye 1.vites ayak debriyajda).
-49. saniyede 12 saniyede 32km/saat hıza çıkılıyor ve bu şekilde 24 saniye sabit hızla devam ediliyor.
-32km/saat hızdan sakin bir frenleme ile 11 saniyede duruşa geçiliyor ve 21 saniye motor çalışırken duruluyor ( (Manuel için; 16 saniye boşta, 5 saniye 1.vites ayak debriyajda).
-117. saniyede 26 saniyede 50km/saat hıza çıkılıyor ve bu şekilde 12 saniye sabit hızla devam ediliyor.
-Daha sonra 35km/saat hıza 8 saniyede yavaşlanıp bu hızda 13 saniye sabit hızla devam ediliyor.
-35km/saat hızdan sakin bir frenleme ile 12 saniyede duruşa geçiliyor ve 7 saniye motor çalışırken duruluyor ( (Manuel için; 7 saniye boşta)
-Testin 1.turu 195. saniyede 994mt yol alındıktan sonra tamamlanıyor ve 780 saniye yani toplamda 13 dakika 3.976mt devam ediyor. Sürüş sırasındaki ortalama hız ise 18.35km/saat olarak gerçekleşiyor.

Şehir dışı tüketim

Şehir dışı tüketim değeri ise 1990 yılında uygulanmaya başlandı ve daha hızlı ancak daha uzun süreli kullanımlar düşünülerek tasarlandı. Bu test, sıcak motor ile yapılıyor ve şehir içi tüketim değerinde izlenen yolun devamı niteliğinde olduğu da düşünülebilir. Kısacası aracı şehir içi tüketim testiyle başlattığımızı ve motor ısındıktan sonra hızlı bir yola girdiğimizi düşünebiliriz. Bu testte üst hız limiti düşük güçlü araçlar için 90km/saat olarak uygulanırken yüksek güçlü araçlar için 120km/saat olarak uygulanıyor.

Testin ilerleyişi ise şu şekilde gerçekleşiyor;
-Sıcak motor ile rölantide 20 saniye bekledikten sonra sakin bir şekilde 41 saniyede 70km/saat hıza çıkılıyor ve bu hız ile 50 saniye devam ediliyor.
-Daha sonra 8 saniyede 50km/saat hıza düşülüyor ve 69 saniye bu hız ile sabit devam ediliyor.
-50km/saat hızdan 70km/saat hıza 13 saniyede çıkılıyor ve bu hız ile 50 saniye sabit devam ediliyor.
-70km/saat hızdan 100km/saat hıza sakin bir şekilde 35 saniyede çıkılıyor ve bu hız ile 30 saniye sabit devam ediliyor.
-100km/saat hızdan 120km/saat hıza sakin bir şekilde 20 saniyede çıkılıyor ve bu hız ile 10 saniye sabit devam ediliyor.
-En son olarak 34 saniyede duracak şekilde yavaşlanıyor ve 20 saniye rölantide bekleniyor.
-400saniye yani 6 dakika 40 saniyelik tek turlu test sırasında toplamda 6.956mt mesafe ortalama 62.6km/saat hız ile geçilmiş oluyor.

Ortalama tüketim

Ortalama tüketim ise şehir içi ve şehir dışı tüketim değerleri hesaplanırken katedilen toplam 10.932mt yani yaklaşık 11km yol üzerinden hesaplanıyor. Toplam test süresi ise 1180 saniye yani yaklaşık olarak 20 dakika olarak dikkate alınıyor ve bunun sonucunda da 33.6km/saat ortalama hız elde ediliyor. Yani kısacası süre olarak şehir içi tüketim daha fazla etkenken alınan mesafe olarak da şehir dışı tüketim daha fazla etken olmasıyla öne çıkıyor. Bu da ortalama tüketim değerinin şehir dışı tüketime yaklaşmasına neden oluyor diyebiliriz.

-Toplam test mesafesi: 10.932mt = 3976mt (Şehir içi) + 6956mt (Şehir dışı)
-Toplam test süresi: 1180 saniye = 780 sn (Şehir içi)  + 400sn (Şehir dışı)

SONUÇ

Yukarıdaki test döngüsünden ve testlerin uygulanmaya başladığı tarihlerden de anlaşılacağı gibi ortada çok farklı bir durum söz konusu. En başta o dönem üretilen otomobillerle bugün üretilen otomobiller arasındaki yapı ve karakter tamamen farklı ve 25 yıldan daha fazla bir süreden bahsediyoruz. Ayrıca baz alınan tarihlere bakılırsa trafik alışkanlıklarında bile değişme yaşanmış olabilir. O zamanın trafik seyir hızı ile bugünün trafik seyir hızı arasında bile belli bir fark olma ihtimali yüksek.
Ayrıca geceden gündüze, şehirden şehire, yüksek rakımdan düşük rakıma, iklimden iklime, mevsimden mevsime de tüketim değerleri fazlasıyla değişebilir. Bu kadar anlatım içinde kullanım tarzından bahsetmeye gerek bile duymuyoruz çünkü bir araç yanlış devir aralıklarında kullanılır ve de zorlanırsa 100km'de 4 litre tüketme potansiyeli bile varsa 30 litre yakıt bile tüketebilir. Ancak bizim şu ana kadar yaşadığımız tecrübeler ve kullandığımız çok farklı araçlardan normal kullanım şartlarında ve tarzında ortalama tüketim değerlerinin araca göre %15 ile %30 arasında fark ettiğine şahit olduk.
Artık geçerliliğini yitiren NEDC test süreci bize göre otomobil üreticilerinin işine geliyor ve bu nedenle de değiştirmek için çok ısrarcı değiller. Test gerçek şartları çok fazla yansıtmıyor ve ilk bakışta araçlar düşük tüketiyor gibi görünen kağıt üstündeki bu tüketim verileri ancak uzun yolda uzun süreli sabit bir hızda yakalanabiliyor. Bu durumun böyle olduğu birçok kişi tarafından biliniyor olsa da psikolojik olarak kağıt üstünde görünen düşük değerler müşterileri aslında kandırıyor da diyebiliriz. Bu nedenle gerçekten ne kadar yakıt tüketeceğinizi merak ediyorsanız fabrika verisi ortalama tüketim değerlerini %15-%30 oranında yükselterek hesaplayabilirsiniz.


Alıntıdır
http://www.sekizsilindir.com/2016/10/fabrika-yakit-tuketimi-neden-dusuk.html
intagram.com/tosicorolla16
youtube.com/kaankara

Toyota Club Türkiye


Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Seni unutmayacağız Burak TOLGA
    • www.IMAN ILE TOYOTA'NIN KIMDE OLDUGU BELLI OLMAZ.com.tr
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 109000
  • Model Yılı: '12
  • 536 kere teşekkür etti
  • 508 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobillerin fabrika tüketim değerleri nasıl hesaplanıyor?
« Yanıtla #1 : Ekim 16, 2016, 10:48:44 »
Paylaşım için teşekkürler Kaan.
Yakıt testlerinin laboratuvar ortamında yapıldığını sanıyordum
Yalan doğrudan, karanlık aydınlıktan kaçar
Güneş yalnızdır ama, etrafına ışık saçar
Üzülme, doğruların kaderidir bu yalnızlık
KARGALAR SÜRÜYLE,KARTALLAR YALNIZ UÇAR

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobillerin fabrika tüketim değerleri nasıl hesaplanıyor?
« Yanıtla #2 : Ekim 16, 2016, 11:03:10 »
Bazı başlıklarda değinmiştik norm detaylarına, hangi konuydu hatırlamıyorum, araç tanıtım buroşürlerinde altta yazar hesaplama yöntemi.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 2928 kere teşekkür etti
  • 2553 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobillerin fabrika tüketim değerleri nasıl hesaplanıyor?
« Yanıtla #3 : Ekim 16, 2016, 11:13:05 »
Paylaşım için teşekkürler Kaan.
Yakıt testlerinin laboratuvar ortamında yapıldığını sanıyordum

Bu yazılanlar laboratuvar ortamında yapılıyor zaten hocam  :tamam:
THE END

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 99000
  • Model Yılı: '13
  • 1410 kere teşekkür etti
  • 900 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobillerin fabrika tüketim değerleri nasıl hesaplanıyor?
« Yanıtla #4 : Ekim 16, 2016, 13:30:20 »
Güzel ve faydalı bir paylaşım olmuş teşekkür ederim Kaan
Yazıyı okuyupta neden yakıt ortalamalarını tutturamıyorum sorusu kalmaz artık kafalarda sanırım.
Selamlar
Sadece V-POWER - Anti LPG

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • ゴールドメンバ
  • *****
  • Gayrimeşgul
    • INSTAGRAM
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: B+
  • Kilometre: 99000
  • Model Yılı: '13
  • 684 kere teşekkür etti
  • 2110 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobillerin fabrika tüketim değerleri nasıl hesaplanıyor?
« Yanıtla #5 : Ekim 16, 2016, 16:00:37 »
Bazı başlıklarda değinmiştik norm detaylarına, hangi konuydu hatırlamıyorum, araç tanıtım buroşürlerinde altta yazar hesaplama yöntemi.

Ufak bi inceleme yaptım. Bizim aracın broşüründe altta AT 715/ 2007 normlarına uygundur yazıyor

bu normlar nedir diye araştırınce böyle birşey buldum

http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2009/12/20091227-3.htm
intagram.com/tosicorolla16
youtube.com/kaankara

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 32 kere teşekkür etti
  • 201 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobillerin fabrika tüketim değerleri nasıl hesaplanıyor?
« Yanıtla #6 : Ekim 16, 2016, 16:56:05 »
Testlerin Dyno üzerinde teorik yapıldığını bilmeyen yoktur herhalde.Hal böyle olunca kimse fabrika değerlerini kolay kolay yakalayamıyor.Hatta gerçek kullanım ile  Fabrika testi arasında bazı firmaların tüketiminde abartı derecede (% 40-50) fark oluyor. VolskWagwen'in yediği nanede ortaya çıkınca Avrupa duruma çok seyirci kalmadı.

NECD testi yerine RDE (Real driving emission) geliyor.Direkt NECD testi yerini almasada (NECD kalkmayacak yani) daha gerçekçi veriler (düşük ve yüksek rakımda Test-Değişik çevre sıcaklıklarında Test- Araç yüklü iken Test-Rampa iniş ve çıkış Testi-Şehir içi düşük hız testi-Kırsal kesim testi -Yüksek hızlı otoban testi) ölçülüp ortaya koyulacak.

RDE kataloglara yazılmaya başlandığı zaman çok daha gerçekçi  bilgiler edinebileceğiz.Kataloğa bakıp trafikte süprizle karşılaşma olasılığı minuma inecektir.

Kataloglara ne zaman yazılmaya başlanır onu bilmiyorum işte.




Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobillerin fabrika tüketim değerleri nasıl hesaplanıyor?
« Yanıtla #7 : Ekim 16, 2016, 17:45:46 »
Ufak bi inceleme yaptım. Bizim aracın broşüründe altta AT 715/ 2007 normlarına uygundur yazıyor

bu normlar nedir diye araştırınce böyle birşey buldum

http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2009/12/20091227-3.htm
Tüm koşulları sabitliyorlar, bir de bunları denetleyen bağımsız kuruluşlar olması lazım. Yani testin, test normuna uygunluğunu vs. Ece de kullanılıyordu, hala kullanan var mı bakmak lazım. Örneğin araç ağırlığı bile önemli ki örneğin araç ağırlık bilgileri genelde tüm sıvılar dolu ve 75 kg lık sürücü dahil olarak verilir. Diğer yandan sitemizde de genelde yanlış paylaşılan verilerden birisi de güç verileri. Örneğin bir Toyota aracın gücünden bahseden Hb ifadesini ekliyor, oysa veriler Toyota'da genelde Ps dir. Genelleme için tüm üreticiler KW açıklamalı aslında kafa karışıklığını önlemek için. Yine Sae ve Din normları da farklıdır. Bir aracın Sae 200 Hp olması ile Din 200 Hp olması arasında çok fark vardır. Sae'de motordan güç çeken ekstra sistemler dahil edilmez, Din'de ise kullanıma hazır, nihai gücü ifade eder.