Gönderen Konu: Arabayı Neden Vurdururuz ? Arabayı Vurdurmanın Zararları Nelerdir ?  (Okunma sayısı 19215 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 95000
  • Model Yılı: '21
  • 763 kere teşekkür etti
  • 799 kere teşekkür edildi
arkadaşlar, bu yazıda genel olarak hakkında birçok farklı yorum yapılan bunun yanında çok ciddi bir konu olan ve halk arasında en çok bilinen tabirle "araba vurdurma"ya kendimce tanım oluşturacağım..
 
bilmeyenler için, arabayı neden vurduruyoruz?
aracımızın marş motorunun çalışmadığı zamanlarda ya da genelde akünün bitmiş olduğu zamanlarda sıkça başvurulan yöntemdir.
 
zararlı mıdır?
çoğu zaman hayır. yani bilinçli bir şoför aracın normal ilk çalışmasından daha az zarar verebilir. fakat şanslı ve bilinçli değilseniz bu tehlikeli bir işlem olabilir.
 
en önemlisi: zararı ne olur?
aracı vurdurduğunuz anda tekerleklerden gelen güç direkt olarak yağ sistemi henüz çalışmayan motora yani pistonlara iletilir. pistonlar gelen ani güç yüzünden düşük ama ciddi bir ihtimal yamulabilir. ayrıca triger dişlileri yok olabilir hatta triger koparak pistonların deli gibi savrulmasına neden olabilir.
 
hangi araçlarda zarar ihtimali en azdır?
 
eski araçlar: daha çok eski araçlarda yine bilinçli bir şekilde vurdurma işleminin zarar verme ihtimali azdır.
yeni nesil dizel araçlar: eğer yeni nesil donanımlı dizel aracınız varsa, aracınızın marş basmaması durumunda kesinlikle uygulanmaması gerekir. nedeni ise yeni nesil dizel sistemlerinde, araç çalışmaz konumda iken yağ basıncının olmaması sebebiyle dizel pompasının bu vurdurma işlemi esnasında aşırı yüke maruz kalıp ciddi zarar görmesidir.
otomatik vites araçlar: otomatik araçlarda bu durum imkansızlaşır. vites dişlileri devamlı birbirine bağımlı halde olduklarından zarar kaçınılmazdır. bazı otomatik sistemlerde manuel 1,2,3 vardır fakat bunlarda da vurdurma yapılmamalıdır. bu araçlarda zarar çok daha fazla olur. otomatik araçlar biraz karışık, toparlamak gerekirse; motor çalışmadığı için bir çok sistemler kapalıdır ve bu yüzden zarar görür.
nasıl yapılır?
aracı asla geri geri ya da 1.viteste vurdurmayın.
önereceğim tek bir yöntem var: araç minimum 2.viteste vurdurulmalı ki yeni hızlanan bir aracın motoru en rahat bu viteste işler. araç hareket halinda istop ederse, araç durudurulup ya da 2.vites hızına düşürülüp yapılmalıdır.
 
aracı tek başına itemiyorsanız ve yalnızsanız etraftan itici güç bulmalısınız. her zaman meğilli bir yolda olmayabilirsiniz.
araç 20km gibi bir hıza geldiğinde debriyaja basılır, 2.vitese takılır ve kontak açılır.
son hamle; ayak debriyajdan çekilir çekilmez marşa ve gaza aynı anda basılır.
sonuç: araç sizi korkutacak sesler çıkartacak ve kendini geriye doğru atma eğiliminde olacaktır. çok dikkatli olun, eğer motor hareketini sağlarsa araç kendini ileriye doğru atacaktır. şansınız varsa bir hasar yoktur. eğer motor maksimum 3 saniye içinde normal hareketine başlamadıysa aracı durdurun ve sorunu gidermeyi deneyin. çünkü ilk denemede çalışmayan bir aracı daha fazla zorlamamak gerekir.


Tüm Hakları Burak Sarı ve ClioTr.com'a Aittir.
Kaynak Belirtilmeden Kopyalanması Suçtur.

Toyota Club Türkiye


Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: B+
  • Model Yılı: '18
  • 67 kere teşekkür etti
  • 13 kere teşekkür edildi
güzel bilgiler fakat araç vurdurulurken marşa basılmaz diye hatırlıyorum

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 32 kere teşekkür etti
  • 201 kere teşekkür edildi
İlginç bir yazı ama itiraz edeceğim ve merak ettiğim bir kaç nokta var?

1:Yağ sistemi çalışmayan denilirken kasıt ney? Çoğu arabada yağ pompası mekanik olarak motora bağlıdır.Eğer Elektrikle çalışan bir yağ pompası varsa (ben bilmiyorum bilen bir arkadaş varsa marka ve modelini yazarsa sevinirim) ancak o zaman motorun dönmesi esnasından Alternatör güç üretinceye kadar yağsız çalışmış olur.Dediğim gibi oda marka ve modele bağlı.Bu husus elektrikli Yağ pompasına sahip araç diye ayrılabilir (oda yukarıda dediğim gibi varsa)

2:Pistonların yamulması nasıl mümkün olacak? Güç normalde motor aktarma organları (Debriyaj-vites kutusu-Şaft -Aks vs) ve teker diye iletilirken aracı vurdururken yine aynı sistemden terse gider.Kaldı ki piston yamulacak bir parça değil olsa olsa biyel kolundan bahsediliyordur ki oda krank miline direkt bağlı ve yamulması için pistonlarla krank milinin etki kuvvetlerinin çok çok farklı olması lazım.Mümkün değil.Vurdururken biyeller yamulacak olsaydı araba viteste iken marşa basıncada yamulurdu.

3:Triger dişlileri yok olabilir kısmını anlamadım ama büyük ihtimal Triger kayışının üzerindeki dişler yok olabilir (sıyırır)  denmek istendi herhalde? Bunun niçin vuku bulacağını anlamadım? Normalde de Triger kayışını Krank mili çevirir vurdururken de krank mili çevirir.Değişen ne var ki? Triger kayışı  aşırı zorlanıp diş sıyırsın? Neticede yine zamanlama dişlileri üzerinden kam miline bağlı.Öylede kam milini çeviriyor böylede kam milini çevirecek.

4:Dizellerde Enjeksiyon pompasının (ki hangisi? sıra -Dpa-ep-bosch v.s) yağ pompası ile alakasını anlamadım? Yağlama olmayınca nasıl aşırı yüke biniyor? Pompaların içinde yağ haznesi yok mu yoksa bile aşırı yük ne alaka? şunu dese bir nebze katılacağım.Hava yapan bir dizeli vurdurmayın ama konu bu değil zaten.

5:Otomatik vites kutusuna sahip araçların vurdurulmama sebebi vites dişlilerinin birbirine bağımlı olması değildir.Eğer o bağımlı denilen sistem yükü kaldıracak gibi olmasaydı normalde arabayı götüremezdi. Otomatik araçların vurdurulmama sebebi dişli yapısının manuel vites gibi olmayıp (planet dişli sistemi) haraket iletiminde gücü tersten vermek istediğiniz sonucu vermez.Manuellerde hareket A dişlisinden B dişlisine geçiyorsa vurdururken B dişlisinden A dişlisine geçer.Burada tek fark eden dişlilerin diş sayısından mütevelli hızın veya gücün değişmesi (haraket küçük dişliden büyük dişliye geçerse kuvvet artar büyükten küçüğe geçerse de hız) Otomatik vitesler böyle çalışmaz onlarda 3 çeşit dişli birbirine sıra ile bağlıdır ve vites geçişi bu 3 çeşit dişli sisteminden  birinin sabitlenerek diğer ikisinden birbirine güç aktarması ile oluyor (Biraz karışık oldu ama konu zaten karışık) yani düz bir iletim olmadığı için tekerden gelen güç motora doğru gitmeyebilir yada istediğimiz biçimde gitmez.

Ama asıl mesele Vites kutusunun yapısıda değildir.Otomatik viteslerde Tork konvertör denilen iki parçası arasında normalde mekanik hiç bir bağlantının olmadığı bir kavrama vardır (Debriyaj sisteminin yerine) siz tekerden gücü vites kutusuna iletip ondanda tork konvertöre iletseniz bile yapısı gereği (hem mekanik yapısı hemde yağ ile hareketi aktardığı için) hareket motora ulaşmaz.

4:Araçların ikinci viteste vurdurulmasının önerilme sebebi Güç/devir optimizasyonunun en iyi devir olmasından dolayıdır.5. viteste vurdurunca aks (atıyorum) 100 devir dönerken motor 75 devir döner ve bu motoru çalıştırmaya yetmez.ikinci vites bu aktarım için idealdir.

5:Araba vurdurulurken marşa basıldığını yeni duydum.Eğer siz volana aynı anda iki yerden kuvve uygularsanız ve bu kuvvetlerde devir/güç eşitliği yoksa (ki yakalamak imkansız neredeyse) Bendiks dişlisi denilen marş motorunun parçasını anormal zorlarsınız.Marş motoru hem kendi devrini çevirmeye çalışacak hemde tekerden volana gelen gücü dengelemeye.Gereksiz bir eylem marşa basmak ki Akü nedeni ile marşa basılıyorsa Alternatörün ürettiği gücün büyük kısmını  marş motoru çekecektir.Bu durumda diğer sistemler neyle beslenecek? Benzinli bir motorda buji için yeterli gücü nasıl sağlayacaksınız mesela?

6:3 saniye kuralı bana çok çok kısa geldi.Bu neye göre hesaplandı acaba.İdeal olarak maksimum marş süresi 15 saniye civarında diye biliyorum ben? Vurdururken zaten saniyeden ziyade arabanın ivmesinin (özellikle birileri itiyorsa)  motoru çevirmesi motorun karşı koyması nedeni ile zaten çok sürmeyecektir.çalışırsa ne ala çalışmaz ise 3 saniyede kesmek çok erken bence.

Bu yazınında telif hakkı bana ait :) kaynak göstermeden veya göstererek  alın çoğaltın ki yanlışlarımızı bilenler düzeltsin :D                                                    Hamza Bingöl

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Dakikada 60 ve ustu devir gerekir motorun kendi kendine calisir hale gelebilmesi icin.

Vurdurma denen sey supaplar icin tehlikeli olabilir.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: '20
  • 195 kere teşekkür etti
  • 199 kere teşekkür edildi
benim küheylan tam otomatik olduğu için bunlara hiç mi hiç kafa yormuyorum.  :D  nerde trak orda bırak kafam rahat ohh :rofl: :rofl:

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Marş motoru yada aküsü bozuk araç 2. vites ile vurdurularak çalıştırılır.

Vurdurmanın zararı yoktur ama ihtiyaç yoksa keyfi yapmanın anlamıda yoktur.

Vurdurmanın neden zararı yoktur?

Normal çalışan bir araçla hareket halinde ayağımızı gazdan çektiğimizde aynı güçler tekerlek yoluyla yine motorun tüm hareketli parçalarına yansır ve hiç bir yer kırılmaz/yamulmaz.

Hybrid araçların motorları zaten vurdurma şeklinde çalışmaktadır.

Ha küçük bir elektrikli motor volanı ve bağlı olduğu krankı çevirmiş ha şanzımandan gelen güç krankı çevirmiş, fark yok, sadece o gücün üretildiği yer farklıdır.
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Auris
  • Kan Grubu: B+
  • Model Yılı: -
  • 7 kere teşekkür etti
  • 228 kere teşekkür edildi

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 7000
  • Model Yılı: '15
  • 50 kere teşekkür etti
  • 75 kere teşekkür edildi
Gaza basmak neysede maşa basmayı anlayamadım, kontak açık konumda 2. viteste yeterli hızda ayak debriyajdan çekildiğinde araç çalışıyor zaten marşa ne gerek var ki bu arada ?

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: B+
  • Kilometre: 13800
  • Model Yılı: '15
  • 98 kere teşekkür etti
  • 77 kere teşekkür edildi
Genelde Tempra da başıma gelirdi
Araba hareket halinde vites değiştirirken stop ederdi 2 ye takıp debriyajı bırakınca çalışırdı
Zararını gördüm mü derseniz en son bi triger sıyırıp 800 lira masraf çıkmıştı alakası olması muhtemel
LİFE 1.33 COROLLA

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Auris
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 73000
  • Model Yılı: '13
  • 69 kere teşekkür etti
  • 52 kere teşekkür edildi
Yeni arabaların vurdurulmaması gerektiğini duymuştum. Yorumlardan anladığım kadarıyla vurdurulabilir mi

E6603 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

1.33 Auris Life 2013

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Seni unutmayacağız Burak TOLGA
    • www.IMAN ILE TOYOTA'NIN KIMDE OLDUGU BELLI OLMAZ.com.tr
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 109000
  • Model Yılı: '12
  • 536 kere teşekkür etti
  • 508 kere teşekkür edildi
Genelde Tempra da başıma gelirdi
Araba hareket halinde vites değiştirirken stop ederdi 2 ye takıp debriyajı bırakınca çalışırdı
Zararını gördüm mü derseniz en son bi triger sıyırıp 800 lira masraf çıkmıştı alakası olması muhtemel
Mesela Peugeot'larda vurdurmak sıkıntılı. Triger'in sente'sinin bozulma ihtimali çok yüksek.
Hamza bey'e ve Tekin beylere katılıyorum. Aracı vurdururken marş basmayı da ilk defa duyuyorum :wacko: :wacko:
Yalan doğrudan, karanlık aydınlıktan kaçar
Güneş yalnızdır ama, etrafına ışık saçar
Üzülme, doğruların kaderidir bu yalnızlık
KARGALAR SÜRÜYLE,KARTALLAR YALNIZ UÇAR