
Elektrikli araçların gelecek vaad ettiği bugünlerde Toyota elektrik üretimi amacıyla kullanılacak içten yanmalı motorların tasarımı üstünde yenilikler katediyor. Bunu da serbest piston motoru (free piston engine) prensibini kullanarak güzel bir inovasyon gerçekleştirmişler.
İçten yanmalı motorlar, elektrikli bir araçta sadece aküyü doldurma görevi yükleniyorsa yolda ilerlemeyi sağlaması gerekmiyor, yani dönme hareketi ve krank gerekmiyor. İndüksiyonlama yöntemi ile hareket eden piston sadece ileri ve geri hareket ediyor ve krankın ve bağlantılı olduğu hareketli parçaların sürtünmesinden kurtulunuyor ve motorun verimi artıyor. Öyle ki sürekli kullanımda ısıl verimi %42'lere kadar varıyor. Normal benzinli motorların %30 larda olduğu düşünülürse bu çok iyi bir rakam.
Pistonun bağlı olduğu mıknatıslar, piston hareket ederken etrafındaki sarımlardan geçiyor ve 3 faz alternatif akım elektrik üretiyor. FPEG 2 zamanlı motor gibi çalışıyor, fakat direkt enjeksiyona ve elektronik kontrollü subaplara sahip. Ayrıca dizel olarak da kullanılabilmesi mümkün.
Toyota'nın Serbest Piston Motoru Doğrusal Jeneratörü - Free Piston Engine Linear Generator (FPEG) adını verdiği bu 2 silindirli motorun çevresi 20 cm, uzunluğu ise 61 cm. Ve bu motor 15 hp (11,2 kW) güç üretebiliyor, bu da elektrikli bir aracı otoban hızında bataryaları bittikten sonra götürebilmek için yeterli bir güç.
Video:
https://youtu.be/QUbBqSu9HdcKaynak:
http://www.roadandtrack.com/car-culture/a6326/out-of-turn-toyota-engine/