0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
Koton hava filtreleri, toz tutma ve hava gecirgenligi konusunda, ureticilerin standart olarak kullandiklari kagit filtrelerden cok daha basarilidirlar. Yuksek vakum miktarlari, fabrikasyon uretilen kagit hava filtrelerinin kanallarini birbirine yapistirir, ve hava emilimini dusurur. Ancak demir orgulu koton filtrelerde, bu kanallar asla birbirlerine yapisip hava emilimini azaltmazlar, bu yuzden demir orgu ile desteklenmislerdir. Ayrica uzerindeki yagli tabaka sayesinde cok daha iyi toz tutarlar. Ancak siz periyodik bakim icin gittiginiz zaman, araciniza taktiklari kagit filtrenin fiyati ile bu tarz filtrelerin fiyatlari arasinda 10 kattan fazla fiyat farki vardir. Bu yuzden hem uretimde maliyeti attirir, hemde bakim sirasinda cikarip yenisini takmak her seferinde ek maliyet getirecektir. Ancak koton filtrelerin guzel yanlari yok degildir. En guzel yani cok uzun kilometreler boyunca bir filtre ile, belirli araliklarda temizlemek suretiyle gezebilirsiniz. Her bakimda degistirmek yerine, temizlemek yeterli olur. Ancak yine bu temizleme isi, servislerin yapacagi tarzda bir is degildir, cunku bir filtrenin temizlenmesi yaklasik 10dk sursede, filtrenin tam olarak kurumasi yaz aylarinda 1, kis aylarinda oturdugunuz yere gore 2-3 gun arasi surebilir. Dusunsenize bakima gidiyorsunuz ve servis size aracinizi 3 gun sonra alabileceginiz soyluyor, sanirim bundan hicbir son kullanici memnun olmazdi. Iste bu sebeplerden oturudur ki, fabrikalar kagit filtre kullanirlar. Ancak performans arayan bizim gibi insanlar, koton filtrelere yonelmektedirler. Koton filtrelerin pislik tutma konusunda basarili olduklarini soyledim, ancak ayni seyi sunger filtreler icin soyleyemem. Her ne kadar ikiside yagli olsa da, koton filtreler yapilarindan oturu cok daha kucuk gozeneklere sahiplerdir. Bu yuzden pisligi daha iyi tutarlar. Turkiyede kolayca bulabileceginiz onerebilecegim koton filtre markasi K&N'dir. Sunger filtreleri gunluk araclara onermem. Ayrica filtreler, acik ve kutu ici olmak uzerede ayrilirlar. Kutu ici filtreler, kazanli sistem oldugu icin, acik filtrelere gore daha iyi gaz tepkisi vermektedirler ve yine kutu ici sistem oldugu icin, emilen hava gaz kelebeginden girene kadar daha az isinir fakat emme sesini disari vermezler. Ancak yurdum insaninin ses meraki oldugu icin genelde acik hava filtreleri tercih edilir. En cok gordugum uygulamalar, acik hava filtresini bir boru yardimi ile gaz kelebeginin hemen yakininda bir yere sabitlemektir. (on panel, far uzeri, aku yani vs gibi) Yapabileceginiz en buyuk hatada budur, cunku motor havuzundaki egzoz manifoldundan gecen gazin sicakligi 700C derecelere kadar cikmaktadir. E haliyle, borunun icinden gecen 700C derecelik gazin, motor havuzundaki havayi nasil cehennem sicagina donusturecegini anlamak icin cok bir bilgiye sahip olmaniza gerek yoktur. Buna birde motorun silindirlerinin icindeki yanmadan oturu olusan motor blogunun sicakligida eklersek, kaputun alti gercekten sicak bir ortam halini alir. Gaz kelebeginin yakinina gelisi guzel konuslandirilmis konik acik hava filtreleri, iste butun bu sicak havayi cekerler. Sicak hava demek, daha seyrek bir gaz demektir. Daha seyrek hava demek, daha seyrek oksijen atomlari demektir. Daha az oksijen atomu demek, daha az benzini yakmak demektir. Kisacasi, araciniz ses cikartmakta, size psikolojik olarak "daha hizli gidiyorum" gibi hissettirmektedir ancak pratikte beygir kaybetmekte ve daha yavas gitmektedir. Ses aldaticidir. Kisacasi kutu ici filtre > acik hava filtresi. Birde isin CAI boyutu vardir, Cold air intake denen bu sistem, yine bir boru yardimi ile acik hava filtresini motorun sicagindan daha uzak biryere yerlestirip ordan soguk havayi cekmek uzere dizayn edilir. Ustteki sisteme gore cok daha basarilidirlar ve aslinda acik hava filtresi kullanirken yapilmasi gerekende budur. Ancak yinede maksimum performansi kutu ici sistemler vermektedir. Kutu ici filtre'de, sadece filtreyi alip aracin orjinal kutusuna takamazsiniz. Uygun boyuttaki bir filtreyi tabiki takabilirsiniz ve belirli bir perfosmans alabilirsiniz (yukarida anlattigim yapisma olmamasindan oturu) ancak gercek performansi elde etmek icin, genis agizlari olan bir kutuya ihtiyaciniz vardir. Bu sistemler komple kit olarak satildiklari icin zaten size kutulari ile birlikte gelirler. Son olarak, filtresiz gezmek, yine performansini dusurecektir. Cunku emmedeki filtrenin olusturdugu ters basinc sifira inecektir, ve bu da vakumun debisini dusurecektir. Ters basinclar, atmosferik motorlardaki en hassas konulardan biridir. Ne kadar rahat emme yada egzoz, o kadar iyi mantigi yanlistir cunku sistemin bu geri basinca ihtiyaci vardir. Basitce orneklemek gerekirse, egzoz sisteminden ornek verebilirim. Katalitik konvertor iptali ve genis egzoz borulari takmak , standart bir arac icin alt devirlerdeki uretilen torkun azalmasi, bu yuzden daha yuksek devirlerde aracin kullanilmasi ve artan benzin sarfiyati olarak geri donecektir. Ustelik cogu zaman, bu boru genisletme islemi, motor beyni (ECU) tarafindan lambda sensorundeki hata olarak algilanmakta ve araclar ariza isigi yakmaktadir. Gunumuzdeki cogu arac, ariza isigi yaktiginda safe mode yani guvenli modda calisir ve performanslarini inanilmaz derecelerde azaltirlar, amaclari sizin servise kadar gidebilmenizi saglamaktir. Egzoz'cular bir takim oyunlarla bu sensorleri yaniltip ariza isigini sondursede, ECU uzerindeki haritalarda oynama yapilmadigi icin, ust devirlerde ancak ECU'nin insiyatifi kadar bir performans elde edilir. Arac uzerinde yapilan ciddi bir modifikasyon olmasina ragmen, insanlar egzoz sistemi ile oynamayi, kumdan kale yapmak gibi zannederler. Buyuk yanilgidir, yine yaniltan sestir. Halk arasinda bagiran arac gucludur cunku. Herkesin dikkatini ceker. Gene buyuk bir yanlis, gene buyuk bir bilgisizlik ornegi. En azindan bunlari okuyanlar bundan sonra bazi seylerin farkina varmak icin arastirma yaparlar. Umarim saatin 4'unde suraya yazdigim yazilar bir kisinin bile kulaginda biraz kalir. Herkese iyi geceler.