0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
Kaliper pimlerini,iki gün önce söküp yağlamıştık,gayet de iyi idi o taraf,pimler çok rahat girip çıkıyodu.
Detaylı bilgim yok abi. Onun için kafanı karıştırmak istemem. Fren merkezi vs de kontrol edilmesi gerekebilir.
Balatalar ya da kaliper söküldüğünde balata yayları, şimler vs? Balata pedi, normalde kaliper içinde boşluklu çalışır. Frenleme ile sürtünme artar(piston balatayı diske doğru iter) ve bunun sonucunda ısı oluşur. Balata yapısına da bağlı olarak belli oranda genleşir bu ısı ile. Bu ısıyı da jantın da yardımı ile karşıdan gelen hava akımı bertaraf eder, diskin de yapısına bağlı olarak. Eğer pimler sağlıklı ise bence balataya ait olan parçalar(şimler vs ki bunlar her üründe maalesef yer almaz) kontrol edilmeli. Ayrıca piston çalışmasına bakılmalı, gerekli ise kaliper contaları kaliteli ürünler ile değiştirilmeli eğer bahsedilen durum sıkıntı yaratacak derecede oluşuyorsa. Başka bir bilgi daha vereyim çok da bilinmeyen. Balata vre disk yapısına da bağlı olarak sürtünme performansı(frenleme) ısıl değere göre farklılık gösterir. Yani tamamen soğuk balata-disk sürtünme katsayısı ile sıcak balata-diskin ki farklıdır. Disk-balatanın ideal çalışma sıcaklığında olması iyidir. Bunun üstünde de, hidrolik sıvısı Dot seviyesine de bağlı olarak sistemde kaynamadan tutun, sürtünmede azalmaya kadar durumlar ortaya çıkabilir. Zaten balata testlerinde ısı altındaki çalışma performansları da ortaya konur.
Balata pedi; yardımcı parçalar yokken, balatayı tabir ediyor. Yani sürtünme malzemesi ve onun yapıştırıldığı metal parça olan sacı. Şimler iyi çalışıyor ise; frenleme sonrası(hidrolik basınç sona erince) balata diskten baskıyı kaldırır. Yalnız bu durumda kaliper contaları da görevini iyi yerine getiriyor olmalıdır. Frencide, balatalar sökülünce pistonun çalışması gözle kontrol edilebilir. Frenleme ile sistemde çok yüksek ısılar açığa çıkar. Kalitesiz balatalarda balata hamuru ile metal aksamını yapıştıran özel yapışkan dahi bu ısıdan etkilenebilir. Bazı durumlarda fren diski kor halini dahi alabilir ve sıvılaşır. Sistem ile direk temas halinde olan fren hidrolik sıvısı ise bu ısıyı alır. Hidrolik sıvısı Dot değeri de onun kaynama derecesini verir. Örneğin ralli aracı gibi yüksek performanslı fren sistemine sahip araçlarda Dot5 hidrolik kullanılabilir. Yalnız sistemdeki contalar da buna uygun olmalıdır. Bu arada sistem deaktiv iken balata-disk arası mesafe çok olursa frenlemede gecikme meydana gelir. Sistem çok sıkı olursa da sistemde aşırı ısınma, yakıt tüketiminde artış, balata ve diskte bozulma gibi durumlar açığa çıkabilir. Kimi araçlarda, bA 'dan farklı olarak, çeşitli sensörler ile tehlike algılanıp, balatalar diske frenleme öncesi yaklaştırılabiliyor daha etkili bir frenleme için.