Gönderen Konu: Amortisör ve yay ilişkisi  (Okunma sayısı 8181 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: '20
  • 252 kere teşekkür etti
  • 709 kere teşekkür edildi
Ynt: Amortisör ve yay ilişkisi
« Yanıtla #20 : Şubat 09, 2015, 22:12:24 »
Öncelikle montajlama kafaları aynı özellikte olmalıdır.

Boyları 1 - 2 cm aşmamak kaydıyla kısa veya uzun olabilir.

Eğer yeni amortisör mevcut olandan daha kalın olursa aracın yukarı aşağı salınım hızı biraz daha kısıtlanır (konfor azalır) ama yol tutuşu artar.

teşekkürler. motorsiklerdeki gibi ayar yapma şansımız varmıdır ? illaki mühendislerin kasaya uygun gördükleri konfor seviyesinde mi kalmak gerek ?

ben açıkça söyleyim , bugüne kadar toyota kadar içeride insanı sallayan bir arabaya daha binmedim. özellikle efsaneyi hiç beğenmiyordum şuan bir tanede başımda var aynısı :)

Toyota Club Türkiye

Ynt: Amortisör ve yay ilişkisi
« Yanıtla #20 : Şubat 09, 2015, 22:12:24 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Amortisör ve yay ilişkisi
« Yanıtla #21 : Şubat 09, 2015, 22:17:25 »
teşekkürler. motorsiklerdeki gibi ayar yapma şansımız varmıdır ? illaki mühendislerin kasaya uygun gördükleri konfor seviyesinde mi kalmak gerek ?

ben açıkça söyleyim , bugüne kadar toyota kadar içeride insanı sallayan bir arabaya daha binmedim. özellikle efsaneyi hiç beğenmiyordum şuan bir tanede başımda var aynısı :)

Bu tip amortisörlerin ayarları ile boyları kısaltılabilir uzatılmaz, çünkü uzunluğu değiştiremezsiniz.

Yukarda da belirttiğim gibi eğer yaylanma fazla ise amortisör testi yaptırmalısınız gerekiyorsa yaylarda değişmelidir.
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: Amortisör ve yay ilişkisi
« Yanıtla #22 : Şubat 09, 2015, 22:29:20 »
Valla Anıl abi sorunumu çok güzel açıklamış. Yaylarda sıkıntı var mı diyorum kendi kendime, otobanda sallıyor, virajlara hızlı girdiğimde sallıyor, amortisör ömrünü bitiriyor diyorum ama sonra kasislerden geçtiğimde yaylanma olmuyor, 1 kereden fazla sallanma olmuyor.
185-60-15 idi yazlıklar, orijinal. kışlıkta 185-65-15 de konfor arttı, ama sallanma da arttı. Acaba 195-60-15 ya da 205-60-15 e mi geçsem ne.
Orijinal amortisör ve helezon yaylara yakın çeşitli firmaların ürünleri de var. bunları kullanıp deneyen oldu mu acaba?
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: '20
  • 252 kere teşekkür etti
  • 709 kere teşekkür edildi
Ynt: Amortisör ve yay ilişkisi
« Yanıtla #23 : Şubat 09, 2015, 22:30:57 »
Bu tip amortisörlerin ayarları ile boyları kısaltılabilir uzatılmaz, çünkü uzunluğu değiştiremezsiniz.

Yukarda da belirttiğim gibi eğer yaylanma fazla ise amortisör testi yaptırmalısınız gerekiyorsa yaylarda değişmelidir.

Abim yaylanmaz az :) benim sıkıntım orada zaten :) yayları kesilmiş araba gibi hissediyorum.

mesela corolla veya auris amortisör ve yayları şehir içinde ve çok hızlı olmayan kullanımlarda çok iyi. çünkü tümsek ve çukurları neredeyse hissettirmeden emiyorlar. bunun yanında hız arttıkça konfor düşüyor. çok yumuşak olan yaylar biraz uzunca yol tümsek ve çukurlarını dolduramıyor. biz bunu içeride bütün kasa ile birlikte içine düşerek hissediyoruz. çok yüksek olmayan hızlarda ise yolun yukarıya kıvrımları genelde emilebiliyor.

ve mesela avensisde daha sert bir sistem var. şehir dışı için tasarlanmış. ancak yinede şehir içinde gayet konforlu. çünkü ufacık tepe ve çukurlarla kasayı sarsmıyor.

bir ultra lüks aracı düşünün. bunlar hız yaparken aynı anda düşük hızlarda konforlu olabilir. ama sertlik veya yumuşak kavramı çok ayrı. burada önemli olan araba içinde hoplayıp zıplamamak.

sert dersiniz opel astraya. ama öyle bir ayarı var ki tümsekleri çok hissettiriyor. aynı zamanda yoldaki bozukluklardan ise sarsmadan geçiyorr.

bir otobüs düşünün. aynı yerlerden mutlaka geçmişsinizdir. içerideki okadar titreşime ve sertliğe rağmen sağa sola yatma, hoplatma ve en önemlisi bedenin çukura düşme hissi yok. hernekadar yukarı yönde sertçe itse bile düşerken pamuğa düşmüş gibi hissettiriyor.

aks mesafesini sistemini havasını yayını bilmem. bir otobüs konforu beklemiyorum. ama daha 40 km hızda bile hoplaya zıplaya yolda gitmek hiç hoş değil.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Amortisör ve yay ilişkisi
« Yanıtla #24 : Şubat 09, 2015, 22:39:32 »
Çalışma prensibi olarak klasik Amortisörlerin 2 tipi vardır,

1- Klasik sadece şok emiciler
2- Konfor bölgesi olanlar

Ortasında Konfor bölgesi olan amortisörlerden alıp denemeniz gerekiyor.

http://www.partinfo.co.uk/content/images/Boge%20Vario%20Technology.jpg

Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: '20
  • 252 kere teşekkür etti
  • 709 kere teşekkür edildi
Ynt: Amortisör ve yay ilişkisi
« Yanıtla #25 : Şubat 09, 2015, 22:46:07 »
Çalışma prensibi olarak klasik Amortisörlerin 2 tipi vardır,

1- Klasik sadece şok emiciler
2- Konfor bölgesi olanlar

Ortasında Konfor bölgesi olan amortisörlerden alıp denemeniz gerekiyor.

http://www.partinfo.co.uk/content/images/Boge%20Vario%20Technology.jpg



hem yağlı hem havalı olanlar bu tipte mi ? yani o bu mu ? :)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Amortisör ve yay ilişkisi
« Yanıtla #26 : Şubat 09, 2015, 22:57:03 »
hem yağlı hem havalı olanlar bu tipte mi ? yani o bu mu ? :)

Hava değil, Yağ ve Gazlı

Onlarda bu tip uygulama yoktur zira gaz zaten yüksek basınç için konumlandırılmıştır.
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Ynt: Amortisör ve yay ilişkisi
« Yanıtla #27 : Şubat 10, 2015, 08:31:37 »
 Arkadaşlar çok güzel yaklaşımlar sergilemiş ve olay da açıklığa kavuşturulmaya çalışılmış değişik şekillerde.
 
 Bazı kavramları net ortaya koymakta fayda var. Önce tam olarak sıkıntı duyulan şey teşhis edilmeli, sonra sistemin tam olarak nasıl çalıştığı bilinmeli ve sonra tedavi(gerekli ve ümit verici ise) uygulanmalı.
 Amortisör nedir: Aldığı mekanik enerjiyi ısı enerjisine çevirip, atmosfere bırakan sönümleyicilerdir.
 Helezon nedir: Özel malzemeden imal edilen, etki karşısında aldığı enerjinin bir kısmını diğer yönde aktaran, bir kısmını depolayan(bu oranları karşı etki de belirler, yani aracın ağırlığı) ve üzerindeki etki kalktığında bu enerjiyi geri veren(deformasyon sonrası reforme olma eğilimindedir) teçhizattır. Bukle sayısı da çalışmasında etkilidir. Hooke kanunu da enerjisini nasıl koruduğu ve geri yansıttığını açıklar.
 Araçların yürüyen sistem ebatları(iz genişliği, aks açıklığı) aracın üretimde karar verilen süspansiyon sertliği üzerinde etkilidir. Nispeten kısa iz ve aks açıklığına sahip araçta bazı uygulamaların töleransları da kısıtlı olacaktır. Çünkü bu ölçüler direk yol tutuşu etkiler.
 Bazı araçlarda görülen yüksek oranlı jant-lastik süspansiyon hareketinde iki ana etmen vardır. Birisi aracın ağırlığı(araç ne kadar ağır ise süspansiyon yere karşı o kadar efektif çalışır), diğeri süspansiyon strokudur. Örneğin arazi araçlarında yüksek stroklu süspansiyon tercih edilir lastiğin hemen hemen her şartta yer ile temasının sağlanması için. Hatta kimi durumlarda ve bazı arazi araçlarında bu stroku arttırabilmek için torsiyon çubukları dahil kabin içinden serbest bırakılabilir. Bu sayede karşılıklı çalışan akslar birbirinden tamamen ayrılmış olur. Yalnız her değişimin farklı bir etkisi vardır. Sistem yukarıda anlattığım kadar basit oluşmaz. Çünkü stroku artan lastik sonuçta bir noktadan(birden fazla da olabilir) araç gövdesine bağlıdır ve bu strok boyunca araca göre bir açı oluşur. Yani bir daire ya da parabol şeklinde hareket eder. Bu da yer ile olan temas yüzeyinde farklılıklar oluşmasına neden olur. Bunun da hız ve yol sathına göre belli sınırları vardır.
 Şunu açıklığa kavuşturmak gerekir ki yukarıda aslında kavuşmuş da. Araç kasisden geçerken ilk tepkisi mi sert ve zıplama, yoksa ilk tepki sonrası yaylanmanın sönümlenmesinde mi sıkıntı var? Bu ikisi tamamen farklı şeylerden kaynaklanır ve yanlış teşhis yapmamak gerekir. İlk tepki sert ise önce yaylara bakmak gerekir ki yayların da belli bir kullanım ömrü vardır. Bu ömrü en çok etkileyen şey, aracın kullanım yükü ve kullanım şeklidir.
 Yaylanmanın sönümlenmesi uzuyor ve araç ilk süspansiyon tepkisi sonrası zıplamaya devam ediyorsa o zaman amortisörler kontrol edilmelidir. Bu kontrol de belli yaklaşımlar içerir. En doğrusu test cihazıdır. Amortisörün görevini yapamaz hale gelmiş olması için patlak diye tabir edilen duruma gelmesi gerekmez. Sıfır bir amortisör %100 performans olarak kabul edilirse, belli kullanım şekilleri ve süre zarfında bu performansı düşer. %40'a gelen çalışma performansın da da amortisör yine amortisördür ancak etkilere karşı tepkileri zayıflamıştır.
 Aracında Kyb yay olması lazım Mutlu, öyle ise kalitelidirler, sadece durumlarına bakmak lazım. Aracın tamamen boş iken ve su terazisi ile düz olduğundan emin olduğun bir zeminde ön ve arka aks, sağ ve sol yükseklik ölçümü yapabilirsin.
 Gazlı yerine yağlı amortisör de(sertlikleri uygun olmak kaydı ile) belli bir rahatlama sağlayabilir. Isınan amortisör daha yumuşaktır. !
 Amortisör tamir olayı ise sanayi mantığı ile olmaz. Önce şunu bilmek gerekir; tamir edilebilen üretim spesifikasyonlarına hazi bir amortisör mü, değil mi? Bazı amortisörler tamir edilebilecek şekilde imal edilirler ve bunlar, belli yönergeler dahilinde tamir edilebilir. Bazıları ise edilemez, edildi zannedilir.
 Lastiklerin çok önemli yaylanma etkisi olur yanak yapılarına da bağlı olarak, yabana atmamak gerekir. En kolay müdahale edilip, en efektif sonuç alınacak bölümdür bence.
 Jant ağırlığı da süspansiyon konforunda çok etkilidir. Kaliteli jantlar ile önemli his farkları oluşabilir. Hafif ve kuvvetli jantı kaliteli diye tanımlayabiliriz. Tabi kalite standarlarına da uyumlar çok önemlidir.
 Aracın aks aralığı- iz açıklığı oranları düşünüldüğünde, ön aks- arka aks salınım karşılaştırmaları önemlidir. Yani ön aks aşırı yumuşak bir süspansiyon ile daha salınımının başında iken arka ask benzer etkiyi alırsa bu güvenliği olumsuz yönde etkiler. Bu salınımların boyutu ve süresi önemlidir.
 Tüm bunlardan önce, bence aracın rot ayarlarının da kontrol edilmesi gerekir, konforu önemli düzeyde etkiler doğru ayarlar. Yalnız bu kontrol işinin ehli ve teknolojik bir ortamda yapılmalı.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: Amortisör ve yay ilişkisi
« Yanıtla #28 : Mart 24, 2015, 10:34:46 »
Amortisör, yay ilişkisinden çok fabrika çıkış lastik ebatlarını uyulması gerektiğini bugün anladım. Yanak kalınlığının %5 artmasıyla bile araç zıplamaya başlayabiliyor. (185-65-15)
Bugün yazlıklara geçtim. (185-60-15) Gayet konforlu olduğunu, yoldaki darbeleri emebildiğini gördüm.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.