Benim araçta da oluyor. Mesela havalandırmayı sıfırdayken birden 4 e getirince far parlaklığında çok hafif azalma oluyor sonra eski haline dönüyor hemen. Kardeşimin aracında (Skoda Fabia) ise araç rolantide iken durduğum yerde direksiyonu çevirdiğim zaman far parlaklığında azalma oluyor. Demem o ki bizim kullandığımız akülerin kapasitesi sanki biraz sınırdaymış gibi. Yani aküden biraz fazla akım istediğimiz zaman (cam motorlarını çalıştırmak, havalandırma fanını çalıştırmak, klima kompresörünün çalışması, cam rezistansının çalışması, sis farları, vb) akımda dalgalanmalar oluyor.
Konuyla direkt olarak ilgisi yok ama bir de şöyle bir durumla da karşılaştım; bir kaç sene önce DC-AC invertör almıştım aracım için. Bu çakmak yuvasına takıp 220V şebeke gerilimi üreten ve normal monofaze priz yuvası olanlardan. Bursa-İstanbul arası gece yolculuğu yapacaktım. O zaman yanımda usb şarj cihazım olmadığı için yolculuğa başlamadan önce onu takıp yol boyunca telefonumu şarj etmiştim. Yolculuk sırasında vitesi boşa aldığımda far parlaklığının farkedilir derecede azaldığını, gaza basıp devir yükselttiğimde ise parlaklığın arttığını gözlemlemiştim. Ayrıca yolculuk sonunda yaptığım yakıt tüketim hesabında da gördüm ki neredeyse sanki şehir içinde sürmüşüm gibi bir sonuca ulaştım. Aküyü aşırı derecede sömüren bir cihaz. Aküye çok yük bindiği için şarj dinamosuna yük binecek. Şarj dinamosu da motora yüklenecek ve dolayısıyla yakıt sarfiyatımız artacak (bilen arkadaşlar beni doğrulasın lütfen yanlış biliyor olabilirim). Bu sebeple zaten aküye bindirdiğimiz yük belirli bir değeri geçtiğinde (akü kapasitesine göre değişir) yakıt sarfiyatı artıyor. Çoğu kişi bu konuda sanırım yanlış bilgiye sahip. Araç çalışırken harcadığımız elektriğin yakıt sarfiyatını etkilediğini çoğu sürücü bilmiyor. Geçen gün şirket aracım üzerinde kuzenime bu durumu göstermek için bir deney yaptım. Şirket aracım olan 2014 Focus dizel ile bir yerden eve geldim. Aracı parkettim ve motoru durdurmadım. Elektrik tüketen her şeyi kapattım. Yol bilgisayarını açtım ve anlık yakıt sarfiyatını lt/saat cinsinden gösterdim. 0,3 lt/saat idi. Teker teker bir şeyleri açmaya/çalıştırmaya başladım. Önce farları açtım ve bir değişim olmadı. Sonra ön ve arka sis farlarını açtım ve 0,4 e çıktı. Sonra radyoyu açtım değişim olmadı. Sesi yükselttiğimde 0,4-0,5 arası oynamaya başladı. Derken havalandırmayı son ayarda açtım ve 0,7 oldu. Klima butonuna bastığım anda ise 0,9-1,0 arası oynamaya başladı. Zaten motor devirinde de dalgalanmalar oluyordu bir şeyleri açmaya başlayınca.