Gönderen Konu: Vitesi boşa alma  (Okunma sayısı 5255 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 3000
  • Model Yılı: '14
  • 13 kere teşekkür etti
Vitesi boşa alma
« : Ağustos 13, 2014, 17:37:17 »
Arkadaşlar merhaba,
1.4D-4D 6 ileri Multi Mode şanzımanlı araçta gerek sürüs esnasında gerekse de bekleme halinde vitesi boşa almanın bir sakıncası var mı acaba? Gerek güvenlik gerekse de yakıt ekonomisi adına konu nasıl değerlendirilir.?
Paylaşımlarınız için şimdiden teşekkürler.

Toyota Club Türkiye

Vitesi boşa alma
« : Ağustos 13, 2014, 17:37:17 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: '20
  • 252 kere teşekkür etti
  • 709 kere teşekkür edildi
Ynt: Vitesi boşa alma
« Yanıtla #1 : Ağustos 13, 2014, 17:54:45 »
merhaba

araç giderken vites boşa alınmaz ama durduğunda boşa almalısınız. aslında yeni mmt şanzumanlardansa kendisi boşa alacaktır. ama kullanım klavuzunda yazdığı gibi fazla ısınmayı engellemek için araba hareket edene kadar boşda beklemekte fayda var.


Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Siftahı Yapmış Toyotacı
  • *
  • 1 kere teşekkür edildi
Ynt: Vitesi boşa alma
« Yanıtla #2 : Ağustos 15, 2014, 02:02:41 »
Merhaba,

Vites sürüş esnasında boşa alınabiliyor (2007 auris 1.4 d4d m/m)

Belli bir süre tedirgin olduğumuz için araç yavaşlayana kadar bekleyip sonrada bir kenarda durup tekrar e ye alarak yoladevam ediyorduk

önceki gün bu sıkıntılı durumu da aştık. Vites sürüş halindeyken boşa alıunabiliyor yine hareket halindeyken e ye alınabiliyor.

Aracın hızına göre şanzıman vitesi ayarlıyor. Şimdilik hiç bir soruın yaşamadık.

Araç durur vaziyetteyken frene vasmadan e ye geçmemesi güvenlik nedeniyle. Ancak sürüş esnasında böyle bir kilitlenme yapmıyor bunu da görmüş olduk.

Yine de kısa ve uzun vadede bunun şanzımana bir zararı varmı bilmiyorum.

Güvenlik açısından yokuş aşağı inerken aslında boşa almak tehlikelidir motor freni yapamadığınız için duruma göre fremnler ısındığında araç durmayabilir. Lakin biz hep yokuş inerken voşa aldık acil bir durumda yokuş aşağı araç hızlanırken tekrar e ye hiç almadık bu vaziyette aracın vitese geçip geçmediğini bilmiyoruz.

Umarım yardımcı olmuştur. :nija:



Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 43 kere teşekkür etti
  • 15 kere teşekkür edildi
Ynt: Vitesi boşa alma
« Yanıtla #3 : Ağustos 15, 2014, 07:41:50 »
Selam,

 Önceliğin güvenliğiniz olduğunu düşünürsek, kesinlikle yapmayın. Frenlerin soğutucu sistemi bile çoğu araçta motor devirine bağlıdır. Düşük devir soğutmayıda azaltır ve frenlerinizin aşırı ısınmasına neden olabilir. ( bahsettiğim ısınma yokuş aşağı aşırı fren kullanımında geçerlidir, normal yollarda sakin kullanımlarda değil, karışmasın :) )

 M/M şanzumanlarda olaki bir nedenle boşa atarsanız veya tekrar E' ye dönerseniz mekanik açıdan hiçbir zararı olmaz. Akıllı makineler oldukları için sizin hızınıza uygun enüst vitesi seçip, o vitese alırki zarar gelmesin.  Hatta belirli bir hızın üzerinde geri vitese bile geçirmeye çalışsanız sesli uyarı verip vitese geçmez.
2010 Auris 1.6 VVT-i Otomatik, VSC, Navi, Sunroof, Xenon, Isıtmalı Deri Koltuk...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Vazgeçemeyeceğiniz bir ilişki; TOYOTA! -
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 140000
  • Model Yılı: '06
  • 836 kere teşekkür etti
  • 836 kere teşekkür edildi
Ynt: Vitesi boşa alma
« Yanıtla #4 : Ağustos 15, 2014, 07:51:29 »
Selam,

 Önceliğin güvenliğiniz olduğunu düşünürsek, kesinlikle yapmayın. Frenlerin soğutucu sistemi bile çoğu araçta motor devirine bağlıdır. Düşük devir soğutmayıda azaltır ve frenlerinizin aşırı ısınmasına neden olabilir. ( bahsettiğim ısınma yokuş aşağı aşırı fren kullanımında geçerlidir, normal yollarda sakin kullanımlarda değil, karışmasın :) )
ÖZGÜR Bey, alıntı yaptığım kısmı lütfen biraz daha açar mısınız ?

"Neden buna takıldın ?" diye soracak olursanız da, araç hızlıyken frene bastığımda daha iyi bir tepki alıyorum.
Bu konu hakkında bir şey bilmediğimden üzerinde durmadım ve yüzeysel olarak "Herhalde ECU hızı hesaplıyor, ona göre frenleme dozajı artıyor" diye düşünüyordum.

Frenleme dozajının motor devrine bağlı olduğunu bilmiyordum.  :lol:
1.6 VVT-i

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 43 kere teşekkür etti
  • 15 kere teşekkür edildi
Ynt: Vitesi boşa alma
« Yanıtla #5 : Ağustos 15, 2014, 08:09:29 »
 Zaten dozajı motor deviri ayarlamıyor, fren soğutucuları yüksek devirlerde daha etkili çalışıyor demek istemiştim. Uzun frenlemeler balataların ve disklerin aşırı ısınmasına neden olur. Devir düşük, frenleme uzun olursa aşırı ısınmanın ve fren etkisinin azalmasının önüne geçemezsiniz. Ayrıca herhangi bir kompresyonda olmayacağı için tüm iş frenlere yüklenmiş olur.
ECU, dediğiniz gibi yüksek hızlarda dozajlamayı ayarlıyorda olabilir, mantıklı ama söylemeye çalıştığım o değildi. :)
2010 Auris 1.6 VVT-i Otomatik, VSC, Navi, Sunroof, Xenon, Isıtmalı Deri Koltuk...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Sheer Driving Pleasure
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 135000
  • Model Yılı: '07
  • 2229 kere teşekkür etti
  • 3428 kere teşekkür edildi
Ynt: Vitesi boşa alma
« Yanıtla #6 : Ağustos 15, 2014, 08:33:45 »
Özgür bey,
İnanın bilmedigimden soruyorum.
Fren sogutucusu nedir ve nerededir?
Avensis 1.8 A/T 2007 LPG (Tomasetto)
AP900 Cruise control
www.toyotaclubtr.com/index.php?topic=50407.new#new

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 43 kere teşekkür etti
  • 15 kere teşekkür edildi
Ynt: Vitesi boşa alma
« Yanıtla #7 : Ağustos 17, 2014, 02:51:23 »
Ahmet,

 Ben herşeyi birbirine karıştırmışım. :) seni de yanıltmak istemem. Bilgiler karışınca saçmalamışım biraz... :)
 2 günlük araştırma ve tartışmalar sonucunda;

 Fren soğutucusu diye birşey yokmuş ( yani varmışda benim salladığım gibi birşey değilmiş )...

 Ancak ortak görüş M/M ile ilgili söylediklerimin doğru olduğu yönünde...

 Yanılttıysam, kafa karıştırdıysam kusuruma bakma... :)
2010 Auris 1.6 VVT-i Otomatik, VSC, Navi, Sunroof, Xenon, Isıtmalı Deri Koltuk...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • 1998 TOYOTA RAV4 2.0
    • atilla abinin araba ve toyota dostları
  • Araç: Rav 4
  • Kan Grubu: AB+
  • Kilometre: 247500
  • Model Yılı: '98
  • 580 kere teşekkür etti
  • 958 kere teşekkür edildi
Ynt: Vitesi boşa alma
« Yanıtla #8 : Ağustos 17, 2014, 08:16:17 »
Özgür kardeş herkesin yapamayacağıbir dürüstlükle saçmaladığını kabul etmiş, gurur duydum. Yolda giderken eculü ve injeksiyonlu araçlarda vitesi boşa atarsanız daha çok yakıt tüketirsiniz, çünki vitesteyken motor yükten düşünce yakıt cut-off olur motora yakıt gitmez, ama boşa atınca 700-900 rpm devirde çalıştığından yakıt tüketir. Otomatik araçlarınızda uzun süreli beklemelerde boşa alınırsa çok faydalıolur.
1998 TOYOTA RAV4 2.0 manuel ,http://www.toyotadostlari.com/

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Sheer Driving Pleasure
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 135000
  • Model Yılı: '07
  • 2229 kere teşekkür etti
  • 3428 kere teşekkür edildi
Ynt: Vitesi boşa alma
« Yanıtla #9 : Ağustos 17, 2014, 08:22:49 »
Bende arabaya bilmedigim birşey mi takıyoruz diye düşünüyordum.

Bazen oluyor Özgür bey önemli olan bunungörebilmek.
Avensis 1.8 A/T 2007 LPG (Tomasetto)
AP900 Cruise control
www.toyotaclubtr.com/index.php?topic=50407.new#new

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • 1998 TOYOTA RAV4 2.0
    • atilla abinin araba ve toyota dostları
  • Araç: Rav 4
  • Kan Grubu: AB+
  • Kilometre: 247500
  • Model Yılı: '98
  • 580 kere teşekkür etti
  • 958 kere teşekkür edildi
Ynt: Vitesi boşa alma
« Yanıtla #10 : Ağustos 17, 2014, 08:28:49 »
Bende arabaya bilmedigim birşey mi takıyoruz diye düşünüyordum.

Bazen oluyor Özgür bey önemli olan bunungörebilmek.
Ahmet kardeşim gözlerinden öperim.
1998 TOYOTA RAV4 2.0 manuel ,http://www.toyotadostlari.com/

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • .: Toyota Eco-Driver :.
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 11111
  • Model Yılı: '18
  • 66 kere teşekkür etti
  • 563 kere teşekkür edildi
Ynt: Vitesi boşa alma
« Yanıtla #11 : Ağustos 17, 2014, 11:28:22 »
çok düşük devirlerde gaza basılmasa da yakıt tüketiyor. bunu da eklemiş olayım.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • 1998 TOYOTA RAV4 2.0
    • atilla abinin araba ve toyota dostları
  • Araç: Rav 4
  • Kan Grubu: AB+
  • Kilometre: 247500
  • Model Yılı: '98
  • 580 kere teşekkür etti
  • 958 kere teşekkür edildi
Ynt: Vitesi boşa alma
« Yanıtla #12 : Ağustos 17, 2014, 11:31:56 »
çok düşük devirlerde gaza basılmasa da yakıt tüketiyor. bunu da eklemiş olayım.
motor yükten düşüp kompresyona kalırsa yakıt kesilir.
1998 TOYOTA RAV4 2.0 manuel ,http://www.toyotadostlari.com/

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • ゴールドメンバ
  • *****
  • Gayrimeşgul
    • INSTAGRAM
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: B+
  • Kilometre: 99000
  • Model Yılı: '13
  • 684 kere teşekkür etti
  • 2110 kere teşekkür edildi
Ynt: Vitesi boşa alma
« Yanıtla #13 : Ağustos 18, 2014, 23:18:28 »
bi konu hakkında olan tahminimin doğru olup olmadığını sormak istiyorum.eski aracımızda 2 kere şanzumanın iç yapısını görme fırsatı buldum dişlileri bağlantıları :)  5 ileri dişlisi var bir boş (N) konumu var birde R konumu vardı. şimdi bu N konumu vitesin ileri konumlardan R konumuna geçmesini kolaylaştırmak için mi?
eğer böyleyse CVT deki mantığı nedir?

intagram.com/tosicorolla16
youtube.com/kaankara

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • 1998 TOYOTA RAV4 2.0
    • atilla abinin araba ve toyota dostları
  • Araç: Rav 4
  • Kan Grubu: AB+
  • Kilometre: 247500
  • Model Yılı: '98
  • 580 kere teşekkür etti
  • 958 kere teşekkür edildi
Ynt: Vitesi boşa alma
« Yanıtla #14 : Ağustos 18, 2014, 23:50:20 »
bi konu hakkında olan tahminimin doğru olup olmadığını sormak istiyorum.eski aracımızda 2 kere şanzumanın iç yapısını görme fırsatı buldum dişlileri bağlantıları :)  5 ileri dişlisi var bir boş (N) konumu var birde R konumu vardı. şimdi bu N konumu vitesin ileri konumlardan R konumuna geçmesini kolaylaştırmak için mi?
eğer böyleyse CVT deki mantığı nedir?


n boş demek aynı manual şanzımanlardaki gibi.
1998 TOYOTA RAV4 2.0 manuel ,http://www.toyotadostlari.com/

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • ゴールドメンバ
  • *****
  • Gayrimeşgul
    • INSTAGRAM
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: B+
  • Kilometre: 99000
  • Model Yılı: '13
  • 684 kere teşekkür etti
  • 2110 kere teşekkür edildi
Ynt: Vitesi boşa alma
« Yanıtla #15 : Ağustos 19, 2014, 00:07:27 »
n boş demek aynı manual şanzımanlardaki gibi.

Atilla amcacığım,
CVT nin iç yapısı ve işleyişine göre gerekli mi? ilk aldığımızda merak ediyordum hareket halinde vites değişimini,bir kere yanlışlıkla D konumundan N konumuna geçti hemen düzelttim. Yukarıda belirttiğim mantığa göre CVT de gerekli mi N ? sonuçta CVT de kasnak var ve bu kasnak sistemi örnekğin D konumunda saat yönünde dönüyorsa R konumunda tersine dönmeli. N konumunda acaba iki kasnaktan biri boşa mı dönüyor?
intagram.com/tosicorolla16
youtube.com/kaankara

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • 1998 TOYOTA RAV4 2.0
    • atilla abinin araba ve toyota dostları
  • Araç: Rav 4
  • Kan Grubu: AB+
  • Kilometre: 247500
  • Model Yılı: '98
  • 580 kere teşekkür etti
  • 958 kere teşekkür edildi
Ynt: Vitesi boşa alma
« Yanıtla #16 : Ağustos 19, 2014, 08:14:57 »
Atilla amcacığım,
CVT nin iç yapısı ve işleyişine göre gerekli mi? ilk aldığımızda merak ediyordum hareket halinde vites değişimini,bir kere yanlışlıkla D konumundan N konumuna geçti hemen düzelttim. Yukarıda belirttiğim mantığa göre CVT de gerekli mi N ? sonuçta CVT de kasnak var ve bu kasnak sistemi örnekğin D konumunda saat yönünde dönüyorsa R konumunda tersine dönmeli. N konumunda acaba iki kasnaktan biri boşa mı dönüyor?
Kaancığım cvt normal şanzımanlara göre çok değişik bir yapıda iç yapısı hakkında bilgim yok kimseyi yanıltmayayım.
1998 TOYOTA RAV4 2.0 manuel ,http://www.toyotadostlari.com/

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 15000
  • Model Yılı: '13
  • 9 kere teşekkür etti
  • 4 kere teşekkür edildi
Ynt: Vitesi boşa alma
« Yanıtla #17 : Ağustos 24, 2014, 23:49:07 »
1.4d advance m/m sahibiyim. aracın vitesini sürüş esnasında istediğiniz gibi N yani boş olarak değiştirebilirsiniz bunun şanzımana bir zararı yoktur ve istediğiniz zaman araç hareket halindeyken tekrar E yani sürüş moduna frene basmanıza gerek olmadan geri alabilirsiniz fakat yeni nesil araçlarda aracı boş vitesde kullanmak yakıt tüketimini arttırır bunu aracın anlık tüketim değerlerine bakarak anlayabilirsiniz ( touch 2 ekranda car seçeneğinde "mevcut" seçeneğinde anlık tüketimi grafik halinde görebilirsiniz). Durma sirasında ise zaten vitesi araç tam durduktan bir süre sonra boşa almazsanız (bu süre biraz uzundur) araç kadranındaki bilgi ekranındaki vites bilgilendirme ibaresi yanıp sönmeye ve bunun yanı sıra bir sinyal sesi duymaya başlarsınız buda aracı boş vitese almanız gerektiğini söylemektedir. Boş viteste daha iyi frenleme yaptığını düşünmenizin sebebi aracın motor freni devir olmadığı için aracın yavaşlamasını sağlamaz buda frene bastığınızda sizin daha iyi fren tepkisi aldığınız hissine kapılmanızı sağlar oysa vites devrindeki arac her zaman daha iyi durur hatta kimi zaman aniden yavaşlamanız gerekirse vitesi manuele alıp daha küçük viteslere geçerseniz aracın durma mesafesi kısalır.