dokunsal vites neymiş ya yeni teknolojik bişey mi? vites kolu tarih mi olacak yani?
? var mı bilen
dokunduğununda kaca gecmek istedigini hissediyor elbette.
Bazı araçlarda bu çoktan gerçekleşti...

Hakan bey'in verdiği Jaguar iç kabindeki kullanılan vites kolu, 10'larca yıl önce Arçelik fırın veya mikrodalgalarda da kullanılmıştı..

BMW, Mercedes, Toyota vs büyük modellerde günümüzde sıkça kullanılmaktadır.
Bu yuvarlak düğme dokunmatik değil, basıyorsunuz yukarı kalkıyor, sağa/sola çevirerek önündeki vites modlarından birini seçiyorsunuz, çocuk oynayıp değişiklik yapmasın diye tekrar yuvasına geri bastırıyorsunuz.
Aslında vites kolu, mekanik işlevini, MMT, AT, CVT, e-CVT şanzımanlarda tamamen yitirmiş durumdadır.
Vites değişimlerinin tamamı küçük elektrikli motorlar, hidrolik torku veya dişli gurupların farklı dönme sayıları tarafından gerçekleştirilmektedir.
Ergonomi, uygun yer veya o sınıf aracı kullanma amaçları, pratiklik ve ömür nedenleriyle hala sopa şeklinde vites koluna ihtiyaç duyulmakta.
Priustaki küçük vites kolunun daha kullanışlı olduğunu düşünüyorum. Yokuş aşağı inişlerde B moduna geçmek için vitese daha çabuk davranabilme imkanı sağlamaktadır. Resimdeki araçta da en sağda S modu vardır ve gerektiğinde anında o moda geçmek gerekecektir fakat bu düğme böyle hızlı davranmamıza engel bir sistemdir. Tabii bu araçlarda kullanılan motorlar o kadar büyükler ki S modu neden yapılır!?

Ferrari modellerinde, uzun yol otobüslerinde tükenmez kalem kapağı büyüklüğünde vites kolu kullanılırken, İETT yeni nesil otobüslerde bu yuvarlak düğme yerine ışıklı düğme serisi kullanılmaktadır.

Konu dışına taştığım için kusura bakmayın..