Gönderen Konu: Akü desülfatlama ve gerilim-sıcaklık eğrisi  (Okunma sayısı 1171 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • 2009 Corolla 1.4 D4D Comfort
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • 2 kere teşekkür etti
  • 7 kere teşekkür edildi
Akü desülfatlama ve gerilim-sıcaklık eğrisi
« : Şubat 01, 2013, 21:09:07 »
Aracı uzun zamandır pek sık kullanmıyorum ve malum kış döneminden dolayı aküde zayıflıklar olabiliyor. Bugün akünün açık devre gerilimini ölçmek ve gerekirse şarj etmek için hazırlıkları yapıp aracın yanına indim. Bir de vakum pompasının ne olduğuna bakacaktım, neyse o ayrı bir konu..

Şimdi daha önce bir yazıda okumuştum ama sonra o yazıda bir baskı hatası olduğunu gördüm ve internette araştırmak istedim ama doğru dürüst istediğim gibi bir tablo bulamadım. Aradığım şu :  Akım çekilmeyen ve yeni şarj edilmemiş bir akünün açık devre gerilimine bakarak şarj durumu hakkında bilgimiz oluyor. Yalnız bu okunan gerilim akünün o andaki ısısına yani çevre sıcaklığına bağlı olarak bir miktar değişiyor.  Bu derece başına veya 10 derece başına okunan gerilimdeki farkın ne kadar olduğu hakkında  bilgi lazım . İnternette , şarj esnasında ısıya göre tablolar var ama benim aradığım bu değil. Böyle bir tablosu olan  ve bilgi olan site varsa bildirmenizi rica ediyorum.

İkincisi , bu tam şarj edilmeyip bir miktar sülfatlaşan akülerin sülfatını çözüp eski hale getirmek için bazı pratik desulfator devreler var, aramızda bunları kullanan ve deneyen var mı acaba?

Bu arada benim akü iyi sinyaller vermedi gibi düşünüyorum. Dışarıdan 1A ile şarj edeyim dedim 30 dakikada gerilim 12.2 V dan 14.5V lara çıktı ki bunu pek beklemiyordum. Gerçi 5-6 sn kzıdırma zamanından  sonra bile  marş basmasında hiç sorun yok ama başlangıç gerilimi 12.2 V az geldi bana.

Toyota Club Türkiye

Akü desülfatlama ve gerilim-sıcaklık eğrisi
« : Şubat 01, 2013, 21:09:07 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Ynt: Akü desülfatlama ve gerilim-sıcaklık eğrisi
« Yanıtla #1 : Şubat 02, 2013, 12:09:24 »
 Açıkçası uzun zamandır gördüğüm en güzel sorulardan birisi. :)
 Şu an pc den giremediğim için detaya inemeyeceğim(pc den girdiğimde elimden geldiğince detayları paylaşmaya çalışırım).
 Burada akünün(kurşun asit) üretim tekniği ve özelliklerine göre(plaka kalınlıkları, sayısı kurşun ve asit oranı vs) sıcaklığa karşı verdiği tepkilerde küçük ölçekli de olsa farklılıklar olabilir. Hatıtladığım kadarı ile x ekseninde tersine dönen bir eğri çiziyordu sıcaklık karşısında akü gerilimi. Genel hesaplama ise hücre sayısına göre yapılıyor. 12V 'u  6 hücre ile elde ettiğimize göre her hücre için bakılması daha iyi olmak üzere minimum çalışma gerilimi 9.6 v 'un altına düşmemeli diye hatırlıyorum.
 

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1130 kere teşekkür etti
  • 2372 kere teşekkür edildi
Ynt: Akü desülfatlama ve gerilim-sıcaklık eğrisi
« Yanıtla #2 : Şubat 02, 2013, 13:00:14 »
Soruya bak maşallah en son 10 sene önce T-Tep'de görmüştük konuyu :) bu konu ile ilgili hatırladığım en önemli şey minimum 9.6V maksimum 14.4V çalışma gerilimi olması gerektiği, şarj esnasında 14.4V gerilim normal ancak 1Ah ile şarj çok uzun sürebilir, şarj esnasında ortam sıcaklığının akünün amperajına etkisi (sıcaklık eksilerde olmadığı sürece) çok çok büyük rakamlar değil, ancak bunu şu sıcaklıkta şu kadardır diye gösterecek doğru bir grafik olduğunu sanmıyorum, zira şarj esnasında verilen V/Ah ile doğrudan etkili bir durum, her V/Ah için ayrı ayrı grafik hazırlanmasını gerektirir, pratik bilgi olarak da düşen akü gerilimini bir miktarda olsa arttırmak için Aspirin kullanılabildiği.


Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 100
  • Model Yılı: '10
  • 367 kere teşekkür etti
  • 316 kere teşekkür edildi
Ynt: Akü desülfatlama ve gerilim-sıcaklık eğrisi
« Yanıtla #3 : Şubat 02, 2013, 21:35:32 »
Takipteyim.