Avrupa’nın en büyük otomobil tekeli VW, dünyanın bir numarası Toyota’ya meydan okuyor – Fatura işçilere çıkartılacak!
Yılın ilk yedi ayında otomobil net satışlarını yüzde 8,1 artırarak 3,6 milyon otomobile çıkaran Volkswagen (VW) tekeli, dünyanın en büyük otomobil tekeli Toyota’ya kafa tutuyor. “VW için kötü yıllar geride kaldı” diye konuşan VW tekeli şefi Martin Winterkorn, asıl hedeflerinin dünya otomobil piyasasının zirvesine ulaşmak olduğunu söyledi.
“Toyota’dan daha iyi olacağız”
“Bundan sonra asıl rakibimiz Toyota olacak” diye konuşan Winterkorn, Japon rakiplerini satış, ciro, verimlilik ve ciroya oranla kârda geçmeyi hedeflediklerini söyledi. Tekelin şuan on yıllık strateji planı üzerine çalıştığını bildiren Winterkorn, “Örnek olarak VW’ye ait Audi’nin ‘Route 15’ planını aldık. Kasım ayında sonuçlandırmak istediğimiz on yıllık planla 2018 yılına kadar bütün alanlarda Toyota’yı geçmek istiyoruz” dedi. Tekelin bu yıl sonunda 6 milyon araç satış sınırını geçmeyi hedeflediğini bildiren Winterkorn, “Önümüzdeki yıl içinde sürekli artan rakamlarla karşınıza çıkmayı umut ediyorum” dedi. VW tekelinin en büyük hissedarı olan Porsche şirketinin şefi Wendelin Wiedking, “VW için çıtayı Toyota belirliyor. Artık başka rakiplere değil, sadece Toyota’ya bakacağız ve ona göre VW’yi değerlendireceğiz” dedi.
“İşçiler üzerlerine düşeni yapıyor”
Tekel şeflerine koltuk çıkan VW Genel İşyeri Temsilciliği Başkanı Bernd Osterloh, şeflerinden arda kalır yanı olmadığını bir kez daha gösterdi. “VW olarak bir numara olamıyorsak en azından dünya ikincisi olmalıyız” diye konuşan Osterloh, VW’nin 2006 yılında Toyota, General Motors (GM) ve Ford’dan sonra dördüncü sırada olduğunu hatırlattı. Osterloh, geçtiğimiz Haziran ayında VW’nin üretkenliği yüzde 50 artırması gerektiğini söylemişti. Bir gazeteye verdiği demeçte, “işçiler şimdiye kadar üzerlerine düşeni yerine getirdiler. Bundan sonra getirmeye hazırlar” diye konuşan Osterloh, “Ama bu yeterli değil. Şimdi teknik olanaklarda kullanılarak üretkenlik daha hızlı yükseltilmeli” demişti. Açıklamasında 2004-2006 yılları arasında VW tekelinin en büyük fabrikasının bulunduğu Wolfsburg’da üretkenliğin yüzde 23 arttığını söyleyen Osterloh, “Eğer işçiler biraz daha gayret gösterirlerse bu oranı katlamam mümkün olur” demişti. Bunun için otomobillerin de daha kolay montaj edilebilir olması gerektiğini söyleyen Osterloh, “Artık sıra mühendislere geldi. Öyle bir otomobil planlamalılar ki üretkenlik kolayca yüzde 50 artabilmeli” diye işçilere dayatılacak çıtayı da belirlemişti.
Toyota’nın durumu çok iyi
Porsche dışındaki bütün otomobil tekelleri arasında en kârlı üretim Toyato tekelinde gerçekleşiyor. Geçtiğimiz yıl 9 milyon civarında aracı tüketiciye ulaştıran Toyota, teknik olarak ta en ileri konumda bulunuyor. Birçok otomobil tekeli henüz hibrid motorlu aracı seri üretimine geçmekte teknik nedenlerden dolayı tereddüt ederken Toyata, bir yıldan fazla bir süre değişik beygir gücünde hibrid motorlu araçları piyasaya sürüyor. Branş çapında yapılan bir araştırmada, Toyota’nın en esnek üretim tesislerine sahip oldukları belirtilirken “Özellikle dünyanın en fazla araç satılan bölgesi olan Kuzey Amerika’da Toyota’nın durumu çok iyi” denildi. Araştırmayı yapan Bergisch Gladbach’daki Ekonomi Yüksek Okulu, raporlarında, “Toyota, verim gücü en yüksek otomobil tekeli olmayı önümüzdeki dönem sürdürecek, hatta rakiplerine olan farkın büyümesi işten bile değil” denildi. Tekelin net kârlarının 2000 yılından bu yana 80 milyar Euro’ya çıktığı bildirilen araştırmada, “Toyota, 100 Euro cirosunda 10 Euro net kâr elde ediyor” denildi. VW ise bugün 100 Euro ciroda ancak 2 Euro net kâr elde ediyor. Toyota bu yılın ilk altı ayında satışlarını bir önceki yılın aynı dönemine oranla yüzde 8 artırarak 4,71 milyona çıkardı. Toyota tekeli 2009 yılında hedefini 10,4 milyon araca çıkarmayı hedefliyor.
Fatura işçilere çıkartılacak!
Kendine “asıl rakip” olarak Toyota’yı alan VW tekelinin hedefine ulaşması için bugünkü verimliliğini olağanüstü artırması gerekiyor. Üretimini en azından ikiye katlaması gereken VW tekelinin net kâr konusunda Toyota’ya ulaşması için ise verimliliğini en azından dörde katlaması gerekiyor. Buda VW’de devam eden “yeniden yapılanma” projesinin işçilerin aleyhine gelişmeyi sürdüreceği anlamına geliyor. 2006 yılında imzalanan bir sözleşmeyle işçilerin haftalık çalışma süreleri, ücret denkleştirilmesi olmadan 28,8 saatten 33 saate çıkartılmıştı. Ayrıca özel bir esnek çalışma modelini daha yürürlüğe koyan tekel, işçileri üretimin ihtiyacına göre haftada 25 ila 33 saat arası değişen sürelerde çalıştırıyor. Bütün bu olumsuzluklara ek olarak ise 2012 yılına kadar 20 bin VW emekçisinin işten çıkartılması karar altına alınmıştı.Toyota’ya ulaşmak ve geçmek hedefini önüne koyan VW tekelinin işçilere karşı saldırılarını olağanüstü artıracağı anlamına geliyor. Kasım ayında karar altına alınmak istenen “on yıllık strateji” planı engellenemediği durumda VW işçilerinin hakları bir bir gasp edilecek. Ve bu gelişme sadece VW işçilerini değil diğer tekellerde çalışan bütün emekçileri olumsuz olarak etkileyecek. Sonuçta, diğer otomobil tekelleri VW’ye “tamam buyur sen öne geç” demiyecekler!