0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
4 lt. ortalamaya indiğimde oluyor, 6,5lt. ortalamasına çıktığımda. Hele İstanbul trafiği istenirse çok rahat 8-10 lt. ortalamalarını gösterebilir. İki hafta önce arkadaşımın Qashqai 2,0 Dci ile bir yere girdik. Toplam 1.0Km. yi yaklaşık 2 satte aldık. Bu durumda ortalama yakıt tüketimi hesabı falan anlamsız oluyor. Matematikde şöyle derler; Limit x sonsuza giderken...
Peki arkadaşlar benden bir soru , Aynı yol , trafik yok , motor ısınmış, şöförden başka hiç bir kimse yok ve eşya yok.90 km/h ile giderken araç , yazın mı daha az yakar kışın mı ? Sebep ?
Kural 1: Her aracın en iyi verim alındığı optimum bir çalışma sıcaklığı vardır.Kural 2: Sürtünme güç kayıplarına ve yakıt israfına yol açar.Kural 3: Motor yağının viskozitesi soğukta azalır.Kural 4: Motora giden hava ısındıkça yoğunluğu azalır ve sensörler yoğunluk değil, akış ölçerKural 5: Aşırı sıcak hava gibi aşırı soğuk hava da yanma verimini düşürür (Bkz. Kural 1)Şimdi soruyu nasıl anlayalım konusuna geçebiliriz: Kış-yaz farkı mı? Önce kış-yaz farkı:Araçlarımız kışın daha çok yakıt tüketirler. Nedenleri:1.Artan motor içi sürtünme2.Artan yer sürtünmesi3. Azalan yanma verimiİlki anlaşılır. Kışın soğuk olduğu için kural 1'de söz edilen optimum çalışma sıcaklığına motor çok daha geç ulaşır ve bu da kural 2'yi akla getirir.Artan yer sürtünmesinin temel nedeni ise lastik içindeki havanın basıncının kışın düşmesidir,. Her 10 Fahrenaytlık sıcaklık düşüşende lastik basıncı 1-2 PSI azalır. Bu da yer sürtünmesinin artmasına yol açar.Azalan yanma veriminin temel nedeni motora giden soğuk havadır. Hava olması gerekenden daha soğuktur, bu nedenle motor çok soğuk havalarda optimal silindir içi sıcaklığa ya çok geç ulaşır, ya da hiç ulaşamaz. İçeri giren havanın oksijence zengin olması, içeri giren havanın sıcaklığından daha az önemlidir. Çünkü ECU içeri igren havanın oksijen içeriğine göre püskürtülen yakıt mikatarını ayarlayabilirken, yanma odası sıcaklığını bu anlamda ayarlama şansına sahip değillerdir. Karışımın optimizasonu ile elde edeceğiniz tasarrıf çok sıcak veya çok soğuk yanma odası yüzünden uğrayacağınız yakıt kaybından daha fazla değildir. Çok fazla soğutma yanma verimini yükseltmez, düşürür. Hava filtresi girişinin motordan uzak bir yere yerleştirilmesi biraz da eski günlerden kalma bir alışkanlıktır. O dönemde ne hava akış sensörleri, ne soğutma suyu sıcaklığı sensörleri, ne de oksijen sensörleri vardı ve sıcak hava zengin karışıma yol açardı. Şimdi ise bu sensörler ve ECU sayesinde çoğu koşul altında fakir ve zengin karışımdan kaçınabiliyoruz. İkinci nedeni ise evet gerçekten motora daha fazla oksijen göndermek içindir ama bu yakıt tasarrufu için değil, performans artışı içindir. Bizimse 90 kms hızla giderken ihtiyacımız olan şey performanstan ziyade (çünkü sıradan bir otomobil o hızda sadece 15-20 HP güç gerektirir) yakıt tasarrufu olduğuna göre konunun bu yanıyla ilgilenmemize çok gerek olduğunu sanmıyorum.