Birkaç gün önce forumdaşlarımızdan birisi bana mesaj atıp bu konularda fazla bilgisi olmadığını ve bilgi edinmek istediğini söylemişti. Ben de ona mümkün olduğunca basit bir şekilde anlatmaya çalışmıştım. Ona gönderdiğim mesajı aynen aşağıya da koyuyorum, size de ışık tutabilir.
-----------------------------------------------
1. kural : Kaportayı tanımak - Çizikleri tanımlamak:
Aracının, örneğin kaputunu düşün. Bu kaput sactan imal edilir ve şekillendirilir. Bunun üzerine sırasıyla astar, boya ve vernik atılır. Yani temelde 3 katman var kaportanda.
Gelelim çiziklere :
Hafif çizikler : Zamanla güneşten oluşan dairesel kılcal çizikler, çok hafif sürtmeyle aracın çizilmesi, yıkarken fırça veya silerken beze dolan kum taneciklerinin çizmesi gibi çiziklerdir. Örneğin kot pantolonla kaputun üzerine oturup biraz hareket et, bu şekilde çizersin.
Bu çizikler, en üstteki vernik tabakasının çizilmesidir. yani boyaya kadar inmemiştir, giderilmesi kolaydır.
Orta derece çizikler : vernik tabakasını geçmiş, boyaya gelmiş çiziklerdir. Ama boyanın altına geçmemiş, beyaz ya da gri renkli astar gözükmez.
Derin çizikler : Boyayı da geçmiş, beyaz astar veya alttaki metal görünür. Örneğin kaputta veya ön tampondaki taş vurukları nedeniyle vuruk yerlerin beyaz gözükmesi.
Şimdi gelelim işin teorisine:
Hafif çizikleri gidermek kolaydır, Orta derecede ise biraz uğraştırır, derin çizikleri kurtarma yolu yoktur, ya rotuş ya boya yapmak gerekir.
Çizik giderme işlemi için öncelikle gidermek istediğini çiziklerin durumunu çok iyi analiz et, ondan sonra harekete geç.
Hafif çizikler için, aşındırıcı pasta özellikli bir ürün kullanacaksın. Yani aracın vernik tabakasını, çiziğin bitimine kadar incelteceksin. İşin mantığı bu. Örneğin vernik tabakası 50 mikron. Çizik derinliği 2 mikron ise, senin çiziği gidermek için yapman gereken vernik tabakasının kalınlığını 48 mikrona indirmek olacaktır. sanırım anlamışsındır bu noktayı.
Orta çizikler için, yani vernik komple gitmiş boyaya gelmiş (farzedelim 52 mikron çizik var. 50 mikronluk verniği geçmiş, 2 mikron da boyaya girmiş, ama astara ulaşmamış) Bu durumda yapacağın şey vernik tabakasını önce kalınlaştırmak olmalıdır. Mesela o bölgeye birkaç kat sprey vernik sıkar ve çizik olan yeri doldurursun. Görüntüyü düzeltmek için de hafif çizikte olduğu gibi verniği biraz aşındırıp çizik çevresi ile aynı hizaya getirirsin.
Derin çizikler için ise; öncelikle kürdan veya iğne ucu ile rotuş boyası kullanarak boyayı yeniler, çiziği doldurursun. Üzerine vernik sıkar, yine ardından verniği biraz aşındırırsın.
Umarım bu kısımlar da anlaşılır olmuştur.
Şimdi gelelim ürünlere:
Piyasada bulacağın ürünler genelde iki amaca hizmet eder : Ya aşındırıcı ya da koruyucudur.
Aşındırıcılar, yukarıda bahsettiğim vernik tabakasını inceltmeye yarar. Kalın aşındırıcı daha çok inceltir, ince aşındırıcı daha az. Pasta dediğimiz ürünlerdir bunlar. scratchx, swirlx, m205, m105 bu gruptadır. Bu ürünlerin aşındırıcılık değerleri 1'den 12'ye kadar gider, 1 en hafif, 12 en ağır aşındırıcıdır. Örneğin m105 12, m205 ise 4 aşındırıcılık değerine sahiptir. Bunları düz mantık zımpara gibi düşünebilirsin. Kalın zımpara kullanırsan daha derin aşındırma yaparsın, fakat yüzey çizikler içinde gözükür. Bunun üzerine daha ince zımpara yaparsan bu çizikler azalır, yüzey parlamaya başlar. Bu nedenle daha zor olan çiziklerde önce m105 kullanır, çiziği daha kolay giderirsin, ama yüzeyin çok parlak olmaz. m105in izlerini silmek ve yüzeyi daha parlak hale getirmek için m205 ile üzerine tekrar uygulama yaparsın.
Bu ürünlerden scratchx, swirlx amatör kullanıcılara yönelik ürünlerdir. Elle veya makina ile uygulanır.
m105, m 205 gibi ürünler ise profesyonel ürünlerdir. Genellikle makina ile uygulanır.
Bu ürünlerle ilgili olarak meguiars web sitesini incele . Detaylı bilgiler bulabilirsin.
http://www.meguiars.com.tr/ SRP ise, Autoglym markasına ait Super Resin Polish adlı üründür. Kısaca SRP diye bilinir. Bu da çok hafif aşındırıcılar içermekle birlikte, esas özelliği çiziğin içini doldurarak görünmez hale getirmesidir.
Koruyucular ise (Cila-wax) denilen ürünlerdir. bunların çizik gidermeye etkisi yoktur. Sadece sürdüğün bölge üzerinde balmumu gibi bir tabaka oluşturur, alttaki vernik tabakasını korur. Ayrıca parlaklık verir.
turtle wax, nxt 2 bu tip ürünlerdir.
Kil dediğimiz ürün ise, araca yapışan tortu, reçine, kum taneciği gibi maddeleri temizlemek için kullanılır. Elini kaportada gezdirdiğinde eline gelen pürüzler vardır ya, işte onlar.
Bu ön bilgiler ışığında öncelikle aracındaki çiziklerin durumuna bakıver. Ardından yukarıdaki teknik bilgiler ışığında hangi işlemleri yapman gerektiğine karar ver, gerekli ekipman ve ürünleri satın al ve uygun metodlarla uygulamasınız yap. Burada önemli olan uygulamayı elle veya makinayla yapmaktır. Elle yapılan çizik giderme uygulamaları çok zor ve yorucu olur. Polisaj makinası ile çok daha kolay ve kaliteli işler yapılabilir.
Aracında hafif dairesel çizikler olduğunu varsayalım. Bunları gidermek ve güzel bir uygulama için şu sırayı izleyebilirsin:
1. Öncelikle aracı çok iyi bir şekilde yıka şampuanla, toz, kir vb. kalmasın
2. Kilden küçük bir parça alıp kaportayı fısfıs kullanarak su ile ıslat, kili kaydırarak sürt, silermiş gibi. Oyun hamuru gibi yaydırarak temizlik yap. Bunu yaptıktan sonra kaporta yüzeyi bebek cildi gibi olur, elini sürdüğünde pütürler gelmez eline
3. Aracı tekrar yıka. Kil uygulamasından sonra lekeli ve buğulu bir hale gelmiş olacak.
4. M105'i az miktar sünger pede (makina kullanıyorsan daha iyi olur) veya microfiber havlu beze dök. Çizik olan bölgelere bastırarak yedir ve kuruyuncaya kadar ovala.
5. Eğer çizikler azalmış fakat tamamen gitmemişse, tekrar uygula bunu. İkinci uygulamada da gitmezse zaten çizikler çok derindir, gideremezsin.
Bu noktada çiziklerin büyük bölümü giderilmiş, fakat yüzey mat, puslu bir görünüm almış olacak.
6.Aynı şekilde m205 i beze dök ve aynı şekilde ovala. Şimdi çiziklerin daha da yok olduğunu ve yüzeyin parlamaya başladığını göreceksin.
7. Bu aşamada SRP dediğimiz ürünü aynı metodla bezle ovalayarak uygula. Artık yüzeyinde hiç çizik kalmadığını ve iyice parladığını, rengin canlandığını göreceksin.
Bu aşamaya, bu şekilde geldin ve bu sonuca ulaştıysan işler yolunda gidiyor.
Şimdi yüzeydeki çizikler gitti, ama aracı bu haliyle bırakırsak kısa sürede tekrar çizikler oluşacaktır. bunu geciktirmemiz lazım. Bunun için araca koruma uygulamamız lazım.
8. Turtle wax, sonax, collinite veya en iyisi olarak meguiarsın katı cilalarından al. krem gibi olanlardan. içinde yuvarlak sünger pedleri de vardır. süngeri cilalayıp, mümkün olduğunca bastırarak ve yaydırarak araca sür. Birkaç dakika bekle, beyaz puslu bir görünüm alacaktır.
9. Temiz ve kuru bir microfiber bez al, ayakkabı parlatır gibi, hizlı hızlı parlat. Bu işlkemden sonra da aracın hemen hemen showroomdan yeni çıkmış gibi olacaktır.
10. Aradan birkaç gün geçsin, sürdüğün ciladaki uçucu maddeler araç üzerinden uçup gitsin.
11. Aracı tekrar güzelce yıka. Nxt 2'yi yine süngerle sür, bezle parlat, süper olduğunu göreceksin. Bu sıvı bir ciladır ve çok iyi parlaklık sağlar.
12. Nxt 2 uygulamasını 2-3 ayda bir, ya da boş kaldıkça yap ki, koruma uzun süre devam etsin. Merak etme bunun araca hiçbir zararı yok.
Tüm bu işlemleri yaparken, mümkünse makina kullan, hava sıcaklığı çok yüksek olmasın (çok çabuk kurur, sürmen zorlaşır) tercihen akşamüstü serinde yap. direk güneş altında ya da kaporta sıcakken yapma. İşlemleri arka arkaya yap. biri bitince diğerine geç. Çalışırken tüm araca birden girişme, parça parça yap. Acele etme, ürünleri doğru uygula.
Biraz denemeyle tecrübe kazanacaksın zaten.
Son olarak camlar için yağmur kaydırıcı ürünler satılıyor ama ben kullanmıyorum. Hani yukarıda bahsettiğimiz o cilalar var ya, bu işi mükemmel görüyor, kaportayı cilaladığın gibi camlara da uygulayabilirsin.
Umarım bu bilgiler işini görür, yine de birşey takılırsa kafana sorabilirsin.
Kolay gelsin.