Merkez Bankası ekonomiyi soğutmaya çalışsa da yılın ilk üç ayında otomobile olan talebi tutmak mümkün olmadı. Otomobil ve hafif ticari araç satışları ilk üç ayda 181 bin adedi aşarak tüm zamanların en yüksek rakamını gördü ...Türkiye Otomotiv pazarında 2011 yılı ocak-mart döneminde otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı 181 bin 631 adet olarak gerçekleşti. 103 bin 36 adet olan 2010 yılı ocak-mart dönemi otomobil ve hafif ticari araç pazar toplamına göre satışlar yüzde 76.28 oranında arttı. 2011 yılının ilk ayında otomobil ve hafif ticari araç pazarı yüzde 122.89, şubat ayında yüzde 87.97 büyürken, mart ayında büyüme hızı yüzde 51.15’e geriledi. Ancak 2011 yılı ocakmart dönemi otomobil ve hafif ticari araç pazarı tüm zamanların en yüksek satış değerine ulaştı.
2011 yılı ocak-mart döneminde otomobil satışları bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 82.87 artarak 122 bin 895 adede ulaştı. Binek otomobil pazarı 2011'in ilk ayında yüzde 137.16, şubat ayında yüzde 88.87 büyürken, mart ayında büyüme hızı yüzde 59.09’a geriledi. 2011 yılı ilk 3 aylık toplam hafif ticari araç pazarı ise geçen yılın 3 aylık dönemine göre yüzde 63.92 artarak 58 bin 736 adet seviyesinde gerçekleşti. Hafif ticari araç pazarı, 2011 yılının ilk ayında yüzde 98.92, şubat ayında yüzde 86.20 büyürken, mart ayında büyüme hızı yüzde 36.01’e geriledi.
Tıpkı toplam pazarda olduğu gibi tek tek bakıldığında da 2011 yılı ocakmart dönemi hem otomobil hem de hafif ticari araç pazar satışlarında en yüksek satış rakamlarının elde edildiği dönem oldu. Pazarın yılın ilk üç ayındaki gelişimini yorumlayan Otomobil Distribütörleri Derneği, Merkez Bankası'nın kredi seviyesini yüzde 25'ler seviyesinde tutmak amacıyla aldığı kararlarının etkisinin mart ayında piyasada hissedilmeye başlandığını belirtti.
SATIŞ YÜKSEK AMA HIZI YAVAŞLADI Dernek açıklamasında bu etkinin önümüzdeki aylarda daha belirgin bir şekilde hissedileceğini ekledi. 2011 yılı mart ayında otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı 78 bin 248 adet olarak gerçekleşti. 51 bin 769 adet olan 2010 yılı mart ayı otomobil ve hafif ticari araç pazarına göre satışlar yüzde 51.15 oranında arttı. 2011 yılı mart ayı otomobil ve hafif ticari araç pazar satışları en yüksek satış değerine ulaştı. Mart ayının binek satışlarına bakıldığında ise artışın devam ettiği ancak artış hızının düştüğü görüldü. Ancak son 15 yıl ortalamasında yüzde 30'lar seviyesinde gerçekleşen şubat-mart ayı değişimi bu yıl da yüzde 33 olarak gerçekleştiğinden, pazarın geçen yıl seviyesinde bir hızı olduğunu söylemek mümkün.
1.6 LİTRENİN PAYI YÜZDE 85 Ocak-mart döneminde otomobil pazarı motor hacmine göre incelendiğinde en yüksek paya yüzde 85 oranıyla yine 1600 cc altındaki otomobiller sahip oldu. Ardından yüzde 13 pay ile 1600-2000 cc aralığındaki otomobiller ve yüzde 2 pay ile 2000 cc üstü otomobiller yer aldı. Geçen yıl aynı döneme göre 1600cc altındaki otomobil satışlarında yüzde 80, 1600-2000 cc aralığında motor hacmine sahip otomobil satışlarında yüzde 109 ve 2000 cc üstü otomobillerde ise yüzde 55 artış görüldü.
Artış hızı yarı yarıya düşer Bankacılar Merkez Bankası ve ekomomi yönetiminin sıcak parayı ve kredilerdeki büyüme önlemlerinin otomobil kredilerinde geçen yıl yüzde 41 olan büyüme hızını yarıya düşüreceğini ifade ediyor. Buna göre 2011’de otomobil kredilerindeki artış hızı ancak yüzde 20 civarında olabilecek. Uzmanlara göre otomobil fiyatlarında kurun yükselmesi nedeniyle son aylarda gözlenen yavaşlama Merkez’in önümüzdeki günlerde önlemleri daha da sıkılaştırması halinde davam edecek. Böylece son 12 ayda 3.9 milyar liradan 5.5 milyar liraya çıkan otomosbil kredileri de önümüzedeki 12 aylık süreçte ancak 1 milyar lira daha artabilecek. Ancak uzmanlara göre eğer ekonomi yönetimi Kaynak Kullanımını Destekleme Fonu (KKDF) ve diğer vergilerde bir artışa giderse bu otomobil fiyatını etkileyeceği için o zaman kredilerdeki artışın tamamen durabileceği de tahmin ediliyor.
‘Bu artış tahmin edilemedi’Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar geçen yılın sonunda 2011 yılı otomobil pazarının, 2010 seviyesinde olacağının tahmin edildiğini, ancak bu seviyede bir artışın öngörülmediğini söyledi. Aybar “Markalar bu yılki siparişlerini geçen yılki seviyede verince, 4.5-5 ayda satılacak otomobil üç ayda sahip buldu. Şirketlerin mümkün olduğu kadar satış yapmaya çalıştığını, kimsenin yok satmak istemediğini söyleyen Aybar, “Piyasada bir arz eksikliğinden söz etmek doğru olmaz. Sadece özel renk, şanzıman, donanım seviyesi talep eden müşterilerin siparişlerini teslim etmek belli bir süre alıyor ama istediği otomobile binmek isteyen Türk tüketicisi de bunu zaten yadırgamıyor” dedi.
Dizel araçların payı 9 puan yükseldi 2011 yılı Ocak-Mart döneminde dizel otomobil satışları geçen yıla oranla yüzde 117 oranında artıs gösterdi. 2011 yılı Ocak-mart döneminde 122 bin 895 adet olan toplam otomobil satışının yüzde 60'a karşılık gelen 73 bin 771 adedini dizel araçlar oluşturdu. 2011 yılı ocakmart döneminde otomobil satış adetleri geçen yılın aynı dönemine ile kıyaslandıgında, tüm segmentler içindeki dizel payı yüzde 51’den yüzde 60’a yükseldi.
Otomatik şanzıman talebi yükseldi Bu yılın ilk üç ayında otomatik şanzımanlı otomobil satış adetleri 2010 yılının aynı dönemine oranla yüzde 89 arttı. 2011 yılı Ocak-Mart döneminde 122 bin 895 adet olan toplam otomobil satışının yüzde 33'üne karşılık gelen 41 bin 16 adedini otomatik şanzımanlı araçlar oluşturdu. 2011 yılı Ocak- Mart dönemi otomobil satış adetleri geçen yılın aynı dönemi ile kıyaslandığında, tüm segmentler içindeki otomatik şanzımanlı otomobil satışlarının payı yüzde 32’den yüzde 33’e yükseldi.
Kaynak:
http://ekonomi.haberturk.com/makro-ekonomi/haber/618277-sikiysa-yakala