Bu Çinli General'in 75 yıllık rütbesini söktü
Güncel
20.06.2007, Çarşamba
75 yıldır dünyanın en büyük otomotiv üreticisi ünvanına sahip olan Amerikan General Motors (GM) Japon Toyota'yla rekabete daha fazla dayanamadı. 2007 yılı sonu itibariyle dünyanın en büyük otomotiv firması ünvanını GM'in elinden almayı hedefleyen Toyota'nın aslında bu ünvanı geçtiğimiz yıl resmi olarak kazandığı ortaya çıktı.
Geçen yıl kazanılan dünyanın en büyük otomotiv firması ünvanın sonradan ortaya çıkmasının nedeni ise Çin'de satılan 7 kişilik Wuling isimli bir minivandan kaynaklandı. 1931 yılından bu yana otomotiv endüstrisindeki 'Birincilik' rütbesini kimseye kaptırmayan General Motors, 2007 itibariyle bu rütbeyi Toyota'ya devretmeye hazırlanıyordu. Fakat Amerikalıları bu rütbeden etmeye hazırlanan Japon otomotiv devi Toyota'nın aslında 2006 yılı sonunda bu hedefine ulaştığı ortaya çıktı. GM'in yüzde 51 hisseye sahip Çinli ortağının satışlarını da kendi satışlarıymış gibi göstermesi firmanın 2006 yılında şampiyon ilan edilmesini sağlamıştı. Ancak GM'in yüzde 51 hisseye sahip Shangay Otomotiv isimli ortağının ürettiği 7 kişilik Wuling isimli minivanların GM'in dünya genelindeki toplam üretim adedinden düşürülmesi ile Toyota 2006 yılında liderlik koltuğuna oturmuş oldu. Toyota bu sayede resmi olarak 2006 yılında dünyanın en büyük otomobil üreticisi olmayı başardı.
Çinliler yine ortalığı karıştırdı
Geçtiğimiz yıl 8 milyon 808 bin araç üretimi gerçekleştiren Japon Toyota, 2006'da bir önceki yıla göre satışlarını yüzde 3.6 arttırarak 8 milyon 679 bin 860'luk üretim kapasitesine ulaşan General Motors'u geçmeyi başardı. Automotive News Data Center isimli bir kuruluş tarafından toplanan bilgilere göre Toyota'nın bu başarısında çok az bilinen Çinli ve 7 kişilik bir MPV'nin rol oynaması işin bir diğer ilginç yanını oluşturuyor. Automotive News Data Center'in GM'in Çin'deki bu modelinin 420 bin 140 adetlik üretiminin hisseler oranında yeniden hesaplamasıyla beraber Japon otomotiv devi Toyota'nın 128 bin 140 adetlik farkla liderlik koltuğuna oturması sağlandı.
1931'den beri liderdi
Uzun zamandır dünyanın en büyük otomobil üreticisi olma ünvanını elinde bulunduran GM, global satışlarını yüzde 8.5 arttıran Toyota'ya beklenenden bir yıl önce liderlik koltuğunu teslim etmiş oldu. 1931 yılından yana bu ünvanı elinde bulunduran GM, saltanatını sürdüğü liderlik tahtını Japon Toyota'ya devretti. Çinli ortaklarıyla ürettikleri modelin adedinin global üretim sayısından düşürülmesi ile büyük bir şok yaşanan General Motors'tan hiçbir yetkili şu an için bir açıklamada bulunmadı. Sadece GM CEO'su Rick Wagoner bir numaralı üretici olmanın bir üstünlük hakkı sağlamadığını fakat bunun GM'in uzun yıllardır sahip olduğu unvan için tekrar savaşmayacağı anlamına da gelmediğini belirtti.
2006 yılının şampiyonu kim olursa olsun Toyota'nın 2007 yılı sonu ile GM'i geçeceği şimdiden belli oldu. Çünkü Toyota, yılın henüz ilk üç ayında global satışlarda liderliği eline geçirmeyi başardı. Her iki şirketin ilk üç aylık satış grafiğine bakılacak olursa Toyota 2.35, GM ise 2.25 milyonluk otomobil ve hafif ticari satışı gerçekleştirmiş. Ayrıca geleceğe dönük planlara bakıldığında da Toyota'nın yıl sonuna kadar bu liderliğe ara vermeyeceği de yürütülen tahminler arasında.
GM Çinden medet umuyor
Kendi evi Amerika'da düşen satışlarını, sürekli artış gösteren Çin pazarından elde ettikleri kárla telafi etmeyi hedefleyen GM, yine Amerika'daki araç kiralama şirketleri gibi iş ortaklarından bazıları ile de yollarını ayıracak. GM kurmaylarından John McDonald, endüstrideki bu sıralamanın GM'in kár sağlayan ve başarılı bir üretici olması kadar önemli olmadığını söylüyor. Ayrıca McDonald, sadece Toyota'nın değil, tüm üreticilerin bu yarışta birinciliği hedeflediğini de belirtiyor.