Gönderen Konu: Otomobilin Yakıtı Nereye Akıyor?  (Okunma sayısı 1753 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Model Yılı: '07
  • 2 kere teşekkür etti
  • 2 kere teşekkür edildi
Otomobilin Yakıtı Nereye Akıyor?
« : Haziran 30, 2010, 03:58:19 »


Haberimize başlar başlamaz bir soru: Bir otomobilde yakıttan elde edilen enerjinin ne kadarı o otomobili ilerletmek, klima, farlar ve müzik sistemi gibi ekipmanları çalıştırmak için kullanılır? Cevabınızı bilmiyoruz ama bizim vereceğimiz cevaba şaşıracağınız kesin: Sadece yüzde 15’i… Peki, geri kalan enerji nerede kayboluyor? Motorda, yoğun trafikte, rölantide ya da trafik ışıklarında... Bakın, 100 liralık benzini nerelere harcıyoruz (rakamlar, ortalamadır):

Motorda kaybolan (62,4 lira):

Motor, kimyasal enerjiyi mekaniğe çevirirken ısınma, sürtünme, egzoz, yanmayan yakıt ve diğer kayıplarla enerjisinin yüzde 62,4’ünü kaybeder. Değişken geometri, turbo besleme, direkt püskürtme gibi teknolojiler verimliliği artırır, kaybı azaltır. Dizel araçlar benzinli araçlara oranla yüzde 30-35 daha verimlidir ve yeni teknolojiler dizel araçların cazibesini daha da artırıyor.

Rölantide çalışırken kaybolan (17,2 lira):

Trafik ışıkları, sıkışık trafik gibi durumlarda boşa çalışan motor, yakıt harcar; ancak bunun kullanıcıya hiçbir yararı yoktur. Otomobil ışıklarda veya trafikte beklerken ‘start-stop’ gibi motoru durduran, gaza basıldığında da hızla çalıştıran sistemler bu enerjiyi geri kazanmaya çalışır. Aktarma organlarında kaybolan (5,6 lira):

Yakıttan elde edilen enerjinin yüzde 5,6’sı şanzıman gibi aktarma organlarında kaybolur. Otomatikleştirilmiş manuel şanzımanlar ve CVT gibi kademesiz şanzıman sistemleri, bu kayıpları azaltmaya çalışır. Aksesuarları çalıştırmak için (2,2 lira):

Klima, hidrolik direksiyon, cam silecekleri, farlar ve müzik sistemi enerjisini motordan alır. Yakıt ekonomisi gelişmelerinde yüzde 1 kadar enerji, bu sistemlerin daha tasarruflu kullanılmasıyla ve daha verimli hidrolik pompalarının geliştirilmesiyle sağlanır. Hava direncini kırmak için (2,6 lira):

Otomobiller rüzgârı yarıp geçebilmek için enerji harcar. Harcanan enerji, hız arttıkça yükselir. Enerji tüketimi aracın şekliyle de doğrudan ilişkilidir. Havayı pürüzsüz biçimde yaran otomobiller sürtünme değerini yüzde 30’a kadar düşürürler. Hareket ettirmek için (5,8 lira):

Duran bir aracı hareket ettirmek ve belirli bir hıza ulaştırmak için enerji harcanır. Gerekli enerji, aracın ağırlığı ile doğrudan ilişkilidir. Araç ağırlığını azaltmak için daha hafif malzemeler ve yeni teknolojiler kullanılır. Kullanıcı, frene her bastığında, durgunluğu aşmak için kullanılan enerji miktarını artırmış olur. Yani freni ne kadar çok kullanırsanız enerji tüketimini de o kadar artırmış olursunuz. Sürtünme direncini kırmak için (4,2 lira):

Lastiği ileri götürmek için gereken kuvvettir. Lastiğin üzerine binen yük ile doğrudan ilişkilidir. Yeni teknolojilerle geliştirilen yüzey desenleri sayesinde, sürtünmesi azaltılmış lastik hamurlarıyla sürtünme direnci azaltılır. Aile araçlarında sürtünme direncinde sağlanan yüzde 6’lık iyileşme, yakıt tüketimini yüzde 1 azaltır.


Kaynak:  www.autohaber.net

Toyota Club Türkiye

Otomobilin Yakıtı Nereye Akıyor?
« : Haziran 30, 2010, 03:58:19 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Eski Toprak Toyotacı
  • *****
  • Achtung! Adolf Hakkı ohne Toyota Yaris Twin-Turbo
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: B+
  • 17 kere teşekkür etti
  • 41 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobilin Yakıtı Nereye Akıyor?
« Yanıtla #1 : Haziran 30, 2010, 08:42:31 »
Paylaşım için teşekkürler Enes. Benim daha önce açmış olduğum bir başlığın daha pratik anlatılmış hali gibi duruyor:

http://www.toyotaclubtr.com/yakit/otomobillerde-yakit-ekonomisi/
Folgsamkeit macht frei...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Auris
  • Kan Grubu: B+
  • Kilometre: 58
  • Model Yılı: '10
  • 2 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobilin Yakıtı Nereye Akıyor?
« Yanıtla #2 : Haziran 30, 2010, 10:09:54 »
Valla benzin tüketim konusunu hiç bu açılardan değerlendirmemiştim. Güzel bir paylaşım olmuş sağol ENES

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • 2005 corolla hb sol A/T "CC" lü :D
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • 1 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobilin Yakıtı Nereye Akıyor?
« Yanıtla #3 : Haziran 30, 2010, 10:16:23 »
ilginç... daha detaylı oldu. bu biraz..rolantide yakılana bak.. vay beee..
Benim pekmezim oldukça.. sineği bağdattan gelir..;)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobilin Yakıtı Nereye Akıyor?
« Yanıtla #4 : Haziran 30, 2010, 11:07:05 »
  Faydalı bir paylaşım olmuş.
 %15 oranı gerçekten doğrudur benzinli atmosferik otomobiller için. Turbo dizlelerde bu oran biraz daha iyi seviyelerdedir. Ortaya çıkan enerjinin büyük çoğunluğu silindir içinde ısı olarak yok olur, tabi yazıldığı gibi büyük oranda da sürtünme kayıplarına harcanır.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • 2011 Auris Sport
  • Araç: Auris
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 54000
  • Model Yılı: '11
  • 120 kere teşekkür etti
  • 222 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobilin Yakıtı Nereye Akıyor?
« Yanıtla #5 : Haziran 30, 2010, 12:26:13 »
çok güzel bi paylaşım. teşekkürler
2011 Auris Sport
Atiker Nanofast, Eibach Pro-kit, Philips LumiLeds 5000k(farlar), Photon Xenon Effect 5000k(sisler), Cree Led 6000k (uzunlar), Amerikan Park(ayna ve sinyaller), Ayna Altı Kartalgöz Led, Ayakaltı Aydınlatma

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
Ynt: Otomobilin Yakıtı Nereye Akıyor?
« Yanıtla #6 : Haziran 30, 2010, 12:30:54 »
yararlı bilgiler teşekkürler
2007 corolla 1,6 sol sedan granit gri

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 94000
  • Model Yılı: '08
  • 46 kere teşekkür etti
  • 44 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobilin Yakıtı Nereye Akıyor?
« Yanıtla #7 : Haziran 30, 2010, 12:59:01 »
güzel bilgiler var..teşekkürler..
Her şey suretin suretinin sureti...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A-
  • Kilometre: 36000
  • Model Yılı: '10
  • 15 kere teşekkür etti
  • 20 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobilin Yakıtı Nereye Akıyor?
« Yanıtla #8 : Haziran 30, 2010, 14:05:33 »
Arkadaşlar zaten kimyasal enerjiyi hareket enerjisine çeviren bizim araç motorları enerjinin %80 ini kaybeder. Çoğunu ısı olarak kaybeder. Yani motor aşırı ısı üretir.Bizim bu ısıyı da kontrol altına almamız gerekir. Zaten radyatör bu işi görür bildiğiniz gibi. Fosil yakıtları araçlarda kullanmak zaten hem ekonomik olmayan hemde çevreyi kirleten bir unsurdur.
Acele elektrikli motorların geliştirilmesi lazım.(Gerçi geliştirdilerde fosil yakıtların bitmesini bekliyorlar ve bu rantı bırakmak istemiyorlar)
Toyota Corolla 2001 1.6 Terra Special
Toyota Corolla 2010 1.6 Elegant

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 52000
  • Model Yılı: '16
  • 36 kere teşekkür etti
  • 181 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobilin Yakıtı Nereye Akıyor?
« Yanıtla #9 : Haziran 30, 2010, 14:42:09 »


benzinin yarısından fazlası vergi olduğuna mı yanarsın yoksa yarısından fazlasının arabada kaybolduğuna mı?
İlla gitmek istiyorsan, hoşuma git mesela :)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Eski Toprak Toyotacı
  • *****
  • Achtung! Adolf Hakkı ohne Toyota Yaris Twin-Turbo
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: B+
  • 17 kere teşekkür etti
  • 41 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobilin Yakıtı Nereye Akıyor?
« Yanıtla #10 : Haziran 30, 2010, 14:49:48 »

benzinin yarısından fazlası vergi olduğuna mı yanarsın yoksa yarısından fazlasının arabada kaybolduğuna mı?

Bir de utanmadan A, B sınıfı diye yazıyorlar etiketlere :) Ğ sınıfı bile olamazlar bu verimlilik hesabına göre :D
Folgsamkeit macht frei...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
Ynt: Otomobilin Yakıtı Nereye Akıyor?
« Yanıtla #11 : Haziran 30, 2010, 15:15:51 »
paylaşım için teşekkürler nede olsa efsane nin boyuda alçak altıda alçak bu yüzden 0,14 krş yakıyor demekki :)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A-
  • Kilometre: 36000
  • Model Yılı: '10
  • 15 kere teşekkür etti
  • 20 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobilin Yakıtı Nereye Akıyor?
« Yanıtla #12 : Haziran 30, 2010, 15:25:54 »

benzinin yarısından fazlası vergi olduğuna mı yanarsın yoksa yarısından fazlasının arabada kaybolduğuna mı?
Evet valla vergi olayı iliğimizi sömürüyo:) En pahalı benzin bizde.
Toyota Corolla 2001 1.6 Terra Special
Toyota Corolla 2010 1.6 Elegant

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • !!! YERDEN GİDEN TOYOTACI !!!
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 163000
  • Model Yılı: '98
  • 31 kere teşekkür etti
  • 82 kere teşekkür edildi
Ynt: Otomobilin Yakıtı Nereye Akıyor?
« Yanıtla #13 : Temmuz 01, 2010, 00:21:00 »
Paylaşım için sağol :)